تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818854938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سپاه خليج فارس را براي آمريكاجهنم مي‌‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: سپاه خليج فارس را براي آمريكاجهنم مي‌‌كند
ناوهاي هواپيمابر و غول‌پيكر آمريكايي در صورت درگيري با نيروي دريايي سپاه داراي كمترين شانس براي بقا هستند، زيرا در كنار تجهيزات و تسليحات مرگبار نيروي دريايي سپاه، خليج‌فارس نيز قدرت مانور را از آنها مي‌گيرد.
تسنيم: محمدجواد ظريف وزير امور خارجه 12 آذرماه در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه تهران حضور پيدا كرد و در نشستي حدودا 3 ساعته به بيان نقطه نظرات خود در حوزه انرژي هسته‌اي و سياست‌خارجي و... پرداخت.

ظريف در اين نشست و در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان اعلام داشت"بايد بگويم غربي‌ها از 4 تا تانك و موشك ما نمي‌ترسند. آيا شما فكر كرده‌ايد آمريكا كه با يك بمبش مي‌تواند تمام سيستم‌هاي نظامي ما را از كار بيندازد، از سيستم نظامي ما مي‌ترسد؟"

اين سخنان وزير امورخارجه با واكنش‌هاي مختلفي همراه بود و در اولين اقدام35 تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به ظريف تذكر دادند.

سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز شب گذشته در جمع دانشجويان دانشگاه امام‌صادق(ع) در واكنش به اين سخنان وزير امور خارجه اعلام كرد كهآقاي ظريف تخصص لازم را در امور امنيتي و دفاعي ندارد.

با توجه با اين سخنان وزير امورخارجه در سلسله گزارش‌هايي به بررسي بخشي از توان نظامي جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازد.

در اولين گزارش به توان نظامي نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در منطقه و به خصوص در خليج‌فارس و تنگه هرمز اشاره مي‌‌كند.

*مقدمه

جمهوري اسلامي ايران همواره در راه پيشرفت و تعالي گام برداشته و اين روند پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57 بود كه شكل گرفت و شتابان حركت رو به جلو خود را ادامه داد.

پس از جنگ تحميلي به تدريج روند نوسازي تجهيزات و استفاده از فناوري بومي در دستور كار نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت تا ميزان وابستگي به تسليحات غربي و شرقي به حداقل خود برسد.

در كنار رشد روز افزون فناوري توسعه تسليحات نظامي اما تفكرات راهبردي در حوزه دفاعي نيز به روز مي‌شد تا در برابر هر تهاجمي پاسخي كوبنده داده شود.

در اين راستا تمام نيروي هوايي، زميني، دريايي و بسيج مردمي در كنار يكديگر وظيفه دفاع از تماميت ارضي جمهوري اسلامي را بر عهده دارند و هر يك بنا به تناسب و استراتژي مربوطه موظف به اجراي امور خود هستند.

در اين بين اهميت يك نيروي دريايي توانمند يا به عبارتي ديگر حضور مقتدر در دريا يا نيروي دريايي راهبردي ويژه است.

در جهان نيروي دريايي به‌ عنوان يكي از عوامل مهم نظامي و اقتصادي، مورد نظر بوده است و ابرقدرت‌ها جهت حفظ سلطه خود بر جهان، سعي كرده‌اند تا با ايجاد يك نيروي دريايي قوي، امور نظامي و اقتصادي جهان را تحت سيطره خود قرار دهند.

جمهوري اسلامي ايران نيز براساس منويات مقام معظم رهبري مبني بر لزوم تشكيل يك نيروي دريايي راهبردي اقدامات گسترده‌اي را هم در حوزه سخت‌افزار و هم نرم‌افزار در راستاي تشكيل يك قوه دريايي در نيروهاي مسلح انجام داد.

در كنار مطلب عنوان شده، مقابله با زورگويان غربي و شرقي و تهديدات آنها و حفظ كيان اسلامي در حوزه دريا با توجه به اينكه جمهوري اسلامي ايران داراي حدود 5800 كيلومتر ساحل و بيش از 30 هزار كيلومتر مربع نوار ساحلي است، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

جمهوري اسلامي ايران بر پايه توانايي نظامي نيروي دريايي سپاه و ارتش جمهوري اسلامي ايران و پشتيباني قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا مي‌تواند در برابر كوچك‌ترين تهاجم دشمن از سوي دريا سريع‌ترين و محكم‌ترين پاسخ را بدهد.

بر اين اساس، براي جلوگيري از انجام ماموريت‌هاي موازي در سواحل و آب‌هاي مرزي كشورمان شرح وظايف جداگانه‌اي براي ارتش و سپاه در حفظ و حراست از دريا تعريف شد كه حفظ و تامين امنيت خليج‌فارس و مرزهاي آبي آن بر عهده سپاه و فراتر از آن به علاوه درياي خزر بر عهده ارتش گذاشته شد.

بنا بر تفكيك وظايف دو نيروي دريايي سپاه و ارتش، سپاه پاسداران با داشتن سامانه‌ها و تجهيزات منحصر به فرد نظير شناورهاي تندرو و موشك‌انداز، سامانه‌هاي موشكي و هواپيماهاي بدون سرنشين مسئول تامين امنيت و حراست از منافع جمهوري اسلامي ايران در خليج‌فارس و تنگه استراتژيك هرمز شد و نيروي دريايي ارتش نيز با در اختيار داشتن شناورهاي سنگين، ناوها و ناوشكن‌هاي موشك‌انداز كه برخي از آنها توانايي حمل بالگرد را نيز دارند، در منطقه درياي عمان و آب‌هاي آزاد و بين‌المللي به انجام ماموريت مي‌پردازد.

نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي

نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اتكا به خدا و حفظ و توجه به سه نكته مهم يعني ايجاد پايگاه‌ها و مناطق دريايي مهم، نيروي‌انساني توانمند و آموزش ديده و به كارگيري تجهيزات به روز قادر است به هر تهديدي در آب‌هاي خليج‌فارس كه از سوي بيگانه تحميل شود پاسخ كوبنده دهد.

نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان بازوي دريايي سپاه و مسئول فعلي امنيت منطقه خليج‌فارس و تنگه استراتژيك هرمز در اوج درگيري‌هاي دريايي در زمان جنگ تحميلي متولد شده و در همان سال‌هاي ابتدايي تشكيل خود به صورت مستقيم با نيروي دريايي ايالات متحده آمريكا درگير شد.

نيروي درياي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از همان ابتداي تشكيل تاكيد خاصي بر استفاده از قايق‌هاي تندرو مسلح به عنوان شناورهاي اصلي خود تاكيد داشت.

سپاه پاسداران به دنبال ساخت يك نيروي دريايي با توان حفظ كنترل ايران بر روي تنگه هرمز است.

متاسفانه بعضي از تحليل‌گران با مطرح كردن اين بحث كه آمريكا و متحدانش از برتري در شناورهاي سطحي و قدرت هوايي برخوردار هستند ارزش چنداني براي نيروي دريايي سپاه قائل نيستند.

اين بسيار مهم است كه نيروي اراده و خلاقيت ايرانيان را فراموش نكرده و توان بالاي نيروي دريايي سپاه را در عمليات‌هاي غيرمتعارف به وسيله ناوگان غيرمعمولش بر عليه اهداف نظامي و غيرنظامي به حساب آوريم.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با ايجاد پايگاه‌ها و مناطق مهم در جنوب كشور و متمركز در خليج‌فارس خود را براي شرايط اضطراري و هر تهاجمي از سوي دشمن آماده كرده است.

سپاه در محدوده تنگه هرمز اقدام به احداث يك ايستگاه بين‌المللي كرد كه همه شناورهاي عبوري از تنگه هرمز موظف هستند براي ورود به خليج فارس، خود را به نيروهاي ايراني در اين ايستگاه معرفي كنند.

اين ايستگاه، تمام ترددها اعم از شناورهاي تجاري و نظامي از تنگه هرمز را كنترل مي‌كند.

اين كنترل‌ها از طريق سيستم‌هاي شنود، يگان‌هاي شناوري، رهگيري با هواپيماهاي بدون سرنشين و سامانه‌هاي راداري اتفاق مي‌افتد.

وجود مناطق دريايي، پايگاه‌ها و يگان‌هاي متعدد با توانمندي‌هاي بالا و منحصر به فرد موشكي، هوايي و شناوري در ابعاد رزمي و اطلاعاتي، مستلزم فرماندهي واحد اين مناطق و پايگاه‌هاي سپاه بود تا در هنگام نبرد كه نياز به فرماندهي عملياتي متمركز است، اين سامانه‌ها و تجهيزات به صورت كاملا هماهنگ عمل كنند.

در اين راستا فرمانده كل سپاه از تشكيل«قرارگاه دريايي خاتم‌الانبيا 2»در سپاه براي صيانت از آب‌هاي خليج‌فارس و تنگه هرمز خبر داده بود.

در واقع 2 قرارگاه«خاتم‌الانبياء 1»(متعلق به نيروي دريايي ارتش) و «خاتم‌الانبياء 2»(متعلق به نيروي دريايي سپاه) براي هماهنگي بيشتر و فرماندهي عملياتي واحد ميان يگان‌هاي عمل‌كننده اين دو نيرو در پهنه آب‌هاي سرزميني و بين‌المللي تشكيل شده كه اولي در محدوده درياي عمان و آب‌هاي آزاد و دومي در خليج‌فارس و تنگه‌هرمز عمل مي‌كند.

البته هر 2 قرارگاه نيز تحت فرماندهي قرارگاه مركزي خاتم‌الانبياء(ص) قرار دارند.

نيروي دريايي سپاه پاسداران چگونه مي‌تواند خليج‌فارس و تنگه هرمز را براي آمريكا جهنم كند؟

مناطق نيروي درياييسپاه پاسداران

1-منطقه يكم صاحب‌الزمان(عج) در بندرعباس است و از مهمترين مناطق نيروي دريايي سپاه به شمار مي‌رود

2-منطقه دوم نوح نبي(ع) در بوشهر

3-منطقه سوم امام‌حسين(ع) در بندر ماهشهر

4-منطقه چهارم سپاه به نام ثارالله در عسلويه قطب و پايتخت اقتصادي و نفت و گاز خاورميانه كه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است

5-منطقه پنجم امام محمدباقر(ع) در بندر لنگه

در كنار عنصر مهم زيرساختي ايجاد مناطق و پايگاه‌هاي استراتژيك و حياتي،سپاه پاسداران مفتخر به حضور نيروي‌انساني و تفنگداران دريايي آموزش ديده‌اي است كه در برابر تهاجم دشمن بهترين واكنش را از آنها شاهد خواهيم بود.

در كنار حضور نيروي‌انساني كه عامل به كارگيري و تحرك تجهيزات نظامي نيروي دريايي سپاه محسوب مي‌شوند، سپاه داراي توانايي‌هاي تجهيزاتي فراوان و به روزي است كه به بخشي از آنها اشاره خواهيم كرد:

سپاه پاسداران در عرصه دريا بخش اعظمي از توان خود را بر روي توسعه و افزايش تعدد قايق‌هاي تندرو گذاشته و در اين راستا توانسته است قايق‌هايي را مهندسي معكوس و بومي‌سازي كند كه حتي نسبت به نمونه‌هاي بسيار پيشرفته غربي نيز برتري دارند.

سريع‌ترين شناورهاي نظامي جهان در اختيار سپاه پاسداران/ سرعت شناورهاي سريع سپاه 2 برابر سرعت شناورهاي آمريكايي

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي قايق‌هاي تندرويي در اختيار دارد كه سريع‌ترين شناور نظامي جهان به شمار مي‌رود و سرعت آن دو برابر شناورهاي آمريكايي است.

به گفته يك فرمانده آمريكايي"بنابه برخي گزارشات تعداد قايق‌هاي تندروي ايران به 3000 تا 5000 مي‌رسد و مي‌توان از تمامي آنها در حملات سريع استفاده كرد".

شناورهاي تندروي سپاه

1- قايق تندرو آذرخش:قايق‌هاي تندرو آذرخش از انواع قايق‌هاي دو بدنه سبك موشك‌انداز محسوب مي‌شوند.

با خصوصيات رادارگريزي به راحتي از ديد دشمن پنهان مي‌ماند.

امكان مسلح‌سازي آن با رده‌هاي مختلفي از سلاح‌هاي سبك ضدكشتي وجود دارد.

اين قايق تندرو با طول 23 متري به تيربار 12٫7 ميليمتري در عقب، توپ 23 ميليمتري تك لول در جلو، راكت‌انداز 107 ميليمتري 16 لوله بر بالاي كابين و رادار جستجو با حداقل برد 30 كيلومتر در بالاي پرتاب‌گر راكت مجهز است.

اين قايق تندرو با سرعت 93 كيلومتر بر ساعت داراي برد عملياتي 500 كيلومتر است و اين بدان معناست كه قادر است 30 درصد ساحل خليج‌فارس را با حداكثر سرعت خود در زمان كمتر از 6 ساعت گشت‌زني كند.

2- قايق تندرو ذوالفقار:قايق تندرو ذوالفقار به عنوان يك شناور گشت دريايي مطرح بوده و براساس ايده حمله سريع به كشتي‌هاي دشمن طراحي و مجهز به موشك‌هاي ضد كشتي ميانبرد و سامانه راداري مربوطه است.

ذوالفقار به تيربار 12٫7 ميليمتري در عقب و جلو، سامانه موشك كوثر با برد 25 كيلومتر و رادار جستجو با حداقل برد 30 كيلومتر مجهز شده است.

اين قايق تندرو نسبت به آذرخش داراي برد عملياتي و سرعت بالاتري است، به طوري كه طول آن نيز كاهش پيدا كرده و به لحاظ آيروديناميكي نيز بهينه شده است.

حداكثر برد عملياتي و سرعت اين قايق موشك‌انداز كه كابوسي براي شناورهاي دشمن است به ترتيب به 600 كيلومتر و 95 كيلومتر بر ساعت مي‌رسد.

3- قايق تندرو تندر:اين قايق تندرو قادر است با سرعت بالاي خود موشك‌هاي كروزي مانند نور را به سوي اهداف شليك كند.

4- قايق تندرو تير:اين قايق تندرو پيشرفته قادر است با اژدر و موشك‌هاي هدايت‌شونده خود اهداف مورد نظر را مورد هدف قرار دهد.

5- قايق تندرو سراج:شناور سراج 1 همان مدل مهندسي معكوس شده قايق "بليد رانر" انگليسي است و براساس اعلام دريادار فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه، ايران برنامه‌هايي براي رساندن سرعت اين قايق به 180 كيلومتر بر ساعت را نيز دارد كه در اين صورت سريع‌ترين شناور سطحي نظامي جهان لقب خواهد گرفت.

بليدرانر تنها در مسابقات قايق‌راني شركت مي‌كرد، اما متخصصان صنايع دريايي ايران آن را به شناوري با قابليت حمل راكت اندازهاي دريايي 107 ميليمتري 11 لوله‌اي پايدار شده، رادار جست و جوي دريايي با برد حدود 30 كيلومتر و تيربار 7.12 ميليمتري تبديل كردند.

اين شناور در آينده به پرتابگرهاي موشك و اژدر نيز تجهيز شده و به طور گسترده در خدمت واحدهاي عملياتي در تمام آب‌هاي جنوبي ايران قرار خواهد گرفت.

بيشينه سرعت اين قايق بيشتر از 70 نات(بيش از 130 كيلومتر بر ساعت) است.

يك پايگاه انگليسي: قايق‌هاي تندروي نظامي ايران تهديدي جدي براي ناوهاي آمريكايي

به نظر مي‌رسد ايران گزينه نظامي خطرناك و نويني در اختيار دارد كه آماده نابودي ناوهاي آمريكايي در خليج فارس بوده و مجهز به موشك‌انداز و مسلسل هستند.

يك پايگاه انگليسي اذعان داشته كه قايق‌هاي تندروي ايران نشانه‌اي از موفقيت بزرگ اين كشور در توليد قايق‌هاي تندروي نظامي بسيار تندرو هستند كه تهديدي جدي براي ناوهاي آمريكايي به شمار مي‌آيند.

6- قايق تندرو بي‌سرنشين يا مهدي:شناور تندروي "يامهدي" يك شناور بدون سرنشين پرسرعت، مجهز به حس‌گرهاي مختلف و داراي سه مقر پرتاب راكت است.

اين شناور با بدنه كامپوزيتي داراي سطح مقطع راداري پايين بوده و مي‌تواندبه صورت كنترل از راه دور هدايت شود.

قايق "يامهدي" براساس يك قايق سرنشين‌دار دو نفره گشتي ساخته شده و شناوري "اثرسطح" محسوب مي‌شود وتوان حركت سريع در درياي مواج را دارد.

شناور "يامهدي" داراي طول 11.9 متر، عرض 3.1 متر و ارتفاع 1.5 متر با آبخور 65 سانتي‌متري است.

جرم آن 5.8 تن بوده و داراي دو موتور 660 اسب بخار است كه آن را به سرعت 50 نات برابر 92.5 كيلومتر بر ساعت مي‌رساند.

از اين‌رو شناور "يامهدي" تقريبا سرعتي معادل آذرخش و ذوالفقار را داراست، با اين تفاوت كهاين شناور تندرو بدون‌سرنشين و با كنترل از راه دور هدايت مي‌شود.

تجهيزات پرنده:

نيروي دريايي سپاه پاسداران در كنار شناورهاي تندر داراي تجهيزات نظامي ديگري نيز هست كه نمونه آن تجهيزات پرنده است.

سپاه پاسداران با در اختيار داشتنبالگردهاي ميل-17قادر است سيستم ترابري خود را بهبود بخشد.

از ديگر تجهيزات پرنده نيروي دريايي سپاه مي‌توان بهقايق پرنده باوراشاره كرد كه توليد آن قدرت بازدارندگي نيروي دريايي سپاه را بسيار افزايش داد.

قايق پرنده باور:سرعت قايق پرنده باور 185 كيلومتر بر ساعت(100 گره) تا بيش از 190 كيلومتر بر ساعت بوده و ارتفاع پروازي معمول آن يك تا 5 متر و تا سقف چند ده متر عنوان شده است.

"باور" يك پرنده رادارگريز است و خاصيت رادارگريزي اين توانايي را به باور مي‌دهد كه با خيال آسوده مسافت زيادي را تا نزديك هدف طي كند.

اين پرنده مي‌تواند تمامي شناورهاي تندرو را در اختفاي كامل راداري منهدم كند و يك تهديد جدي براي ناوهاي آمريكا محسوب مي‌شود.

موشك ضدكشتي:

نيروي دريايي سپاه در كنار تجهيزات نام برده مجهز به انواع موشك‌ها و بمب‌هاي ضدكشتي است كه از آنها در برابر ناوها و به منظور پشتيباني از قايق‌هاي تندرو و پرنده‌هاي تهاجمي خود به كار خواهد گرفت.

موشك‌هاي كروز كوثر، نور و قادركه به تفصيل در گزارش‌هاي پيشين به ويژگي‌هاي آنها اشاره شد در اختيار نيروي دريايي سپاه است تا اين نيروي توانمند از راهبرد سه‌گانه قايق‌هاي تندرو، پرنده‌هاي تهاجمي و موشك‌هاي ضدكشتي عليه دشمن استفاده كنند.

كروزهاي ضدكشتي نام برده داراي بردي هستند كه تقريبا كل عرض خليج‌فارس را پوشش مي‌دهدو در واقع اين‌گونه مي‌توان مطرح كرد كه اين موشك‌هاي ضدكشتي براي شكار تمام اهداف در كل سطح خليج‌فارس به كار گرفته مي‌شوند.

دركنار موشك‌هاي كروز فوق مي‌توان به دست پرتوان سپاه از ساحل براي ضربه زدن به ناوها و كشتي‌هاي دشمن اشاره كرد كه جملگي درموشك بالستيك سوخت جامد "خليج فارس"نهفته‌اند.

اين موشك ضدكشتي با دقتي زير 10 متر و با كلاهك 650 كيلوگرمي خود قادر است شناورهاي سنگين دشمن را به اعماق خليج‌فارس روانه كند.

بايد خاطرنشان كرد در كنار شناورها و تجهيزات سطحي و موشك‌هاي مدرن ضدكشتي، سپاه پاسداران زيرسطحي‌هاي كوچكي متناسب با عمق كم خليج‌فارس در اختيار دارد كه البته قادر به مين‌ريزي دريايي و پرتاب اژدر هستند و از اين‌رو زيرسطحي‌هاي دشمن قادر به فعاليت گسترده در خليج‌فارس نخواهند بود.

در كنار مطالب مطرح شده بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه خليج‌فارس كم عمق است و عرض آن نيز محدود است و به طور كلي تمام پهنه و عمق اين خليج در اختيار و تيررس كامل نيروي دريايي سپاه است.

ضمن اينكه ناوهاي آمريكايي و ناوهاي غول پيكر هواپيمابر اين كشور در صورت درگيري با نيروي دريايي سپاه داراي كمترين شانس براي بقا خواهند بود زيرا در كنار تجهيزات و تسليحات مرگبار نيروي دريايي سپاه، خليج‌فارس نيز قدرت مانور را از آنها خواهد گرفت و در اين صورت جان هزاران سرباز آمريكايي كه تنها در يك ناو هواپيمابر هستند به خطر خواهد افتاد.

در گزارش بعدي به توانايي‌هاي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و تجهيزات آنها خواهيم پرداخت.

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن