تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803148818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش مي‌دهدنگاهي به مواضع كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس درباره «طرح اتحاد»


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهدنگاهي به مواضع كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس درباره «طرح اتحاد»
كشورهاي قطر و عمان مخالف طرح عربستان براي اتحاد در شوراي همكاري خليج فارس هستند همچنين امارات و كويت نيز با ديده ترديد به اين طرح مي‌نگرند و تنها بحرين به دليل وابستگي امنيتي به سعودي‌ها از آن حمايت مي‌كند.


به گزارش خبرگزاري فارس، سران كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس امروز در حالي در كويت جمع شده‌اند تا طرح اتحاد را بررسي كنند كه اختلافات شديدي بين 6 كشور عضو درباره اين طرح وجود دارد.

عربستان اولين بار در سال 2011 با ادعاي مقابله با چالشهاي منطقه اي و تهديدهاي فرارو ، پيشنهاد تبديل شوراي همكاري خليج فارس به اتحاديه همكاري را به اعضاي اين شورا داد. اين پيشنهاد شاه سعودي بار ديگر روز 15 مي 2012 در نشست شوراي همكاري خليج فارس در رياض مطرح شد و آل سعود خواستار افزايش سطح ارتباط اعضاي شوراي همكاري خليج فارس ، از همكاري به اتحاد شد.امارات متحده عربي و عمان، اما ، در نشست 15 مي 2012 شركت نكردند تا مخالفت خود را با پيشنهاد عربستان نشان دهند. كويت و قطر هم كه در اين نشست شركت كرده بودند با اين طرح مخالفت كردند و تنها مقامات بحريني با طرح اتحاد با عربستان موافقت كردند اما اين بار عمان در پي پافشاري عربستان بر اين موضوع در نشست امنيتي هفته گذشته منامه، تهديد كرد كه در صورت عملي كردن اين طرح، از شوراي همكاري خليج فارس خارج خواهد شد.

يوسف بن علوي وزير امور خارجه عمان ضمن مخالفت با طرح عربستان سعودي براي اتحاد در شوراي همكاري خليج فارس تصريح كرد كه اگر چنين طرحي عملي شود مسقط از اين شورا خارج خواهد شد.

بن علوي در سخناني در نشست امنيتي منامه با بيان اينكه شوراي همكاري از تشكيل يك سازمان اقتصادي واقعي ناتوان بوده تاكيد كرد كه عمان مخالف اتحاد است و شوراي همكاري به جاي اين كار مانع از سرايت بحران‌هاي بين‌المللي به منطقه شود.

در مقابل مقامات سعودي تاكيد مي‌كنند، ضرورت‌هاي سياسي، امنيتي و اقتصادي منطقه ايجاب‌ مي‌كند كه شوراي همكاري از مرحله همكاري به مرحله اتحاد پيش برود. براساس اين طرح 6 كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس داراي وزارت خارجه، وزارت دفاع و وزارت نفت مشترك خواهند شد و به طور هماهنگ در اين زمينه عمل مي‌كنند.

درحالي كه تقابل مسقط و رياض درباره طرح اتحاد به اوج خود رسيده است و رئيس سابق دستگاه اطلاعاتي عربستان با انتقاد از مخالفت عمان ابراز داشت كه طرح اتحاد بدون عمان به پيش خواهد رفت؛ ديگر كشورهاي منطقه نيز نگاه مثبتي به اين طرح ندارند.

در همين زمينه وزير دولت كويت در امور شوراي وزيران تاكيد كرد كه طرح اتحاد در شوراي همكاري خليج فارس نياز به بررسي بيشتري دارد.

عبد الله مبارك الصباح تصريح كرد: اين مسئله (طرح اتحاد در شوراي همكاري خليج فارس) در مراحل ابتدايي است و در صورتي كه توافق اوليه حاصل شد سطح آن بالاتر مي‌رود.

قطر هم وضعيت بهتري ندارد، هرچند مقامات دوحه در اين باره اظهار نظر رسمي نكرده‌اند ولي قطري‌ها كه طي دو دهه گذشته غالباً با رياض در شوراي همكاري اختلاف نظر داشته‌اند در طي چند ماه گذشته درپي مواضع تند عربستان عليه اخوان المسلمين در منطقه روابطش با رياض رو به سردي نهاده است.

به طوري كه كمتر از يك ماه قبل سران دو كشور عربستان و قطر با وساطت كويت با يكديگر ديداري داشتند تا از سطح اختلافات كاسته شود و حتي وزير خارجه عربستان طي سفري دوره‌اي قصد داشت تا قطر را در شوراي همكاري خليج فارس منزوي كرده و بيانيه‌اي عليه اين كشور به دليل حمايت از اخوان صادر كند.

امارات هم علي رغم عدم موضع گيري رسمي درباره طرح اتحاد به دليل اينكه طرح را بر خلاف استقلال خود در سياست خارجي مي‌داند نسبت به آن محذوريت‌هايي دارد و علاقه ندارد هزينه بلندپروازي‌هاي سياست خارجي عربستان در مقابل ايران و عراق را بپردازد.

در اين ميان تنها بحرين است كه از طرح اتحاد حمايت مي‌كند و همصدا با عربستان تاكيد دارد كه طرح اتحاد از ابتداي شكل گيري شوراي همكاري خليج فارس هدف موسسان بوده است اما از نگاه ناظران دولت منامه به دليل وابستگي امنيتي به عربستان و نجات يافتن از اعتراضات داخلي از اين طرح حمايت مي‌كند.

حقيقت اين است كه كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس ديدگاه مشتركي درباره طرح اتحاد ندارند و آنرا تلاش عربستان براي سيادت بر شوراي همكاري مي‌دانند از همين رو مي‌توان ادعا كرد كه طرح اتحاد مرده به دنيا آمده است.

انتهاي پيام/ر

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن