تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804816703




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منازعات امروز مجلس و دولت روحانی میراث رابطه ستیزه‌جویانه احمدی‌نژاد با پارلمان است/ خصومت سیاسی پشت پرده استیضاح زودهنگام وزرای روحانی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
منازعات امروز مجلس و دولت روحانی میراث رابطه ستیزه‌جویانه احمدی‌نژاد با پارلمان است/ خصومت سیاسی پشت پرده استیضاح زودهنگام وزرای روحانی

منازعات امروز مجلس و دولت روحانی میراث رابطه ستیزه‌جویانه احمدی‌نژاد با پارلمان است/ خصومت سیاسی پشت پرده استیضاح زودهنگام وزرای روحانی
یک تحلیلگر سیاسی در تهران در گفت وگو با المانیتور گفت که اغلب اعتراض‌هایی که از جانب مجلس صورت می‌گیرد سیاسی هستند و ارتباط بسیار کمی با نحوه عملکرد وزرا دارند. وی افزود: این اقدامات دقیقا چیزی است که ما آن را «خصومت» می‌نامیم؛نمایندگان به جای تلاش برای داشتن روابط سازنده با دولت نمایندگان به طور مداوم در حال تهدید هستند.
به گزارش نامه‌نیوز، سایت المانیتور با نگاهی به عملکرد مجلس ایران در قبال دولت یازدهم 4 ماه پس از روی کار آمدن دولت روحانی، به منازعات میان دولت احمدی نژاد نیز گریزی زده است.

پنجاه و سه نماینده پارلمان ایران از وزیر خارجه این کشور خواستند تا درباره برخی سخنانش در خصوص آمریکا که «می‌تواند سیستم دفاعی ایران را تنها با یک بمب نابود کند» توضیح دهد؛ در همین حال، 20 نماینده مجلس همچنین گام‌ها را فراتر گذاشتند و از «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران خواستند تا ظریف را از سمتش برکنار کند.

این در حالی است که ظریف در این سخنان تلاش داشت تا بگوید ایران قدرتش را نه از قدرت نظامی بلکه از مردمش دارد، نمایندگان محافظه‌کار مجلس ایران اما از این فرصت برای هدف قرار دادن وزیر خارجه استفاده کردند.

با گذشت نزدیک به 4 ماه از بر سر کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، برخی از نمایندگان پارلمان که اغلب آن را نمایندگان اصولگرا تشکیل می‌دهد، شروع به چالش کشیدن و انتقاد از وزرای روحانی کرده‌اند و حتی پروسه استیضاح یکی از نمایندگان را نیز آغاز کرده‌اند.

نخستین قربانی پارلمان ایران می‌تواند، «علی طیب‌نیا» وزیر اقتصاد باشد که به عنوان نخستین وزیر کابینه روحانی به شمار می‌رود که از مجلس کارت زرد گرفته است. «قاسم جعفری» نماینده بجنورد در مجلس ایران رئیس کل بانک مرکزی را به در پیش گرفتن سیاست ارزی خلاف منافع کشور و به سود گروهی خاص متهم کرد. اگر طیب نیا دو کارت زرد دیگر دریافت کند، روند استیضاح وی به جریان خواهد افتاد.

دیگر وزیر کابینه روحانی که به تعبیر المانیتور در آب گرم قرار دارد، «رضا فرجی دانا» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است. وی پس از آنکه «جعفر میلی منفرد» کاندیدای اصلی روحانی برای این پست با عدم اقبال پارلمان قرار گرفت و «جعفر توفیقی» نیز نتوانست به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود، به این سمت انتخاب شد. با این حال، وزیر جدید، دو کاندیدای رد شده را به عنوان مشاوران عالی وزیر و معاون وزارت علوم انتخاب کرد. پس از آن بسیاری از نمایندگان احساس کردند که با انتصابات صورت گرفته در این وزارت‌خانه، آنها نادیده گرفته شده‌اند.

اوایل ماه اکتبر گذشته(اواخر ماه مهر)، کمیته تحقیقات و آموزش مجلس دو وزیر کابینه یازدهم «بیژن زنگنه » وزیر نفت و «علی طیب نیا» وزیر اقتصاد را تهدید به استیضاح کرد. در تاریخ 5 نوامبر (14 آبان)، نمایندگان تندرو مجلس ایران و در راس آنها «روح الله حسینیان» با تایید خبر خبرگزاری فارس، مبنی بر امکان استیضاح بیژن زنگنه به دلیل انتشار آماری از وزارت خانه مطبوعش، را تایید کرد. حسینیان تاکید کرد که وزیر نفت مناسب این سمت نیست.

یک تحلیلگر سیاسی در تهران در گفت وگو با المانیتور در این باره گفت که اغلب اعتراض‌هایی که از جانب مجلس صورت می‌گیرد در واقع سیاسی هستند و ارتباط بسیار کمی با نحوه عملکرد وزرا دارند. وی در این باره، گفت: این اقدامات دقیقا چیزی است که ما آن را «خصومت» می‌نامیم» که به جای تلاش برای داشتن روابط سازنده با دولت نمایندگان به طور مداوم در حال تهدید هستند. خنده دار است که تنها پس از گذشت 100 روز از آغاز به کار دولت، نمایندگان خواستار استیضاح یکی از وزرا هستند، نمایندگان از ابتدای دوره احمدی نژاد نیز روند استیضاح را در پیش گرفته بودند و به نظر می‌رسد به آن اعتیاد پیدا کرده‌‌اند.

به نوشته المانیتور محمود احمدی نژاد، رابطه ستیزه‌جویانه‌ای با مجلس ایران داشت و برخی از تفکرات پشت منازعات امروز برجای مانده از دولت پیشین ایران است. در دوره نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد، وزیر کشور وی استیضاح شد و در دوره دوم ریاست جمهوری، وزیر راه و حمل و نقل به همراه وزیر کار و امور احتماعی در پی استیضاح مجلس از کار بر کنار شدند. 4 وزیر دیگر احمدی نژآد نیز با استیضاح نمایندگان مواجه شدند اما توانستند رای اعتماد را مجددا کسب کنند. رابطه احمدی نژاد با مجلس در فوریه سال 2013 به کمترین حد خود رسید، زمانی که رئیس جمهور سابق یک فایل صوتی و تصویری از برادر رئیس مجلس را در پارلمان پخش کرد و وی را به فساد مالی و اداری متهم کرد. جلسه‌ای که بعدها منجر به استیضاح وزیر کار دولت احمدی‌نژاد شد.

با این حال، اصلاح‌طلبان و میانه‌روها نیز به دلیل تعداد کم نمایندگان این طیف در این مجلس خود را سرزنش می‌کنند. اغلب آنچه اکنون میان مجلس و دولت در حال رخ دادن است به انتخابات سال 2012 مجلس ایران باز می‌گردد که در آن اصلاح طلبان به طور گسترده ای آن را بایکوت کردند و کرسی های مجلس را برای محافظه کاران سنتی و تندروها رها کردند و تنها چند نماینده اصلاح طلب وارد مجلس شدند.

اگر مشروعیت استیضاح قانونی است یا نه، خصومت یک پارلمان محافظه‌کار به دولت کمکی نمی‌کند. روحانی اما در مقام خود بر خلاف احمدی نژاد که به نظر می رسید برای جلب حتی توجهات منفی پارلمان نیز رغبت دارد، وارد این بحث و مجادله ها نشد.




1392/9/19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن