تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803561772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تمبرهندي باعث مرگ كدام مادربزرگ‌ شده‌است/ گياهي ارزشمند كه قرباني خرافات شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تمبرهندي باعث مرگ كدام مادربزرگ‌ شده‌است/ گياهي ارزشمند كه قرباني خرافات شد
زاهدان- خبرگزاري مهر: تمبر هندي از جمله ميوه‌هايي است كه به‌رغم داشتن بازار مناسب و فراهم بودن بستر كاشت در مناطق جنوبي سيستان و بلوچستان اما به دليل باورهاي عاميانه و نيز واردات بي‌رويه از كشورهاي همسايه تا كنون انگيزه‌اي براي كاشت انبوه در بين باغداران و كشاورزان جنوب شرقي كشور ايجاد نكرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بسياري از مردم جنوبي سيستان و بلوچستان اعتقاد دارند كه كاشت تمبر هندي بد يمن است و موجب مرگ مادربزرگ‌ها مي‌شود و همين باور خرافي سبب بي‌اقبالي نسبت به كشت گسترده اين محصول در اين منطقه شده‌است.

درخت تمبرهندي يك گونه مثمر و مقاوم به خشكسالي است و ميوه ترش مزه آن نيز طرفداران زيادي از جمله در ميان بانوان باردار و كودكان دارد. اين درخت كه در زمره داروهاي گياهي قرار دارد علي‌رغم اينكه در منطقه كنارك و چابهار شرايط براي كاشت آن بسيار مساعد است اما با عدم استقبال كشاورزان و باغداران روبرو شده است.

واردات بي‌رويه آفت كاشت تمبر هندي

رييس اداره جنگلداري منابع طبيعي كنارك با بيان اينكه واردات بي‌رويه اين ميوه از طريق مرزهاي شرقي و اشباع بازار از محصولات خارجي انگيزه لازم براي كاشت اين محصول در كشاورزان را كمرنگ كرده است گفت: تاكنون سرمايه گذاري قابل توجهي براي توليد و صادرات اين محصول در اين منطقه صورت نگرفته است.

عبدالحميد اربابي در گفتگو با مهر اظهار داشت: به دليل وفور ميوه تمبر هندي در تمامي فروشگاه هاي سراسر استان و با قيمت‌هاي نازل كشاورزان منطقه تمايلي براي كاشت اين درخت پر ثمر از خود نشان نمي‌دهند.

وي اذعان داشت: از طرفي اعتقاد به برخي خرافات مبني بر اينكه كاشت اين درخت موجب كوتاه شدن عمر و مرگ مادر بزرگ مي شود بسياري از كشاورزان سنتي را از توليد اين محصول باز مي‌دارد.

اين كارشناس منابع طبيعي يادآور شد: تمبر هندي در زبان محلي مردم "چيتچك" ناميده مي‌شود و هر چند كه كاشت آن به صورت انبوه و وسيع مشاهده نمي‌شود اما بسياري از مردم به صورت تك پايه ان را در منازل خود كاشت مي كنند.

اربابي خاطرنشان ساخت: تمبر هندي در طب سنتي ميوه‌اي سرد و خشك شناخته مي‌شود و مردم محلي مصرف آن را در پايين آوردن تب موثر مي دانند.

وي افزود: مصرف اين ميوه به هضم غذا كمك مي كند و براي رفع تشنگي مفيد است و بسياري از بانوان منطقه از اين ميوه براي رفع تهوع و از پوست آن براي درمان اسهال استفاده مي‌كنند.

كاشت تمبر هندي در سيستان و بلوچستان جنبه تزئيني دارد

رييس اداره منابع طبيعي بندر كنارك نيز با اشاره به اينكه تمايلي براي كاشت اين درخت به صورت وسيع در اين منطقه وجود ندارد اظهار داشت: با وجود اينكه درخت تمبرهندي يك گونه مثمر و در مقابل خشكسالي مقاوم است اما به دليل عدم برخورداري از بازار مناسب در استان كاشت آن از نظر اقتصادي براي كشاورزان مقرون به صرفه نيست.

غلامرضا راهداري در گفتگو با مهر ابراز داشت: درخت تمبر هندي ساليانه يك بار و به ميزان 500 تا 600 كيلو گرم ميوه مي‌دهد كه پس از برداشت و پوست كندن وزن آن كاهش مي‌يايد.

راهداري گفت: به دليل عدم توليد انبوه و نبود صنايع فناوري كاشت اين درخت تنها به‌عنوان درخت تزييني در منازل و استفاده از محصول آن براي مصرف شخصي محدود شده است.

وي ادامه داد: با اين وجود همه ساله گياه تمبر هندي به صورت گلداني در نهالستان اين سازمان توليد و در بين اقشار مختلف مردم توزيع مي شود.

راهداري با بيان اينكه برحسب اعتبارات تخصيص يافته سالانه تعداد 2 الي 3 هزار نهال در نهالستان اين سازمان توليد و در اسفند ماه هر سال در بين مردم توزيع مي شود افزود: امسال توليد نهال تمبرهندي در كنارك به دليل محدوديت اعتبارات انجام نپذيرفت.

وي ادامه داد: با توجه به بستر مناسب براي كاشت اين درخت در چابهار و كنارك در صورت شناسايي و ايجاد بازار هاي مصرف و يا صنايع تبديلي مي توان زمينه تشويق و ترغيب كشاورزان را براي توليد اين ميوه در منطفه فراهم ساخت.

از خرماي خشك تا درخت مقدس

نام تمبر هندي برگرفته از نام "تمبر" و به معناي خرماي خشك است. ميوه نرسيده اين گياه به رنگ سبز است و وقتي كاملا رسيد به رنگ قهوه‌اي يا قهوه‌اي متمايل به قرمز خواهد شد،طعم ميوه آن زماني كه هنوز نرسيده بسيار ترش است و هر چه بيشتر مي‌رسد شيرين‌تر مي‌شود و بچه‌ها آن را به عنوان تنقلات مصرف مي‌كنند.

اين گياه از خانواده‌ نخودها است و ميوه‌هايي شبيه باقلا دارد كه در ماداگاسكار به عنوان درختي مقدس و پادشاه درختان تلقي مي‌شود. ميوه‌هاي اين گياه مورد علاقه بسياري از مردم است و به عنوان چاشني و طعم‌دهنده غذا، دسر، شربت و آبميوه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

خواص درماني

ميوه‌هاي اين گياه سرشار از ويتامين C است و براي درمان اسكوربوت و سرماخوردگي مفيد اس و مصرف آن حالت تهوع و استفراغ را از بين مي برد و شايد يكي از دلايل استفاده زياد آن توسط بانوان باردار به دليل همين خاصيت است.

مصرف تمبر هندي باعث پايين كاهش حرارت بدن و تب و همچنين رفع عطش مي‌شود و در درمان اختلالات صفراوي موثر است. ضماد آن جهت دررفتگي عضو و تقويت عضله و همراه با روغن حيواني جهت باز كردن دمل در قديم مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

آشاميدن آب آن براي رفع هموروئيد (بواسير)‌ مفيد است و از برگ‌هاي آن براي درمان سوختگي استفاده مي‌كنند و تهيه شربت تمبرهندي مورد استفاده بسياري از ملل است و باعث رفع تشنگي مي‌شود.

امروزه تمبرهندي كاربرد درماني سنتي خود را به خصوص در ايران از دست داده و صرفا به صورت خوراكي مصرف مي‌شود و از رب تمبرهندي به عنوان چاشني قليه ماهي، معروف‌ترين خورش جنوبي‌ها و شهرهاي آبادان و خرمشهر استفاده مي شود.

اهالي جنوب كشور به ويژه مردمان چابهار، كنارك و بوشهر پيش از تنوري كردن ماهي، پوست آن را به شيره تمبرهندي آغشته مي‌كنند و در ساير غذاها از جمله تهيه خورش باميه از چاشني اين ميوه استفاده مي كنند.

بايد توجه داشت تمرهندي را نبايد در آب زياد ماليد زيرا موجت تهوع و استفراغ مي‌شود بلكه بايد آن را در آب خيساند وقتي در آب حل شد آن را صاف كرده و با كمي نبات يا شكر آشاميد.

زياده روي در خوردن اين ميوه باعث خراش روده و ايجاد سرفه مي‌شود و مصرف آن به عنوان ناشتا مضر است.

.............................

گزارش: فاطمه بهرك

كد خبر: 2193186

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۰ - ۰۹:۰۴

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن