تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817822018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحليل حاج رضايي از همگروه‌هاي تيم ملي فوتبال در جام جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:الف: تحليل حاج رضايي از همگروه‌هاي تيم ملي فوتبال در جام جهاني
كارشناس فوتبال معتقد است كه تيم ملي فوتبال ايران براي حضور "قدرتمند" در جام جهاني، فارغ از آن كه چه نتيجه‌اي عايدش مي‌شود بايد در شش ماه باقي مانده تا جام جهاني آمادگي جسماني خود را آنقدر بالا ببرد كه عقب ماندگي فوتبال ايران از فوتبال روز دنيا جبران شود.

امير حاج رضايي در گفت‌وگو با ايسنا، با "متعادل " خواندن گروه ايران در جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل اظهار كرد: فوتبال ايران شش ماه فرصت سوزي كرد و حالا تنها شش ماه وقت دارد كه خود را براي جام جهاني آماده كند. در اين مدت بايد آمادگي جسماني ملي‌پوشان ما بالا برود تا در هر بازي حداقل ۱۲ كيلومتر بدوند. اكنون اين عدد براي ايران هفت كيلومتر در هر بازي است و اين يعني فوتبال ما در هر بازي حداقل ۴۰ كيلومتر از حريفان قدرتمندش عقب است!

حاج رضايي همچنين به تحليل سه تيم همگروه ايران در جام جهاني پرداخت كه مشروح صحبت‌هاي اين كارشناس را در ادامه مي‌خوانيد.

* ابتدا مي‌خواهم نظرتان را درباره قرعه تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل بدانم. برخي گروه ايران را سخت و برخي ديگر آن را ساده توصيف مي‌كنند. نظر شما چيست؟

- قرعه‌كشي جام جهاني براي فوتبال ما مي‌تواند واژه "متعادل" را داشته باشد. اين واژه پيوندي ناگسستني با شش ماه آينده و عملكرد ما در اين مدت دارد. فوتبال ايران در شش ماه گذشت فرصت سوزي كرد كه عمدتا به دليل بي‌پولي فدراسيون فوتبال بود. ما امكانات لازم براي آماده‌تر شدن از جمله اردو و بازي‌هاي تداركاتي را از دست داديم، ولي حالا تصور مي‌كنم با پولي كه فدراسيون جهاني فوتبال به ما داده براي آماده سازي تيم ملي مشكل مالي نداريم.

* بخش مهمي از مشكلات فوتبال ايران اين بود كه كشورهاي صاحب فوتبال بنا به دلايل سياسي از انجام ديدار با ايران سر باز مي‌زدند.

- با توجه به تحولات سياسي چند ماه اخير فكر مي‌كنم راحت‌تر شود حريف تداركاتي براي تيم ملي پيدا كرد. اگر تيم ملي مشكلات را از بين ببرد و در اردوهاي تداركاتي، تمرين‌هاي پرفشاري انجام دهد با قدرت بيشتري در جام جهاني شركت مي‌كنيم. همچنين نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آسيا بايد با تيم ملي تعامل كنند و ملي‌پوشان خود را به تيم ملي بدهند. ايرادي ندارد كه آنها بدون ملي‌پوشان در رقابت‌هاي آسيايي كه در ارديبهشت برگزار مي‌شود شركت كنند.

* حضور با قدرت در جام جهاني يعني چه؟

- اين كه من گويم آمادگي جسماني باعث مي‌شود با قدرت در جام جهاني بازي كنيم لزوما به اين معني نيست كه حريفان را شكست دهيم، بلكه دقيقا منظورم اين است كه با قدرت برابر حريفان ظاهر شويم.

* در مجموع گروه ايران را در جام جهاني متعادل مي‌دانيد؟

- اميدوارم تا جام جهاني آمادگي از دست رفته تيم ملي جبران شود. گروه ما متعادل است ولي مي‌توانست مشكل‌تر باشد. گسترش جام جهاني و افزايش تيم‌هاي آن از ۱۶ به ۳۲ تيم براي اين بود كه كشورهايي كه شانس كمتري دارند، در آن حاضر شوند. خواهش من از جامعه رسانه اين است كه تيم ملي را بر اساس واقعيتها تحليل كنند؛ نه بذر نااميدي را در تيم ملي بكارند و نه آن را روي قله‌هاي دست نيافتني بگذارند. تجربه جام جهاني ۲۰۰۶ به ما نشان داد كه چطور عمل كنيم. آن زمان همه تصور مي‌كردند كه بايد پرتغالي را كه با رونالدو، دكو، كارواليو، فيگو و ديگران به جمع چهار تيم برتر دنيا رسيد شكست دهيم! وظيفه اهالي فوتبال و رسانه تحليل تيم ملي بر اساس واقعيتها و انصاف و عدالت است.

* اگر مايل باشيد كمي حريفان تيم ملي را تحليل كنيم ابتدا از نيجريه بگوييد.

- از حالا تا جام جهاني اظهار نظرهايي مطرح مي‌شود كه به برطرف شدن ابهامات كمك مي‌كند. تيم ملي نيجريه و به طور كلي فوتبال آفريقا پيشرفته‌تر از آسياست. كامرون، نيجريه و حتي غنا كه اگر آن پنالتي معروف در بازي با اروگوئه گل مي‌شد به نيمه نهايي جام جهاني مي رسيد، رشد زيادي كرده‌اند. اگر نيجريه را با ايران مقايسه كنيد مي بينيد كه آنها خيلي لژيونر در تيم‌هاي خوب اروپايي دارند و ما تقريبا هيچ لژيونري نداريم. گاهي با خودم دچار مشكل مي شوم كه مي‌شنوم نيجريه را مي‌بريم، با بوسني مساوي مي‌كنيم و به عنوان تيم دوم صعود مي‌كنيم! بيان اين حرف ساده است، اما تصورش ساده‌انديشي است چون اين كار بسيار دشوار است.

* ويژگي بارز فوتبال نيجريه چيست؟

- نيجريه تجربه بين‌المللي زيادي دارد و فكر مي‌كنم پنج بار تاكنون به جام جهاني رسيده و چند بار از گروهش بالا آمده است. بازيكنانش در مسابقات بين‌المللي زيادي شركت كرده‌اند و از اين نظر وضعيت خيلي خوبي دارند. ويژگي بارز اين تيم كه همه مي‌دانند قدرت بدني بالاي آن است. نيجريه تيمي از پيش باخته نيست و شايد آن طور كه كارشناسان مي‌گويند جدال براي دوم شدن بين نيجريه و بوسني است. البته اگر برنامه‌هاي ما صحيح و مدون اجرا شوند، ما هم در جام جهاني قدرتمند ظاهر مي شويم.

* بنابراين ارتقاي آمادگي جسماني مهم‌ترين كاري است كه تيم ملي بايد در مدت باقي مانده انجام دهد.

- مي‌توانيم با تيم‌هايي كه شبيه همگروههاي ما هستند بازي كنيم تا ديدار اصلي را شبيه سازي كنيم. مثلا با تيم‌هاي اروپاي شرقي مثل روماني، جمهوري چك يا صربستان بازي كنيم كه فوتبالشان به بوسني نزديك است. همچنين با تيم‌هاي آفريقايي براي شبيه سازي ديدار با نيجريه مصاف دهيم. شنيده‌ام كه غنا ابراز علاقه كرده با ما ديدار كند. براي آرژانتين هم مي‌توانيم با تيم‌هايي مثل بوليوي كه سطح ارتفا‌عشان بالاست، بازي كنيم. آلمان كه در سال ۲۰۰۲ ، عربستان را با هشت گل در هم كوبيد، پيش از جام جهاني با كويت بازي كرد تا غافلگير نشود! بحث فني يك طرف ماجراست و آمادگي جسماني چيز ديگري است . فوتبالي كه امروز بازيكن نخبه‌اش در هر بازي هفت كيلومتر مي دود بايد به ۱۲ كيلومتر در هر بازي برسد. در اروپا اين مقدار را راحت مي‌دوند و اين يعني فوتبال ما از اروپا ۴۰ كيلومتر عقب‌تر است و اين يعني يك فاصله نوري! ژاپن هم همين مسير را طي كرده است.

* درباره ژاپن بيشتر توضيح مي‌دهيد؟

- در جام جهاني ۲۰۱۰ ژاپني‌ها مي‌دانستند كه با قدرت‌هاي جهان فاصله دارند و به همين دليل تصميم گرفتند كه آمادگي جسماني خود را بالا ببرند. ميانگين دوندگي ژاپني‌ها در آن جام جهاني ۱۱ كيلومتر و ۴۳۷ متر بود. آنها بحث مالكيت توپ را كنار گذاشته بودند يعني همان كاري كه ما در اولسان برابر كره جنوبي انجام داديم. آنجا ما توپ را به كره داديم و فضا را گرفتيم. در آن بازي از فضاها مراقبت كرديم و خيلي هم تحت فشار بوديم، ولي با ياري بخت و سازماندهي در ضد حمله توانستيم پيروز شويم. تشخيص اين كه با حريفان چطور بازي كنيم با كادر فني است چون از تيم خود و حريف شناخت دارد.

* ولي جبران عقب ماندگي تيم ملي در ميزان دوندگي كار راحتي نيست.

- اين مساله بايد مديريت شود. بايد پنج كيلومتر عقب ماندگي را جبران كنيم. در اين راه همه تخصصها لازم است. متخصص علم تغذيه بايد باشد و بدنساز تراز اول بايد زير نظر كي‌روش كار كند تا به اوج منحني آمادگي جسماني برسيم. اين‌ها مسائلي است كه بايد مديريت شود. مشكل اساسي ما پول بود كه حل شد و حالا نبايد آن را قرباني كنيم. اين پول نبايد قيمه قيمه شود! يك و نيم ميليون دلاري كه فيفا به ايران داد، فقط براي تيم ملي است و بايد براي آماده سازي آن صرف شود. آن هشت ميليون جايزه را مي‌توان در مسائل ديگر خرج كرد . به هر حال اين كار مانند كنار هم قرار دادن قطعات يك پازل است. تغذيه، بدنسازي ، اردوهاي مختلف، سيستم‌ اكسيژن گيري و مانند اين‌ها براي تيم ملي لازم است. در برزيل به خاطر ارتفاع از سطح دريا، اكسيژن هوا كمتر است و اگر اكسيژن كم باشد ، وزن به سختي گلبول قرمز را به سلول‌ها مي‌رساند. اين مساله مشكل زيادي درست مي‌كند كه در تخصص پزشكان است.

* با اين وصف تصور مي‌كنيد كه تيم ملي برابر نيجريه چه نتيجه‌اي مي‌تواند بگيرد؟

- تاكيد مي‌كنم بايد با آمادگي كامل به جام جهاني برويم. مرحوم ايويچ در سال ۹۸ همين كار را كرد و باعث شد تيم ملي در جام جهاني بازي پاياپايي برابر يوگسلاوي و آلمان انجام دهد. اگر روي ضربه ايستگاهي از يوگسلاوي نمي‌باختيم شايد از گروه صعود مي‌كرديم. آمادگي بالا اميدمان را افزايش مي‌دهد. در واقع ما شش ماه رياضت را در پيش داريم . باز هم روي مديريت تاكيد مي‌كنم. نزديك جام جهاني مي‌توانيم اظهار نظر كنيم كه چقدر شانس براي صعود داريم اما فعلا همه چيز در هاله‌اي از ابهام است. فعلا همه جامعه سرگرم قرعه‌كشي است و متاسفانه اين مساله طنز كه نه چون طنز حرمت دارد، به معضل كشيده شده است. همه از مسي حرف مي‌زنند و اين كه چه كسي بايد او را مهار كند در حالي كه آرژانتين آگوئرو، توس، دي ماريا و بازيكنان ديگري هم دارد. مسي بهترين بازيكن جهان است اما ما بايد به تيم آرژانتين فكر كنيم نه مسي.

* بحث آرژانتيني را باز كرديد. دومين ديدار ما در جام جهاني با اين تيم خواهد بود. دكتر بيلاردو، مدير تيم‌هاي ملي فوتبال آرژانتين گفتند كه اطلاع كارلوس كي‌روش از آرژانتين مي‌تواند به ضرر آن تيم تمام شود، نظر شما چيست؟

- امتيازي كه ايران در جام جهاني برزيل دارد اين است كه چيزي براي از دست دادن ندارد و آمده تا چيزي به دست بياورد. دكتر بيلاردو درست گفته چون كي‌روش از آرژانتين شناخت دارد، ولي آنها ما را نمي‌شناسند. شايد تكنولوژي به كمك آنها بيايد و فيلم بازي‌هاي ما را ببينند.

* آرژانتين در تاريخ فوتبالش نتايج عجيب و غريبي داشته و مثلا يك بار از بوليوي شش گل خورده است. آيا مي‌شود اميدوار بود كه ايران هم بتواند برابر اين تيم شگفتي بيافريند؟

- براي پاسخ به اين سوال از واليبال مثال مي‌زنم. واليباليست‌هاي ما با موفقيت‌هاي درخشان خود علاوه بر كسب نتايج خوب، دو چيز مهم به دست آورند. اول اين كه اعتماد به نفس بالايي پيدا كردند و حالا باور دارند كه مي‌توانند تيم‌هاي بزرگ را شكست دهند حال آن كه قبلا ترس داشتند. دوم آن كه دنيا را واداشتند كه قدرت ايران را باور كنند. حالا در دنيا تيم ايران را مانند برزيل ، روسيه و صربستان تحليل مي‌كنند. همه چيز به شش ماه پيش باز مي‌گردد. تيم ملي نوجوانان ما با آرژانتين مساوي كرد و مي توانست برنده شود. يك بار هم تيم ملي در سال ۱۹۷۸ در سانتياگو برنابئو برابر آرژانتين يك بر يك مساوي كرد. آرشيو جام جهاني هم نتايج عجيب و دور از انتظاري را به ياد دارد. الجزاير يك بار آلمان را دو بر يك برد و كامرون در سال ۱۹۹۰ آرژانتين را يك بر صفر شكست داد. اين اتفاق مي‌تواند اين بار به سود ما رخ دهد. حالت امروز ما مانند آزمايشگاهي است كه پزشكان در آن روي ساخت دارو كار مي‌كنند. اگر اكنون از آنها بپرسيد كه داروي‌شان چه تاثيري روي سرطان دارد، نمي‌توانند بگويند. فعلا در مرحله آزمون و خطا هستيم.

* ولي واليبال ايران پيش از اين موفقيت‌ها با تيم‌هاي بزرگ بارها بازي كرد.

- بايد ديد كه مديريت فوتبال ايران چه كار مي‌خواهد بكند . تيم ملي در دوبي با برزيل بازي كرد و سه گل هم خورد، اما كسي ناراحت نشد و حتي مردم خوشحال شدند كه تيم ملي با تيم بزرگي بازي كرده است. بايد با تيم‌هاي بزرگ بازي كنيم. ما پيش از اين كه روزنامه‌نگار يا كارشناس باشيم، انسان هستيم با تجربه‌ها و ترس‌ها و هيجان‌هايمان . اگر با تيم‌هاي بزرگ بازي كنيم ترسمان مي‌ريزد و به خود باوري مي‌رسيم.

* شيوه بازي آرژانتين با نيجريه متفاوت است. درباره اين تفاوت صحبت كنيد.

- بر خلاف بازي قدرتي نيجريه‌اي‌ها، آرژانتين فوتبال تاكتيكي و تكنيكي ارائه مي‌دهد . همان طور كه گفتم بايد با انجام ديدارهاي تداركاتي، اين بازي را شبيه‌سازي كنيم.

* سومين ديدار ما با بوسني و هرزگوين است برخي معتقدند كه بوسني به جام جهاني مي‌آيد كه نام كشورش را پس از دوران جنگ دوباره احيا كند. شرايط اين بازي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

- بوسني و هرزگوين جزو يوگسلاوي سابق بود كه پس از جنگ بالكان تجزيه شد و تنها تيمي است كه براي اولين بار به جام جهاني آمده كه عامل مهمي است. آنها از دل يك جنگ خانمانسوز آمده‌اند و انگيزه‌اي دارند كه آلماني‌ها در سال ۱۹۵۴ داشتند. آلمان در آن سال كه فقط ۹ سال از جنگ جهاني گذشته بود، قهرمان جهان شدند. آنها در دور مقدماتي برابر مجارستان له شدند، اما در فينال همين تيم را بردند و جام را گرفتند. انگيزه‌ها و ذهنيت پرشور در كنار بحث فني روي نتايج تيم‌ها موثر است. مستندي از زندگي مارادونا ديدم كه اتفاقا يك بوسينايي آن را ساخته است. در آن فيلم مارادونا را در رختكن آرژانتين مي‌بينيم كه قبل از بازي معروف با انگليس در جام جهاني ۱۹۸۶ با هم تيمي‌هايش صحبت مي‌كند. او مي‌گويد مردم كشورش به خاطر جنگ مالميناس – كه انگليس در آن جزاير مالميناس را از آرژانتين گرفت – تحقير شدند و حالا فوتبال اين كشور بايد اعاده حيثيت كند. اين طور شد كه آرژانتين حريفش را شكست داد.

* در نهايت تصور شما از نتيجه‌ ديدار با بوسني چيست؟

- بوسني تيم بسيار خوبي است. مي‌گويند كه چند بار اين تيم را برده‌ايم. بله! اما در بازي‌هاي تداركاتي. امروز بوسني دو لژيونر در بوندسليگا دارد كه مهاجم تيم‌هاي خود هستند.

* و در مجموع فكر مي‌كنيد ايران چه عملكردي در جام جهاني داشته باشد؟

- ما ايراني‌ها هر چقدر در زمينه‌هاي مختلف اختلاف نظر داشته باشيم ، در عشق به خاك هيچ اختلافي نداريم. ما دوست داريم كه تيم ملي در جام جهاني موفق باشد، اما موفقيت فقط در پيروزي نيست. ما بايد رشيد و شجاع بازي كنيم تا فوتبالمان غرور آفرين باشد. بايد در دل حريفان ترس بيندازيم. كره شمالي در سال ۶۶ چه كرد كه ايتاليا را برد، با شوروي مساوي كرد و در حالي كه پرتغال باخت كه ابتدا سه بر صفر از آن پيش بود؟ آنها توفان زرد لقب گرفتند و از خود نشانه‌اي گذاشتند كه هنوز مصداق دارد. تيم ملي فوتبال ايران بايد شجاع و قدرتمند بازي كند و از هيچ حريفي نهراسد كه اين امر مستلزم اجرايي شدن برنامه‌ها است. شرايط جسماني بايد بالا برود. توانايي بايد باشد تا دانايي به كار بيايد. پيرمردي را تصور كنيد كه در اتاق تاريكي نشسته و مي‌داند كه كليد برق كجاست، اما توانايي برخاستن را ندارد. اگر توانايي نباشد، دانايي از بين مي‌رود.

* پس از بررسي حريفان ايران در جام جهاني مي‌خواهم نظرتان را درباره اتفاق تلخي كه رخ داده جويا شوم. پس از اعلام قرعه‌كشي جام جهاني، هزاران ايراني در صفحه شخصي ليونل مسي از شبكه اجتماعي نظرات توهين آميزي درج كردند اين مساله را چطور ديديد؟

واقعا اين كار را دوست ندارم. با احترام گذاشتن به ديگران، پاسدار حرمت خود هستيم. من اين افراد را نماينده جامعه ايران نمي‌دانم. آنها اقليتي هستند كه دست به اينكار مي‌زنند و توهين مي‌كنند. بايد به حريفان خود احترام بگذاريم. نمي‌دانم چرا حواس برخي نيست كه به جام جهاني مي‌رويم نه جام منطقه‌اي يا مسابقات غرب آسيا. به برزيل نمي‌رويم كه فقط فوتبال بازي كنيم، بلكه مي رويم تا از طريق فوتبال حرف بزنيم و بگوييم از كشوري كه مورد هجوم تبليغات سو قرار گرفته است، اين كارها احساسات و عواطف ايراني‌ها را خدشه‌دار مي‌كند. اگر كسي به كاپيتان تيم ما توهين كند ناراحت نمي‌شويم؟!

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن