تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):روزه رجب و شعبان توبه ‏اى از جانب خداى عزيز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803278150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش وزير خارجه آمريكا براي راضي كردن مخالفان توافق ژنو؛ نقض صريح توافقنامه ژنو از سوي جان كري/ رويكرد دو پهلوي آمريكا نشانه چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: تلاش وزير خارجه آمريكا براي راضي كردن مخالفان توافق ژنو؛ نقض صريح توافقنامه ژنو از سوي جان كري/ رويكرد دو پهلوي آمريكا نشانه چيست؟
آمريكايي‌ها در زمينه توافقنامه هسته‌اي ايران مي‌خواهند طوري وانمود كنند كه پيروز بلامنازع اين تحريم‌ها هستند و بخصوص منتقدان جدي خود را در كنگره آمريكا نسبت به عملكرد خود راضي كنند. درواقع دولت اوباما در اين زمينه تمامي تلاش خود را مي كند كه نشان دهد اين توافقنامه يك پيروزي يكطرفه بوده است و اين دولت بوده است كه پس از 10 سال توانسته پرونده هسته‌اي ايران را به سرانجام برساند.
سرويس سياسي «فردا»؛ جان كري، وزير خارجه آمريكا براي توضيح درباره توافقنامه ژنو و آينده مساله هسته اي ايران برابر اين توافقنامه ديروز به مجلس نمايندگان اين كشور رفت اما لحن و نوع سخنان وي در مجلس اين كشور تفاوتي فاحش با رفتار پيشين وي و دولت آمريكا داشت.

سخنان وي حاوي برخي نكات و تهديدات بود كه قرار است آمريكا‌ها پس از اين توافقنامه عليه ايران به كار ببندند و اين موضوع با توجه به شروع دوران راستي‌آزمايي و اعتمادسازي كه پس از توافقنامه ژنو آغاز شده، در تناقض است.

البته پيش از سخنراني جان كري در مجلس آمريكا، محمدجواد ظريف، وزيرخارجه كشورمان در مصاحبه‌اي با مجله « تايم» نسبت به اعمال برخي تحريم ها عليه ايران ابراز نگراني كرده بود و جن ساكي، سخنگوي كاخ سفيد نيز در واكنش به اين مصاحبه بيان داشت كه « كاخ سفيد نيز با تصويب تحريم‌هاي تازه عليه ايران مخالف است و آن را اقدامي غيرسازنده مي‌داند.»

ظريف در اين مصاحبه كه ديروز منتشر شد، نسبت به تبعات اقدام نمايندگان كنگره آمريكا در جهت افزايش تحريم‌هاي ايران هشدار داد و گفته بود تصويب چنين طرحي به لغو تمام توافقات حاصله در ژنو منجر مي‌شود.

نقض توافقنامه ژنو از سوي ايران واكنش نظامي آمريكا را در پي دارد

به گزارش يواس نيوز،‌ جان كري،‌وزير خارجه آمريكا روز سه‌شنبه در مجلس نمايندگان اين كشور درباره توافقنامه هسته‌اي با ايران به ارائه توضيح پرداخت.

كري كه به تازگي از سرزمين هاي اشغالي به آمريكا برگشته بود در اين جلسه كه دو ساعت و نيم به طول كشيد از اعضاي كميته روابط خارجي كنگره خواست تا تصويب تحريم هاي جديد اقتصادي-تجاري عليه ايران را متوقف كنند.

وي در اين جلسه گفت:« رئيس جمهور اوباما و من همانند اعضاي اين كميته كاملا شفاف و واضح بوديم: ايران نبايد به سلاح هسته اي دست يابد. اين نكته محوري سياست خارجي رئيس جمهور است. ايران نبايد به سلاح هسته اي دست يابد و اين دستور كار در اولويت برنامه امنيت ملي آمريكا قرار دارد.»

وزير خارجه آمريكا افزود اگر ايران هر بخشي از اين توافقنامه را نقض كند، همه پيشرفت ها متوقف مي شود و آمريكا مي تواند به صورت نظامي پاسخ دهد.

كري همچنين انتقادات وارد شده در منطقه خاورميانه نسبت به توافقنامه را رد كرد و افزود عربستان سعودي و امارات بيانيه هايي از اين توافق حمايت كرده اند و تنها اسرائيل اختلافاتي «تاكتيكي» در رويكرد به مذاكرات دارد.

ايران تنها به 7 ميليون دلار از دارايي خود دست پيدا مي‌كند

وي همچنين اعلام كرد ايران تنها به 7 ميليارد دلار از دارايي هاي خود دست پيدا مي كند كه رقم قابل توجهي در مقايسه با اقتصاد تريليون دلاري ايران نيست. جان كري در واكنش به اظهار نظر برخي نمايندگان گفت: من اينجا نشته ام و مي گويم ما شك و ترديد داريم، و آنها بايد اثبات كنند. اما هيچ نفعي در ترديد وجود ندارد.

اد رويس، نماينده جمهوري‌خواه كاليفرنيا و رئيس كميته نمايندگان مجلس نمايندگان، نيز پذيرش دي‌فاكتوي "حق ايران براي غني‌سازي" را در صورت دستيابي به توافق، را مورد انتقاد قرار داد. وي اعلام كرد: "از نقطه‌نظر ما ايران به اين تكنولوژي براي دستيابي به الكتريسيته نيازي ندارد. اگر آنها اين تكنولوژي را داشت باشند اين دقيقا همان چيزي است كه براي ساخت تسليحات هسته‌اي بدان نياز دارند."

كري اعلام كرد تداوم تحريم‌هاي كنوني مي‌تواند منجر به جنگ غرب با ايران شوند. "اگر مي‌خواهيد كشوري را به جنگ ببريد، بهتر است كه تمام راه‌هاي مذاكرات صلح‌‌آميز را قبلا امتحان كرده باشيد. هيچ چيز ساده‌اي درباره آنچه كه انجام مي‌دهيم وجود ندارد." وزير خارجه آمريكا ادامه داد آنها مي دانند كه اگر موفق نشوند، تحريم ها تشديد خواهد شد.

كري در ادامه افزود:‌ "ممكن است اشتباه باشد، ممكن است محاسبات نادرستي انجام بدهيم اما اين محاسبات اشتباه از ساده‌لوحي نشأت نخواهند گرفت. اگر ما تنها مذاكره مي‌كرديم و به آنها فشار بيشتري وارد مي‌كرديم، فرآيندي طولاني را بايد شاهد مي‌بوديم. اين باعث مي‌شد كه آنها بيشتر خواهان بمب شوند، در اين حالت شما در موقعيتي قرار مي‌گرفتيد كه در آن شما مذاكره را بدست مي‌آورديد اما آنها به بمب هسته‌اي نزديك‌تر مي‌شوند."

درصورتي كه ايران به حمايت خود از حزب‌الله و نظام سوريه ادامه دهد، تحريم ها كاهش نمي‌يابد

وزير خارجه آمريكا در ادامه اعلام كرد در صورتي كه ايران به حمايت خود از نظام سوريه و حزب الله ادامه دهد، تحريم ها كاهش نمي يابند. جان كري گفت: آمريكا با توافق هسته اي اوليه يا ايران به امنيت بيشتري دست پيدا كرده است.

كري با بيان اينكه در حال حاضر فرصتي براي حل مسالمت‌آميز مناقشه هسته‌اي به وجود آمده، گفت: اكنون دو گزينه پيش روي داريم، يكي گرينه ديپلماتيك و گرينه دوم ادامه تخاصم است كه اين گزينه پيامدهاي نيز به دنبال دارد. وي تأكيد كرد كه اگر ايران به تعهدات خود پايبند نباشد، كنگره مي‌تواند در عرض يك هفته تحريم‌هاي جديدي وضع كند.

كري تصريح كرد كه آمريكا همچنان به اجراي دقيق و قاطعانه تحريم‌ها ادامه مي‌دهد.

هشدار به نقض كنندگان تحريم هاي ايران

وي به همه شركت‌هاي آمريكايي و بين‌المللي هشدار داد كه هرگونه اقدامي در راستاي نقض تحريم‌ها مي‌تواند براي آن‌ها تبعات داشته باشد.

وزير خارجه آمريكا با بيان اينكه واشنگتن همچنان با توجه به تاريخچه «فريبكاري» ايراني‌ها، به آن‌ها بي‌اعتماد است، گفت: در اين قرارداد آمده است كه «تا زماني كه همه چيز مورد توافق قرار نگيرد، هيچ‌چيز مورد توافق نخواهد بود». وي همچنين گفت: در اين توافق آمده است كه همه‌چيز بر اساس «تعاريف متقابل است، اگر ما با آن موافقت نكنيم»، اين اتفاق نمي‌افتد.

اين سخنان حاوي دو رويكرد آمريكا در قبال مساله هسته‌اي ايران است. اول اينكه آمريكايي‌ها در زمينه توافقنامه هسته‌اي ايران مي‌خواهند طوري وانمود كنند كه پيروز بلامنازع اين توافقنامه هستند و بخصوص منتقدان جدي خود را در كنگره آمريكا نسبت به عملكرد خود راضي كنند. درواقع دولت اوباما در اين زمينه تمامي تلاش خود را مي كند كه نشان دهد اين توافقنامه يك پيروزي يكطرفه بوده است و دولت اوباما بوده است كه پس از 10 سال توانسته پرونده هسته‌اي ايران را به سرانجام برساند. پيش از اين باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا نيز از توافقنامه ژنو به عنوان يكي از نكات مثبت در كارنامه كاري دولتش سخن گفته بود.

از سوي ديگر آمريكايي‌ها با سياست دوپهلو درصدد آن هستند كه ايران را در مسيري كه منافع اين كشور در آن قرار دارند، هدايت كنند. چندين دهه است كه سياست چماق و هويج به عنوان يكي از محوري‌ترين سياست‌هاي دولت آمريكا در قبال بسياري از كشورهاي جهان اعمال مي ‌شود و ايران نيز مستثنا از اين موضوع نيست. اما به هر حال آمريكايي‌ها بايد بدانند كه هر نوع بازگشت به گذشته بيش از همه چيز با توجه به شرايط منطقه به ضرر آنها تمام مي‌شود و از اين رو بايد سياست‌هاي خود را با توجه به توافقنامه ژنو نسبت به ايران تعديل كنند.

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن