تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835027796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اصفهان در دوره ی آل بویه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 اصفهان در دوره ی آل بویه
اصفهان در دوره ی آل بویه (مرداویج بن زیار) یکی از سران دیلمیان به قدری نیرومند شد که سلاله ی آل زیار را تاسیس کرد.وی که بر ولایات مجاور خزر حکومت می کرد،با لشکری بزرگ به سمت غرب ایران حرکت کرد (پیگولوسیکا و دیگران،1354،صص233-234).به خاطر مخالفتی که با خلیفه ی عباسی و عمال عرب او داشت (پیرنیا،بی تا،ص133)،در سال 319-ه ق،علم طغیان بر ضد خلفا برافراشت و با فتح ایالات غرب ایران،اصفهان را ضمیمه ی قلمرو خود نمود.وی قصد داشت اصفهان را به پایتختی ایران بزرگ برساند،اما بدرفتاری او با مردم اصفهان و بخصوص با غلامان او را ناکام گذاشت و در سال 323 ه ق.به دست غلامانش و در گرمابه- ای در اصفهان به قتل رسید(هنرفر،1372،ص47).پسران بویه که تحت ریاست (مرداویج) حکومت می کردند،با مرگ مرداویج مستقل شدند و سلسله ی آل بویه را بنیان نهادند و حدود یک قرن بر اصفهان حکومت می کردند.حمدالله مستوفی یکی از اقدامات (رکن الدوله) را کشیدن بارویی به اندازه ی بیست و یک هزار گام به دور اصفهان آن زمان که شامل چهار دیه ( کران)،(کوشک)،(جوباره) و (دردشت) بوده است، میداند و معتقد است پس از این اقدام،جمعیت آنها زیاد شد و به هم پیوست و یک شهر یزرگ شد (حمدالله مستوفی،1362،ص48).(لرد کرزن ) نایب السلطنه ی هندوستان (1859م.) کارکرد این بارو را به گونه ای ابزار متحد نمودن دو محله ی یهودیه و شهرستان (جی) می داند و می نویسد: اصفهان اسلامی تا سال 319 ه ق/931 م.، به دو محله ی مسلمان نشین (شهرستان) و جهود نشین (یهودیه) تقسیم می شد و میان این دو بخش دیواری بود اما در آن سال رکن الدوله دیلمی هر دو بخش را یکی کرد (کرزن،1378،ص387).آل بویه،به ترویج مذهب تشیع و به آبادانی و شهرسازی و عمارت ابنیه هم،علاقه نشان دادند؛محله ای به نان طبرک و قلعه ای به این نام به وسیله ی (رکن الدوله) و (موید الدوله) در اصفهان به وجود آمد که قلعه ی آن،حتی در عهد صفویه نیز به عنوان مخزن نفایس و مهمات فرمانروایان،مورد استفاده بود (زرین کوب،1367،ص481). عضدالدوله دیلمی،نیز از کسانی بود که در راه سازی و ساختن پل و آب انبار در راهها اقدامات بسیاری مبذول داشت (فقیهی،1366،ص629).در دوره ی آل بویه در شهرهای بزرگ هر صنفی،بازاری مخصوص به خود داشت؛از جمه در رسته بازار صرافان در اصفهان(در قرن پنجم) دویست دکان صرافی بود.گذشته از بازارهای سرپوشیده و روباز بازرگانان و پیشه وران،در کاروانسراها نیز حجره و دکان داشتند.بنابر نوشته ی ناسرخسرو در کوچه ی کوطراز اصفهان،پنجاه کاروانسرا بود که هریک بیاعان (فروشندگان) و حجره داران نشسته بودند (ناصرخسرو،1362،ص117).رکن الدوله،مویدالدوله،فخرالدوله و مجدالدوله به نوبت در اصفهان و عراق سلطنت نمودند تا محمود غزنوی، خاندان آنها را برانداخت و پسرش مسعود،خلقی بسیار بکشت 1 و اصفهان را به جاروب غارت بتاخت (میرزا حسن خان جابری انصاری،1378،ص17).پی نوشت:1. مسعود غزنوی کسی را از جانب خود به حکومت اصفهان گماشت و به ری برگشت،اما مردم اصفهان بر گماشته ی مسعود طغیان کردند و او را کشتند.مسعود بار دیگر از ری به اصفهان آمد و قریب 5000 نفر از ایشان را کشت و مجددا شهر را تحت امر خود درآورد.(پیرنیا،بی تا،ص264). منبع:کتاب،بافت قدیم نصف جهان- فاطمه دهقان نژاد،سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان،چاپ اول،1386،صص36 تا 38





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2484]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن