تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813165710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز فصل سوم كاوش هاي معدن چهرآباد بعد از وقفه دو ساله/ آلماني ها به دنبال مردان نمكي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آغاز فصل سوم كاوش هاي معدن چهرآباد بعد از وقفه دو ساله/ آلماني ها به دنبال مردان نمكي
زنجان - خبرگزاري مهر: هيئت آلماني قرار است از سال آينده كاوش هاي فصل سوم معدن نمك چهره آباد را بعد از يك وقفه دو ساله در محل معدن نمك چهرآباد آغاز كنند تا گوشه اي ديگر از حكايت مردان نمكي چهرآباد رمزگشايي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، زمستان سال 72 يعني 20 سال پيش نخستين جسد معروف به مرد نمكي در استان زنجان كشف شد و پس از آن نيز مرد نمكي 2 و 3 به صورت اتفاقي و طي كار باطله برداري بولدوزر از سوي معدنكاران در سال 83 كشف و بعد از آن مردان نمكي 4 و 5 طي كاوش هاي باستان شناسي در سال هاي 83 و 84 كشف شدند. ششمين مرد نمكي نيز هنگام بارندگي هاي خرداد سال 86 نمايان شد.

تا به امروز شش مرد نمكي در معدن چهرآباد زنجان طي سال هاي 72 تا 87 كشف شده اند و با شروع كاوش هاي جديد شايد بتوان ابعاد تازه تري را از اين معدن باستاني كشف كرد.

مشاور اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان در اين خصوص گفت: تيم علمي و باستانشناسان آلماني به سرپرستي پروفسور توماس اشتونلر با حضور در زنجان با مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان ديدار و گفتگو كردند.

غلامرضا نجفلو به برنامه كاوش مشترك ايران و آلمان در دو فصل گذشته اشاره كرد و افزود: فصل سوم كاوش مشترك در معدن نمك چهرآباد زنجان با همكاري هيئت آلماني در سال 93 آغاز مي شود.

وي ادامه داد: در تيم علمي و باستانشناسي كشور آلمان، يك نفر متخصص چرم براي بررسي يافته هاي چرم متعلق به مردان نمكي حضور دارد.

نجفلو ادامه داد: دكتر مولوي عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران اين تيم را همراهي مي كند.

مشاور و مسئول روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان افزود: اين گروه از معدن نمك چهرآباد بازديد كردند.

نجفلو روند حال حاضر نگهداري از مردان نمكي چهرآباد و بقاياي آنها را در موزه عمارات ذوالفقاري شهر زنجان مطلوب عنوان كرد و افزود: با توجه به استفاده از تجهيزات علمي و الكترونيكي، وضعيت مردان نمكي مطلوب است.

نجفلو افزود: مردان نمكي چهرآباد زنجان از نظر كيفيت بي نظير ترين مومياييهاي طبيعي جهان هستند.

وي گفت: يافته هاي باستانشناسي از مردان نمكي، خصوصا مرد نمكي چهارم در حوزه پوشاك و كفش اطلاعات زيادي را از دوران هخامنشي ارائه مي كند.

مسئول روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان ادامه داد: پوشاك مرد نمكي چهارم از كيفيت بالايي برخوردار بوده و نمونه بي نظيري از نوع و وضعيت پوشاك مردان در دوران هخامنشي به نمايش مي گذارد.

نجفلو ادامه داد: با توجه به ساليابي انجام شده از مرد نمكي چهارم، قدمت اين موميايي طبيعي به 2350 سال قبل مي رسد.

مرداني از دل تاريخ خفته در زير كوه نمك

مردان نمكي از مشهورترين اجساد موميايي طبيعي جهان هستند كه پژوهشگران ايراني و خارجي زيادي را به خود مشغول كرده اند و براساس گزارش دانشگاه آكسفورد، مردان نمكي ازجمله موميايي هاي مهم تاريخ باستان شناسي جهان به شمار مي روند.

موميايي هاي طبيعي در واقع انسان هايي هستند كه پس از مرگ به واسطه شرايط خاص اقليمي و جغرافيايي اجسادشان به همان شكلي كه در زمان حيات بوده، بدون تجزيه محافظت شده و از خطر از بين رفتن محفوظ مانده اند.

زماني كه اجساد مردان نمكي كشف شد به دليل سالم ماندنشان برخي تصورشان بر اين بود كه شايد قدمت آنها به چند سال قبل بازگردد، اما لباس ها و لوازم همراه اجساد حكايت از آن داشت كه اين اجساد از دوره باستان برجاي مانده است.

در ميان اجساد كشف شده، مرد نمكي شماره 4 سالم ترين و كامل ترين جسد نمكي به دست آمده از معدن چهرآباد است كه با وجود آسيب ديدگي هنگام مرگ، بيشتر قسمت هاي بدن او سالم باقي مانده است. از ويژگي هاي بسيار مهم اين مرد نمكي، لباس كامل او شامل بالاپوش بلند، شلوار و كفش چرمي است كه با گذشت بيش از 1800 سال بر تن او سالم مانده است. هم اكنون بجز مرد نمكي شماره يك كه در موزه ملي نگهداري مي شود، بقيه اجساد و اشياي به دست آمده از معدن چهرآباد زنجان در موزه باستان شناسي عمارت ذوالفقاري در معرض ديد عموم قرار دارد.

پس از كشف اولين جسد، پژوهش هاي باستان شناختي نجات بخشي در زمستان سال 72 به سرپرستي هوشنگ ثبوتي و علي اصغر ميرفتاح انجام شد. در نتيجه كاوش هاي انجام شده شماري از اشياي جالب و متنوع از معدن به دست آمد كه مهم ترين يافته مربوط به كشف پاي چپ مرد نمكي شماره يك بود كه داخل چكمه هاي بلند قرار داشت و جنس چكمه نيز از چرم و بلندي آن ‏۴۸‏ سانتي متر بود‏.

‏علاوه بر آن مطالعات آزمايشگاهي نيزدر زمينه هايي چون سال يابي و بررسي هاي استخوان شناسي با كمك تصويربرداري سي تي اسكن، تعيين گروه خوني و آزمايش ‏DNA‏ انجام شد. در نتيجه آزمايش هاي سال يابي، كربن ‏۱۴‏ روي نمونه اي از استخوان و پارچه كشف شد كه قدمت مرد نمكي شماره يك را ‏17۰۰‏ سال قبل و مربوط به دوره ساساني نشان داد.

موميايي هاي مكشوفه از معدن چهرآباد، اجساد كارگران و معدنكاراني بود كه در نتيجه ريزش معدن و فروريختن ديواره ها، سقف و تونل ها كشته و مدفون شده اند‏. آزمايش هاي سال يابي نشان داد كه مردان نمكي 3، 4 و 5 حدود 2300 سال قدمت دارند و مربوط به دوره هخامنشي هستند و مردان نمكي ‏يك‏ و دو نيز مربوط به دوره اشكاني و اوايل ساساني، با قدمت حدود 1۸۰۰‏ سال قبل هستند‏. ‏شواهد و مدارك نشان مي دهد كه ريزش تونل هاي معدن چهرآباد، دست كم دوبار و با فاصله زماني حدود ‏۵۰۰‏ سال اتفاق افتاده است.

بررسي هاي بيشتر نشان داد كه نيم تنه مكشوفه مربوط به مرد ميانسالي بوده كه قبل از مرگ ضربه شديدي بر سر و صورت او خورده است‏.‏ اين نيم تنه به دليل سالم ماندن در محيط نمكي به مرد نمكي معروف شد و پس از پايان مطالعات به موزه ملي منتقل و تا به امروز در آنجا نگهداري مي شود‏.

دومين فصل كاوش هاي باستان شناسان ايران و آلمان نشان داد ، مردان نمكي در دوره هخامنشي فعاليت هاي بيشتري در زمينه استخراج نمك در معدن چهرآباد داشته اند. اين كاوش ها به كشف بيش از 2000 مواد ارگانيك و غيرارگانيك ازجمله هسته، شاخه و بذر ميوه ها، پارچه ها، چرم، پوسته حيوانات، تكه هاي فلز و ابزار معدن كاوي منجر شده است. در ادامه كاوش هاي باستان شناسي در معدن تاريخي نمك چهرآباد زنجان، بخش هايي از لباس كارگران معدن به دست آمد كه در بافت اين پارچه ها به طرز ماهرانه اي از الياف رنگي استفاده شده است.

ششمين مرد نمكي نيز خرداد سال 86 بود كه بر اثر بارندگي ها و شست وشوي نمك، در نزديكي محل كشف مرد نمكي 2 پيدا شد، اما به علت نبود مجوز حفاري و مشكل در نگهداري، اين جسد درون نمك باقي ماند.

مردان نمكي از مشهور ترين اجساد موميايي طبيعي جهان هستند كه پژوهشگران ايراني و خارجي زيادي را به خود مشغول كرده است و براساس گزارش دانشگاه آكسفورد، مردان نمكي ازجمله موميايي هاي مهم تاريخ باستان شناسي جهان به شمار مي روند.

موميايي هاي طبيعي در واقع انسان هايي هستند كه پس از مرگ به واسطه شرايط خاص اقليمي و جغرافيايي اجسادشان به همان شكلي كه در زمان حيات بوده، بدون تجزيه محافظت شده و از خطر از بين رفتن محفوظ مانده اند.

زماني كه اجساد مردان نمكي كشف شد به دليل سالم ماندنشان برخي تصورشان بر اين بود كه شايد قدمت آنها به چند سال قبل بازگردد، اما لباس ها و لوازم همراه اجساد حكايت از آن داشت كه اين اجساد از دوره باستان برجاي مانده است.

مطالعات انگل شناسي سگ نمكي هم انجام مي شود

مسئول روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان گفت: نمونه برداري از بخشي از بافتهاي لاشه سگ نمكي انجام شد.

نجفلو افزود: نمونه برداري از سگ نمكي توسط دكتر مولوي عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و عضو تيم پژوهشي هيئت كاوش معدن چهرآباد انجام پذيرفت.

وي اشاره كرد: نمونه برداري از لاشه سگ نمكي در راستاي تحقيقات علمي جهت تشخيص احتمال وجود انگل در بدن حيوانات طي دوران گذشته مي باشد. لاشه اين سگ نمكي نمونه نسبتا سالم و خوبي از گوشخواران مي باشد كه مي تواند به يافته هاي علمي در حوزه انگل شناسي كمك كند.

مشاور اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان متذكر شد: سگ نمكي آبانماه سال جاري از معدن نمك روستاي "دوزكند" در حين حفاري و برداشت نمك از اين معدن كشف شد.

كد خبر: 2192998

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۱۹ - ۱۷:۵۲

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن