تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804722136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم پيگيري مشكلات و خسارت‌ هاي ناشي از سيل اخير در صومعه سرا/ بررسي روند اجراي طرح آبرساني غرب گيلان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: لزوم پيگيري مشكلات و خسارت‌ هاي ناشي از سيل اخير در صومعه سرا/ بررسي روند اجراي طرح آبرساني غرب گيلان
صومعه سرا - خبرگزاري مهر: در سيل اخير پنج شهرستان استان گيلان دچار خسارت شدند كه يكي از اين شهرستان ها، صومعه سرا بود.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اهميت موضوع تصميم گرفتيم در قالب گفتگوي تفصيلي با " ميرزا حسينعلي زاده " فرماندار صومعه سرا ضمن پيگيري مشكلات و خسارت‌ هاي ناشي از سيل اخير در اين شهرستان، نگاهي به روند اجراي طرح آبرساني غرب گيلان و ... بيندازيم حال آنچه مي خوانيد حاصل اين گفتگو است.

مهر - در سيل اخير پنج شهرستان گيلان دچار خسارت شدند كه يكي از اين شهرستان ها، صومعه سرا بوده است، بفرمائيد چه ميزان سيل به شهرستان صومعه سرا خسارت وارد كرد؟

حسينعلي زاده: تا قبل از وقوع سيل به دليل اطلاع‌ رساني كه از طريق ستاد حوادث استان به شهرستان‌ هايي كه احتمال وقوع سيل در آنها داده مي‌ شد آمادگي لازم در ستاد بحران شهرستان وجود داشت در واقع در روز قبل از وقوع سيل جدي ‌ترين نشست ستاد بحران شهرستان برگزار شد.

براين اساس تمامي اعضاي اين ستاد آمادگي لازم را براي كنترل سيل و مديريت بحران ناشي از آن داشتند اما انتظار تا اين حد نبود چون شهرستان صومعه سرا در منطقه جلگه اي قرار گرفته و تحت تأثير سيلاب‌ هاي مناطق كوهستاني قرار مي ‌گيرد، رودخانه ‌هايي كه از مناطق جنگلي و كوهستاني به شهرستان صومعه سرا وارد و در نهايت به داخل تالاب سرريز مي ‌شوند، وقوع سيل بيش از آنچه كه پيش ‌بيني ‌هاي نشان مي‌ داد، رخ داد.

بنابراين با طغيان دو رودخانه پسيخان و رودخانه تولم شهر ( از قلعه رودخان فومن سرچشمه مي‌ گيرد و در نهايت به روستاي سياه درويشان منتهي مي ‌شود.)

به جهت بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و هم به دليل سيلي كه در داخل خود صومعه سرا جاري بود و آب ‌هاي سطحي كه به زهكش ها و نهرهاي كشاورزي وارد مي ‌شد و همينطور به دليل تغيير مسير برخي رودخانه ‌ها به علت طغيان سيل داشتند بخش بزرگي از تولمات به ويژه 10 روستا كاملا دچار آب‌ گرفتگي شد.

در اين سيل تنها 50 خانوار جابه ‌جا شدند و بسياري از مردم نيز در خانه ‌هاي خود باقي ماندند اما منازلشان دچار آب ‌گرفتگي شده است. خسارت‌ هاي ايجاد شده ناشي از اين سيل بسيار بالا بود و برآورد اوليه خسارت ‌21 ميليارد تومان را نشان مي دهد.

بخشي از اين خسارت ‌ها مربوط به ابنيه هاي دولتي و امكانات عمومي مانند پل، راه، سر دهنه‌ هاي انهار كشاورزي، رودخانه ها و پمپاژهاي كشاورزي است كه بايد از طريق ستاد بحران استان براي بازسازي تامين اعتبار شوند.

همچنين ترميم پنج دستگاه پل كه تخريب شده ‌اند و بخشي از اين خسارت‌ ها مربوط به مردم مي‌ شد كه شامل دام، طيور و مزارع كشاورزي كه در آنها كشت دوم انجام شده بود.

همچنين دو هزار هكتار استخر پرورش ماهي در شهرستان صومعه سرا كه بخش اعظمي از آن در تولمات واقع شده است، خسارت ديدند يعني در حدود 300 استخر ماهي تحت تاثير اين سيل قرار گرفت و تلفات و خسارات زيادي را بر مردم تحميل كرد.

هم ‌اكنون برآورد خسارت در حال انجام است، برآورد اوليه از ميزان خسارت صورت گرفته و به زودي برآورد نهايي از خسارت ‌هاي بر جاي مانده از سيل انجام خواهد شد.

تاكنون با دستور استاندار 21 ميليارد تومان اعتبار براي جبران خسارت‌ هاي ناشي از سيل در بخش عمومي و دولتي در نظر گرفته شده است.

در رابطه با خسارت ‌هاي وارد شده به بخش خصوصي نيز بايد اقدام‌ هايي از طريق بيمه ها صورت گيرد كه در اين زمينه مسئولان استان نيز از مردم آسيب ديده در سريع‌ ترين زمان ممكن حمايت خواهند كرد.

مهر - يكي از مشكلات عمده مردم شهرستان صومعه سرا در گوراب زرميخ و تولم شهر كدورت آب آشاميدني است كه اجراي طرح آبرساني به غرب گيلان كه از سال 85 آغاز شده به عنوان راهكاري براي رفع اين مشكل ارائه شده است اين طرح هم‌ اكنون در چه مرحله ‌اي قرار دارد؟

حسينعلي ‌زاده: صومعه سرا از شهرهايي است كه برخلاف بسياري از شهرهاي كشور سطح آب زيرزميني در آن بالا است از طرف ديگر اين شهر در بستر مردابي قرار دارد بنابراين در مورد دفع بهداشتي فاضلاب ‌هاي شهري مشكلاتي وجود دارد زيرا از طريق چاه ‌هاي جذبي نمي ‌توان فاضلاب را دفع كرد و بايد از طريق تصفيه خانه فاضلاب‌ هاي اين شهر تصفيه شود.

در بخش آب آشاميدني نيز اين گونه است و در حال حاضر آب آشاميدني شهرستان صومعه سرا از چاه هايي استحصال مي ‌شود كه به دليل بالا بودن آهن و منگنز موجود در آن كدر به نظر مي ‌آيد اما اين‌ آب داراي آلودگي ميكروبي نيست.

آلودگي آب آشاميدني در شهرستان صومعه سرا به دليل وجود املاح فيزيكي بوده و در اين راستا اقدام ‌هايي در حال انجام است.

مهر - كدورت آب آشاميدني در شهرستان صومعه سرا به دليل وجود آهن و منگنز است نه مشكل و آلودگي ديگر اما با توجه به اينكه اين مسئله بيش از يك دهه است در فصل ‌هاي مختلف مردم با آن روبرو هستند و براي رفع آن طرح آبرساني به غرب گيلان در حال انجام است اين طرح هم ‌اكنون در چه وضعي به سر مي‌برد؟و بالاخره چه زماني مشكل آب آشاميدني مردم صومعه سرا رفع خواهد شد ؟

روشن روان مدير عامل شركت آب و فاضلاب شهري گيلان: آبرساني در شهرستان صومعه سرا از مطالبات و خواسته ‌هاي به حق مردم منطقه است، آب توليد شده از طريق چاه ها مطابق با استانداردهاي بهداشتي است اما مردم انتظار كيفيت بالاتري را از آب مورد نظر دارند و وجود آهن و منگنز بالا در آب در تمامي نقاط استان گيلان وجود دارد.

طي اقدامي كوتاه ‌مدت در شهر صومعه سرا چند فيلتر پيشرفته شني به همراه هواده هاي پيشرفته نصب شد تا آهن و منگنز موجود در آب كه ناشي از طبيعت منطقه است به حداقل برسد.

علاوه بر اين پروژه آبرساني به غرب گيلان نيز در حال اجرا است، عمليات اجرايي اين پروژه قبلا از سوي شركت آب منطقه ‌اي استان آغاز شده بود و در ادامه كار به شركت آب و فاضلاب شهري گيلان محول شد.

اقدامات مناسبي كه تاكنون در اين پروژه صورت گرفته پروژه مراحل نهايي خود را طي مي كند. در اين زمينه 20 هزار متر مكعب مخزن ذخيره آب بتني احداث شد( بر اين اساس يك مخزن ذخيره آب بتوني 15 هزار متر مكعبي در ماكلوان و يك مخزن ذخيره آب پنج هزار متر مكعبي در شهر صومعه سرا ايجاد شده است.)

علاوه‌ بر اين 10 حلقه از چاه‌ هايي كه در منطقه حفر شده بود هم اكنون در حال تجهيز، برق رساني و تابلوهاي مربوط به آن است.

مشكل اصلي در اجراي اين طرح تملك بخشي از اراضي است كه در مسير خط انتقال آب به داخل مخزن پنج هزار متر مكعبي صومعه سرا وجود دارد.

تملك زمين از اقدام ‌هاي پرزحمت و وقت گير در استان گيلان است با توجه به اينكه قيمت زمين در اين استان بالا است مشكلاتي وجود دارد كه اگر فرماندار شهرستان صومعه سرا حمايت مناسبي داشته باشند باقيمانده طرح نيز در سريع ‌ترين زمان ممكن اجرا خواهد شد و چيزي در حدود سه حلقه از چاه ‌هاي حفر شده مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.

مهر - اگر مشكل تملك اراضي مسير انتقال آب از مخزن به شهر صومعه سرا به زودي رفع نشود اجراي اين طرح پيشرفت نخواهد داشت؟

روشن روان: چرا هم ‌اكنون با مالكان اراضي مورد نظر توافق ‌هايي انجام شده اما در چنين شرايطي حمايت فرماندار مي‌ تواند تا حدود زيادي راهگشا باشد زيرا برخي از مالكان زمين ها در خارج از كشور حضور دارند كه براي تعيين تكليف اين زمين ها هر چه سريعتر تدبيري انديشيده شود.

مهر - حال فرماندار شهرستان صومعه سرا براي رفع اين مشكل و صحبت با مالكان چه خواهد كرد؟

حسينعلي ‌زاده: بحث آب آشاميدني صومعه سرا، تولم شهر و گوراب زرميخ براي مسئولان يك دغدغه است ضمن اينكه بخشي از روستاهايي كه در مسير خط انتقال آب قرار دارند بايد از اين آب آشاميدني سالم بهره‌مند شوند.

به يقين موضوع تملك زمين براي اجراي اين طرح در اسرع وقت پيگيري خواهد شد تا هرچه سريعتر مشكلات مورد نظر رفع شود و تاكنون 75 در صد اين طرح انجام شده است.

تنها پروژه‌ اي كه با توجه به محدوديت منابع مالي كه در سال گذشته وجود داشت با تعطيلي روبرو نشد و با سرعت هرچه تمام ‌تر ادامه پيدا كرد طرح تأمين آب آشاميدني صومعه سرا بوده است.

سال گذشته نماينده مردم صومعه سرا در مجلس شوراي اسلامي 10 ميليارد تومان اعتبار را از محل فروش اوراق مشاركت دريافت كردند و هم ‌اكنون اين اعتبار در حال تزريق است و اميدوار هستيم اين كه با همكاري همه‌ جانبه آب و فاضلاب شهري استان تا دهه فجر سال جاري بخش بزرگي از شهر صومعه سرا، تولم شهر و گوراب زرميخ از آب آشاميدني گوارا بهره ‌مند شوند.

مهر - با توجه به اينكه زمان بهره‌برداري از طرح آبرساني در سال 91 اعلام شده بود اما تاكنون اين طرح به بهره برداري نرسيده آيا تا دهه فجر امسال بخشي از اين پروژه افتتاح خواهد شد؟

روشن روان: شركت آب و فاضلاب شهري و استان گيلان با تلاش شبانه روزي سعي دارد تا بخشي از اين پروژه در صومعه سرا، فومن، تولم شهر و گوراب زرميخ را تا يك روز قبل از آغاز دهه فجر وارد مدار بهره ‌برداري كند اما بايد مشكل تملك اراضي برخي از نقاط مورد نظر هرچه سريعتر رفع شود.

با وجود مشكل مالي منابع مورد نياز اين طرح رفع شده و بايد مشكل اصلي كه همان تملك اراضي مورد نظر است هر چه سريعتر رفع گردد تا دهه فجر امسال مردم به مناطق مورد نظر از آبي گوارا برخوردار شوند.

مهر- در مورد طرح دفع بهداشتي فاضلاب در شهرستان صومعه سرا كه در سال 81 كليد خورد هم ‌اكنون از چه وضعي برخوردار است و مشكل اجراي اين طرح چيست؟

حسينعلي‌ زاده: برعكس پروژه آبرساني آب آشاميدني پروژه دفع فاضلاب بهداشتي به كندي در حال انجام است و از سال 81 تاكنون هفت و نيم هكتار زمين خريداري‌ و 10 در صد از تصفيه ‌خانه به صورت سوله ساخته شده‌ است از 123 كيلومتر لوله‌گذاري و شبكه انتقال فاضلاب كه بايد در شهرستان انجام شود 10 كيلومتر انجام شده است اما در سال جاري به دليل محدوديت منابع مالي در نظر داريم تا بخشي از محل تسهيلات بانك توسعه اسلامي براساس مصوبه شوراي عالي اقتصاد بهره برد.

سعي داريم تا بحث دريافت تسهيلات از بانك توسعه اسلامي در بودجه سال 93 گنجانده شود تا از محل اين تسهيلات اين طرح هزينه بر كه تاكنون براي آن هفت ميليارد هزينه شده و با برآورد امروز نيز به 60 ميليارد ديگر اعتبار نياز است تا پروژه به بهره ‌برداري برسد.

اخيرا در برخي از مناطق كه فاضلاب رودخانه ‌ها انتقال داده مي ‌شود و آلودگي ‌هاي زيست محيطي به دنبال دارد سعي شده از محل اعتبارات ستاد بحران استان و ساير منابعي كه در اختيار فرمانداري قرار دارد بخشي از انهار سرپوشيده شود.

بر اين اساس در دو قسمت از شهر يعني بخش عربان و مسكن مهر به طور موقت از محل اعتبارات استاني نهرها سرپوشيده مي ‌شود تا بوي بد فاضلاب به ويژه در فصل تابستان باعث رنجش مردم نشود.

مهر - حدود 11 سال از اجراي پروژه دفع بهداشتي فاضلاب شهرستان صومعه سرا مي‌ گذرد براي سرعت بخشيدن به اجراي اين پروژه چه بايد كرد و تا چه حد مي ‌توان از توان فرماندار و نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي بهره برد؟

روشن روان: در كوتاه مدت بايد بطور حتم بحث طرح روان آب ‌هاي سطحي كه به حوزه شهرداري مربوط مي‌ شود در مناطقي كه ساخت‌ و ساز انجام مي ‌شود همزمان بايد ساماندهي شود.

پروژه هاي فاضلاب رديف استاني ندارند بلكه رديف اين دست از پروژه ها ملي هست. چندين سالي كه پروژه فاضلاب در شهر صومعه سرا آغاز شده اعتبارات آن طوري كه بايد و شايد به اين پروژه اختصاص نيافته است.

در چند سال اخير تلاش ويژه اي صورت گرفته تا منابع مالي مورد نياز تامين شود بنابراين يكي از اين منابع كه مي ‌توان در تسريع اجراي طرح موثر واقع شود " اوراق مشاركت " است.

از محل دريافت تسهيلات ارزي بانك توسعه اسلامي نيز براي پروژه فاضلاب صومعه سرا، لاهيجان، لنگرود، رودسر و آستانه اشرفيه سرمايه گذاري مي شود.

خوشبختانه با پيگيري‌ هاي صورت گرفته نامه دريافت تسهيلات بانك توسعه اسلامي از وزارت نيرو به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري گرفته شده است.

بر اين اساس اجراي پروژه دفع بهداشتي فاضلاب صومعه سرا با سرعت بيشتري پيگيري خواهد شد اما در اين ميان شرطي وجود دارد و آن هم حمايت فرماندار و مسئولان اين شهرستان درباره صدور ويژه مجوزهاي حفاري در خيابان ‌ها و معابر است. همچنين تصفيه‌ خانه نيز در حال پيگيري است تا فاضلاب شهري هرچه سريعتر به تصفيه خانه منتقل شود.

مهر - فرمانداري در اجراي پروژه دفع بهداشتي فاضلاب شهرستان صومعه سرا چگونه مي ‌تواند به شركت آب و فاضلاب شهري كمك كند؟

حسينعلي ‌زاده: همه اعتبارات شهرستان استاني است و اين اعتبارات از طريق استان به كميته برنامه ‌ريزي شهرستان ابلاغ مي ‌شود و در داخل شهرستان تنها بر اساس پروژه‌ ها اعتبارات توزيع و بر اساس نظر اداره‌ هاي كل اين عمل انجام مي ‌شود.

همچنين پروژه هايي كه از اعتبارات استاني استفاده مي‌ كنند پروژه‌ هايي هستند كه اهميت بيشتري داشته و در اولويت قرار دارند اما در ارتباط با كنده كاري كه در سطح شهر ايجاد مي ‌شود هيچ محدوديتي در سطح شهرستان وجود ندارد و اگر كار عمراني در بخش مربوطه دليل عدم همكاري بين دستگاه ‌هاي مختلف متوقف شود ممكن نيست بلكه تعامل مناسبي ميان دستگاه ‌هاي اجرايي شهرستان وجود دارد.

كد خبر: 2192336

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۱۹ - ۰۹:۱۰

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن