واضح آرشیو وب فارسی:مهر: وظيفه مسئولان سياسي در حفظ حريم فكري جامعه/ راه مقابله با تهاجم فرهنگي برخورد فيزيكي نيست
رئيس مركز پاسخگويي به سؤالات ديني بر وظيفه مسئولان سياسي در حفظ حريم فكري جامعه اسلامي تأكيد كرد و گفت: حكومت ما حكومتي است كه سعي مي كند در آن مباني اسلام پياده شود، لذا دولتمردان ما بايد از همه بيشتر به احكام و مباني اسلام عملا پايبند باشند و اگر مردم اين مسئله را در عملكرد مسئولان سياسي خود نبينند، منجر به سست شدن عقايد جامعه اسلامي مي شود.
حجت الاسلام سيدمحمد سادات منصوري رئيس مركز پاسخگويي به سؤالات ديني سازمان تبليغات اسلامي با تأكيد بر ضرورت حفظ حريم فكري جامعه اسلامي با توجه به آيات و روايات به خبرنگار مهر گفت: وقتي از جامعه اسلامي صحبت مي كنيم در واقع از گروهي سخن مي گوييم كه در يك چيزي اشتراك دارند، اگر آن اشتراك را از آنها بگيريم ديگر نمي توان عنوان «جامعه» را بر آن گروه نهاد.
وي افزود: مشتركات جامعه اسلامي در چيست؟ مي تواند اين مشتركات در يك اخلاق و يا رفتار و يا در يك محيط جغرافيايي خاصي باشد اما اصل و اساس اشتراك قطعا تفكرات و اعتقادات است. اگر اين اعتقادات در يك جامعه مثل جامعه اسلامي صدمه بخورد، ادامه حيات كل جامعه دچار خلل مي شود و ديگر آن عاملي كه باعث شده ما آن را جامعه بناميم از بين مي رود چون خود به خود متفرق مي شوند. لذا هيچ ترديدي نيست كه حفظ حريم فكري جامعه اسلامي شايد به مراتب مهمتر از حفظ مرزها هم باشد چون در حوزه پاسداري از مرزها ممكن است چند نفر كشته شوند و جامعه مي تواند آن را جبران كند و حتي گاهي مرگ آنها باعث پيوند بيشتر جامعه مي شود اما اگر عقايد جامعه اسلامي دچار تنش شده و يا از دست برود، ديگر هيچ چيزي باقي نمي ماند. لذا در سيره ائمه عصمت و طهارت(ع) مي بينيد هرگاه كار به جايي رسيده است كه اعتقادات جامعه اسلامي مورد خطر واقع شده است، با تمام قد در برابر آن ايستاده اند حالا گاهي با خون پاك خويش مقاومت كردند و يا با تدارك كارهاي بزرگ فرهنگي در تقويت اعتقادات امت اسلامي گام برداشته اند.
عضو انجمن اعجاز قرآن تصريح كرد: ما در جامعه اسلامي خودمان زندگي مي كنيم و نه تنها علما و دانشمندان بايد در حفظ آن عقايد تلاش كنند، بلكه تك تك ما نيز مسئوليم والّا جامعه مان از بين مي رود و ارتباطات مان تعريف نشده خواهد شد. يعني آن تعريف اوليه كه از ارتباط داشتيم كه قوي بود ديگر كاركردي نداشته و ديگر چيزي به نام جامعه نخواهيم داشت.
سادات منصوري درباره چگونگي حفظ اين حريم فكري جامعه اسلامي از سوي مردم عادي گفت: بايد مردم با عمل خود به حفظ حريم فكري جامعه اسلامي كمك كنند. يعني از يك طرف بايد به آن اعتقاداتشان عمل كنند تا ايمانشان قوي شود. چون تقويت ايمان از طريق عمل صالح است و انسان بايد به آموخته هاي ديني اش عمل كند تا آن آموخته ها برايش محكم گردد و دوم آنكه اگر دچار شبهه و مشكلي نسبت به اعتقاداتشان شدند، با هر كسي مطرح نكنند بلكه با كارشناسان و اهل فن به حل مشكل خود بپردازند.
وي با اشاره به وظيفه مسئولان سياسي كشور در حفظ حريم فكري جامعه اسلامي تصريح كرد: رفتار مسئولان سياسي در جامعه اسلامي بسيار مهم است. ما در جامعه اي زندگي مي كنيم كه تئوري سياسي آن بر اساس تئوري سياسي اسلام بنا نهاده شده است و حكومت ما حكومتي است كه سعي مي كند در آن مباني اسلام پياده شود. لذا دولتمردان ما بايد از همه بيشتر به احكام و مباني اسلام عملا پايبند باشند و مردم هم آن را مشاهده كنند و اگر مردم اين مسئله را در عملكرد مسئولان سياسي خود نبينند و مشاهده كنند كه مثلا در رقابتهاي سياسي و در جنگ قدرت رعايت اصول اوليه اخلاق اسلامي را نمي كنند و ببينند تهمت و دروغ و ... زياد در بين آنها مطرح مي شود و ببينند از نظر مالي، شفافيت در رفتارشان ندارند و در حفظ بيت المال دقت ندارند و... اينها همه باعث سست شدن عقايد جامعه اسلامي مي شود و نتيجه آن اين مي شود كه كل جامعه از بين مي رود كه خطر بزرگي است.
رئيس مركز پاسخگويي به سؤالات ديني در ادامه يادآور شد: وظيفه دوم دولتمردان و مسئولان سياسي در اين زمينه اين است كه با هجمه هاي نظري در حوزه عقايد ديني و اسلامي، با برنامه ريزي به مقابله بپردازند و منظور مقابله فيزيكي نيست يعني به همان شكل كه هجمه فرهنگي و نظري است بايد مقابله هم فرهنگي باشد. چون اگر در برابر يك هجوم فرهنگي، مقابله فيزيكي صورت گيرد، نتيجه معكوس خواهد داد.
وي درباره وظيفه علما و دانشمندان در اين زمينه گفت: اصلا از اول تعهد اين قشر پاسداري از اعتقادات و تفكرات ديني بوده است و از اول كه وارد اين جرگه و دانش و اين لباس روحانيت شدند هدفشان حفظ مباني ديني و پاسداري از حريمهاي اعتقادي بوده است كه كار بسيار بسيار مهمي است كه هيچ كاري با آن قابل مقايسه نيست و در اين عرصه بايد دانش و سعه صدر خود را بالا ببرند و از زبانها و ابزارهاي روز استفاده كنند.
حجت الاسلام سادات منصوري در ادامه با اشاره به ويژگي هاي كساني كه در عرصه حريم فكري جامعه اسلامي به پاسخگويي شبهات ديني مي پردازند، يادآور شد: مسلما القا شبه در جامعه اسلامي خيلي خطرناك است و بايد از آن جلوگيري شود اما بايد وضعيت امروزي دنيا را بدانيم به اين معنا كه گاهي اوقات برخورد امنيتي با يك شبهه باعث پخش آن شبهه در جامعه مي شود، در يك دوراني برخورد امنيتي با يك شبهه مثلا اجازه نشر و چاپ ندادن، نتيجه بخش بود اما امروز ممكن است در خيلي از موارد اعلام اينكه فلان كتاب چاپ نمي شود، باعث ترويج آن به اشكال مختلف گردد يعني اگر قرار بود 10 هزار نفر اين كتاب را بخوانند، الان يك ميليون نفر آن را مي خوانند. لذا بايد خيلي با احتياط نسبت به اين مسائل برخورد كرد و بايد كارشناسي در اين حوزه وارد شد نه سليقه اي.
وي تأكيد كرد: براي جلوگيري از نشر افكار مخرب اعتقادي، بهترين كار اين است كه حجم توليدات ما در برابر مطالب انحرافي بيشتر شود. يعني اگر مثلا روزانه 1000 مقاله عليه عقايد ديني جامعه اسلامي وارد مي شود ما روزانه 100 هزار مقاله داشته باشيم و با افزايش حجم اين مطالب افراد بيشتري را تحت پوشش مي گيريم و بهتر مي توانيم دفاع كنيم و براي اين مسئله البته بايد كار كارشناسي صورت گيرد.
اين كارشناس امور ديني با تأكيد بر اينكه قوي ترين حمله به اسلام بددفاع كردن از آن است؛ افزود: اگر كسي اشكالي به اسلام كرد و من در مقام پاسخ بد دفاع كردم اين باعث مي شود اگر آن شبهه يك مقدار ضرر داشت، كلي ضرر پيدا كند. چون معنايش اين مي شود كه گويي ديگر جوابي براي اين شبهه وجود نداد و اگر افراد غيرمتخصص در اين موارد اظهار نظر بكنند ضرر بزرگش اين است كه به حمله كننده كمك كرده اند و در واقع آن حمله را تقويت كرده اند. حتي گاهي در حرفهايشان، چيزهايي به اسلام نسبت مي دهند كه در اسلام نيست و تازه يك نفر بايد بيايد هم آن سؤال و هم پاسخ را اصلاح كند و كار افراد متخصص را چند برابر مي كنند. متأسفانه همه چيز در كشور ما تخصص دارد الّا دين و همه درباره مسائل ديني نظر مي دهند.
رئيس مركز پاسخگويي به سؤالات ديني در پايان يادآور شد: دو تخصص در پاسخگويي در حوزه مباحث فكري و عقيدتي بايد مد نظر باشد؛ آن كسي كه وارد پاسخگويي به شبهات فكري و ديني مي شود اولا بايد دانش كافي داشته باشد و ثانيا بايد روش پاسخگويي را هم بداند و شايد در همان حد دانش، روش اهميت داشته باشد. اگر كسي دانش كافي داشته باشد اما بلد نباشد چگونه جواب بدهد و طرز ورود و خروج به بحث درست نباشد موجب خلط حق و باطل مي شود. چون روش كار را بلد نيست و خود جدال احسن روشي دارد كه هر كسي آن را نمي داند و بايد آن را كسب كرد، لذا آن كسي كه وارد پاسخگويي به شبهات مي شود غير از دانش بايد روش و تجربه و روان شناسي را هم بداند و مخاطب خود را بشناسد تا بتواند درد اصلي مخاطب را بفهمد چون اگر درد مخاطب را بشناسد شايد ديگر آن فرد دچار اين شبهات نشود.
كد خبر: 2193206
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۰۹:۴۴
چهارشنبه 20 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]