تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804246044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درآمدي از 450 موقوفه، عايد حوزه علميه امام خميني اراك نمي شود/ ضرورت توسعه كمي و كيفي حوزه هاي علميه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: درآمدي از 450 موقوفه، عايد حوزه علميه امام خميني اراك نمي شود/ ضرورت توسعه كمي و كيفي حوزه هاي علميه
اراك – خبرگزاري مهر: مدرسه سپهدار يا همان حوزه علميه امام خميني(ره)يكي از بناهاي موجود در مجموعه بازار و اولين مركز علوم ديني اراك است كه به عنوان نخستين بناي شهري با اقتباس از سبك مدارس دوره صفويه و با كاشيكاري‌هاي ظريف و زيبا در دوره قاجار ساخته شده است اما هم اكنون اين مجموعه با مشكلاتي از جمله عدم پرداخت اجاره بها از سوي صاحبان مغازه هاي موقوفه و مشكلات ساختماني دست و پنجه نرم مي كند.

به گزارش خبرنگار مهر، استاندار استان مركزي عصر روز چهارشنبه بعد از شركت در جلسه درس اخلاق مديران دستگاه هاي اجرايي استان به مدرسه سپهدار يا همان حوزه علميه امام خميني(ره) شهر اراك رفت تا از نزديك ضمن بازديد از حجره طلبگي بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران با مشكلات فراروي اين مدرسه آشنا شود.

مدرسه سپهدار اراك يكي از بناهاي تاريخي باقي مانده از دوره قاجار است كه همزمان با تاسيس بازار اراك به دستور يوسف خان گرجي سپهدار اعظم ساخته شد. مدرسه سپهداري داراي مسجد، صحن نسبتاً وسيع با حوضي سنگي در ميان آن بوده و علماي بزرگي چون آيت‌الله گلپايگاني، آيت‌الله اراكي، آيت‌الله امام خميني و آيت الله كمره اي در اين مدرسه تحصيل كرده‌اند.

توسعه كمي و كيفي حوزه هاي علميه ضروريست

استاندار استان مركزي در حاشيه اين بازديد بر ضرورت توسعه كمي و كيفي حوزه هاي علميه در استان مركزي تاكيد كرد و گفت: حوزه هاي علميه نقش بسزايي در شكل گيري انقلاب اسلامي و تداوم آن در طول 33 سال گذشته داشته اند و بايد با توجه به اين مهم رسيدگي به مشكلات اين مراكز در دستور كار دولت قرار بگيرد.

وي بااشاره به ارزش تاريخي، فرهنگي و معنوي حوزه علميه امام خميني شهر اراك گفت: حوزه علميه امام خميني(ره) يكي از حوزه هاي عليمه ارزشمند و سابقه تاريخي مي باشد كه علما و بزرگاني چون بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران در آن رشد و تعالي يافته لذا اين موقعيت ارزشمند ديني در اولويت توجه و رسيدگي مديريت استان قرار دارد.

حوزه هاي عليمه پايه هاي انقلاب اسلامي اند

استاندار مركزي با اشاره به برخي مشكلات ساختماني موجود در حوزه علميه امام (ره) شهر اراك افزود: برنامه ريزي براي حل مشكلات پيش روي اين حوزه علميه در شوراي توسعه و برنامه ريزي استان مركزي با حضور نماينده مقام معظم رهبري مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

مقيمي با بيان اين كه انقلاب اسلامي ايران يك انقلاب ديني است گفت: حوزه هاي علميه پايه گذاران انقلاب بوده اند و بايد براي تداوم اين انقلاب به حفظ و توسعه ريشه هاي آن بپردازيم.

وي يادآور شد: حوزه علميه امام خميني اراك با ثبت در فهرست آثار ملي كشور و وجود حجره طلبگي امام راحل در آن فرصتي خوب براي بازديد نسل جوان جامعه از اين مجموعه را فراهم مي كند تا ضمن بازديد از اين اثر تاريخي ملي با فرهنگ ديني نيز آشنا شوند.

مدرسه سپهداري قديمي ترين مدرسه شهر اراك

مدير مدرسه سپهداري اراك نيز در حاشيه اين بازديد گفت: مدرسه سپهداري اراك قديمي ترين مدرسه شهر اراك است كه قدمت آن به زمان تاسيس شهر اراك به دستور يوسف خان پرجي برمي گردد.

حجت الاسلام سيد احمد ميرمهدي با بيان اين كه اين مدرسه از ابتدا در اختيار علما منطقه قرار گرفت افزود: اوج فعاليت هاي اين مدرسه به زمان حضورمرحوم حاج محسن اراكي از فقها و بزرگان جهان شيعه برمي گردد.

وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته بعد در راستاي احيا حوزه علميه امام خميني اراك بعد از حاج محسن اراكي توسط آيت الله خوانساري نماينده وقت مقام معظم رهبري در استان مركزي گفت: باز شدن درب حوزه علميه از سمت بازار براي تردد برداران از جمله اين اقدامات بود.

حجت الاسلام ميرمهدي با بيان اين كه درب ورودي خواهران حوزه به لحاظ تبديل شدن اين قسمت به مغازه دراختيار افراد است گفت: متاسفانه اين مشكل باعث شده تا خواهران نتوانند به داخل حوزه تردد داته باشند.

450 باب مغازه در بازار اراك وقف حوزه علميه امام (ره)

مدير حوزه علميه امام خميني اراك در ادامه با بيان اين كه 450 باب مغازه بازار اراك از موقوفات حوزه علميه امام است كه توسط آيت الله محسن اراكي خريداري و وقف شده است گفت: از اين تعداد 75 باب مغازه وقف خاص مدرسه سپهداري است كه با هدف تامين هزينه هاي مدرسه خريداري و وقف شده اين درحاليست كه هم اكنون هيچ سودي حاصل از اين موقوفات عايد مدرسه يا حوزه علميه نمي شود.

حجت الاسلام ميرمهدي يادآور شد: كساني كه امروز در اين مغازه ها فعاليت اقتصادي دارند يا زير بار موقوفه بودن اين ملك نمي روند يا اجاره بهاي اندكي كه به اوقاف مي دهند آنقدر نيست كه هزينه هاي مدرسه تامين شود.

وي ادامه داد: مغازه هايي كه امروز ماهانه 1 تا 2 ميليون و گاها بيشتر اجاره بهايشان است سالي صد هزار تومان هم به اوقاف اجاره نمي دهند.

ساختار فيزيكي مدرسه سپهداري اراك نيازمند توجه جدي

وي در ادامه با اشاره به وضعيت نابسامان مدرسه سپهداري اراك از لحاظ ساختار فيزيكي گفت: بناي حجره هاي مدرسه تماما خشت و گل است و رطوبت موجود در زير بنا حجره ها را به ويراني كشانده است.

مديرمدرسه سپهداري با بيان كه خطر تخريب حجره ها طلبه ها را تهديد مي كند افوزد: درست است بناي اصلي مدرسه يك بناي تاريخي است اما مسئولين ميراث فرهنگي بايد چاره اي براي جلوگيري از تخريب درون اين بنا كنند چرا كه ادامه روند بي توجهي به اين مسئله تخريب كل مجموعه را به دنبال خواهد داشت

حجت الاسلام مير مهدي ادامه داد: تمام درب هاي چوبي حجره ها كه قديمي بودند خراب شد و مقرر گرديد مسئولين ميراث فرهنگي اين درب ها را با دربهاي چوبي عوض كنند كه متاسفانه چنين نشد و دربهاي امروز حجره ها دربهاي آلومينيومي است كه با ساختار تاريخي آن متفاوت است.

وي با اشاره به احداث ساختمان اداري، آموزشي و تحقيقاتي حوزه علميه در محل قبلي آب انبار اين مجموعه اظهارد اشت: كمبود فضاهاي آموزشي مدرسه ما را برآن داشت تا نسبت به ايجاد اين واحد جديد اقدام نماييم كه متاسفانه در پي اشتباهات فني مجريان پروژه عمليات اجرايي آن متوقف شد و اميد آن داريم با تيم كارشناسي جديد از مهندسان بتوانيم ضمن رفع نواقص به اجراي اين پروژه سرعت ببخشيم.

وي يادآور شد: براي اجراي اين پروژه به يك ميليارد و پانصد ميليون تومان اعتبار نياز است كه اميد واريم با كمك بخش دولتي و مردم خير تامين شود.

كد خبر: 2193399

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۲۲:۰۱

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن