تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819355329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس انجمن وارد‌كنندگان سم و بذر خبر دادواردات سالانه ۵۰۰ ميليون دلار سم، بذر و كود به كشور/كيفي بودن سموم ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس انجمن وارد‌كنندگان سم و بذر خبر دادواردات سالانه ۵۰۰ ميليون دلار سم، بذر و كود به كشور/كيفي بودن سموم ايراني
رئيس انجمن وارد‌كنندگان سم و بذر بابيان اينكه سموم شيميايي توليد شده در ايران قابل رقابت با نوع خارجي است، گفت: سالانه 500 ميليون دلار واردات سم، بذر و كود به كشور انجام مي‌شود كه 50 درصد غذاي مردم از اين طريق به دست مي‌آيد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، امروز سيد مهدي حسيني يزدي در نشست خبري اظهار داشت: سالانه 120 تا 150 ميليون دلار سموم 50 تا 70 ميليون دلار بذر و 200 تا 300 ميليون دلار كود وارداتي به كشور وارد مي‌شود.

رئيس انجمن وارد‌كنندگان سم و بذر گفت: اين ميزان نهاده وارداتي 40 تا 50 درصد در توليد غذاي كشور نقش دارد.

وي همچنين گفت: سالانه 18 تا 20 هزار تن سم شيميايي در كشاورزي كشور استفاده مي‌شود كه 80 درصد آن در داخل كشور فرموله شده و 20 درصد وارداتي است.

حسيني در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبني بر اينكه آيا ماده مؤثره سمومي كه در داخل توليد مي‌شود، وارداتي است؟ گفت: 70 درصد ماده اوليه از چين 15 درصد از هند و 15 درصد از كشورهاي اروپايي وارد مي‌شود.

به گفته حسيني اين مواد تكنيكال از نوع درجه يك بوده و سموم توليد داخل كشور قابل رقابت با سموم كشورهاي خارجي است.

به گزارش فارس؛ طي دو سال گذشته كشاورزان داخلي از بي‌كيفيت بودن سموم مورد استفاده گلايه داشته‌اند و آن را بي‌تأثير مي‌دانستند.

رئيس انجمن وارد‌كنندگان سم و بذر گفت: بي‌كيفيت بودن سموم حقيقت ندارد، زيرا در تأثيرگذاري سموم كشاورزي عوامل موثري مانند شرايط سم پاشي، تجهيزات، دُز (واحد سنجش غلظت) مصرفي، زمان استفاده تأثيرگذار است و اينها دليلي بر بي‌تأثيربودن سموم استفاده شده در داخل نيست.

وي گفت: 14 قلم ماده مؤثره سموم در داخل كشور امكان توليد دارد كه به دلايل مختلف بحث‌هاي رقابتي، تحريم غير فعال شده و توليد نمي‌كنند.

*واردات سالانه 50 ميليون دلار بذور سبزي و صيفي

رئيس انجمن وارد كنندگان سم و بذر در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبني بر اينكه سالانه چه ميزان بذر وارد كشور مي‌شود و آيا بذرهاي وارداتي از نسل يك است؟ گفت: سالانه 50 تا 70 ميليون دلار بذر سبزي و صيفي وارد كشور مي‌شود و بذور وارداتي از نسل يك (اف يك) است.

حسيني ادامه داد: طي سالهاي گذشته واردات بذور كيفي باعث شده است عملكرد محصولات كشاورزي افزايش چند برابري داشته باشد.

وي گفت: مثلا توليد گوجه فرنگي در سالهاي گذشته 10 تا 15 تن در هكتار بود كه اكنون بذور وارداتي امكان توليد تا 120 تن در هكتار را نيز دارند.

رئيس انجمن وارد كنندگان سم و بذر تاكيد كرد از آنجايي كه عدم مبارزه با آفات و بيماري‌ها 30 تا 70 درصد توليد را كاهش مي‌دهد، دولت معافيت ماليات را براي سموم وارداتي در نظر گيرد.

*سموم تقلبي در كشور زياد است

در ادامه اين نشست علي‌محمد عرب رئيس انجمن توليد‌كنندگان سم نيز اظهار داشت: 79 شركت وارد‌كننده در كشور وجود دارد و طي سال‌هاي گذشته تلاش شده است بهترين ماده مؤثره وارد شود و در شرايط ايده‌آل فرموله شوند.

عرب گفت: در نمايشگاه نهاده‌هاي كشاورزي ايران كه 26 تا 29 آذر در محل دائمي نمايشگاه‌ها در بوستان گفت‌وگو برگزار مي‌شود روش‌هاي استفاده از سموم كشاورزي براي تأثيرگذاري بيشتر به كشاورزان آموزش داده خواهد شد.

وي تصريح كرد: اگر چه ماده مؤثره سموم توليدي كشور وارداتي است اما نحوه توليد و فرمولاسيون نيز بيشترين تأثير را در كيفيت سموم دارد و به همين دليل فرمولاسيون بهتري انجام مي‌شود.

عرب در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس كه دليل بي‌كيفيت بودن سموم طي دو سه سال اخير چه بوده است؟ گفت: كيفيت سموم پايين نيامده بلكه روش استفاده از سوي كشاورزان در مسير علمي نيست.

عرب گفت: طي سالهاي گذشته كشاورزان كشور بيشترين ضربه را از سموم تقلبي كه وارد بازار مي‌شود ديده‌اند.

اولين نمايشگاه تخصصي نهاده‌هاي كشاورزي ايران 26 تا 29 آذر در نمايشگاه بوستان گفت‌وگو برگزار مي‌شود.

در اين نمايشگاه 67 شركت داخلي و نمايندگان شركت‌هاي خارجي حضور خوا هند داشت.

جديدترين دستاوردها در زمينه سم، كود و بذر در اين نمايشگاه ارائه مي‌شود و در برنامه‌هاي جانبي كشاورزان در زمينه استفاده صحيح سموم شيميايي آموزش داده مي‌شود.

انتهاي پيام/ب

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن