تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819441067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با فارس:افغانستان توسعه روابط با ايران را در اولويت قرار دهد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با فارس:افغانستان توسعه روابط با ايران را در اولويت قرار دهد
عضو پارلمان افغانستان با تأكيد بر ضرورت توسعه روابط افغانستان با كشورهاي جهان و منطقه گفت: افغانستان بايد گسترش روابط خود با كشورهاي اسلامي و ايران را در اولويت قرار دهد.


«صادقي زاده نيلي» عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل اظهار داشت: روابط افغانستان با كشورهاي اسلامي و ايران مي‎تواند نفع بيشتري براي مردم افغانستان در پي داشته باشد.

وي افزود: افغانستان با توجه به اين كه يك كشور اسلامي است و با كشورهاي اسلامي ديگر سرنوشتي مشترك دارد، روابط با اين كشورها را بايد در اولويت قرار دهد، زيرا اين روابط مي‎تواند در عرصه‎هاي مختلف گره‌گشاي مشكلات افغانستان و كشورهاي اسلامي باشد.

ايران بزرگترين كشور كمك‌كننده علمي به مردم افغانستان

اين عضو پارلمان افغانستان اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از گذشته‎هاي دور حسن همجواري با افغانستان را مراعات كرده و در اين راستا تلاش كرده تا به مردم افغانستان كمك‎ كند.

به اعتقاد وي، تحصيل هزاران دانشجوي افغان در ايران يكي از دستاورد‎ها و كمك‌هاي علمي ايران به مردم افغانستان است كه آن كشور زمينه اين مسئله را مساعد كرده تا دانشجويان افغان در آن كشور حتي تا مقطع فوق ليسانس و دكترا تحصيل كنند.

به گفته اين عضو پارلمان افغانستان، هم اكنون هزاران افغان در ايران تا مقطع دكترا تحصيل كرده و با بازگشت به افغانستان به تدريس در دانشگاه‎هاي اين كشور مي‌پردازند كه اين امر، نمايانگر آن است كه ايران بزرگ‌ترين كمك علمي را به افغانستان انجام داده است.

روابط فرهنگي ايران و افغانستان به نفع افغانستان است

نيلي در ادامه گفت: روابط فرهنگي افغانستان و ايران به سود مردم افغانستان بوده و مردم اين كشور مي‎توانند با استحكام روابط فرهنگي، موجب پيشرفت فرهنگي افغانستان شوند.

به اعتقاد وي، رابطه فرهنگي افغانستان با كشورهايي كه داراي زبان، فرهنگ، سنت‌ها و دين مشترك است بسيار مهم است، زيرا با اين گزينه‎ها مي‎توانند با يكديگر همكاري كنند.

اين عضو پارلمان افغانستان تصريح كرد: روابط بيشتر افغانستان با ايران در عرصه فرهنگي ناشي از تاريخ مشترك 2 كشور بوده كه مي‎تواند اين 2 كشور را به سوي يك آينده خوب سوق دهد.

نقش و تأثير ايران در راستاي بازسازي افغانستان

به گفته نيلي، جمهوري اسلامي ايران در 12 سال گذشته تلاش كرده كه در بازسازي افغانستان سهيم شده و بيشترين كمك را جهت بازسازي اين كشور انجام دهد، كه موفق به اين كار هم شده است.

اين عضو پارلمان افغانستان در ادامه تصريح كرد: ايران يكي از كشورهاي بسيار مؤثر در راستاي بازسازي افغانستان است كه اين تأثير ايران در بازسازي افغانستان مي‎تواند يك آينده خوب را براي مردم افغانستان به بار آورد.

به اعتقاد وي، ايران در 12 سال گذشته كمك‎هاي زياد را جهت بازسازي افغانستان انجام داده است كه مردم افغانستان بايد از آن تقدير كنند.

كارگران افغان در ايران سبب رشد اقتصادي افغانستان مي‎شوند

نيلي اظهار داشت: ايران از حدود 40 سال پيش تاكنون به مهاجرين افغان اجازه اقامت داده است و مهاجرين افغان در آن كشور قادر به كار هستند كه اين امر سبب تأثير مثبت بر اقتصاد افغانستان مي‌شود.

به گفته وي، هم اكنون بيشتر از يك ميليون مهاجر و كارگر افغان در ايران مشغول كار هستند و زمينه اشتغال خوبي براي آنها مساعد است.

نيلي تصريح كرد: مهاجرين و كارگران افغان در ايران مي‎توانند براي خانواده‎هاي خود در افغانستان پول فرستاده و زمينه زندگي خوب را در اين كشور فراهم كنند.

اين عضو پارلمان افغانستان افزود: به هر اندازه حضور كارگران افغان در ايران گسترده‎تر و طولاني‎تر شود، به نفع مردم افغانستان و ايران است، زيرا ايران نيز نياز ضروري به نيروي كار دارد.

دولت افغانستان پيمان با ايران را محترم بشمارد

نيلي در ادامه تأكيد كرد: با توجه به كمك‎هاي ايران در عرصه‎هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي و سياسي دولت افغانستان بايد امضاي پيمان با دولت ايران را محترم بشمارد.

به اعتقاد وي، دولت ايران از 12 سال پيش تاكنون براي استحكام نظام در افغانستان تلاش‎هاي زيادي را انجام داده و ثابت كرده كه يك كشور دوست با افغانستان است.

وي خاطرنشان كرد: افغانستان با داشتن پيمان با ايران مي‎تواند كمك‎هاي بيشتر اين كشور را به خود جلب كرده و زمينه رشد اقتصادي و روابط بيشتر دوستي را فراهم كند.

به اعتقاد نيلي، حامد كرزي كه در سفر خود به تهران با حسن روحاني همتاي ايراني خود، در مورد پيمان سياسي، اقتصادي و فرهنگي توافق كرده يك امر كاملاً ضروري براي افغانستان است كه تمام سياست مردان اين كشور نيز از آن حمايت مي‎كنند.

انتهاي پيام/خ

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن