تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):قلب‏هاى ما جايگاه خواسته ‏هاى الهى است؛ هرگاه او بخواهد ما نيز مى‏&...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819490609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در مراسم رونمايي طرح معماري خانه هنر هريس؛ايوبي: بايد حاشيه‌ها را رها كنيم و به اصل بپردازيم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در مراسم رونمايي طرح معماري خانه هنر هريس؛ايوبي: بايد حاشيه‌ها را رها كنيم و به اصل بپردازيم
رئيس سازمان سيناميي گفت:همه بايد سعي كنند مردم اين چهره از سينما را ببينند و هر حرف و گفت و گويي كه چهره ديگري از سينما و سينماگران به مردم ارائه دهد ظلم و ستم است. دستان اهالي سينما پر از افتخارات است و به همين دليل است كه بايد همه حاشيه‌ها را رها كنيم و به اصل بپردازيم.


به گزارش خبرگزاري فارسي، مراسم تشريح جزئيات طرح معماري خانه هنر هريس با حضور جمعي از سينماگران سرشناس، دست اندركاران اين پروژه و رئيس سازمان سينمايي در خانه سينماي ايران برگزار شد.

اين مراسم عصر سه شنبه 19 آذر ماه در تالار سيف الله داد برگزار شد. جمعي از اهالي خانه سينما با مديريت پرويز پرستويي، سيدرضا ميركريمي و كمال تبريزي سال گذشته همزمان با زلزله آذربايجان، كمك هاي مردمي را براي سامان دادن به اوضاع مناطق آسيب ديده جمع آوري كردند، كه در نهايت با همراهي امير اثباتي و شادمهر راستين تصميم به صرف اين بودجه براي ساخت خانه هنري در شهر هريس گرفته شد.

پرستويي: خانه هنر هريس گام اول است

پرستويي به عنوان نخستين سخنران برنامه چگونگي شكل گيري اين طرح را تشريح كرد: در تاريخ 21 مرداد سال 91 وقوع حادثه زلزله آذربايجان شرقي، اهر، ورزقان و هريس اتفاق افتاد. مديريت خانه سينما، در شرايطي كه فعاليت رسمي آن به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد وقت متوقف شده بود، تصميم گرفت، جذب كمك مردمي به هموطنان آذري را، با كمك سينماگران و اعضاي خانه سينما سازماندهي كند.

او ادامه داد: آقاي فرهاد توحيدي رئيس هيئت مديره خانه سينما با من تماس گرفتند و من به اتفاق آقايان كمال تبريزي و سيدرضا ميركريمي، با تشكيل دادن ستاد با گروهي از سينماگران كه تعدادي از آنان هم اكنون در اين جا حضور دارند، مقابل سينماي آزادي كه مثل خانه سينما در آن زمان تعطيل بود، مستقر شديم و كه اين اقدام با استقبال خوب مردم مواجه شد. بعد از اين مرحله بود كه آقاي امير اثباتي از طرف هيئت مديره خانه سينما به جمع ما اضافه شد.

بازيگر سرشناس سينماي ايران گفت: در تاريخ ششم شهريور ماه 91 اعضاي ستاد با تعدادي از سينماگران، آقايان مازيار ميري و رضا كيانيان و خانم رويا تيموريان، براي جذب كمك هاي مردمي واظهار همدردي با اهالي به تبريز و منطلقه زلزله زده اعزام شديم. در نيمه شهريور با توجه به ميزان كمك هاي نقدي و امكانات ويژه هنمندان، ستاد تصميم گرفت يك مجتمع فرهنگي و هنري در منطقه بسازد.

او با اشاره به اسامي افرادي كه در اين طرح همراهي كردند، گفت: اوايل آبان ماه به همت آقايان بيژن صيفوري، هومن مرتضوي، و خانم سعيده لطفي نمايشگاهي از آثار هنرمندان تجسمي در گالري «سين» برپا كردند و عوايد آن در اختيار ستاد قرار گرفت. كمك هاي مردمي به حساب اعلام شده و ادامه پيدا كرد، و موسسات مختلف، شركت جندي شاپور شيراز با مديريت مهندس ژراني، ان.جي.او هاي مختلف چه در داخل كشور و چه در خارج از كشور نيز ترجيح دادند كمك هاي خودر ا به اطمينان به گروه مرجع معتبري، مثل سينماگران بسپرند و در نتيجه كمك ها را در اختيار اين ستاد قرار دادند.

اين بازيگر ادامه داد: ستاد برنامه ريزي ويژه اي را براي تامين منابع گسترده تر، طراحي كرد آقاي شادمهر راستين هم مسئوليت اين بخش را پذيرفت و همكاري خود را با اين ستاد ادامه داد. جلسات هفتگي ستاد در ساختمان شماره 2 خانه سينما (خيابان وصال) به طور مرتب برگزار شد. با در نظر گرفتن توزيع امكات فرهنگي، و بافت جمعيتي منطقه، شهر هريس براي احداث مجتمع تعيين شد. ارتباط اعضاي ستاد با فعالان كمك رساني و معتمدان محلي در تبريز و هريس با آقايان دكتر رياضي و زين الدين هريس نژاد ادامه پيدا كرد.

او گفت: در تاريخ هفتم آبان 91 با كمك اقاي هريس نژاد موافقت آقاي هريسچي براي در اختيار گذاردن قطعه زميني به مساحت 2000 متر مربع براي پروژه كسب شد. ستاد راهكارهاي حقوقي و قانوني را براي مسائل مالكيتي و مديريتي پروژه با كمك آقاي خندان وكيل خانه سينما بررسيكرد. مشكل اصلي منع فعاليت رسمي خانه سينما در اين شرايط بود، آقاي جلالي از همراهان اهل تبريز در اين زمينه مشاركت و فعاليت هاي بي دريغ خود را شروع كردند كه جاي تشكر ويژه دارد.

پرستويي مراحل پيش روي را چنين بررسي كرد: 14 آذر 91 قرارداد واگذاري زمين در خانه سينما امضا شد. قرار بر اين شد كه موسسه اي براي احداث و بهره برداري از اين مجتمع فرهنگي مورد نظر تاسيس و ساختار آن مبتني بر هيئت امنايي مركب از نمايندگان ستاد، و افراد بومي باشد و همچنين بر مديريت بهره برداري توسط نيرووهاي بومي تاكيد شد. پس از قطعي شدن واگذاري زمين اقدام به دعوت از معماران علاقمند و توانا براي طراح پروژه كرديم. در مديريت اين مرحله، آقاي مهرداد هاشم زاده، شادمهر راستين، فرامرز پارسي و خانم ژيلا نوروزي اعلام آمادگي كردند.

او ادامه داد: در تاريخ 12 دي ماه 91 حضور آريالايان مهندس بهشتي و تقي زاده و همكاري ايشان در مورد نحوه بررسي طرح ها و انتخاب طرح نهايي، كه البته نه به شكل مسابقه بلكه در يك فضاي تفاهم آميز اداره شد. 23 بهمن 91 جلسه معرفي طراح ها و نظارت معماران برگزار شد. در تاريخ هشتم اسفند 91 به دليل پاسخگويي مناسب، به عملكردهاي مورد نظر، و برخورداري از ايده هاي ملي و بومي و متناسب بودن با شرايط منطقه طرح مهندس پارسي به اتفاق آرا انتخاب شد. دراينجا از تمامي معماراني كه طرح هايشان را ارسال كرده بودند تشكر مي كنم.

پرستويي گفت: در اسفند 91 جلسات با بانك كارآفرين و بنياد تات براي دريافت حمايت هاي مالي از طريق دكتر كاظمي دينان ادامه پيدا كرد. بررسي مجدد طرح، به منظور كاهش هزينه ها و تجديد نظر در ابعاد طرح انجام شد. در فروردين 92 جلسه بررسي راهكارهاي اجرايي پروژه و تعيين پيمانكار برگزار شد. ستاد در ادامه سياست اجرايي پروژه با كمترين هزينه و براساس همراهي نيروهاي داوطلب و علاقمند و باتجربه در زمينه فعاليت هاي عمراني مشابه، مذاكره با پيمانكاران را شروع كرد و سرانجام مذاكرات اوليه با مهندس ايوب موحدي پور آغاز شد.

او درباره ديگر همراهان پروژه گفت: اوايل تيرماه 91 شركت هفت الماس براي كمك به پروژه از طريق اجرا سازه فلزي و تعهد هزينه ها به صورت كامل آمادگي خود را اعلام كردند. در ادامه جلسات با آقاي هريس نژاد كه با وقفه اي به عضويت شوراي اسلامي شهر هريس درآمدند مديريت خانه هنر هريس را در زمان بهره برداري برعهده گرفتند. در تاريخ 26 تيرماه 92 جلسات با رويكرد كارشناسي به موضوعاتي چون توجه به مشكلات احتمالي سطح آب هاي زيرزميني و گزارش هاي مرتبط با اين مسئله ادامه پيدا كرد. در شهريور و مهر ماه 92 جلسات متعددي برگزار شد و مسائل فني پروژه مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت با رسيدن به راهكارهاي مناسب اقدامات براي اجرايي كردن عمليات ساخت و ساز آغاز شد.

پرستويي اضافه كرد: در شرايط كنوني با از سرگيري مجدد فعاليت هاي رسمي خانه سينما، احداث خانه هنر هريس در چارچوب فعاليت هاي خانه سينما با همكاري انجمن ها و تشكل هاي هنري مرتبط انجام مي گيرد. و اميداوريم از حمايت هاي هنرمندان و مسئولان و حاميان اين حركت فرهنگي برخوردار باشيم.

او ادامه داد: هدف ما از احداث خانه هنر هريس چنين است: يادماني براي قربانيان زلزله 91 آذربايجان شرقي و همدردي با بازماندگان و اهالي منطقه، ايجاد اميد به آينده و فراهم كردن بستر و فضايي براي فعاليت هاي فرهنگي از طريق ظرفيت هاي مختلف هنري و فرهنگي با مشاركت علاقمندان و دست اندركاران بومي، آموزش كودكان، نوجوانان، جوانان و حوزه هاي مختلف و بهره گيري از سوابق بومي. اين برنامه ها در راستاي اهداف فرهنگي جمهوري اسلامي ايران پيش بيني شده و است و برنامه هايي چون نمايش فيلم، اجراي تئاتر، كنسرت موسيقي، قصه خواني، برگزاري نمايشگاه هاي عكس و نقاشي و برگزاري جلسات مشاوره بهداشت و روان، تشكيل دوره هاي آموزشي در زمينه هاي مختلف هنري و معارف اسلامي و فعاليت انتشاراتي و ايجاد كتاب خانه براي آن طراحي شده است.

او گفت: در خانه هنر هريس نام قربانيان زلرله به نحوي ثبت و ياد آنان زنده نگاه داشته خواهد شد. احتمالا با طراحي فضايي مناسب يا كاشت نهالي به ازاي هر يك از آنان. سينماگران و هنرمندان تا زماني كه خانه هنر هريس لازم داشته باشد، در تربيت و آموزش علاقمندان و برگزاري كارگاه ها كوتاهي نخواهند كرد. از نظر ما خانه هنر هريس پايگاه و ايستگاهي مركزي براي فعاليت هاي هنري است و بايد فعاليت هاي هنري در سطح روستاها و بخش هاي و شهرهاي منطقه گسترش پيدا كند.

پرستويي موارد بهره بري از اين خانه را چنين تشريح كرد: خانه هنر هريس بر خود واجب مي داند تا با بهره گيري از امكانات هنري و احياي هويت بومي و توجهب يشتر به امتياز وارزش موجود در اين منطقه كه در فرش هريس متجلي است تلاش كند. اين رويكرد مي تواند به بهبود اقتصاد منطقه كمك كند. خانه هنر هريس گام اول است و اميدواريم اين تجربه با موفقيت تبديل به الگويي براي تكرار در ديگر مناطق نيازمند كشورمان باشد.

بهشتي: شكرگزار اين فرصت همدلي هستيم

سيدمحمد بهشتي در پيامي كه شادمهر راستين آن را قرائت كرد درباره اهميت اين طرح و اهداف آن، نظر خود را اينچنين اعلام نمود: اينك ما شبي خوش نشسته ايم تا گره از زلف يار باز كنيم و به ياد آوريم كه بايد به عهد خويش بمانيم كه خانه هنر را به اهلش در هريس بسپاريم. من به همراه دكتر تقي زاده و ديگر دوستان طراحي را كه در شان مردمان ديار آذربايجان باشد همساز و همنواي خطه هريس و بازتاب همدردي سينماگران و هنرمندان با هموطنان آسيب ديده شان را انتخاب كرديم. شكرگزار اين فرصت همدلي هستيم كه به ما ارزاني شد.

بيژن صيفوري كه همراه هومن مرتضوي، سعيده لطفي و الهام پوريامهر در برگزاري نمايشگاهي براي كمك به زلزله زدگان همكاري داشته، در سخنان گفت: بعد از زلزله آذربايجان نمايشگاه هم افزايي آثار ديداري هنرمندان ايراني را براي كمك به بازماندگان زلزله برگزار كرديم. عوايد جمع شده از نمايشگاه به خانه سينما سپرده شد تا در پروژه خانه هنر هريس صرف شود.

او ادامه داد: ما در ايران مي بينيم كه از كف خيابان تا گپ هاي تاكسي و تا بالاترين مديران همه از خلا فرهنگي حرف مي زنند. معتقدم پروژه‌اي همانند خانه هنر هريس مي‌تواند بخشي از اين خلا فرهنگي را پر كند و همچنين مي تواند الگوي خوبي براي ساير مناطق باشد.

زين الدين هريس نژاد عضو شوراي اسلامي شهر هريس با قدرداني از هنرمندان گفت: از هديه هنرمندان متشكرم و اميدوارم اين پروژه كه اكنون در دست كار است با كمك و همت هنرمندان به بهره برداري برسد و همچنين در راه ترقي فرهنگ و هنر مردم هريس نقش مهمي داشته باشد.

رضا كيانيان شاخه گل و نشان خانه سينما را به هريس نژاد اعطا كرد.همچنين شبنم مقدمي براي قدرداني از هريس چي كه زمين خانه هنر هريس را در اختيار سازندگان طرح قرار داده، نشان خانه سينما و شاخه گلي اعطا كرد.

سعيد جلالي كه مجوزها را براي احداث خانه هنر دريافت كرده سخنان خود را با قدرداني از افرادي كه در اين طرح همراهي داشتند آغاز كرد و گفت: پيرزني كه مقابل سينما آزادي بخشي از حقوق بازنشستگي خود را به اين طرح سپرد، با اعتماد به هنرمندان پيش آمده بود و حالا برنامه ما اين است كه اداره اين خانه بعد از آماده سازي در دست بخش خصوصي باشد.

عليرضا خمسه نشان خانه سينما و شاخه گل را به دستان جلالي سپرد.

دكتر غلامرضا كاظمي دينان كه به عنوان مشاور با اهالي خانه سينما در اين اقدام همراهي داشته، در سخناني گفت: پيش قدم شدن هنرمندان در اين امر خير موجب شد، افراد از بخش هاي مختلف با پروژه همراهي كنند و استقبال خوب مسئولان بانك كارآفرين و بنياد تات از اين جمله بود.

او با ابراز خرسندي از به نتيجه رسيدن اين طرح تاكيد كرد اغلب هنرمندان همواره در كارهاي خير پيش قدم هستند و اين رويكرد آنان را تحسين كرد.

ايزدپناه، كه نشان خانه سينما و شاخه گل را از رضا ميركريمي دريافت كرد، در سخناني گفت: من يك صنعت گر هستم و افتخار و عشقم در زندگي نسبت به افرادي است كه كاري توليد مي كنند. من از اهالي خانه سينما براي اقدامي كه در زمينه زلزله آذربايجان انجام دادند ممنونم و كمك به بازماندگان زلزله را وظيفه وجداني خودم مي دانم.

ايوبي: سينماگران را با اين تصاوير به خاطر بياوريد

حجت الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي آخرين سخنران مراسم بود كه سخنان خود را چنين آغاز كرد: همچنان مي‌بينم كه دل‌هاي سينماگران نسبت به آنچه گذشته پر است و اميدوارم دل‌ها خالي شوند و گذشته را فراموش كنيم و به سمت آينده باشكوه برويم. بايد از آقايان پرستويي و ميركريمي و تبريزي تشكر كنم و معتقدم حق شماست كه محبوب دل ها باشيد. كساني كه مانند شما چنين شرافت مندانه پيش مي‌روند حيف ست كه آزرده باشند و اميدوارم ديگر اين‌ها پايان اين آزردگي‌ها باشد.

او ادامه داد: هنرمندان در آن شرايط سختي كه داشتند حركتي را آغاز كردند كه همواره زيبايي خلق كرده است. آنان بهترين كار را كردند و خانه‌اي براي هنر و ملاقات هنردوستان درست كرده اند. معماري اين خانه كاملا مطابق معماري ايراني است و با چنين اقدامي اميدوارم خانه خود سينمايي ها همواره آباد باشد چون شما خانه ها و دل هاي ما را آباد كرديد.

دكتر ايوبي با اعلام همكاري سازمان سينمايي در اين پروژه گفت: ما هم در تجهيز سالن سينمايي هريس با اين پروژه همكاري خواهيم داشت.

او همچنين گفت: همه بايد سعي كنند مردم اين چهره از سينما را ببينند و هر حرف و گفت و گويي كه چهره ديگري از سينما و سينماگران به مردم ارائه دهد ظلم و ستم است. دستان اهالي سينما پر از افتخارات است و به همين دليل است كه بايد همه حاشيه‌ها را رها كنيم و به اصل بپردازيم.

پرويز پرستويي در پايان مراسم شاخه گل و نشان خانه سينما را به دكتر ايوبي اعطا كرد و همچنين به نقل از هريس نژاد اعلام كرد 1000 متر از زمين خانه هنر هريس از سوي يك زارع اعطا شده است.

مراسم با پخش كليپ «اي ايران» از مجموعه ي توليدات جشن يازدهم خانه سينما به پايان رسيد.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن