تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821182946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گذر جاده ترانزيتي از ميان خانه هاي روستايي/ جاده اي كه سوهان روح هزارانيها شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گذر جاده ترانزيتي از ميان خانه هاي روستايي/ جاده اي كه سوهان روح هزارانيها شد
آبدانان - خبرگزاري مهر: خبرنگار مهر در ادامه سفرنامه اش به روستاهاي شهرستان آبدانان اين بار به روستاي هزاراني رفته، روستايي كه همانند اسمش ساكنانش نيز هزار مشكل دارند و در صدر اين ليست جاده اي است بين المللي كه از ميانه روستا مي گذرد و تاكنون باعث داغدار شدن دهها خانواده روستايي شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در مجموعه سفرنامه هاي خبرگزاري مهر در استان ايلام به شهرستان آبدانان در جنوب اين استان سفر كرديم و اين بار به روستاي شهرك هزاراني رسيديم روستايي كه برخلاف روستاهاي ديگر در مسير جاده دسترسي به شهرستان آبدانان قرارگرفته است.

روستاي شهرك هزاراني در 10 كيلومتري روستاهاي هفت چشمه، پشت قلعه و جابر انصار و در 20كيلومتري شهرستان آبدانان از سمت شهرستان دهلران قرار گرفته است.

عبور جاده ارتباطي شهرستان دهلران و آبدانان از وسط اين روستا باعث شده مشكلات فراواني براي مردم

به وجود بيايد روستايي كه به خاطر تردد روزانه وسايل نقليه سبك وسنگين در آن باعث شده در دو دهه گذشته بيش از 30 خانوار عزيزان خود را در اين مسير كه تنها گناهشان عبور از عرض جاده براي دسترسي به قسمت ديگر روستا بوده را ازدست بدهند و داغدار شوند.

روستايي كه جاده آن به عنوان سوهان روح براي اهالي تبديل شده و خانواده هايي كه دانش آموز ابتدايي و راهنمايي دارند به ناچار براي در امان ماندن فرزندان خود آنها را از منزل تا مدرسه و برعكس همراهي مي كنند تا داغ جگر گوشه شان را نبينند چرا كه رانندگان وسايل نقليه در اين مسير چنان پدال گاز را فشار مي دهند كه گويي در آزادراه هستند.

نبود پياده رو براي مردم روستا

معصومه شاه مرادي پيرزن 53ساله ساكن روستاي شهرك هزارانيبه خبرنگار مهر گفت: مشكلات روستا فراوان است كه مهترين آنها نبود پياده رو مشخص براي عبور عابرين پياده است.

وي عنوان كرد: متاسفانه نبود مسيري مشخص در روستا باعث شده بيشتر خانواده ها فرزندان خود را تا مدرسه همراهي كنند تا دچار سانحه نشوند چرا كه عبور مرور خودروها در وسط روستا مشكلات عديده اي براي مردم به وجود آورده است.

عزيز الله صحرايي يكي ديگر از ساكنين شهر ك هزاراني به خبرنگار مهر گفت: نبود اشتغال يكي از دغدغه هاي جوانان اين روستا است.

وي اظهار داشت: متاسفانه در سالهاي اخير كساني كه داراي تحصيلات دانشگاهي بودند به خاطر نبود شغل از روستا مهاجرت كردند وعده اي هم مشغول كارگري در شهر ها هستند.

وي بيان داشت: انتظار داريم مسئولان به روستا ها توجه جدي داشته باشند وفضايي در روستا ايجاد كنند تا مردم از روستا ها مهاجرت نكنند.

خشكسالي و افزايش مهاجرت

رضا پيري پيرمرد 55ساله به خبرنگار مهر گفت: شغل اكثر مردم اين روستا كشاورزي و دامداري است كه به خاطر خشك سالي هاي اخير مشكلات فراواني براي آنها به وجود آمده است.

وي بيان داشت: در اين روستا بعضي خانواده ها به نان شب محتاج هستند چون فاقد شغل و درآمد هستند

پيري افزود: بيشترين مهاجرت از روستا را جوانان تشكيل مي دهند و آن هم به خاطرنبود شغل است وبه ناچار مجبورند راهي تهران براي كارگري شوند

وي بيان داشت: در سالهاي گذشته اين روستا هيچ گونه ترقي نداشته است.

سيد احمد كرمي پيرمرد 80 ساله به خبنرگار مهر گفت: شهرك مشكلات فراواني دارد و بيكاري جوانان به عنوان يك دغدغه خانواده ها تبديل شده است.

وي عنوان كرد: باتوجه به اينكه شغل مردم منطقه كشاورزي ديم و دامداري است آن هم به خاطر گراني كود و از طرفي خشكسالي ديگر كسي روحيه كشت و كار را هم ندارد.

وي عنوان كرد: باتوجه به اينكه شغل مردم منطقه كشاورزي ديم و دامداري است آن هم به خاطر گراني كود و از طرفي خشكسالي ديگر كسي روحيه كشت و كار را هم ندارد چرا كه كاشت و برداشت با هم هيچ گونه هم خواني ندارند و بيشتر مردم بدهكار مي شوند.

مشكلات فراروان روستا در انتتظار توجه ويژه

كريم خان هاشمي عضو شوراي هزاراني به خبرنگار مهر گفت: اين روستا 8 سال گذشته مشكلات فراواني داشته كه اصلي ترين آن عبور جاده از وسط روستا است.

وي بيان داشت: عبور جاده از وسط روستا باعث عدم پيشرفت آن شده و بارها درخواست و مكاتباتي براي حل اين جاده از طرف فرمانداري شهرستان به استانداري ارسال شده كه تاكنون اقدامي براي حل اين مشكل صورت نگرفته است.

وي گفت: در اين روستا فضاي ورزشي براي اوقات فراغت جوانان وجود ندارد و تنها يك زمين چمن مصنوعي است كه قرار شد تا پايان آبان ماه سال جاري تكميل شود ولي متاسفانه اين پروژه نيمه تمام تعطيل شده است.

عضو شواري اسلامي روستاي شهرك هزاراني افزود: اكثر كوچه هاي اين روستا جدول كشي نيست و همين باعث شده عبور فاضلاب مشكلات فراواني براي مردم روستا به وجود آورد.

مدرسته اي كه امكان دارد فرو بريزد

هاشمي اظهار داشت: اين روستا داراي سه مدرسه بود كه متاسفانه يكي از آنها به خاطر فرسودگي تخريب شد و مابقي هم يكي در مسير جاده قرارگرفته است و ديگري هم به خاطر فرسوده بودن هر لحظه ممكن است براثركوچكترين لغزش فرو بريزد وما شاهد حادثه ناگواري شويم.

وي گفت: عبور جاده از وسط روستا باعث شده به دوقسمت تبديل شود كه متاسفانه چندين نفر از اهالي روستا به خاطر عبور از عرض جاده جان خود را از داست دادند وتعدادي هم دچار شكستگي دست پا شدند

عضو شوراي اسلامي روستاي شهرك هزاراني بيان داشت: در اين روستا 850 خانوار با جمعيتي بالغ بر سه هزار و 700 نفر اسكان يافته اند و باتوجه به جمعيت روستا انتظار داريم مسئولين توجه بيشتري داشته باشند و با تخصيص اعتبار مشكلات اين روستا به حداقل برسد.

زيرساختهاي روستا شكل نگرفته است

عباس مرادي دهيار شهرك هزاراني به خبرنگار مهر گفت: 8 سال گذشته زير مجموعه بخش سراباغ بوديم كه در اين مدت خدمات عمراني، بهداشتي و زير ساختي صورت نگرفته است.

وي عنوان كرد: عدم تخصيص اعتبار به روستا باعث شده بيش از سه هزار متر از روستا جدول گذاري نشود.

وي بيان داشت: براي دفع آب هاي سطحي روستا 100متر كانال سنگي بايد احداث شود كه اين موضوع هم نيازمند توجه ويژه مسئولان وتخصيص اعتبار است.

دهيار روستاي شهرك هزاراني افزود: در پنج سال گذشته بيش از صد مكاتبه براي روشنايي معابرروستا به اداره برق داشتيم كه متاسفانه آن چنان كه بايد و شايد توجه جدي نشده است و در حال حاضر 50 درصد معابر روستا در تاريكي مطلق هستند كه اين امر مشكلاتي براي مردم به وجود آورده است.

مرادي بيان داشت: احداث بلوار در جاده اصلي روستا دغدغه اصلي مردم روستا است چرا كه در دو دهه اخير بيش از 130 نفر از اهالي روستا در مسير اين كشته و زخمي شده اند كه از اين تعداد 30 نفر جان خود را ازدست داده اند.

وي بيان داشت: در اين روستا فضاي ورزشي وجود ندارد كه انتظار داريم مسئولان براي حل مشكل ورزش جوانان چاره انديشي كنند وچندين بار براي احداث سالن ورزشي در روستا پيگيري هاي صورت گرفته كه تاكنون نتيجه اي حاصل نشده است.

...............................................

گزارش و عكس مجتبي كاور

كد خبر: 2191622

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۱۹ - ۱۰:۰۲

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن