تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819449377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتيكه راه ژنو از تل‌آويو مي‌گذرد/ رفتار متفاوت ضعيف‌ترين رئيس‌جمهور آمريكا در محافل صهيونيستي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: وقتيكه راه "ژنو" از "تل‌آويو" مي‌گذرد/ رفتار متفاوت ضعيف‌ترين رئيس‌جمهور آمريكا در محافل صهيونيستي
صريح‌ترين اظهارات مقامات آمريكايي در‌باره توافق ژنو از زبان اوباما بيان شد: "من صراحتا مي‌گويم در توافق و سند ژنو، هيچ حق غني‌سازي را براي ايران به رسميت نشناختيم؛ اگر مي‌توانستم همه پيچ و مهره‌هاي برنامه هسته‌اي ايران را از بين مي‌بردم".
به گزارش سرويس سياسي باشگاه خبرنگاران؛ با پايان يافتن مذاكرات بين ايران و گروه 1+5 در ژنو، انتشار متن اوليه توافق‌نامه بازتاب بسياري را در ميان رسانه‌ها و تحليلگران عرصه سياست به دنبال داشت.

در اين ميان آنچه بيش از همه جلب توجه مي‌كرد اظهارات مقامات آمريكايي اعم از "وندي شرمن" نماينده آمريكا در مذاكرات ژنو، "چاك هيگل" وزير دفاع، "جان كري" وزير خارجه اين كشور بود كه توافق صورت گرفته در ژنو را به نوعي نخستين گام در راه متوقف كردن برنامه هسته‌اي ايران دانستند و برخلاف سخنان محمد‌جواد ظريف وزيرخارجه كشورمان مبني بر به رسميت شناخته شدن حق غني‌سازي ايران از سوي گروه 1+5، ادعا كردند كه آمريكا حق غني‌سازي ايران را به رسميت نمي‌شناسد.

اما صريح‌ترين اظهارات مقامات آمريكايي درباره توافق ژنو، شنبه شب، از زبان اوباما؛ رئيس‌جمهور اين كشور كه در كنفرانس سالانه "سابان" موسسه بروكينگز سخنراني مي‌كرد، بيان شد.

اوباما در قسمتي از اظهارات خود گفت: "من صراحتا مي‌گويم در توافق و سند ژنو، هيچ حق غني‌سازي را براي ايران به رسميت نشناختيم؛ اگر مي‌توانستم همه پيچ و مهره‌هاي برنامه هسته‌اي ايران را از بين مي‌بردم".

اوباما كه در نشست سالانه مركز مطالعات خاورميانه سابان در واشنگتن سخن مي‌گفت، افزود: توافق ژنو، كف خواسته‌هاي ما است. هدف اصلي ما بعد از توقف غني‌سازي 20 درصد، به عقب برگرداندن اين روند و رساندن غني‌سازي ايران از 20 درصد به صفر است.

اوباما تاكيد كرد: هدف ما در توافق نهايي، يك برنامه هسته‌اي صلح‌آميز و بسيار محدود براي ايران است كه در آن خبري از فردو و اراك و سانتريفيوژهاي نسل جديد نباشد.

رئيس‌جمهور آمريكا در ادامه سخنان گستاخانه خود در حالي از آرزوي خود كه نابودي برنامه هسته‌اي ايران است، پرده برداشت كه به يك واقعيت مهم نيز اذعان كرد.

اوباما در پاسخ به چرايي دست نايافتني بودن آرزوي خود به اين موضوع مهم اشاره كرد كه "متوقف كردن برنامه هسته‌اي ايران كار آساني نيست زيرا ايراني‌ها به دانش چرخه هسته‌اي دست يافته‌اند و بنابراين نمي‌توان اين دانش را همانند "اينترنت" يكدفعه و به يكباره خاموش كرد.

مذاكرات هسته‌اي ميان گروه ايراني و اعضاي ۵+۱ در حالي به توافق اوليه رسيد كه رفتارشناسي طرفين درگير در آن از اهميت خاصي برخوردار است.

غرب همواره با تابلوهايي نظير آباداني، عدالت، دوستي، ايجاد صلح و ... قدم به مناطق مختلف گذارده است و با وجهه‌اي به ظاهر صلح‌آميز، سعي كرده است به منافع اصلي خود برسد. به عنوان مثال، در سخنراني اخير رئيس‌جمهور آمريكا در سازمان ملل متحد، يكي از انگيزه‌هايي كه اوباما از دخالت آمريكا در سوريه مطرح مي‌كند، ايجاد صلح و دموكراسي در سايه ثبات در منطقه است!

در رابطه با انگيزه‌هاي طرف آمريكايي براي آغاز و ادامه روند مشاركت در مذاكرات با ايران مي‌توان به دو عامل اصلي اشاره كرد:

1-ترس از شكست مذاكرات و ريزش افكار عمومي

ايران در حالي پاي ميز مذاكره رفته است كه طرف‌هاي مقابل آن، اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد و كشور آلمان هستند. جلوگيري از رسيدن ايران به فناوري هسته‌اي و ممانعت از گام‌هاي ممكن بعدي، عمده تلاش كشورهاي ۱+۵ است.

طبيعتا، انتظار اين جمع، طولاني نشدن مذاكرات و تسريع در رسيدن به هدف نهايي، يعني خلع يد ايران است. اگر به هر دليلي اين روند طولاني مي‌شد افكار عمومي غرب اعتماد خود را در اين موضوع، از سياستمدارانشان بازپس مي‌گرفتند و ادامه مذاكرات به چالش كشيده مي‌شد.

در اين ميان آمريكا كه بعد از بحران اقتصادي كه با آن مواجه بود هنوز نتوانسته كمر راست كند و بحران اقتصادي اخير قدرت مانور اين كشور را در سطح بين‌المللي به شدت كاهش داده است و سياست خارجي خود را در همراهي با ساير كشورها و متحدان خود دنبال مي‌كند و سعي مي‌كند در مسائل بين المللي رويكرد چندجانبه‌گرايي و مشاركت با ساير كشورها را در پيش بگيرد در روند مذاكرات گروه 1+5 با ايران نيز سعي مي‌كند كه خود را با ديگران همراه نشان دهد تا بيش از اين منزوي نشود.

2-خلق يك "حماسه" از سوي اوباما در روند صلح جهاني!

به اقرار بسياري از كارشناسان روابط بين‌الملل، اوباما به دلايل متعدد، به عنوان يكي از ضعيف‌ترين رئيس جمهوران تاريخ آمريكا محسوب مي‌شود. يكي از مهم‌ترين دليل‌ها براي اثبات اين ادعا، ضعف دولت آمريكا در مديريت بحران مالي آمريكا است كه دولت را به تعطيلي كشاند.

با اين حال، دولت آمريكا، براي فرار از اين چهره منفي در تاريخ آمريكا، سعي مي‌كند در مدت باقي مانده از عمر خود، پرونده هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران را به سرانجام مطلوبي برساند و از اين طريق، خوشنامي كسب كند لذا دور از انتظار نيست اگر مي‌بينيم، ايالات متحده آمريكا در جريان اين مذاكرات و به طور كلي، در پرونده مفتوح رابطه ايران با آمريكا، بسيار فعال نشان مي‌دهد.

سياست‌هاي اعلاني و سياست‌هاي اعمالي

دانش روابط بين‌الملل، سياست خارجي در مقام مهم‌ترين نمود رفتار بين‌المللي دولت‌ها محسوب مي‌شود؛ سياست خارجي كشورها را از منظر رسانه‌اي به دو بخش سياست‌هاي اعمالي و سياست‌هاي اعلاني تقسيم‌بندي مي‌كنند. سياست‌هاي اعلانيبه اين معني است كه لازم نيست هر تدبيري به صورت لخت و بدون توجه به آثار آن، رسانه‌اي شود. در واقع دولت‌ها مي‌توانند اراده خود را در قالب سياست‌هاي اعمالي پيش ببرد و ضرورتي ندارد كه نياتش را با سياست‌هاي اعلاني نمايان سازد و البته معناي اين‌، دعوت به نفاق و دوري از شفافيت نيست بلكه معنايش ضرورت مهندسي جهت حفظ شأن و جايگاه كشورها و دولت‌ها است.

در راستاي همين سياست‌هاي اعلاني، مقامات آمريكا همواره سعي كرده‌اند كه در مقابل دوربين‌ رسانه‌ها سياست‌هاي اتخاذ شده توسط دولت آمريكا را در راستاي اهداف مشتركشان با دوستان خود نشان دهند و متحدين خود را از نظر سياسي ارضا و اقناع كنند.

مقامات آمريكا همواره بر حمايت خود از رژيم صهيونيستي پافشاري كرده‌اند همچنان كه باراك اوباما در سخنان روز شنبه خود اعلام كرد كه "ما هيچ‌گونه تهديدي را بر ضد اسرائيل و دوستان و هم پيمانان خود در منطقه تحميل نخواهيم كرد" اما نكته قابل تامل در اين رابطه لحن تند مقامات آمريكا هنگام اظهار نظر در رابطه با ايران در محافل صهيونيستي است.

مقامات آمريكا همچون جان كري وزير خارجه اين كشور كه سفرهاي او قبل از حضور در مذاكرات ژنو به سرزمين‌هاي اشغالي و ديدارهاي وي با "بنيامين نتانياهو" همراه با اظهارات تند در رابطه با پرونده هسته‌اي ايران بود بر كسي پوشيده نيست البته اين سبك اظهارنظرها و تندخويي‌ها از سوي مقامات آمريكايي صرفا محدود به وزير خارجه اين كشور نمي‌ماند.

سخنان پرخاشگرايانه شنبه شب اوباما و موضعگيري‌هاي وي در رابطه با توافق صورت گرفته بين ايران و.1+5 در "مركز مطالعات خاورميانه سابان" و در حضور رئيس صهيونيستي اين مركز خود گوياي اين امر است كه سياست‌مداران و مقامات آمريكايي هنگامي كه به خلوت صهيونيست‌ها مي‌روند آن كار ديگر مي‌كنند.

اما رفتار متناقض مقامات آمريكايي پيرامون برنامه هسته‌اي ايران زماني مشخص مي‌شود، كه از يك سو به منظور ترميم وجهه تخريب شده دولت اوباما، مدعي به سرانجام رسيدن مناقشه هسته‌اي ايران از راه ديپلماتيك هستند و از سوي ديگر با بيان اينكه تمامي گزينه‌ها روي ميز است بر ادامه روند "سياست چماق و هويج" پا فشرده و ذات سلطه‌جويانه خود را بيش از پيش عيان مي‌سازند و بر اين واقعيت صحه مي‌گذارند كه آمريكايي‌ها بر سر حرفشان هستند و مرور زمان آن‌ها را از موضعشان برنمي‌گرداند اما مي‌تواند زواياي نگاه پليد آنها به واقعيت ايران هسته‌اي را نمايان كند.
انتهاي پيام/

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن