تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816246040
آیا جامعه شناسی ریاضیات امکان پذیر است؟
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آیا جامعه شناسی ریاضیات امکان پذیر است؟ نويسنده: غلامحسین مقدم حیدری این حقیقت که تنها فرد توانایی اندیشیدن دارد، موجب شده است که خاستگاه همه افکار و عقاید در ذهن خود فرد است. از این رو وقتی می خواهیم مکتب فکری خاصی را بررسی کنیم، تنها به بررسی برهان ها و مقدمات آنها می پردازیم، شیوه ای که در کتاب های فلسفی به روشنی می توان یافت. برای اندیشه و فکر چنان ارزشی قائلیم که فراموش می کنیم این فعالیت بشر شاید با فعالیت های دیگر وی، بویژه در عرصه زندگی اجتماعی او، ارتباط داشته باشد. حتی زمانی که به چنین ربط و نسبتی اذعان می کنیم در واقع تلاش می کنیم نشان دهیم که چگونه اندیشه ها سبب تأثیر و تغییراتی در سایر وجوه زندگانی بشر، از جمله زندگی اجتماعی او می شود. در هنگام بررسی تحولات اجتماعی به گونه ای سخن می گوییم که نشان دهیم فکر و اندیشه ای خاص سبب تحولی بزرگ در جامعه شده است؛ به دیگر سخن، در بیان ربط و نسبت میان اندیشه و شرایط اجتماعی، همواره به ارتباطی یکسویه از طرف اندیشه به سوی جامعه قائل هستیم. از مهمترین پیشگامانی که چنین موضعی را نقد و بررسی کرده اند، می توان به کارل مارکس، امیل دورکیم، مکس شلر و کارل منهایم اشاره کرد. در این میان منهایم جایگاه برجسته تری نسبت به دیگران دارد، زیرا او بود که نخستین بار چارچوبی برای جامعه شناسی معرفت بنا کرد و با پژوهش های موردی چندی قابلیت وتوانایی آن را نشان داد. منهایم در کتاب معروف «ایدئولوژی و اتوپیا» (۱۹۳۶) بر این نکته تأکید می کند که «ما به گروه تعلق داریم نه فقط بدین سبب که در آن زاده می شویم؛ نه تنها برای آن که به متعلق بودنمان اعتراف می کنیم و سرانجام نه به دلیل آن که دست وفاداری و بیعت به آن می دهیم، بلکه اساساً به این سبب که جهان و برخی چیزهای آن را به همان شیوه ای می بینیم که به چشم گروه می آید... گروهی که فرد در زهدان آن می اندیشد و تجربه می کند.» پس فرد تنها در یک معنای محدود، سخن و اندیشه ای را که به او نسبت می دهیم، خود می آفریند. در واقع او به زبان جامعه ای که بدان متعلق است، سخن می گوید و به شیوه ای می اندیشد که جامعه اش می اندیشد. به جای این که بگوییم فردِ واحد می اندیشد، بهتر است که بگوییم او در اندیشیدن آنچه دیگر انسانهای پیش از او اندیشیده اند، شرکت دارد. از این رو با تحلیل های صرف منطقی نمی توان به درک کاملی از یک اندیشه دست یافت، بلکه باید توجه کرد که اندیشه «مجموعه پیچیده ای را تشکیل می دهد که نه می تواند به سهولت از ریشه های روان شناسانه محرک های عاطفی و حیاتی آن گسسته شود و نه از محیط و موقعیتی که این اندیشه در آن ظهور می کند.» اما منهایم معتقد است که معرفت علمی و ریاضی حسابی جداگانه دارند. «این تصدیق که ۲ ضربدر ۲ برابر است با ،۴ معلوم نمی کند که کِی، کجا و توسط چه کسی فرمول بندی شده، در صورتی که در مورد یک اثر تحقیقی در علوم اجتماعی همیشه می توان پرسید: آیا از تاریخی گرایی ملهم شده یا از پوزیتیویسم یا از مارکسیسم و هر یک از اینها در چه مرحله ای از سیرتکاملی، مطرح شده اند؟ در اظهاراتی از این دست می توانیم از نفوذ پایگاه اجتماعی پژوهنده در نتایج تحقیقی اش و از نسبت محیطی یا رابطه این اظهار عقیده ها با واقعیت بنیادین سخن بگوییم.» همان گونه که از نظریات منهایم بر می آید علوم دقیقه مانند ریاضیات و فیزیک، علومی مستقل از امیال و انگیزه های دانشمندان است؛از این رو نمی توان این علوم را به شرایط زندگانی بویژه جایگاه و مقام دانشمندی که به بسط و توسعه آنها مشغول است مرتبط نمود. به بیانی دیگر عوامل اجتماعی نمی توانند در نتایج این گونه اندیشه ها تأثیر گذار باشند و نشانه هایی که نمایانگر اصل و منشأ انسانی آنها است، در این علوم وجود ندارند. بر اثر انتقاد های ویرانگرانه دو دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ چنین تصوری درباره علوم تجربی و ریاضیات شدیداً به چالش کشیده شد. کتاب «ساختار انقلاب های علمی» کوهن در این میان از اهمیت بسزایی برخوردار است. کوهن در این کتاب نشان می دهد که کوشش دانشمندان در دوره علم عادی برای تبیین و تطبیق رفتار برخی از تصاویر مربوط به هم ِ عالم طبیعت که به واسطه نتایج آزمایش آشکار گردیده ، پارادایم را تفصیل و توسعه می بخشد. ضمن این کار، آنها لاجرم مشکلاتی را تجربه خواهند کرد و با مشاهدات خلاف انتظار یا اعوجاج های آشکاری مواجه خواهند شد. اگر مشکلاتی از آن نوع را نتوان فهم و رفع نمود وضعیتی «بحرانی » به وجود خواهد آمد. بحران هنگامی مرتفع خواهد شد که پارادایم کاملاً جدیدی ظهور نماید و مورد حمایت روزافزون دانشمندان واقع شود تا جایی که پارادایم مسأله انگیز اولیه در نهایت مطرود شود. ویژگی عمده نظریه وی تأکیدی است که بر ممیزه انقلابی پیشرفت های علمی دارد؛ به طوری که طبق آن ، انقلاب متضمن طرد و رفض یک ساختار نظری و جانشینی ساختار متضاد دیگری است، به طوری که پارادایم های پیش و پس از انقلاب قیاس ناپذیر هستند. کوهن در کتاب ساختار انقلاب های علمی نشان داد که دانشمندان که به واسطه رفتار ظاهراً همیشه عقلانی خویش، ابر انسان تلقی می شدند، در واقع در قلمرو اندیشه اسیر شرایط و مقتضیات جوامع انسانی هستند.از این رو نظریه هایی که می سازند گرچه در تلائم با طبیعت هستند، اما بازتاب حالات روانشناختی دانشمندان و شرایط اجتماعی شان را می توان در نظریه هایشان دید. معیار گزینش نظریه های علمی صرفاً بر اساس استدلال های منطقی مبتنی بر شواهد تجربی نیست. انتخاب بین نظریه های رقیب در عمل، انتخابی بین شیوه های متعارض زندگی اجتماعی است از این رو عوامل جامعه شناختی نقشی مهم در آن ایفا می کنند. پس از کوهن امواج متلاطمی در قلمروی علم شناسی پدید آمد و انواعی از مکاتب معرفت شناختی و جامعه شناختی متولد شدند و توسعه یافتند. یکی از این مکاتب، مکتب اجتماعی ادینبورا است. این مکتب که در دانشگاه ادینبورا شکل گرفت نخستین مکتبی است که خودِ دعاوی معرفت علمی را مورد تحلیل های جامعه شناختی قرار می دهد. از بانیان این مکتب می توان به دیوید بلور با کتاب معروف «معرفت و تمثال اجتماعی» (۱۹۷۶) اشاره کرد. این تلاش ها علاوه بر ارائه نظریه هایی در حوزه جامعه شناسی معرفت علمی، سبب به وجود آمدن مجموعه قابل توجهی از مطالعات موردی در این زمینه نیز شده است. کتاب «گولم: آنچه هر کسی باید درباره علم بداند.» نوشته هری کالینز و پیتر پینچ، مقاله فرهنگ وایمار، علیت و نظریه کوانتوم نوشته پل فرمن، کتاب «علم در عمل و زندگی آزمایشگاهی» نوشته برونو لاتور از جمله آثار ارزشمند در این حوزه هستند. در این میان جامعه شناسی معرفت ریاضی پیکری بسیار نحیف دارد و کمتر مورد توجه جامعه شناسان علم قرار گرفته است.شاید بخاطر این که اولاً کمتر کسی می تواند تصورکند که عوامل اجتماعی بر چگونگی پیدایش نظریه های ریاضی، محتوای آنها و ارزیابی بین آنها اثر می گذارد و ثانیاً لازمه کار در این حوزه، آگاهی درباره ریاضی و روش های اثبات را می طلبد که خود به تجربه در حوزه فعالیت ریاضی نیازمند است. از جمله کار هایی که در این زمینه شده است، می توان به کارهای دیوید بلور، از جمله آخرین کار او یعنی «کرانه ها، احتمالات و دشواری ها: اندیشه هایی درباره ریاضیات» که به واسطه یک مطالعه موردی در زمینه آئرودینامیک فراصوتی به وجود آمده است؛ از جمله دیگر کتاب ها و مقالاتی که در این حوزه نوظهور نگاشته شده است، می توان به اریک لیوینگستون، کتاب «مبانی روش شناسی مردمنگارانهِ ریاضیات» و مقاله «فرهنگ های اثبات کردن»؛ سل رستیو، کتاب «ریاضیات در جامعه و تاریخ: الزامات جامعه شناختی»؛ چارلز فیشر مقاله «برخی خصلت های اجتماعی ریاضی دانان و کار آنها» و همچنین کتاب «اثبات مکانیکی: محاسبه، ریسک و اعتماد» نوشته دونالد مک کنزی اشاره کرد.منبع:روزنامه ایران
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1014]
صفحات پیشنهادی
آیا جامعه شناسی ریاضیات امکان پذیر است؟
آیا جامعه شناسی ریاضیات امکان پذیر است؟-آیا جامعه شناسی ریاضیات امکان پذیر است؟ نويسنده: غلامحسین مقدم حیدری این حقیقت که تنها فرد توانایی اندیشیدن دارد، ...
آیا جامعه شناسی ریاضیات امکان پذیر است؟-آیا جامعه شناسی ریاضیات امکان پذیر است؟ نويسنده: غلامحسین مقدم حیدری این حقیقت که تنها فرد توانایی اندیشیدن دارد، ...
آیا امکان پذیر است؟!
آیا جامعه شناسی ریاضیات امکان پذیر است؟-آیا جامعه شناسی ریاضیات امکان پذیر است؟ نويسنده: غلامحسین مقدم حیدری این حقیقت که تنها فرد توانایی اندیشیدن دارد، .
آیا جامعه شناسی ریاضیات امکان پذیر است؟-آیا جامعه شناسی ریاضیات امکان پذیر است؟ نويسنده: غلامحسین مقدم حیدری این حقیقت که تنها فرد توانایی اندیشیدن دارد، .
چرا باید ریاضی بخوانیم
چرا باید ریاضی بخوانیم-رفاه مادی و آسایشی که بشر امروز از آن برخوردار است در پرتو ... سایر رشته ها مانند پزشکی، روانشناسی، جامعه شناسی، بیولوژی، کشاورزی، ... آنها که تنها به روشهای ریاضی و یا با استفاده از کامپیوتر امکان پذیر است، امروزه یکی ...
چرا باید ریاضی بخوانیم-رفاه مادی و آسایشی که بشر امروز از آن برخوردار است در پرتو ... سایر رشته ها مانند پزشکی، روانشناسی، جامعه شناسی، بیولوژی، کشاورزی، ... آنها که تنها به روشهای ریاضی و یا با استفاده از کامپیوتر امکان پذیر است، امروزه یکی ...
شناخت فلسفه تاریخ در قرآن
با وجود اختلاف بزرگی که میان علوم ریاضی و طبیعی ، یا میان علوم گوناگون داخل این ... در این زمینه شهید مطهری می فرماید : بدیهی است که اسلام ن مکتب جامعه شناسی و نه ... و آیا گذر از منازل و مراحل گوناگون تاریخ اجتناب ناپذیر است یا چاره پذیر؟ .... آگاهی کامل از قوانین اجتماعی و تاریخ پیش بینی قطعی آینده جامعه و تاریخ امکان پذیراست ...
با وجود اختلاف بزرگی که میان علوم ریاضی و طبیعی ، یا میان علوم گوناگون داخل این ... در این زمینه شهید مطهری می فرماید : بدیهی است که اسلام ن مکتب جامعه شناسی و نه ... و آیا گذر از منازل و مراحل گوناگون تاریخ اجتناب ناپذیر است یا چاره پذیر؟ .... آگاهی کامل از قوانین اجتماعی و تاریخ پیش بینی قطعی آینده جامعه و تاریخ امکان پذیراست ...
اعتماد ( trust)
وجود اعتماد در دوستی ، عشق ، خانواده ، سازمان ها و جامعه ضروری است و نقشی مهم در سیاست ... ثالثاً کارکردن افراد یا یک دیگر را سهل و امکان پذیر می کند . در روان شناسی اجتماعی ، اعتماد به مثابه یک مفهوم در سه سطح عمل می کند که .... و به کمک مدل های ریاضی در سطح جوامع محیط هایی شناسایی می شوند که درآن ها اعتماد افزایش یا کاهش می یابد.
وجود اعتماد در دوستی ، عشق ، خانواده ، سازمان ها و جامعه ضروری است و نقشی مهم در سیاست ... ثالثاً کارکردن افراد یا یک دیگر را سهل و امکان پذیر می کند . در روان شناسی اجتماعی ، اعتماد به مثابه یک مفهوم در سه سطح عمل می کند که .... و به کمک مدل های ریاضی در سطح جوامع محیط هایی شناسایی می شوند که درآن ها اعتماد افزایش یا کاهش می یابد.
سیری در تئوری علمی(2)
اما پیش از همه تعبیر استقرائی این ریاضیات است، که از این تئوری یک تئوری فیزیکی می سازد. ... اکنون این پرسش عنوان می شود، که آیا این محدودیت در برخورد با طبیعت، فقط ... از آنجائیکه در جامعه شناسی و روان شناسی جربی دیگری برایپاسخ علمی به .... یا اثبات گرا نامیده می شود، شناخت واقعی تنها در چهارچوب علم امکان پذیر است.
اما پیش از همه تعبیر استقرائی این ریاضیات است، که از این تئوری یک تئوری فیزیکی می سازد. ... اکنون این پرسش عنوان می شود، که آیا این محدودیت در برخورد با طبیعت، فقط ... از آنجائیکه در جامعه شناسی و روان شناسی جربی دیگری برایپاسخ علمی به .... یا اثبات گرا نامیده می شود، شناخت واقعی تنها در چهارچوب علم امکان پذیر است.
اخترشناسی و آفرینش (قسمت دوم)
از نظر تاریخی، اعتقاد به اینکه کیهان، یکپارچه و فهم پذیر است ریشه در یونان و کتاب ... خرد داشتند و شگفت آور نیست که آنها پیشرفت مهمی را در ریاضیات و هندسه پدید آوردند. ... امکان کیهان چهار نوع امکان که ویژگی جهان را تشکیل می دهند توسط کیهان شناسی .... ها و آموزه ها باید درقبالِ تجربی یک جامعه (خواه جامعی علمی یا دینی) آزموده شوند.
از نظر تاریخی، اعتقاد به اینکه کیهان، یکپارچه و فهم پذیر است ریشه در یونان و کتاب ... خرد داشتند و شگفت آور نیست که آنها پیشرفت مهمی را در ریاضیات و هندسه پدید آوردند. ... امکان کیهان چهار نوع امکان که ویژگی جهان را تشکیل می دهند توسط کیهان شناسی .... ها و آموزه ها باید درقبالِ تجربی یک جامعه (خواه جامعی علمی یا دینی) آزموده شوند.
معرفی گرایش های مختلف رشته ی مدیریت، دروس مرتبط و بازار ...
چرا در تعدادی از سازمانهای ما از امکانات موجود به خوبی استفاده نمیشو. ... علوم انسانی درپاسخ به این سؤالها میگویند که کلید معمای مشکلات سازمانهای هر جامعه "مدیریت" است. ... بدون وجود مدیران لایق که بالاترین کارآیی و بهرهوری را داشته باشند، امکانپذیر نیست. ... اصول حسابداری، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت، ...
چرا در تعدادی از سازمانهای ما از امکانات موجود به خوبی استفاده نمیشو. ... علوم انسانی درپاسخ به این سؤالها میگویند که کلید معمای مشکلات سازمانهای هر جامعه "مدیریت" است. ... بدون وجود مدیران لایق که بالاترین کارآیی و بهرهوری را داشته باشند، امکانپذیر نیست. ... اصول حسابداری، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت، ...
فردگرایی جدید و تلفن همراه(1)
این سئوال جدی مطرح است كه آیا تا كنون تجربه فردی و در عین حال تجربه های ... این توسعه تابع توسعه های دیجیتالی با منطق ریاضی است كه تركیب، تقسیم، ضرب و منها شدن را امكان پذیر می ... همان طور كه منتظر قائم (1382) در سنخ شناسی رادیو و دوران معاصر طرح می كند، ... این خصیصه تلفن همراه را به مفهوم "جامعه مجازی فراگیر" نزدیك می كند.
این سئوال جدی مطرح است كه آیا تا كنون تجربه فردی و در عین حال تجربه های ... این توسعه تابع توسعه های دیجیتالی با منطق ریاضی است كه تركیب، تقسیم، ضرب و منها شدن را امكان پذیر می ... همان طور كه منتظر قائم (1382) در سنخ شناسی رادیو و دوران معاصر طرح می كند، ... این خصیصه تلفن همراه را به مفهوم "جامعه مجازی فراگیر" نزدیك می كند.
تحرك اجتماعي بر ضد انحراف قلم جامعه شناسي خودسانسوري
29 سپتامبر 2008 – تحرك اجتماعي بر ضد انحراف قلم جامعه شناسي خودسانسوري دكتر ناصر خادم آ دم ... انديشيدن و بيان آن، از جمله حقوق و آزادي هاي فردي است. ... اين جريان بايد تداوم يابد و تحول، تكامل پيدا كند تا امكان برقراري دموكراسي ... مساله اصلي در آسيب پذيري انديشه ها، مسدود بودن راه انتقال آنها و نبود ايجاد ... آيا بايد حاشيه نشين شد؟
29 سپتامبر 2008 – تحرك اجتماعي بر ضد انحراف قلم جامعه شناسي خودسانسوري دكتر ناصر خادم آ دم ... انديشيدن و بيان آن، از جمله حقوق و آزادي هاي فردي است. ... اين جريان بايد تداوم يابد و تحول، تكامل پيدا كند تا امكان برقراري دموكراسي ... مساله اصلي در آسيب پذيري انديشه ها، مسدود بودن راه انتقال آنها و نبود ايجاد ... آيا بايد حاشيه نشين شد؟
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها