تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804449005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از سر گيري ادعاي مالكيت بر دو كاخ تهران / كشف آثار تاريخي در ابوموسي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: از سر گيري ادعاي مالكيت بر دو كاخ تهران / كشف آثار تاريخي در ابوموسي
صدور راي دادگاه بدوي درباره مالكيت كاخهاي سعدآباد و نياوران به بنياد مستضعفان، كشف آثار تاريخي در ابوموسي، تبديل خانه بهزاد به مركز آموزش مينياتور، انتقال آزمايشگاه ميراث فرهنگي به داخل ارگ آزادي، كمك وزارت نفت به سازمان ميراث فرهنگي از جمله خبرهاي حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري در اين هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مالكيت دو كاخ سعدآباد و نياوران همواره محل مناقشه ميان بنياد مستضفعان و سازمان ميراث فرهنگي بوده است. هر يك از اين دو نهاد بر اساس برخي مستندات ادعاي مالكيت اين كاخها را دارند اما در تازه ترين اتفاق دادگاه بدوي راي به نفع بنياد مستضعفان و مالكيت آن بر اين دو كاخ داده است.

اين موضوع را قاسم سعيدي، معاون حقوقي بنياد مستضعفان در گفتگو با خبرنگار مهر تاييد كرد و توضيح داد: به منظور ابطال اسناد دولت و ميراث فرهنگي چندي پيش جلسه دادگاه در شعبه 6 دادگاه انقلاب اسلامي برگزار و حكم مالكيت بنياد مستضعفان بر كاخهاي سعدآباد و نياوران صادر شد. تا كنون نيز اعتراض سازمان ميراث فرهنگي به ما ارجاع داده نشده است. پيش از اين دو كاخ و بناهاي اطرافش در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار داشته ولي از آنجا كه بنياد مستضعفان قصد تجميع املاك خود را دارد، از سازمان ميراث فرهنگي به دليل اينكه از واگذاري اين دو كاخ استنكاف مي كرد، شكايت كرده و دادخواستي را به دادگاه بدوي ارائه داد و دادگاه هم در اين زمينه راي را به نفع بنياد مستضعفان صادر كرد. مديريت دو كاخ بر عهده سازمان ميراث فرهنگي است اما بايد مشخص شود كه اين دو كاخ و زمينها و بناهاي اطرافش در مالكيت بنياد مستضفعان است نه سازمان.

كشف 7 محوطه تاريخي و 2 آب‌انبار دست‌كند در جزيره ابوموسي

اين هفته بعد از مدتها خبر رسيد كه طي بررسي هاي انجام شده در جزيره ابوموسي هفت محوطه تاريخي به همراه دو آب انبار دست‌كند كشف شده است.

محمداسماعيل اسماعيلي‌جلودار، سرپرست تيم بررسي و شناسايي آثار باستاني جزيره ابوموسي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به دست آوردن سفال‌هاي چيني منسوب به دوره صفويه استقرار در اين جزيره را از دوران صفويه نشان مي دهد، از طرفي بدست آمدن سفال هاي شبيه به پيش از تاريخ مي تواند بيانگر حضور ايرانيان در دوران پيش از صفويه در اين جزيره باشد. در فصل اول بررسي و شناسايي شواهدي از دوران تاريخي (ساساني)، ايلخاني، تيموري و صفوي تا دوران معاصر بدست آمده است.

اسماعيلي‌جلودار درباره كشف دو آب انبار دست‌كند گفت: شواهد دست‌كند بودن اين دو چاه از روي آثار كلنگ بر روي ديواره ها و وجود منفذهايي در گوشه هاي چاه به عنوان جاي پا جهت تردد و ديوارچين بودن بخش فوقاني آن به ارتفاع حدود 50 سانتي‌متر قابل اثبات است. يكي از اين دو چاه اكنون توسط بوميان جزيره در حال استفاده و ديگري متروك مانده است.

كاخ چهل ستون سرهنگ آباد در آستانه نابودي قرار گرفت

از حوزه ميراث فرهنگي خبر ديگر اين بود كه كاخ چهل ستون سرهنگ آباد در شرق شهرستان اردستان شايد اگر مورد حفاظت اصولي قرار مي گرفت قابليت ثبت جهاني داشت ولي اكنون به عنوان يك مخروبه تلقي مي شود. اين در حالي است كه وجود درختان سر به فلك كشيده آن و عبور آب قنات براي آبياري باغ سرهنگ آباد و حوض سنگي كه در وسط عمارت قرار گرفته آن را به باغ چهل ستون اصفهان تشبيه كرده چرا كه در اثر انعكاس عكس ستون هاي چوبي ايوان در آب اين حوض اين عمارت به عمارت چهل ستون شهرت يافته است اما به دليل بي توجهي به بادگير مدور اين مجموعه يكي در سال هاي گذشته و ديگري در تابستان امسال فرو ريخته است اين در حالي است كه ستون هاي سنگي اين مجموعه هم به دليل هوازدگي دچار فرسودگي شده است.

همچنين به دليل ريزش بخشي از سقف شيرواني، نقاشي ها، گچبري ها و آيينه كاري هاي دوران قاجار بيش از پيش در حال تخريب هستند حتي برخي از آنها به سرقت رفته اند.

مرمت ابتدايي اين بنا حدود 500 ميليون تومان هزينه در بر دارد كه هزينه مرمت كاملش حدود 10 ميليارد تومان خواهد شد و شامل آسيب شناسي، مرمت سازه اي، مرمت سنگ و چوب و ... مي شود.

درخواست مالك خانه عليزاده براي برگشت به فهرست ميراث ملي

از آنجا كه در حوزه خروج ميراث ملي از فهرست ثبت شده ها اين روزها خبرهاي زيادي شنيده مي شود و آخرين خبر هم مربوط به خانه تاريخي عليزاده است، اين هفته معاون حقوقي سازمان ميراث فرهنگي با بيان اينكه مالك تاريخي خانه عليزاده خواستار برگشت اين ملك به فهرست ميراث ملي شده است گفت: اعتراض وي نسبت به راي ديوان عدالت اداري كه بر اساس اظهارات شخص ثالث آن هم در حريم اين خانه داده شده، از طريق رئيس ديوان عدالت اداري پيگيري مي شود.

وي گفت: حريم خانه هاي تاريخي ضوابط خود را دارند اگر اين همسايه در حريم قرار گرفته مي بايست نسبت به ثبت بودن حريم خانه اعتراض كند نه اينكه دست به ابطال خانه تاريخي از فهرست ميراث ملي بزند چون درباره ابطال يك اثر تاريخي همسايه هيچ دخالتي نمي تواند انجام دهد بخصوص در اين مورد كه ثبت شدن ملك در فهرست ميراث ملي با رضايت كامل مالك انجام شده بود و اكنون كه ديوان عدالت اداري به موجب دادخواست شخص ثالث اقدام ناباورانه اي انجام داده صاحب خانه عليزاده از سازمان ميراث فرهنگي گلايه دارد و خواست برگشت به فهرست ميراث ملي شده است.

امضاي تفاهمنامه بين وزارت نفت و ميراث فرهنگي

اين هفته قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي درباره اقدامات 100 روزه سازمان ميراث فرهنگي، ثبت نشدن ميراث ناملموس ايران در فهرست جهاني، استفاده نامناسب از كاخ موزه هاي تهران و بناهاي تاريخي و فعاليتش در ايكوموس به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد و براي اولين بار يك نشست خبري برگزار كرد و وعده هاي زيادي داد.

مهدي حجت گفت: احداث ساختماني در پاركينگ جنوبي ستاد مركزي سازمان ميراث يكي از اقدامات آتي است تا اين سازمان به يك مركز اداري فرهنگي تبديل شود. ممكن است پژوهشگاه و آزمايشگاه مرمت آثار كه در گذشته بزرگترين آزمايشگاه خاورميانه بود به اين ساختمان برگردد. شايد تا سال آينده بتوان اين ساختمان را كامل كرد.

ارگ آزادي زندان اوين نيست

قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي درباره تغيير و تحولات در ساختمان ارگ آزادي گفت: اين ساختمان احتياج به اين همه نرده نداشت. اين ساختمان پيشتر شبيه به زندان اوين بود تا يك مركز فرهنگي. اكنون نرده ها برداشته شده و آب نماها احيا شده تا مردم بتوانند از آمفي تئاتر، كتابخانه، مركز اسناد، دو بازارچه بزرگ، يك گنبدخانه، پژوهشكده صنايع دستي و نمايشگاه ها و كارگاه هاي آن استفاده كنند. اين يك تصوير از يك مركز فرهنگي مي تواند باشد.

جلب حمايت وزارت نفت در پشتيباني از مسائل فرهنگي

حجت از مذاكره با مسئولان وزارت نفت درباره پشتيباني از فعاليت هاي فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي خبر داد و گفت: تمامي دستگاه هاي فني دنيا و آن هايي كه درحوزه سدسازي و نفت موظف به فعاليت هستند بايد در حوزه هاي فرهنگي نيز سرمايه گذاري كنند چرا كه فعاليت اوليه آن ها جامعه اشراف را در زمينه مسائل فرهنگي و محيط زيستي تحت تاثير قرار مي دهد به همين منظور تفاهم نامه اي با اين وزارتخانه امضا شد كه اين وزارتخانه بتواند در مجموعه تاريخي بيستون سرمايه گذاري كند و يا در احياي مجدد تخت جمشيد مشاركت داشته باشد. در همين جا از ساير وزارتخانه ها كه در تاسيسات كلان ساده و عمراني فعاليت دارند دعوت به همكاري مي كنم.

تلاش براي احياي مجدد مركز آموزش عالي ميراث

حجت احياي مجدد مركز آموزش عالي ميراث فرهنگي را يكي از اقدامات مهم سازمان ميراث فرهنگي دانست و گفت: اين مركز مي تواند به يك مركز بين المللي آموزش ميراث فرهنگي و در حد يك دانشگاه ايجاد شود.

يونسكو به سعدآباد مي رود

معاون ميراث فرهنگي درباره محل استقرار كميسيون ملي يونسكو گفت: ساختماني كه از سعدآباد وجود دارد كه مي تواند محلي براي اين مركز باشد تا زماني كه وزارت علوم بتواند محلي را براي آن ها تعيين كند. قرار است كاخ موزه ها محلي براي جذب فعاليت هاي فرهنگي باشد.

تبديل خانه تاريخي بهزاد به محل آموزش مينياتور

معاون ميراث فرهنگي گفت: خانه تاريخي بهزاد طبق وصيت آن مرحوم بايد به محل آموزش هنر مينياتور تبديل مي شد اما اكنون استفاده ديگري از آن مي شود. دستور داده ام بلافاصله اين خانه با كمك معاونت صنايع دستي به موزه مينياتور و محلي براي آموزش اين رشته هنري شود.

كاخ موزه ها امكان واگذاري به بخش خصوصي را ندارند

حجت گفت: كاخ موزه ها بر اساس قانون امكان واگذاري فعاليت هايشان به بخش خصوصي را ندارند. اين يك اشتباه قانوني است كه در اين مراكز كافي شاپ درست كنند شايد منافعي در ميان بوده كه قطعا در شان كاخ موزه نيست. آيا كاخ موزه تهران به اندازه خانه هنرمندان نمي تواند محلي براي جذب فرهنگيان باشد؟

امضاي توافقنامه ايران و آذربايجان در ثبت چوگان

پس از اعلام خبر ثبت شدن چوگان به نام آذربايجان رئيس مركز منطقه اي ميراث ناملموس توضيحاتي پيرامون اين موضوع داد و گفت: ايرانيان تصور مي كردند چوگان اصلا نبايد در اجلاس ميراث ناملموس ثبت مي شد.

يدالله پرمون به خبرنگار مهر گفت: كنوانسيون هاي يونسكو براي پاسداري از ميراث ناملموس به هيچوجه بحث رقابت را قبول ندارند چون رقابت يك مفهوم عام است. طبق اين كنوانسيون شما حق نداريد بگوييد چوگان براي من است و كشور ديگري حق ندارد آن را ثبت كند و يا حق نداريد بگوييد خاستگاه چوگان كشور من است و آذربايجان حق ندارد آن را ثبت كند و يا اينكه بگوييم آذربايجان به تازگي مستقل شده و حق ندارد ميراثي را به ثبت برساند چون هر كشوري مي تواند عنصري كه در خاكش وجود دارد را ثبت كند. اما اين كه آذربايجان در پرونده ارسالي خود درباره چوگان اطلاعات اشتباه داده يا نه باز هم به ما بر نمي گردد بلكه مربوط به ارزيابان يونسكو و كشور آذربايجان است.

دغدغه ايرانيان درباره چوگان توضيح داده شد

اين مردم شناس درباره اصلاح عنوان پرونده چوگان هم گفت: به وزير فرهنگ آذربايجان گفتم از عنواني كه به انگليسي براي پرونده تان نوشتيد تعابير زيادي مي شود در حالي كه يونسكو تاكيد دارد عنوان انتخاب شده بايد شفاف باشد. حتي گفته به جاي يك كلمه مي توان تعريف آن عنوان را بياوريد. بنابراين اين تعبير به وجود مي آيد كه چوگان ايران را مصادره كرده ايد. اين صحبت را قبول كردند و ما هم عنوان پيشنهادي را نوشتيم. فرداي آن روز توافقنامه اي بين ما و آنها امضا شد.

رييس مركز منطقه اي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در آسياي غربي و مركزي ادامه داد: در اين توافقنامه 3 بند آمده است. يكي اينكه در انتهاي عنوان پرونده عبارت "در جمهوري آذربايجان" آورده شود و ديگري اصلاح فيلمي بود كه در آن به اشتباه از غلط مصطلح آذربايجان جنوبي استفاده شده بود. چون در گفتار تركي معرفي چوگان آمده كه اين بازي در آذربايجان جنوبي يعني استانهاي آذربايجاني غربي و شرقي ايران هم اجرا مي شود. آنها مدعي هستند كه استفاده از اين اصطلاح يك غلط مصطلح در كشورشان است و آنها هيچ قصدي براي اهانت به تماميت ارضي ايران ندارند. قرار شد اين فيلم توسط نمايندگي ايران پس از اصلاح دوباره روي سايت يونسكو بارگذاري شود. همچنين پيشنهاد شد پرونده باز بماند تا كشورهاي ديگر نيز به آن الحاق شوند. درست مثل پرونده ثبت جهاني نوروز.

كد خبر: 2194242

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۱ - ۱۵:۰۸

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن