تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819061697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هدف ايران و روسيه رسيدن به روابط استراتژيك است


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: هدف ايران و روسيه رسيدن به روابط استراتژيك است


رئيس جمهوري عصر ديروز با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه ديدار و گفتگو كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني در اين ديدار با اشاره به اقدامات انجام گرفته از سوي دو طرف براي اجرايي شدن توافقات رؤساي جمهوري ايران و روسيه در بيشكك گفت: هدف ما رسيدن به روابطي استراتژيك و بسيار نزديك است. ايران همچون روسيه آماده رسيدن به توافق جامع بلند مدت ميان دو كشور است كه زمينه‌هاي همكاري‌هاي دو جانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي را در بر بگيرد.

در اين ديدار كه موضوعاتي چون ضرورت برقراري صلح و امنيت، مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري، مسائل و چالش هاي منطقه اي و تحولات سوريه و مذاكرات هسته‌اي ژنو مطرح شد، دكتر روحاني اظهار داشت: در زمينه مذاكرات هسته‌اي ژنو، ايران همواره بر دو اصل تأكيد دارد، اصل اول نپذيرفتن تبعيض و بهره‌مندي يكسان از تمامي حقوق مندرج در ان‌.ي.تي به خصوص حق غني‌سازي در داخل خاك ايران و اصل دوم تأكيد بر صلح‌آميز بودن و صلح‌آميز ماندن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران.

رئيس‌جمهوري كشورمان افزود: در توافق‌نامه ژنو تمامي حقوق ايران از جمله حق غني‌سازي به رسميت شناخته شده است و اگر كشورهايي بخواهند تفسير ديگري از اين توافق مطرح كنند، به اعتماد في‌مابين و تلاش‌هاي اعتمادساز موجود لطمه وارد كرده‌اند.

دكتر روحاني با اشاره به ديدگاه‌ها و تلاش‌هاي مشترك دو كشور در باره مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري گفت: بحث تروريسم و افراطي‌گري از مسائل مهم و مشترك ميان دو كشور است كه ضرورت دارد همكاري‌هاي دوجانبه براي مقابله با تمامي ابعاد آن گسترش يابد.

رئيس‌جمهوري با بيان اين نكته كه حضور نيروهاي خارجي سبب بي‌ثباتي و ناامني در منطقه و گسترش تروريسم شده است، اظهار داشت: حضور نيروهاي خارجي در منطقه از مشكلات بزرگي است كه همواره مورد توجه ايران و روسيه بوده و ضرورت دارد تعاملات مشترك ما در اين باره توسعه يابد.

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه كه پس از ديميتري راگوزين معاون نخست وزير در امور دفاعي و فضايي روسيه، بلندپايه‌ترين مقام روسي است كه در دو هفته اخير به ايران سفر كرده، در اين ديدار با اشاره به اين كه اين سفرها گام‌هاي بلندي براي اجرايي شدن توافقات دكتر روحاني و پوتين در بيشكك است، گفت: روسيه به اجراي توافقات صورت گرفته ميان رؤساي جمهوري دو كشور در بيشكك پايبند است و من در اين سفر نحوه اجراي كامل اين توافقات را مورد بررسي قرار دادم.

وي افزود: طرفين توافق كردند دستور كار جامع نشست كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور را سريعاً تدوين كنند و روسيه آمادگي خود را براي استفاده از تمامي ظرفيت‌ها و امكاناتش در توسعه روابط با ايران به كار گيرد.

لاوروف با تأكيد بر اين كه همكاري‌‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي با ايران براي روسيه از اهميت بالايي برخوردار است، اظهار داشت: درباره تفسير سند ژنو ما با ايران هيچ اختلاف نظري نداريم و در خلال مذاكرات آتي 1+5 همواره بر اين امر تأكيد خواهيم كرد، چرا كه در دكترين سياست خارجي روسيه به داشتن حق غني‌سازي كشورها و فعاليت‌ها و فناوري صلح آميز هسته‌اي در چارچوب قوانين بين‌المللي تأكيد شده است.

در اين ديدار ابعاد گوناگون همكاري‌هاي دو جانبه ايران و روسيه در زمينه‌هاي اقتصادي، صنعتي، تجاري، بانكي، فناوري‌هاي هسته‌اي، علمي و همكاري‌هاي رسانه‌اي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

توافق ژنو بايدكامل اجرا شود

وزير امور خارجه گفت: گفتگوهاي خوبي در چند ماه گذشته درباره گسترش همكاري‌هاي ميان ايران و روسيه در زمينه ساخت راكتور و نيروگاه هسته‌اي وجود داشته و دو كشور در برخي موارد به رسيدن به توافق و اقدام هاي اجرايي بسيار نزديك شده‌اند.

به گزارش خبرنگارما،محمد جواد ظريف ظهرديروز در نشست مطبوعاتي مشترك با سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه افزود: اميدواريم با گسترش همكاري‌ها زمينه براي تامين منابع متنوع انرژي در كشور را فراهم كنيم و از دستاوردهاي انرژي صلح‌آميز هسته‌اي در بخش‌هاي مختلف از جمله تامين آب شيرين‌ استفاده كنيم.

گسترش همكاري‌ها با روسيه

وي با خيرمقدم به وزير خارجه روسيه و هيات همراه وي خاطرنشان كرد: روابط ايران و روسيه مبتني بر منافع مشترك و اساسي كشور و در جهت تقويت ثبات در منطقه و كمك به حفظ صلح وامنيت بين‌المللي است. اين روابط دراز مدت و اساسي است و در ماه‌هاي گذشته پس از ديدار رئيسان جمهوري دو كشور و مكالمه تلفني آن‌ها گسترش بيشتري پيدا كرده است.

وزير خارجه ايران افزود: تماس‌هاي ايران و روسيه در سطح وزيران خارجه و ساير اعضاي كابينه ادامه دارد و اميدواريم اين رفت‌و‌آمدها زمينه همكاري‌هاي گسترده ميان دو كشور در حوزه‌هاي سياسي،‌ اقتصادي و ساير حوزه‌ها براي تامين منافع را فراهم كند.

نقش برجسته روسيه درمذاكرات 1+5

وي در عين حال گفت: نقش روسيه به عنوان يكي از اعضاي مهم گروه 1+5 و دوست ايران بسيار برجسته بوده است. .

ظريف افزود: روسيه در جلوگيري از وقوع يك بحران منطقه‌اي و حمله نظامي به سوريه نقش بسيار مثبتي داشته است و همكاري بسيار خوبي ميان ايران و روسيه در اين زمينه بوده است.

وي اضافه كرد: صلح و امنيت در منطقه ما به ثبات بين‌المللي كمك خواهد كرد.

وزير امور خارجه كشورمان همچنين گفت: همكاري‌ درباره درياي خزر، همكاري‌هاي اقتصادي درازمدت دو جانبه‌، رايزني درباره موضوع هاي مهم منطقه‌ اي و همكاري درباره موضوع هاي هسته‌اي از مواردي بود كه درباره آن ها بحث و توافق‌هايي صورت گرفت. توافق شد براي ادامه مشورت‌هاي سياسي ساز و كار و برنامه‌ريزي و زمانبندي تعريف كنيم تا اين همكاري‌ها بسيار گسترده‌تر از گذشته و به صورت مرتب و برنامه‌ريزي شده در مباحث مختلف جريان داشته باشد و مشورت‌ها و ديدگاه‌هاي مشتركي را ايجاد كند.

وي اضافه كرد: در مورد سوريه و كنفرانس "ژنو 2" و ضرورت بررسي راهكارها براي پايان دادن به خشونت در اين منطقه و همكاري درباره آينده افغانستان و حضور موثرتر و فعال‌تر ايران در ترتيبات "شانگهاي" و مسائل مربوط به اجراي "برنامه اقدام مشترك" كه در گذشته نزديك در ژنو ميان ايران و 1+5 به توافق رسيد و ضرورت پيگيري اجراي اين مرحله و همكاري نزديك ايران و روسيه براي شكل دادن به تفاهم نهايي كه مرحله دشوار آينده در مذاكرات بين 1+5 خواهد بود، در چند ساعت گذشته ميان دو هيات بحث و تبادل نظر شد و در همه زمينه‌ها توافق كرديم يا همكاري مشترك را آغازيا تقويت كنيم.

اجراي تعهدات درباره اس - 300

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره تصميم ايران درباره پيگيري توافقنامه اس -300 با توجه به ارجاع آن به دادگاه بين‌المللي گفت: ما كماكان بر اجراي توافق هاي گذشته اصرار داريم. اين موضوع در سفر معاون نخست‌وزير روسيه به ايران مطرح شد و گفتگوها درباره آن ادامه داشته است و كماكان ادامه خواهد داشت.

وي اضافه كرد: اميدواريم با توجه به روابط بسيار خوب دو طرف و افق‌هاي بسيار جدي همكاري در حوزه‌هاي مختلف و به صورت دراز مدت و راهبردي ميان ايران و روسيه دو طرف بتوانند اين موضوع را به نحو قابل قبولي حل و فصل كنند.

بحران سوريه

ظريف درباره مذاكرات ايران و روسيه درباره حل بحران سوريه هم گفت: ما اتفاق نظر داريم كه هيچ راه‌حل نظامي براي سوريه وجود ندارد و حتما بايد به دنبال راه‌حل سياسي بود و سايرين بايد به اين روند با كمك به درك آن كمك كنند كه تنها راه‌حل از طريق رسيدن به گفتگوي سياسي بدون پيش شرط است.

سخنان لاوروف

وزير امور خارجه روسيه هم گفت: ايران و روسيه براي برگزاري نشست همكاري‌هاي مشترك اقتصادي دو كشور توافق كردند و كميته‌هاي پيگيري آن را نهايي كرده‌اند.

سرگئي لاوروف، دراين كنفرانس مطبوعاتي گفت: مذاكراتش با ظريف بسيار مفيد و سازنده بوده است و دو كشور براي توسعه روابط در همه زمينه‌ها تاكيد دارند.

لاوروف سفر معاون نخست‌وزير روسيه به تهران را بسيار مثبت ارزيابي كرد و بر ضرورت توسعه روابط فرهنگي ميان دو كشور تاكيد كرد.

يكي از مذاكرات ژنو حق غني‌سازي

ايران بود

وزير خارجه روسيه همچنين با اشاره به همكاري‌هاي تهران و مسكو درباره مسائل

منطقه‌ اي اضافه كرد: نتايج نشست "ژنو 3" را مورد بررسي قرار داديم كه در آن درباره حل و فصل مرحله به مرحله مساله هسته‌اي ايران توافق شده بود. نتايج آن را بررسي كرديم كه يكي از آن‌ها حق ايران براي استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي از جمله حق غني‌سازي بوده است و البته حل شدن تمامي مسائلي كه آژانس درباره ايران دارد هم از جمله آن‌ها بود و اين كه برنامه ايران كاملا تحت نظر آژانس ادامه يابد.

وزير خارجه روسيه گفت: گاهي اين پرسش مطرح مي‌شود كه چه زماني توافق هاي ژنو نهايي خواهد شد؟ كه بايد به آن پاسخ داد؛ اين مساله بستگي به شرايط مختلف دارد.

وي موضوع سوريه و تحولات شمال آفريقا را از ديگر موضوع هاي مورد بحث و گفتگو با وزير خارجه كشورمان بيان كرد و گفت: در سال‌هاي اخير شرايط در اين منطقه تغيير كرده است. بايد تاكيد كرد استفاده از زور براي حل و فصل مسائل به هيچ عنوان پذيرفتني نيست. ما بسيار نگران مسائل در اين منطقه هستيم و از توقف خونريزي در سوريه حمايت مي‌كنيم. استقلال تماميت ارضي و حاكميت اين كشور بايد حفظ شود و تمامي فرقه‌ها،‌گروه‌ها و مذاهب بايد داراي حقوق برابر باشند و احساس امنيت كنند و در پروسه سياسي در اين كشور حضور يابند.

لاوروف اضافه كرد: طيف‌هاي مختلف سوري و بازيگران خارجي بايد در نشست

"ژنو 2" حضور داشته باشند و كساني كه مي‌توانند به سهم خود كمك كنند بايد در اين زمينه فعال باشند.

وي همچنين گفت: درباره همكاري‌ها در چارچوب درياي خزر، بررسي‌هايي با ايران انجام داده‌ايم. اجلاس سران كشورهاي حاشيه درياي خزر را براي تعيين رژيم حقوقي آن در سال آينده در آستاراخان پيش رو داريم و قبل از آن اجلاس وزيران خارجه هم برگزار خواهد شد.

لاوروف گفت: ايران و روسيه همكاري‌هايي براساس منافع و اقدام متقابل در چارچوب قوانين بين‌المللي دارند و همكاري ما عليه هيچ كشوري نيست.

توافق هاي ژنو بايد اجرا شود

وزير امور خارجه روسيه همچنين با اشاره به توافق ايران و 1+5 در ژنو گفت: زمان زيادي براي انجام اين مذاكرات و رسيدن به توافق صرف شده است.

توافق هايي انجام شده است كه دو طرف بايد آن را اجرا كنند؛ به خصوص درباره تحريم‌هايي كه در خارج از چارچوب شوراي امنيت عليه ايران وضع شده‌اند و اين كار آغاز شده است. بازرسان آژانس سفري به تهران داشته‌اند و بازديدهاي خود را در چارچوب توافق ها كه در ژنو صورت گرفته ادامه خواهند داد. كميته‌اي كه در چارچوب نشست 1+5 با حضور ايران و آژانس شكل مي‌گيرد به اين پروسه كمك مي‌كند و مسلما رايزني‌هايي كه ميان ايران و آژانس در جريان است به حل و فصل مسائلي كه در آژانس وجود دارد كمك مي‌كند.

وي اضافه كرد: مهم‌ترين مساله اين است كه توافق ها اجرايي شود و آن‌ها را عملي كنيم و تفسير دوباره‌اي به آن‌ها ندهيم و البته به موازات آن لازم است رايزني‌هايي آغاز شود تا بتوانيم به توافق نهايي در اين باره برسيم و نقطه پاياني بر

سئوال هايي كه در اين باره وجود دارد بگذاريم.

وزير امور خارجه روسيه در ادامه درباره برگزاري نشست "ژنو 2" درباره سوريه و همچنين حضور ايران در اين كنفرانس گفت: براي نتيجه‌بخش بودن كنفرانس ژنو بايد همه كساني كه مي‌توانند تاثيرگذار باشند در اين نشست حضور داشته باشند و بايد بتوانيم همه را دور يك ميز گرد آوريم و به نتيجه مثبت درباره سوريه برسيم و خونريزي را در اين كشور متوقف كنيم. ايران هم بدون شك كشوري است كه مي‌تواند در روندهاي سوريه تاثير زياد و مثبتي داشته باشد؛ در عين حال صرفا سوري‌ها هستند كه مي‌توانند در تعيين سرنوشت خود موثر باشند.

ديگران فقط مي‌توانند به آن‌ها كمك كنند. اما نبايد در گفتگوي سوري‌ها دخالت كرد اين اصل مهمي است كه در اعلاميه "ژنو 1" هم اعلام شده است.

لاوروف اضافه كرد: "ژنو 2" بر روي تحقق اعلاميه "ژنو 1" برگزار مي‌شود و اين اصل مركزي است. ما در ارتباط با همكاران غربي و منطقه اي در خاورميانه و شمال آفريقا هستيم و درك آن‌ها را درباره لزوم دعوت همه كشورها از جمله ايران احساس مي‌كنيم و در اين باره با اخضر ابراهيمي و نمايندگان سازمان ملل هم صحبت كرده‌اند. اميدوارم ايران هم به عنوان يكي از بازيگران اصلي در اين نشست حضور يابد.





جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن