تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805245824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگل هيركاني ذخيرگاه مهمي براي گونه هاي مورد تهديد است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جنگل هيركاني ذخيرگاه مهمي براي گونه هاي مورد تهديد است
ساري - خبرگزاري مهر: مسئول پروژه بين المللي مديريت چند منظوره جنگلهاي هيركاني براي حفظ تنوع زيستي گفت: منطقه اكولوژيكي جنگل هيركاني داراي درصد بالايي از گونه هاي بومي (آندميك) و ذخيره گاه مهمي براي گونه هاي مورد تهديد به شمار مي آيد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عموزاد ظهر دوشنبه در جلسه پروژه مديريت چندمنظوره جنگلهاي هيركاني افزود: اين طرح در نظر دارد تا حفاظت از تنوع زيستي را در جنگل خزان كننده پهن برگ خزر ارتقاء دهد و در نظر دارد تا چارچوب هاي سياستي ملي و محلي موجود را كه بركاربري اراضي در جنگل هيركاني خزر (به مساحت تقريبي 1/8 ميليون هكتار) نظارت دارند، تقويت كرده و نقش و حقوق جوامع محلي را در مديريت جنگل پررنگ تر كرده و راه و روش هاي مديريتي بهتر (از جمله برنامه ريزي براي كاربري اراضي، پهنه بندي، پايش و اجراي قوانين) را به كار گيرد.

وي اظهار داشت: اين طرح موجب تغيير نگرش از مديريت بخشي به مديريت چند منظوره و كاهش فشارناشي از هم افزايي كاربري هاي مختلف و متضاد خواهد شد. با انجام اين طرح، ساز و كارهاي نظارتي و سياستي مورد نياز براي جريان سازي حفاظت از تنوع زيستي در برنامه ريزي هاي مربوط به كاربري اراضي ديده شده و ظرفيت هاي سازمان هاي اصلي و اثر گذار در اجراء روش هاي بهتر مديريت و برنامه ريزي ارتقاء مي يابد.

وي عنوان كرد: هدف اصلي طرح عبارت است از"استقرار يك سيستم تصميم گيري مشاركتي و دانش مرتبط با آن، براي مديريت مجموعه اي از كاربري هاي مختلف سرزمين در چشم انداز جنگل هيركاني، كه منجر به حفظ كاركردهاي زيست محيطي، انسجام زيستگاهي و انعطاف پذيري زيست بوم ها در سطح چشم انداز شود". طرح پيشنهادي به نحوي طراحي شده است تا موانع موجود براي استقرار رويكرد جديد مبتني بر چشم انداز را در مديريت تنوع زيستي از ميان بردارد.

عموزاد گفت: هدف طرح، استقرار يك سيستم تصميم گيري مشاركتي و دانش محور براي مديريت مجموعه اي از كاربري هاي مختلف اراضي در چشم انداز جنگل هيركاني كه منجر به حفظ كاركردهاي زيست بومي، انسجام زيستگاهي و انعطاف پذيري زيست بوم ها در سطح چشم اندازاست.

اين استاد دانشگاه بيان داشت: دستاوردهاي مورد انتظار طرح شامل ايجاد يك چار چوب نظارتي و سياستي پشتيبان، ظرفيت سازي در بين سازمان ها و كاركنان آن ها در زمينه مديريت چند منظوره جنگل، انجام طرح هاي نمونه مديريت تلفيقي جنگل توسط جوامع محلي است.

وي اظهار داشت: هدف اصلي اين طرح ملي تقويت شبكه مناطق حفاظت شده به صورتي است كه اجراي يك سيستم حاكميتي موثر براي مديريت چند منظوره جنگل كه موجــبات تقويت تنوع زيستي و كاردهاي زيست بومي را در سطح چشم انداز فراهم نموده و به انسجام و انعطاف پذيري جنگل هيركاني ايران كمك مي كند.

مسئول پروژه فوق افزود: پروژه مديريت چند منظوره جنگلهاي هيركاني براي حفظ تنوع زيستي در منطقه بليران در شهرستان آمل است.

وي درباره معرفي حوزه باليران (پايلوت مازندران اداره كل منطقه ساري) گفت: مساحت اين حوزه 20 هزار و 605 هكتار است و در جنوب منطقه آمل، استان مازندران، در بخش مركزي جنگل هيركاني قرار گرفته است، محدوده ارتفاع حوزه از 80 متر از سطح دريا تا 1650 متر از سطح دريا، آب و هواي حوزه سرد و مرطوب است، بارش سالانه منطقه بين 640 ميلي متر در بالاترين ارتفاع تا 837 ميلي متر در پايين ترين نقطه در نوسان است و به طور متوسط 738 ميلي متر و متوسط دماي ساليانه منطقه 15 درجه سانتيگراد و رطوبت آن نزديك به 79 درصد است.

دكتر عموزاد افزود:گونه هاي گياهي (از حداقل 16 خانواده مختلف) در حوزه باليران يافت مي شوند. بيشتر دامنه هاي جنگل براي استفاده انسان تغيير كاربري داده شده اما در ساير مناطق حوزه شرايط خوبي حاكم است. در ارتفاعات مياني و مرتفع در جايي كه جنگل ها با توجه به دسترسي كمتر در وضعيت بهتري هستند، گونه هاي گياهي مهم شامل بلوط، راش (Fagus (orientalis، افرا (Acer insigne) ، توسكا(Alnus spp.) ، نارون (Ulmus glabra)و گيلاس وحشي (Cerasus avium) مي باشند. قطع برخي گونه هاي درختي ممنوع است مانند سرخدار ((Taxus baccata و شمشاد است.

كد خبر: 2192085

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۱۸ - ۱۵:۵۳

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن