تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818800738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روش جديدي براي لايه‌نشاني غيرمستقيم گرافن روي كاغذ


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: روش جديدي براي لايه‌نشاني غيرمستقيم گرافن روي كاغذ
به كمك روش لايه نشاني بر روي كاغذهاي خاص گرافن تشكيل شده و از اين طريق محققان موفق به ساخت قطعات الكترونيكي منعطف شدند.


به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران،يك تيم تحقيقات كره‌اي موفق به ارائه روشي براي ايجاد قطعات الكترونيك خمش پذير، شده است. در اين روش از لايه نشاني غيرمستقيم گرافن روي زيرلايه كاغذي استفاده مي‌شود.

برخلاف ادوات الكترونيكي انعطاف‌پذير كه مبتني بر زيرلايه‌هاي منعطف هستند، ادوات الكترونيكي قابل خم شدن نياز به زيرلايه‌اي دارند كه بتواند خم شود بدون اين كه ويژگي‌هاي الكترونيكي خود را از دست دهد. در واقع علاوه بر اين كه زيرلايه بايد قابليت خم شدن را داشته باشد، پوشش رسانايي كه روي آن قرار داده مي‌شود نيز بايد بتواند خم شود.

در حال حاضر محققان به دنبال جايگزيني براي پلاستيك هستند تا از آن براي اين كار استفاده كنند. در اين مسير فناوري نانو توانسته راه حل‌هايي ارائه دهد. اخيرا مقاله‌اي تحت عنوان "Foldable Graphene Electronic Circuits Based on Paper Substrates" به چاپ رسيده كه در آن محققان نشان دادند مي‌توان از گرافن براي پوشش‌دهي زيرلايه كاغذي براي ساخت مدار الكترونيكي استفاده كرد. البته پيش از اين محققان از رنگ‌هاي حاوي گرافن براي چاپ مدار روي كاغذ استفاده كرده بودند اما كنترل ضخامت در اين فرآيند بسيار دشوار بوده است.

شمايي از مراحل مختلف لايه‌نشاني غيرمستقيم گرافن روي يك زيرلايه كاغذي.

در اين روش جديد كه پژوهشگران موسسه علوم پيشرفته كره ارائه كرده‌اند از فرآيند انتقال چاپ استفاده شده كه در آن نياز به تماس مستقيم حلال و كاغذ وجود ندارد در نتيجه كنترل لايه گرافن ايجاد شده امكان پذير است. نويسنده اول مقاله‌ اين پروژه مي‌گويد استفاده از اين فرآيند براي توليد مدارات گرافني مزاياي متعددي دارد براي مثال نياز به ماسك كردن سطح براي ايجاد مدار نيست در نتيجه اين فرآيند بسيار ساده مي‌شود. علاوه‌براي ضخامت اين مدار مي‌تواند در يك محدوده مشخص كنترل شود. براي اين كار مقدار گرافن وارد شده به سيستم از قبل محدود مي‌شود. در واقع ضخامت اين مدارها به صورت مستقيم متناسب با مقدار گرافن ديسپرس شده در سيستم است. در اين پژوهش محققان از سورفاكتانت‌ها و تركيبات شيميايي مختلف استفاده كرده و اثر هر يك را روي مدارات ايجاد شده بررسي كردند.

نتايج يافته‌هاي آنها نشان مي‌دهد براي ايجاد يك مدار با كيفيت بالا، بايد چسبندگي بين گرافن و فيلتر غشاء كمتر از چسبندگي گرافن و زيرلايه باشد. فيلتر غشاء جايي است كه گرافن در ابتدا در آنجا قرار داده مي‌شود و سپس به زيرلايه مورد نظر منتقل مي‌شود.

انتهاي پيام/

پنجشنبه 21 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن