تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802603771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحليل آثار و نتايج سفر وزير خارجه روسيه به تهران لاوروف در ايران به دنبال چه بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: تحليل آثار و نتايج سفر وزير خارجه روسيه به تهران لاوروف در ايران به دنبال چه بود؟
در نتيجه نقش روسيه براي آنكه بتواند از به شكست كشاندن اين توافقنامه جلوگيري كند بيش از هر زمان اهميت پيدا كرده است . اين نقش آفريني نه تنها براي دوطرف اهميت دارد بلكه براي اكثر كشورهايي كه مايل هستند هرچه زودتربه تحريم ها عليه ايران خاتمه داده شود ، بيش از هر زمان ديگر اهميت يافته است. بايد ديد روسيه چقدر مي تواند دراين شرايط حساس از اين فرصتي كه بوجود آمده است بهره برداري كند.
حسن بهشتي‌پور : سرگي لاوروف وزير خارجه روسيه درديداري دو روزه ازتهران در باره روابط دوجانبه و مهم ترين مسائل منطقه خاورميانه با آقاي حسن روحاني رئيس جمهور و جواد ظريف وزير خارجه ايران گفت وگو كرد. درمطلب پيش رو نتايج و آثار اين سفر را در سه سطح بين المللي ، منطقه اي و مناسبات دو جانبه ايران و روسيه مورد بررسي قرار داده شده است .

بدون شك آمد و شدهاي سياسي آن هم در سطح وزيران امور خارجه بطور معمول چندان مورد توجه قرارنمي گيرد ، اما ازآنجا كه سفرلاوروف در روند تحولات آتي پرونده هسته اي ايران ، سوريه ،عراق ، تاثيرغيرقابل انكاري دارد به نظر مي رسد نبايد از تحليل اين ديدار به سادگي عبور كرد.

تحليل آثار و نتايج سفر لاوروف

1- سطح بين المللي

در سطح بين المللي مي توان گفت مذاكرات لاوروف وزير خارجه روسيه با همتاي ايراني خود در تهران در باره پيگيري مواردي كه در توافقنامه ژنو بين ايران و گروه 1+5 تصريح شده است بسيار حائزاهميت است. زيرا كمك روسيه به اجرايي شدن اين توافقنامه و برطرف كردن اختلاف ديدگاه هاي موجود بين ايران و آمريكا ، بسيار تاثيرگذار است .

در روزهاي گذشته به دليل فشار قابل توجه اسرائيل در مورد جلوگيري ازاجرايي شدن توافقنامه ژنو درعمل آمريكايي ها دركاخ سفيد وكنگره دچار تناقض گويي هايي شده اند كه گمانه زني ها را براي ايجاد موانع جديد و سنگ اندازي ها به منظور اجرايي نشدن توافقنامه ژنو افزايش يافته است . در نتيجه نقش روسيه براي آنكه بتواند از به شكست كشاندن اين توافقنامه جلوگيري كند بيش از هر زمان اهميت پيدا كرده است . اين نقش آفريني نه تنها براي دوطرف اهميت دارد بلكه براي اكثر كشورهايي كه مايل هستند هرچه زودتربه تحريم ها عليه ايران خاتمه داده شود ، بيش از هر زمان ديگر اهميت يافته است. بايد ديد روسيه چقدر مي تواند دراين شرايط حساس از اين فرصتي كه بوجود آمده است بهره برداري كند.

2- سطح منطقه اي

روسيه دو سالي است كه با همكاري نزديك با ايران توانسته نقش بسيار پررنگ تري در مقايسه با سالهاي گذشته در منطقه خاورميانه ايفاء كند. هم زمان با آغاز سومين دوره رياست جمهوري پوتين در ارديبهشت سال 1391 ، مسكو نشان داد كه ديگر سياست تعامل با آمريكا را كه از سال 2010 با ريست كردن مناسبات دو جانبه آغاز شده بود، كنارگذاشته وبه سمت رقابت و گسترش نفوذ در حياط خلوت آمريكايي ها پيش رفته است. دراين چهارچوب روسيه توانست مناسبات خود با ايران را از فشار آمريكا رها سازد و در سايه همكاري دو جانبه بين تهران و مسكو از يك جنگ حتمي در سوريه كه مي توانست ابعاد منطقه اي هم پيدا كند جلوگيري كرد. درواقع طرح مشترك روسيه – ايران براي خلع سلاح شيميايي داوطبانه سوريه كه مورد پذيرش بشار اسد نيز قرار گرفت در عمل توطئه مشترك آمريكا ، اسرائيل ، فرانسه ، انگليس ، تركيه و عربستان براي حمله به سوريه را خنثي كرد.

جلوگري از جنگ در سوريه بدون شك موفقيت بزرگي براي سياست خاورميانه اي روسيه و ايران بود لاوروف در تهران بدنبال تعميم اين تجربه موفق در ساير مناطق بحراني مانند افغانستان بود .

زيرا پس از خروج نيروهاي آمريكا و ناتو از افغانستان در سال 2014 ، بدليل خلاء قدرت نظامي اين امكان وجود دارد كه گروه هاي تروريستي و افراط گرايان كه خود را در پوشش اسلام پنهان كرده اند فرصت يابند تا از طريق مرزهاي تاجيكستان و ازبكستان بارديگر آسياي مركزي و قفقاز را صحنه جنگ خانمانسوز جديدي كنند كه بي شك دامنه آن مي تواند تا قفقاز شمالي در قلمرو روسيه و مرزهاي شرقي ايران نيزكشيده شود.

با توجه به عضويت ناظر افغانستان وايران در سازمان شانگهاي ، روسيه اميدوار است در چهارچوب مدل هاي امنيتي اين سازمان بتواند با كمك ايران به برقراري ثبات و امنيت افغانستان و مبارزه عليه قاچاق مواد مخدر اقدام كند.

در باره رژيم حقوقي درياي خزر و تعيين تكليف نهايي آن در اجلاس پيش روي سران كشورهاي همسايه درياچه خزر كه قرار است در سال آينده در بندر آستاراخان روسيه برگزار شود نيز مذاكرات مقدماتي برگزار شد. بي ترديد حل و فصل نهايي رژيم حقوقي درياي خزر به افزايش همكاري ها بين كشورهاي منطقه كمك بسيار زيادي خواهد كرد.

3- سطح مناسبات دوجانبه

لاوروف در تهران در باره برگزاري نشست كميسيون مشترك اقتصادي بين دو كشور در آستانه برچيده شدن تدريجي تحريم ها در آينده نزديك، گفتگوهاي رضايت بخشي داشت. همچنين كارشناسان دو كشور در باره توسعه همكاري ها در زمينه توليد برق اتمي و نصب راكتورهاي جديد هسته اي نيز مذاكرات اوليه اي داشتند .

در باره موشكهاي پدافندي اس 300 نيز همچنان موضوع از طرف ايران پي گيري شد و طرف روسيه نيز پيشنهاد جايگزيني موشكهاي آنتي 2500 را بجاي آن در مذاكرات راگوزين كه چندي پيش در تهران بود ، مطرح كردند . اما ايران همچنان مايل است توافقنامه مربوط به خريد موشكهاي پدافندي اس 300 اجرايي شود . بعداز ان مي توان در باره خريد موشكهاي دفاعي جديد وارد مذاكره شد.

به وضوح روشن بود كه مساله اس 300 به عنوان يك عامل منفي درروابط دو كشور همچنان باقي مانده است. با اين حال افزايش آمد و شد بين مقام هاي دو كشور ونيز برداشتن گام هاي بعدي در باره توافقنامه ژنو بين ايران و گروه پنج به علاوه يك تاثير مثبتي در گسترش مناسبات دو كشور در آينده خواهد داشت.

بويژه آنكه ايران با اعزام اقاي سنايي كارشناس ارشد مسائل روسيه به عنوان سفيرجديد خود در مسكو نشان داد كه هم زمان به بهبود مناسبات ايران با غرب ، به گسترش روز افزون مناسبات با روسيه و چين و شرق نيز عنايت ويژه اي دارد. زيرا آقاي سنايي كه تا همين چند روز قبل نماينده مجلس بود ، اكنون به عنوان سفير كار خود را در مسكو آغاز كرده است . او با احاطه اي كه بر موضوعات اساسي و تاثيزگذار برروابط تهران – مسكو دارد ، مي تواند گام هاي سريع تري را در توسعه مناسبات دو كشور بردارد.

براي آنكه همكاري متقابل بين ايران و روسيه بيش از گذشته رشد كند دو طرف بايد از تكرار اشتباهات گذشته ممانعت كنند و نشان دهند كه دوره آنكه از جيب ديگران هزينه همكاري ها را بپردازي گذشته است

ايران و روسيه همچنين بايد نشان دهند ميتوانند مناسبات خود را به گونه اي ارتقاء دهند كه ازتاثير پذيري مناسباتشان از سياست هاي آمريكا و غرب بكاهند.

اين كار چندان دشوار نيست از يكسو روسيه بايد به آمريكا نشان دهد منافع همكاري پايدار با ايران را دريافته است و ايران نيز نشان دهد نمي خواهد به مناسباتش با مسكو نگاه ابزاري داشته باشد و فقط زمانيكه با غرب مشكل دارد به روسيه روي خوش نشان دهد.

جمع بندي بحث:

روسيه در سالهاي پس از فروپاشي شوروي در مناسبات با ايران فراز ونشيب هاي گوناگوني را تجربه كرده است . به نظر مي رسد اينبار برخلاف گذشته مسكو ترجيح مي دهد در مورد يك توافق جامع با ايران وارد مذاكره شود و به نتيجه برسد . متاسفانه روسيه در سالهاي گذشته در باره بعضي از مسائل از جمله كمك به برقراري صلح در تاجيكستان و حمايت از اتحاديه شمال درمبارزه عليه طالبان درافغانستان با ايران كارمشترك انجام داد. اما بعد از پايان اين ماجراها ايران را فراموش كرد و نرد عشق را در وادي ديگر باخت. به نظر مي رسد روسيه اينبار در سفر به تهران با تاكيد بر توافق جامع همكاري هاي اين پيغام را به مقام هاي ايراني منتقل كرد كه روسيه جدي تر از هر زمان ديگر بدنبال همكارهاي راهبردي با ايران در خاورميانه و آسياي مركزي و افغانستان است.

اگر چنين فرضي محقق شود، اين براي اولين بار است كه روسيه در باره سياست يكجانبه گرايي خود در مناطق همجوار ، تجديد نظر كرده است.

بي شك ايران از چنين رويكردي استقبال مي كند چرا كه مي داند اين همكاري دوجانبه به برقراري صلح و امنيت در كشورهاي منطقه كمك مي كند و زمينه بسيار مناسبي را براي رفع مشكلات موجود بر سر توسعه همكاري هاي اقتصادي منطقه اي بر مي دارد.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن