تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819062463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعتياد، ايدز و بزه در كمين كودكان كار؛ وقتي جامعه و خانه براي كودك ناامن مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: اعتياد، ايدز و بزه در كمين كودكان كار؛ وقتي جامعه و خانه براي كودك ناامن مي‌شود
كودكان كار همه جا هستند در كوچه پس كوچه‌هاي پر رفت و آمد، اتوبوس، ميدان‌ها، پارك‌ها، سر چهار راه‌ها، در ميان زباله‌ها و... تا حدي كه پديده كودكان كار به يك معضل اجتماعي تبديل شده كه در پس آمارهاي اعلام نشده و طرح‌هاي بي‌نتيجه و پنهان كاري مسئولان مي‌رود كه به يك فاجعه مبدل شود. اعتياد، ايدز و بزه در كمين كودكان كار؛ وقتي جامعه و خانه براي كودك ناامن مي‌شود


ايلنا: مشاهده صحنه كودكي كه در خيابان به شما مي‌چسبد و با خواهش و گريه طلب پول يا خريد آدامس، جوراب، فال و... مي‌كند را همه بار‌ها و بار‌ها در طول روز تجربه كرده‌ايد.

به گزارش خبرنگار ايلنا در اراك، اين پديده آنقدر عادي شده كه آرام و بي‌خيال از كنارش گذشته‌ايد. از كنار كودكي كه دود اسفندش را بدرقه راهتان مي‌كند يا نوجواني كه پارچه راه‌راه گرد گرفته‌اش را به اصرار بر شيشه خودروتان مي‌مالد تا پاداشي بگيرد. كودكان كار همه جا هستند؛ در كوچه پس كوچه‌هاي پر رفت و آمد، اتوبوس، ميدان‌ها، پارك‌ها، سر چهار راه‌ها، در ميان زباله‌ها و... تا حدي كه پديده كودكان كار به يك معضل اجتماعي تبديل شده كه در پس آمارهاي اعلام نشده و طرح‌هاي بي‌نتيجه و پنهان‌كاري مسئولان مي‌رود كه به يك فاجعه مبدل شود و تنها در تعابير كار‌شناسان به تعريف واژگاني از آن اكتفا شود كه «كودك كار» به كودكي اطلاق مي‌شود كه به دليل نابساماني‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و... از آموزش، بهداشت، امنيت، تغذيه، بازي و برابري در برخورداري از نيازهاي سني خود محروم مانده و ناگزير توسط والدين و يا كارفرمايان بهره كش به كار در كارگاه‌ها، خيابان‌ها، منازل، كوره پزخانه‌ها، مزارع، ترمينال‌ها، پاي دار قالي، حمل كالاهاي قاچاق و يا كار در خيابان مي‌شوند.

كودكان كار، بازماندگان از تحصيل

زماني كه پاي عدد و آمار و ارزيابي‌هاي سازماني مي‌رسد، بسياري از آمار‌ها محرمانه باقي مي‌مانند. آمار كودكان كار هم از آن دست عددهاست. اما طبق گزارش سازمان ثبت احوال متولدين سال‌هاي ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵ كه در يكي از دوره‌هاي ۶ ساله ابتدايي مشغول به تحصيل هستند، حدود ۶ ميليون و ۹۰۰ هزار نفرند كه از اين تعداد در سال جاري تعداد محصلان دوره ابتدايي ۶ ميليون و ۷۰۰ هزار كودك عنوان شده يعني حدود ۲۰۰ هزار كودك در سنين ۶ تا ۱۱ سال در دبستان حضور ندارند.
اين عدد به جز كودكان بالاي ۱۱ سال است كه در رديف‌هاي آماري در مقاطع راهنمايي و متوسطه گم شده و محيط امن كلاس درس را‌‌ رها كرده و براي كار به خيابان‌ها پناه آورده‌اند.
هاشم، پسر ۱۳ ساله‌اي كه همراه با دو كودك ديگر بيشتر در مقابل بانك ملي كيسه جوراب يا فال به دست به دنبال راهگذران مي‌دود يكي از آن‌هاست. او با لهجه شيريني كه خودش هم نمي‌داند به كدام طايفه و قبيله تعلق دارد به سادگي تمام از علت ترك تحصيلش چنين مي‌گويد: با بابايي كه فراري شده و مادري كه در زندان است و شوهر خواهري كه سرپرستي‌ام را قبول كرده و معتاد است، چطور مي‌توانم درس بخوانم؟

او كه با وجود يك سال و نيم تحصيل در يكي از روستاهاي همدان خيلي خوب خواندن مي‌داند، چندان رغبتي به درس و مدرسه از خود نشان نداده و مي‌گويد: تازه راه پول درآورن را ياد گرفته‌ام. اگر خوب كار كني پول توي خيابان‌ها ريخته است!

اعتياد و ايدز كودكان زباله گرد را تهديد مي‌كند

«عليرضا پناهي» يك عضو NGO حمايتي كودكان كار احتمال گرايش كودكان زباله گرد را به اعتياد بسيار بالا برآورد مي‌كند و مي‌گويد: كودكان زباله‌گرد دو سه روز تحمل سختي كار را مي‌كنند، اما بعد از چندي از سوي افراد سودجو يا باندها مورد سوء‌استفاده قرار مي‌گيرند، به طوري كه اين كودك ترجيح مي‌دهد به جاي حمل يك كيسه سنگين و چندش‌آور زباله و سود كم، مقداري مواد مخدر را جابه‌جا كرده و پول بهتري به دست آورد.
پناهي مي‌گويد: كودكان بازيافتي را مي‌توان در مراكز تجمع زباله شناسايي و ساماندهي كرد تا از خطرات و آسيب‌هاي ناشي از اين كار در امان بمانند.
«مظفر» يكي از كودكان زباله گردي‌ست كه در حال جمع كردن سرنگ‌هاي پراكنده در اطراف تل خاكي بهشت زهراست. بر روي انگشتانش آثار خراشيدگي و زخم مشهود است.
او سرنگ‌هايي كه در آن‌ها خون خشكيده اثري به جا گذاشته و ظروف و بطري‌هاي پلاستيكي را در گوني چركي ريخته و ته سيگار‌ها را با احتياط در جيب مي‌گذارد. وقتي از او در رابطه با مواد مخدر مي‌پرسم با هراس از پاسخ دادن طفره مي‌رود، اما بعد كه دوست كوچك‌تر از خودش ته مانده سيگار روشني را برايش مي‌آورد پك عميقي كه به آن مي‌زند و دمي به مواد زدن را جزئي از اوقات فراغت كودكان زباله‌گرد مي‌داند.
مظفر مي‌گويد: بار‌ها دست او و دوستانش در موقع جدا كردن سر سوزن‌ها از سرنگ‌هاي آلوده خراشيده و زخمي شده. او هر چند از ايدز و راه‌هاي انتقالش چيزي نمي‌داند اما بار‌ها معتاداني را ديده كه با زخم‌هاي عميق در بدن در ميان زباله‌ها جان داده‌اند.

آسيب خانواده‌ها به كودكان كار

كودكان كار نه در خيابان امنيت دارند و نه در خانه. اين استرس در كودك كار هميشه وجود دارد كه شب هنگام اگر دست خالي برگردد با خشم و اهانت پدر، مادر، سرپرست يا فردي كه از او نگهداري مي‌كند روبرو مي‌شود. به همين خاطر است كه او با سماجت و اصرارهاي بچه گانه‌اش از اين سو به آن سو به دنبال مشتري مي‌دود تا چيزي بفروشد و سكه يا اسكناسي به دست آورد.
عصمت، دختر بچه آدامس فروشي كه علاوه بر پول آدامس از من مي‌خواهد برايش كتاب داستان جوجه اردك زشت را از يك كيوسك روزنامه فروشي خريداري كنم. بعد از اطمينان به آنكه به قول خودش مامور بهزيستي نيستم، مي‌گويد او و مادرش عضو گروهي هستند كه خانواده‌اش نيستند. آن‌ها را نيروي انتظامي از يكي از استان‌هاي همجوار رانده و اكنون در اراك بر حسب سن تقسيم‌بندي شده و با فروش فال و جوراب يا تكدي‌گري كسب درآمد مي‌كنند.
عصمت مي‌گويد: اگر شب دست خالي برگردد، علاوه بر اينكه از غذا محروم مي‌شود، كتك سختي هم از مادرش خواهد خورد. آثار كبودي در كنار چشم او پيداست. او كه از ماموران نيروي انتظامي، شهرداري و بهزيستي مي‌ترسد، مي‌گويد: مامور‌ها چند بار دستگيرش كرده‌اند و هر بار پس از آنكه مادر و مردي كه ادعا مي‌كند همسر مادرش است او را تحويل گرفته‌اند، با فحش و كتك او را در دستشويي حبس كرده‌اند.
عصمت مي‌گويد: مادر و زنان و مرداني كه با آن‌ها زندگي مي‌كنند مواد مخدر مصرف مي‌كنند و او نيز يك بار كمي هروئين مصرف كرده كه تا پاي مرگ رفته اما برگشته است.

۲۰۰ كودك كار در استان مركزي شناسايي شده‌اند

مدير كل بهزيستي استان مركزي، بهزيستي را يكي از متوليان ساماندهي كودكان كار در تقسيم مسئوليت‌ها عنوان كرده و مي‌گويد: اوژانس اجتماعي بهزيستي نقش شناسايي مداخله، ريشه‌يابي و ساماندهي كودكان را عهده‌دار است.

به گفته ربيعي، در استان مركزي چيزي تحت عنوان كودك خياباني وجود ندارد و از بين ۲۰۰ كودكي كه شناسايي شده‌اند داراي خانواده و يا افرادي سرپرست آن‌ها هستند كه غالبا پس از جمع آوري خانواده‌ها به سراغشان مي‌آيند.
او رسيدگي به مسائل كودكان كار را از وظايف بهزيستي عنوان كرده و به مردم توصيه مي‌كند: به محض مشاهده كودكاني كه مورد سوء استفاده قرار گرفته و به كار اجير شده‌اند مراتب را به ۱۲۳ اطلاع دهند تا اورژانس اجتماعي در اين مقوله وارد شود.
ربيعي مي‌گويد: كودكان كار در سطح شهر‌ها به خصوص كلان شهر‌ها كم نيستند و براي ساماندهي كودكاني كه به تكدي‌گري وادار مي‌شوند، مشاركت و همكاري همه دستگاه‌هاي مرتبط مثل شهرداري و نيروي انتظامي لازم است.
او حضور كودكان را در كارگاه‌هاي كوره‌هاي آجرپزي و مزارع رد نمي‌كند، اما مي‌گويد: كار اين كودكان غالبا دور از چشم مجريان قانون و پنهاني است.
ربيعي در رابطه با كودكاني كه توسط باندهاي تشكيلاتي به تكدي‌گري اجبار مي‌شوند اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند، اما فعاليت اين باندهارا رد نمي‌كند.

خلاء قانوني در حمايت و اسكان كودكان متكدي

در حالي كه همواره نيروي انتظامي يكي از بازوهاي بهزيستي و شهرداري در جمع آوري كودكان خياباني و متكدي به عنوان مرجع قانوني ذكر مي‌شود، اما فرمانده پليس شهر اراك وظيفه جمع آوري متكديان و كودكاني كه به متكدي‌گري وادار مي‌شوند را متوجه شهرداري دانسته و مي‌گويد: كودكاني كه دستفروشي مي‌كنند در رديف كودكان كار قرار دارند و دستگاه‌هاي مرتبط به موضوع آنان بايد رسيدگي كند. اما طبق قانون در بحث متكديان و كودكاني كه تكدي‌گري مي‌كنند شهرداري‌ها وظيفه جمع آوري را دارند و نقش نيروي انتظامي حمايت است.
سرهنگ مصطفي ويسمه‌اي مي‌گويد: نيروي انتظامي براي همكاري با شهرداري در اين خصوص هميشه آماده است، اما بحث اينجاست كه پس از جمع‌آوري جايي براي اسكان آنان نيست.
ويسمه‌اي معتقد است براي جمع آوري و ساماندهي كودكان متكدي و كودكاني كه اجير مي‌شوند همه دستگاه‌ها زنجيروار بايد پاي كار‌ آمده و با اقدام هماهنگ مانع از شكل‌گيري و فعاليت باندهاي تشكيلاتي در اين زمينه شوند.
او مي‌گويد: وقتي نيروي انتظامي جمع‌آوري مي‌كند، بايد جايي براي نگهداري پيش‌بيني شده باشد، نه اينكه امروز جمع‌آوري شوند و فردا دوباره به دامن باندهاي تشكيلاتي برگردند.

قانون منع بكارگيري كودكان اجرا مي‌شود؟
قانون مي‌گويد كار براي افراد زير ۱۵ سال و بهره كشي ممنوع است. اما حقيقت آشكار در كوچه و خيابان نشان مي‌دهد كه بيشتر كودكان كار و خيابان زير ۱۲ سال سن دارند. طبق قانون به كار گماشتن افراد كمتر از ۱۵ سال جرم است و اگر فردي كودكي را مجبور به كار كند، علاوه بر پرداخت اجرت المثل كار انجام يافته و جبران خسارت با توجه به شرايط و امكانات خاطي و مراتب جرم به حبس از ۹۱ روز تا يك سال يا جريمه نقدي معادل۵۰ تا ۲۰۰ برابر حداقل مزد روزانه محكوم مي‌شود.
اين قانون محكمي است، اما آيا اجرايي است؟ چند پرونده قضايي در اين رابطه تشكيل شده و چند مورد بازرسين كار اين تخلف را پيگيري كرده‌اند؟ كودكان كار در بطن روزمرگي كلان شهر‌ها و شهر‌ها بزرگ مي‌شوند، استثمار مي‌شوند در حين كار آسيب مي‌بينند و جان مي‌دهند. نام چند كودك در ليست آسيب ديدگان و فوت شدگان ناشي از كار ثبت شده قانون هم بي‌تفاوت از كنار كودكان كار مي‌گذرد و هر روز بر تعداد اين قربانيان افزوده مي‌شود.

گزارش از: زهره درد شيخ تركماني

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن