تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827751790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نهر بهشتی فقط برای دانشجویان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نهر بهشتی فقط برای دانشجویانسوگند به قلم و آنچه می نویسد ....
قلم
سوره قلم بدون تردید آغازی متفاوت با همه سوره های قرآن دارد. به غیر از سوره قلم سوره «ص» هیچ کدام از 112 سوره دیگر با یک حرف آغاز نمی شوند و حتی اگر با حرف مقطعه هم شروع شوند، حداقل دو حرف دارند؛ مانند یس و حم . سوره 68 قرآن اما فقط با یک حرف آغاز می شود؛ «ن» و بعد از آن می آید: «والقلم و ما یسطرون» . درباره همین چند عبارت ساده، ده ها مفسر، ده ها معنی و تفسیر آورده اند؛ با این حال قریب به اتفاق آنها معتقدند این آیه به اهمیت علم و دانش آموزی در مکتب اسلامی اشاره دارد.شأن نزول این نامه برای ما شیعیان بسیار جالب است. بیشتر مفسران شیعه معتقدند این آیه به فضایل مولا علی(ع) مربوط است. تفسیر جامع، حکایت نزول آیه را این گونه بیان میکند : «در آیه دوم سوره قلم، خداوند به یک نعمت بزرگ اشاره می کند که بدون تردید ولایت حضرت علی(ع) است.حسودان قریش وقتی دیدند پیامبر اکرم(ص)بسیار دوستدار حضرت علی(ع) است، او را مجنون و فریفته علی(ع) خطاب کردند که بلافاصله آیات نخست سوره قلم نازل شد. پروردگار ابتدا به قلم و آنچه می نویسند، قسم خورد و در آیه دوم این سوره گفت: «تو مجنون نیستی» و در ادامه اش فرمود: «و انک لعلی خلق عظیم/ و تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری». این اخلاق برجسته به همان علاقه پیامبر(ص) به حضرت علی (ع) اشاره می کند.در آیه بعد هم خداوند دشمنان حضرت راد تهدید می کند: «و به زودی تو می بینی و آنان هم میبینند.» منظور این است که به زودی خواهید فهمید دیوانه کیست؛ دوستدار علی یا دشمن علی! همه این مطالب شهادت می دهند که آیات نخست سوره قلم به فضایل امیرالمومنین(ع) مرتبط است».نون، نهری است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین تر استدر بعضی تفاسیر هم نوشته شده : «وقتی که پیغمبر اکرم (ص) دست امیرالمومنین(ع) را در غدیر خم بالا برد و فرمود«هر کس من مولای او هستم علی هم مولای او است»، منافقین گفتند پیامبر(ص) فریفته علی شده و آنگاه پروردگار آیات نخست سوره قلم را نازل کرد».نون چیست؟بعضی نون را حرف مقطعه می دانند، عده ای معتقدند حرف پایانی واژه الرحمن است و بعضی دیگر می گویند فقط نام سوره است اما این بابویه (شیخ صدوق) از حضرت امام صادق(ع) اسن چنین روایت کرده : «نون، نهری است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین تر است».
بهشت
در بعصی از روایات هم آمده که این نهر فقط برای افرادی است که علم آموزی می کنند؛ به همین دلیل قبل از قسم به قلم به این نهر اشاره شده است.در روایات دیگری هم از امام صادق(ع) آمده که نون نام فرشته ای است که مامور حمل قلم است تا بندگان پروردگار از آن برای کسب دانش استفاده کنند. با این حال، آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه خود نون را حرف مقطعه عنوان می کنند؛ «تفسیرهای بسیاری درباره حرف نون وجود دارد اما هیچ یک از این تفسیرها قرینه و شاهد روشنی ندارند. بنا بر این، تفسیر این حرف مقطع از تفسیر کل حروف مقطعه جدا نیست».   قلم یعنی علم«والقلم و ما یسطرون» در ظاهر یک قسم ساده است امام اهل علم خوب می دانند که خداوند در قرآن به بزرگ ترین نعمت هایش قسم یاد می کند؛ از زمین و آسمان گرفته تا انجیر و زیتون که درمان بسیاری از دردها هستند.بین مفسران این آیه، آیت الله مکارم شیرازی بهترین شرح را درباره اهمیت قلم و علم آورده است؛ «قلم ظاهراً یک جسم کوچک است؛ یک قطعه نی و یا چیزی شبیه آن، چیزی که هم با آن می نویسد، کمی ماده سیاه رنگ است که ما به آن دوات می گوییم. اما در واقع این همان چیزی است که سرچشمه پیدایش تمام تمدن های انسانی، پیشرفت و تکامل علوم، بیداری اندیشه ها و افکار، شکل گرفتن مذهب ها، سرچشمه هدایت و آگاهی بشر است؛ تا آنجا که دوران زندگی بشر را به دو بخش تقسیم می کند؛ «دوران تاریخ» و « دوران قبل از تاریخ».دوران تاریخ بشر از زمانی شروع می شود که خط اختراع شد و انسان توانست ماجرای زندگی خود را بر صفحات نقش کند.به تعبیر دیگر، دورانی است که انسان دست به قلم شد و از او «مایسطرون» یادگار ماند.عظمت این سوگند هنگامی آشکار می شود که توجه داشته باشیم آن روزی که اسن آیات نازل شد، نویسنده و ارباب قلمی در آن محیط وجود نداشت و اگر کسانی مختصر سواد خواندن و نوشتن داشتند، تعداد شان در کل سرزمین مکه که مرکز عبادی، سیاسی و اقتصادی حجاز بود، به 20 نفر هم نمی رسید . سوگند به قلم یاد کردن در چنین محیطی عظمت خاصی دارد».
قلم
ایشان در ادامه به نخستین آیاتی که به پیامبر(ص) نازل شد، اشاره می کنند و ادامه می دهند: «در نخستین آیاتی که در «جبل النور» و «حرا» بر قلب پاک پیامبر(ص) نازل شد هم به مقام والای قلم اشاره شده؛ آنجا که می فرماید: «بخوان به نام پروردگارت که مخلوقات را آفرید و انسان را از خون بسته ای ایجاد کرد، بخوان به نام پروردگار بزرگت، هم او که انسان را به وسیله «قلم» تعلیم داد و آنچه را نمی دانست به او آموخت». این نشان می دهد که قران کتاب اهل علم است و اسلام را باید با علم آموخت».نگاه دیگری به قلماگر چه بیشتر دانشمندان قرآنی قلم را در این آیه وسیله ای برای کسب علم و ثبت وقایع تعبیر کرده اند اما نمی توان نگاه گروه دوم مفسران را نادیده گرفت؛ آنهایی که می گویند قلم در این آیه، وسیله ای است که ملائک الهی با آن اعمال نیک و شر انسان ها را ثبت می کنند.این عده از مفسران –که تعدادشان محدود است- می گویند: «خداوند نخستین چیزی که آفرید قلم بود، بعد از آن لوحی را خلق کرد تا قلم بر آن بنویسد، پس از آن آسمان ها را آفرید و سپس کوه ها را. از وقتی انسان خلق شد ملائک تمام رفتار های او را بر لوح مخصوص ثبت می کنند. این قلم به همین موضوع اشاره دارد».با این حال آیت الله مکارم شیرازی با صراحت این نظریه را رد می کند و می گوید: « بعضی از مفسران «قلم» را در اینجا به قلمی تفسیر کرده اند که فرشتگان بزرگ خدا وحی آسمانی را با آن می نویسند با نامه اعمال آدمیان را با آن رقم می زنند ولی مسلماً آیه مفهوم گسترده ای دارد که این تفسیر، بیان یکر از مصداق های آن است، همان گونه که «ما یسطرون» هم مفهوم وسیعی دارد و تمام آنچه را در طریق هدایت و تکامل فکری و اخلاقی و عملی بشر به رشته تحریر می آورند شامل می شود و منحصر به وحی آسمانی و یا اعمال انسان ها نیست. این آیه قطعاً به ضرورت کسب دانش اشاره دارد».حسن میثمی، مجله همشهری آیهتنظیم برای تبیان: سعید آقازاده





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن