تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835132364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روح موسيقي خراسان در خطر است


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: روح موسیقی خراسان در خطر استموسیقی خراسانی یكی از قدیمی‌ترین اشكال موسیقی ایرانی است
موسیقی
كه به‌صورت آهنگ‌ها و ملودی‌های گوناگون در میان مردم شهر و روستاهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی نواخته می‌شود. خیلی‌ها بر این باورند كه موسیقی خراسان از دیگر مناطق ایران غنی‌تر و متنوع‌تر است و البته به قول هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی علتش طوایف مختلف مانند ترك‌ها، بلوچ‌ها، كردها و اعراب در خراسان است كه به بركت تمام این طوایف دریایی از موسیقی در محتوا، رنگ و لحن پدید می‌آید. موسیقی بومی یا محلی ایران غیر از آن كه روح، باورها و آیین‌های مردم همان منطقه را با خود به‌همراه دارد یادآور حماسه‌ها و افسانه‌های بومی هم هست. پژوهشگران معتقدند در حوزه خاوری و مركزی خراسان رضوی؛ همه اشعار فارسی است و دو تار كه ساز معروف خراسان شناخته شده بیشتر در تربت‌جام، خواف و تایباد نواخته می‌شود. به نوازنده دوتار در استان خراسان رضوی اوسا (اوستا) می‌گویند و خیلی از زنان خراسان  نیز نوازنده‌های موفق دوتار هستند. درباره زنان دو تار نواز خراسان چندی پیش محسن دامن زن، مستند‌ساز، فیلم قابل توجهی ساخته بود كه زنان عاشقی را نشان می‌داد كه در خفای مرد خانواده، پدر یا همسر، دو تار نوازی را آموخته‌اند و حالا برای دل خودشان می‌زنند و یا فراتر در مهمانی‌ها می‌نوازند. سازهای رایج در این منطقه عبارتند از: دوتار، ساز (سورنا)، دهل، دوبوقه، نی‌هفت‌بند و دایره. و از آهنگ‌های اصلی این منطقه هم می‌توان به چهاربیتی، دوبیتی، غریبی، نجما، سرحدی، نوایی، مقوم‌الله و... اشاره كرد. بخشی از موسیقی شمال خراسان، موسیقی كوه پایه‌ای است. این نوع موسیقی توأم با فریاد است. در كنار آن، موسیقی جلگه و دشت قرار دارد كه ملایم‌تر و درونی‌تر است. نوای الله مزار، اناركی، دوقرسه و هرای، موسیقی این نواحی هستند. موسیقی خراسانی یكی از قدیمی‌ترین اشكال موسیقی ایرانی استهنرمندان موسیقی در این مناطق، عاشق‌ها، بخشی‌ها و لوطی‌ها هستند. عاشق‌ها قدیمی‌ترین هنرمندان این منطقه‌اند كه نوازندگان سازهای سورنا، دهل، كمانچه، قشمه و دیاره‌اند و از رقصندگان بزرگ شمال خراسان به‌شمار می‌آیند.
موسیقی
هوشنگ جاوید، محقق و پژوهشگر موسیقی سنتی ایران وضعیت موسیقی خراسان را در شرایط نه چندان مناسبی می‌خواند و می‌گوید: « بیشتر اساتیدی كه ستون اصلی موسیقی منطقه بودند مدت‌هاست فوت كرده‌اند و آنهایی‌كه هم كه مانده‌اند چون در دوره پیری هستند صدایشان آسیب دیده و كمتر در مجالس شركت می‌كنند.اما مهم این است كه برای ثبت و ضبط صداها اقدامی نشده تنها حركت‌ها در جشنواره‌های گاه و بیگاه ختم می‌شود. از همه بدتر اینكه قرار بود مكتب‌های ویژه برای آموزش ایجاد شود كه متاسفانه نشد. حالا به‌جز پیرها و سر به سینه خاك سپرده‌ها چیزی به‌نام آموزشگاه موسیقی مانده است.در آموزشگاه‌ها نیز كه آواز ایرانی یاد داده نمی‌شود بلكه ترانه یا تصنیف‌خوانی در دستگاه‌ها یاد می‌دهند.»این محقق موسیقی ادامه می‌دهد: «حتی در زمینه موسیقی رزمی و بزمی خراسان كه عده‌ای پیشكسوت داشت حمایتی به‌عمل نیامد. اساتید مسلم این حیطه از دست رفتند و یا آنها كه ماندند در گوشه عزلت بدون حمایت روزگارشان در حال سپری شدن است. همین‌ها هم كه از دست برود دیگر چیزی از روح اصلی موسیقی خراسان باقی نمی‌ماند.مضاعف بر این كه در این چند سال اخیر به‌دلایل مختلف اجازه اجرای برنامه‌های موسیقی زنده داده نشده است. حتی اجازه موسیقی سنتی را هم به خراسانی‌ها نداده‌اند. وقتی هم كه علت را جویا می‌شویم می‌رسیم به اینكه هركدام از نهادها تقصیر را به گردن نهاد دیگر می‌اندازد.»هنرمندان موسیقی در این مناطق، عاشق‌ها، بخشی‌ها و لوطی‌ها هستند. عاشق‌ها قدیمی‌ترین هنرمندان این منطقه‌اند كه نوازندگان سازهای سورنا، دهل، كمانچه، قشمه و دیاره‌اند و از رقصندگان بزرگ شمال خراسان به‌شمار می‌آیند. هوشنگ جاوید با اشاره به اینكه در خراسان استفاده از همه سازها شایع است اما بیشتر دوتار، دایره، دهل، سرنا و نی می‌نوازند درباره تنوع موسیقی در خراسان می‌گوید: «‌به غیر از حضور طوایف مختلف در خراسان سه دسته موسیقی كردی، تركی و فارسی با گویش‌های مختلفش حضور جدی و جایگاه محكم و غیر‌قابل انكاری دارند كه هر كدام آیین خاص یا پند و حكمتی را منتقل می‌كند.» وی درباره ضرورت تشكیل مكتب‌های ویژه موسیقی در خراسان می‌گوید: « از آنجا كه مثلا د ر دو تار نوازی شیوه نواختن استاد حاج سلیمانی با شیوه محمد حسین یگانه و یا رفتگانی مانند سلطان رضا بخشی فرق می‌كند باید مكتب‌های جداگانه‌ای هم برای علاقه‌مندان آموزش داده شود.تا حدودی فرزندان این اساتید مكتب پدران خود را منتقل می‌كنند اما حتی شیوه نواختن آنها هم فرق می‌كند مثلا 3 پسر استاد یگانه كه هر سه از پدر خود دوتار نوازی را آموخته‌اند هركدامشان در روایت دستگاه موسیقی اختلاف نظر دارند. برای احترام گذاشتن به این شیوه‌ها كه هركدام میراث موسیقی ماهستند باید به‌طور جدی مكتب‌هایی را برایشان پایه‌ریزی كرد. سازهای رایج در این منطقه عبارتند از: دوتار، ساز (سورنا)، دهل، دوبوقه، نی‌هفت‌بند و دایره. و از آهنگ‌های اصلی این منطقه هم می‌توان به چهاربیتی، دوبیتی، غریبی، نجما، سرحدی، نوایی، مقوم‌الله و... اشاره كرد. هر استادی 10 -‌ 15 شاگرد می‌تواند تربیت كند كه از بینشان فقط دو سه نفر درجه یك می‌شوند. وقتی فضا برای آموزش اساتید و شیوه‌های آنها جدی گرفته نشود مسلم است كه آموزشگاه‌ها مثل علف هرز   رشد می‌كنند كه آنها هم هدفشان مدرك دادن است تا آموزش معنویت موسیقی.در نهایت هوشنگ جاوید معتقد است كه اگرچه فرزندان و بعضی شاگردان اساتید، شعله‌های موسیقی سنتی را روشن نگه می‌دارند اما این همه ماجرا نیست، ماجرای اصلی این است كه تاریخ و روح آزاد موسیقی زیر سئوال است و این همان مقوله‌ای است كه باید با جدیت و اهمیت بیشتری به آن توجه شود.»منبع : همشهریتنظیم برای تبیان : مسعود عجمی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 509]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن