واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شکار روباه يک فيلم تبليغاتي نيست
سعي کردم "شکار روباه" يک فيلم تبليغاتي نباشد کارگردان فيلم سينمايي "شکار روباه" با اشاره به موضوع تبليغاتي اين فيلم استفاده از ساختار و شيوه متفاوت روايت قصه را راهي براي کمرنگ کردن اين وجه از کار دانست. مجيد جوانمرد کارگردان فيلم "شکار روباه" با اشاره به نمايش اين فيلم در جشنواره فيلم فجر به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه اين فيلم در جشنواره فيلم فجر پارسال اصلا مورد توجه قرار نگرفت و حضور آن در بخش خارج از مسابقه نيز بيشتر به ديده نشدن آن کمک کرد. حتي خيلي از مخاطبان متوجه نمايش آن در اين رويداد بينالمللي نشدند. وي افزود: "شکار روباه" در نهايت بيخبري در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد. البته من بعد از مدتها که در سينماي ايران فعاليت نداشتم با اين فيلم بازگشتم. فکر ميکنم براي خودم هم جاي تعجب داشت که با چنين فيلمي دوباره در سينما مطرح شوم.جوانمرد با اشاره به ساخت آخرين فيلم سينمايي خود گفت: من سال 75 فيلم "آخرين شليک" را ساختم که به دليل مسائل سياسي اکران نشد. به نوعي تنها فيلمي که قبل از اين کار از من به نمايش درآمد، "عروس خون" بود که سال 72 اکران شد. بعد از آن احساس کردم با توجه به تغيير ذائقه مخاطب و تهيه کنندهها در سينما که بيشتر به توليد آثار کمدي و لودگي کشيده شده بودند، نميتوانم کار کنم. وي ادامه داد: ژانر مورد علاقه من حادثه اي - اجتماعي است. ولي متاسفانه به اين نوع سينما توجه نميشد و مورد بيمهري قرار گرفته بود. به همين دليل و نبود شرايط مناسب تصميم گرفتم براي مدتي در سينما فعاليت نداشته باشم. البته ما پروسه توليد اين فيلم را نيز بي سر و صدا برگزار کرديم و ترجيح من اين بود. اين کارگردان سينما افزود: "شکار روباه" محصولي از شبکه جهاني سحر به تهيه کنندگي محسن جاهد است. در ابتدا تهيهکننده مطمئن نبود که اين فيلم را ما بتوانيم به نسخه 35 تبديل کنيم. اما خوشبختانه پس از گذشت مدتي از توليد با موافقت شبکه اين موضوع قطعي شد و من نيز با انگيزه بيشتري ساخت آن را دنبال کردم. "شکار روباه" محصولي از شبکه جهاني سحر به تهيه کنندگي محسن جاهد است. در ابتدا تهيهکننده مطمئن نبود که اين فيلم را ما بتوانيم به نسخه 35 تبديل کنيم. اما خوشبختانه پس از گذشت مدتي از توليد با موافقت شبکه اين موضوع قطعي شد و من نيز با انگيزه بيشتري ساخت آن را دنبال کردم. وي با توجه به شرايط اکران اين فيلم گفت: به طور کامل از شرايط اکران فيلم راضي نيستم. البته بايد شرايط نمايش فيلمها را نيز در سينماي ايران در نظر گرفت به هر حال ممکن است، تهيهکننده ترجيح دادند اين فيلم در گروه سينمايي آزاد اکران عمومي شود. من هنوز نتوانستم اين فيلم را در سالن سينما با مخاطبان ببينم اما واکنشهاي خوبي از استقبال آنها شنيدم.جوانمرد درباره ايده اوليه "شکار روباه" عنوان کرد: قصه فيلم با آن چيزي که در ذهن من ميگذشت به نوعي نزديک بود. اين قصه ميتوانست فيلمي باشد از جنس کارهايي که من قبلا در سينما انجام دادم. اما به دليل طرز تفکري که بر اين فيلم سايه انداخته بود، کمي از اختيارات من کم شد. وي خاطر نشان کرد: اين موضوع باعث شد اين فيلم تقريبا تبليغاتي شود. من در ابتدا از اين موضوع امتناع کردم. تصميم گرفتم فيلم سفارشي نسازم. اما به هرحال فکر ميکنم هنوز هم کمي سايه نگاه تبليغاتي بر فيلم ديده مي شود. فيلمنامه اين فيلم متعلق به فتانه يعقوبي است.جوانمرد افزود: بعد از طرح ساخت اين فيلم متوجه شدم، لوکيشنهاي آن بسيار جذاب بود و فيلمبرداري قرار بود در ايران، ايروان و لندن انجام شود. البته به نوعي قصه را هم خودم دوست داشتم و به نگاه من در سينما نزديک بود. فيلمنامه را براي ساخت بازنويسي کردم.
اين کارگردان سينما درباره وجه تبليغاتي "شکار روباره" عنوان کرد: به هر حال قصه به شخصيتهايي ميپردازد که دانشمندان انرژي هستهاي در ايران هستند و ماجرا نيز درباره توطئههاي اطراف اين آدمها است. اين امر باعث ميشود که نگاه تبليغاتي در فيلم ديده شود. به همين دليل سعي کردم روي ساختار و فرمهاي تکنيکي فيلم بيشتر کار کنم تا اين موضوع کمتر ديده شود. اين فيلم از روايت کلاسيک مدرني برخودار است. وي با اشاره به جايگاه "شکار روباه" در کارنامه کاري خود، گفت: قبل از شروع اين کار من پروانه ساخت "يک چکه باران" را دريافت کردم که قرار بود کار تهيه کنندگي آن را نيز خودم انجام دهم. متاسفانه موفق به جذب سرمايه آن نشدم. به همين دليل براي مدتي بيکار بودم. ميخواستم از اين شرايط جدا شوم به همين دليل ساخت "شکار روباه" را قبول کردم. جوانمرد خاطر نشان کرد: از ساخت اين فيلم لذت بردم و به هر حال امضا من پاي آن است. فکر ميکنم از بلوغ تکنيکي خاصي برخودار باشد. با توجه به تجربه اي که در سينما کسب کردم از ساخت آن راضي هستم.وي درباره انتخاب بازيگران اين پروژه گفت: زماني که من وارد ساخت اين پروژه شدم به نوعي ترکيب بازيگران کامل بود. من سعي کردم خودم و فيلمنامه را با بازيگران مطابقت دهم و به نوعي هماهنگ شوم تا به کليت کار ضربه اي وارد نشود. در اواسط فيلم متوجه شدم که ما از ترکيب بازيگران خوبي برخورداريم. براي اينکه کار با توجه به لوکيشنها از حضور بازيگران ايراني و ارمنستاني استفاده کرديم. اين کارگردان سينما در پايان تاکيد کرد: من در مرحله اول يک کارگردان قصه گو هستم. فکر ميکنم فيلمنامه بايد داراي يک قاعده درستي براي اين موضوع باشد. اگر حس کنم که مخاطب از ديدن فيلم سرگرم مي شود قطعا از ساخت آن راضي هستم. فيلمبرداري "شکار روباه" در تهران، ارمنستان و اصفهان انجام شده و سيدمحسن جاهد علاوه بر تهيهکنندگي فيلم مديريت فيلمبرداري آن را نيز به عهده داشته است. دانيال حکيمي، سام درخشاني، فرهاد قائميان، سيمون باغداساريان، پوراندخت مهيمن، حامد آقايي، دادا پطروسيان، درو ميناسيان، واروژ خاچاطوريان و جمعي ديگر از بازيگران ارمنستان در فيلم بازي کردهاند."شکار روباه" در ژانر پليسي جاسوسي تهيه شده و داستان ماجراهايي است که با سفر علي و سهراب دو برادر پژوهشگر ايراني به ايروان براي شرکت در يک کنفرانس علمي آغاز ميشود. پايان اين کنفرانس و آشنايي سهراب با ورونيکا نقطه شروع تحولاتي است که زندگي اين دو برادر، خانواده و اطرافيان آنها را تحت تاثير قرار ميدهد.فتانه يعقوبي فيلمنامه اين پروژه سينمايي را نوشته و ديگر عوامل توليد آن عبارتند از مدير توليد و برنامهريز: بهمن گودرزي، طراح هنري: کيوان مقدم، طراح صحنه و لباس: سارا سميعي، طراح گريم: مهين نويدي، صدابردار: رضا اردلان، دستيار کارگردان: افشين رضايي و عکاس: ليلا خوشکنار."شکار روباه" تازهترين فيلم جوانمرد پس از 12 سال دوري از سينماي ايران است. او فيلمهاي سينمايي "مار"، "دستمزد"، "تيغ آفتاب"، "قافله"، "عروسي خون" و "در سرزميني ديگر" را در کارنامه دارد.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]