تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826670815




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندانی سیاسی


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 زندانی سیاسی
زندانی سیاسی نويسنده:علیرضا محمدیمنبع: مجله پرسمان آیا در حكومت پیامبر (صلی الله علیه و آله) مجازات زندان وجود داشت؟ در حالی كه ساختن زندان در اسلام را برای اولین بار به امام علی (علیه السلام) نسبت می‏دهند . اصولا پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) با توطئه‏گران به چه نحوی برخورد می‏كردند؟ جهت ارائه پاسخی مناسب، ابتدا لازم است نكاتی درباره تاریخ زندان در اسلام و این كه «ساختن زندان در اسلام را برای اولین بار به امام علی (علیه السلام)، نسبت می‏دهند» ، بیان شود . در مورد تاریخ تاسیس زندان در اسلام میان سیره نویسان و علمای اسلام و حدت نظر وجود ندارد: برخی آن را به زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) مربوط می‏دانند، دسته‏ای به زمان خلیفه دوم و گروهی به زمان حضرت علی (علیه السلام) . هر یك از این سه نظر در جای خود درست می‏نماید; ولی اختلاف در چگونگی آن است . توضیح آن كه گاهی سخن در حبس است و گاهی در محبس . در مورد اصل حبس، علاوه بر آن كه در آیاتی از قرآن كریم آمده است (2) ، در سیره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز نقل و در مواردی اجرا شده است . اما در مورد محبس و زندان، در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) مكان مستقلی برای این منظور پیش بینی نشده بود . عدم تاسیس زندان مستقل در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) دلایل مختلفی داشت: مانند كم بودن تعداد مسلمانان، محدودیت امكانات، قوی بودن ایمان مذهبی و در نتیجه پایین بودن آمار جرایم . البته مجرمان یا متهمان و احیانا اسرا در مساجد و منازل افراد تحت نظر قرار گرفته و محصور می‏شده‏اند و حتی آن حضرت دستور می‏داد جای زنان از مردان جدا باشد و زندانیان را در مكان‏های متعارفی كه همگان در آن مكان‏ها زندگی می‏كنند نگه دارند تا احساس سختی نكنند . (3) در زمان خلیفه دوم، منزل مسكونی صفوان ابن امبیه خریداری و به زندان تبدیل شد . در زمان حضرت علی (علیه السلام)، آن حضرت ابتدا به وسیله نی زندان مستقلی تاسیس كرد و آن را «نافع‏» نام نهاد; اما چون یكی از زندانیان آن را سوراخ كرد و گریخت، با خشت و گل زندان دیگری ساخت و آن را «مخیس‏» نامید . بدین ترتیب، اصل زندان و زندانی از همان صدر اسلام وجود داشته، لكن به تدریج كه قلمرو اسلام گسترش می‏یافت و وضعیت جدیدی پیش می‏آمد، در وضعیت زندان نیز دگرگونی ایجاد می‏شد . بنابراین، اولین مكانی كه به طور اختصاصی و تحت عنوان زندان تاسیس شد، مربوط به زمان حضرت علی (علیه السلام) است . (4) با توجه به مقدمه فوق، در پاسخ سؤال باید گفت: اولا، ساخته شدن زندان برای اولین بار در اسلام توسط امام علی (علیه السلام)، دلیل بر نبودن مجازات زندان در زمان پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نیست; چنان كه گذشت، این نوع مجازات برای مجرمان خاص وجود داشته است . در روایتی از امام صادق (صلی الله علیه و آله) می‏خوانیم: «پیامبر (صلی الله علیه و آله) شخصی را كه متهم به قتل بود، شش روز حبس می‏كرد ... .» (5) ثانیا، حرف زدن علیه حكومت اسلامی دو صورت دارد: اگر صرف انتقاد از مشكلات و یا نقاط ضعفی است كه در بدنه حكومت وجود دارد و با روش صحیح و سازنده انجام شود، از نظر ا سلام نه تنها منعی نداشته، بلكه از باب «نصیحت ائمه مسلمین‏» و «امر به معروف و نهی از منكر» امری پسندیده و از وظایف اساسی احاد مردم نسبت‏به حاكمان خویش است; اما اگر این حرف زدن از حالت انتقاد سازنده و خیرخواهی و امر به معروف و نهی از منكر خارج و در جهت توطئه چینی، تضعیف و براندازی نظام اسلامی شكل گرفته باشد، باید با هر وسیله ممكن با عاملان آن برخورد شود . البته باید به این نكته مهم توجه داشت كه با توجه به نوع جرم و شرایط زمانی شیوه برخورد متفاوت خواهد بود گاهی زندان است، گاه اعدام و گاهی جریمه و یا اعمال برخی محدودیت‏ها و . .. ; مثلا پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) در جهت‏حفظ نظام اسلامی، مسجد ضرار را كه كانون توطئه گران بود، تخریب كرد . یا حضرت علی (علیه السلام) جهت‏سركوبی توطئه گران و دشمنان داخلی، سه جنگ جمل، صفین، و نهروان را اداره و رهبری كرد و ... . خلاصه آنچه در برخورد با توطئه چینان مهم است‏برخورد قاطع با آن‏ها است نه اصرار بر شیوه‏ای خاص مانند زندان . ثالثا، در تاریخ اسلام جرائمی چون: توطئه برای بر اندازی حكومت اسلامی، تحریك مردم برای ضدیت‏با حكومت و سوء قصد علیه جان پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله)، اتفاق افتاده است و پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز به صلاحدید خود مجازات‏های مختلفی همچون قتل و زندان درباره آن‏ها معمول داشته یا مجرمان رامورد عفو قرارداده‏است . (6) بنابراین، چنین موضوعی فقط به زمان امام علی (علیه السلام) محدود نیست . رابعا، نكته كلیدی كه در پاسخ سؤال شما بایدمد نظر قرار گیرد این است كه در بررسی میزان مشروعیت موضوعی از دیدگاه اسلام، منابع متعددی نظیر قرآن، سنت و ادله عقلی وجود دارد كه استناد به هر كدام از این منابع به تنهایی در ا ثبات مشروعیت آن موضوع كفایت می‏كند . مع‏الوصف، اثبات سیره امام علی (علیه السلام) در برخورد با مخالفان معیار و الگوی كاملی برای سایر حكومت‏های اسلامی در تمام زمان‏ها است; هر چند این شیوه در زمان پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) یا سایر معصومان (علیه السلام) وجود نداشته باشد . پی‏نوشت: 2 . مائده (5): 33و106; نساء (4): 15 . 3 . موارد السجن النصوص و الفتاوی، نجم‏الدین طبرسی، ص 498 و 499 و 566 . 4 . همان، ص 564 . 5 . وسائل الشیعه، حر عاملی، ج 19، باب 12 . 6 . جرم سیاسی، عباس زراعت .
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن