تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827398234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طلبگی این راه باشکوه(2)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: طلبگی این راه باشکوه(2)
طلبگي اين راه باشکوه(2)
کسی که می‏خواهد بزرگ و مقبول باشد، راه آن تواضع و فروتنی است . آسیبها و آفت‏های راه 1 . تکبر تکبر احساسی است که نسبت‏به فرد خارجی ایجاد می‏شود; برخلاف عجب و غرور که در درون آدمی است . البته این‏که برای دانش طلبگی ارزش قائل باشیم و هدفی را بالاتر از آن ندانسته و آن را بزرگ بشماریم، بسیار پسندیده و مطلوب است، اما در عین حال، احساس بزرگی نفسانی و کبریایی، ناشی از جهل و نادانی است .  هنگامی که انسان، معرفتی از خود نداشته و عظمت‏حق را نبیند، دچار چنین حالت پستی می‏شود و ناچار، هم در چشم خداوند و هم اولیای او حقیر می‏گردد; زیرا کبریا و بزرگی فقط از آن خداست . کسی که می‏خواهد بزرگ و مقبول باشد، راه آن تواضع و فروتنی است . این روش، محبوبیت نزد خدا و خلق را در پی دارد . گر چه انسان با عمل صالح و اخلاص، نزد خداوند مرتبه‏ای بزرگ پیدا می‏کند و حتی در ملکوت آسمان‏ها بزرگ شمرده می‏شود، اما هرگز نباید اصل خود را فراموش کند که چه بوده و چه خواهد شد . چه زیبا فرمود امام علی (ع): «بیچاره فرزند آدم! سرانجام زندگی‏اش نامعلوم، علت‏بیماری‏اش ناپیدا و کردارش محفوظ (و ثبت می‏شود) . پشه‏ای او را آزار می‏دهد و جرعه‏ای آب یا غذایی، راه گلویش را می‏بندد (و خفه‏اش می‏کند) و عرق (کردن)، او را متعفن و بدبو می‏سازد .» هم چنین حضرت درباره یکی از دوستانش فرمود: «فلانی (ابوذر، یا فردی دیگر) در چشم من بزرگ بود; زیرا دنیا در چشم او کوچک و حقیر می‏نمود .» آری، همه خوبی‏ها در تواضع است، چنان‏که در کلمات ائمه اطهار تواضع همه ثمراتی را که ما در پی آن هستیم، به دنبال دارد، آن‏جا که می‏فرمایند: «تواضع لباسی از عظمت و مهابت‏بر تو می‏پوشاند .» «تواضع فضیلت‏ها را منتشر می‏کند .» «تواضع در حال بزرگی مقام را می‏افزاید .» «تواضع حاصل شناخت‏بزرگی خداست و آن‏که تواضع ندارد، چیزی از این بزرگی درک نکرده است وگرنه خود را چیزی نمی‏دید .» این راز در کلام علی (ع) گشوده شد، آن‏جا که درباره صفات پرهیزکاران فرمود: «عظم الخالق فی انفسهم فصغر ما دونه فی اعینهم‏» ; بزرگی خداوند در درون اهل یقین، غیر او را در نظرشان کوچک نموده است . و اولین کسی که باید در نظر عارف کوچک شود، خود اوست . 2 . زینت گرایی و . . . تجمل گرایی در اصناف طلاب متفاوت است، این خصلت،  خطری آشکار به شمار می‏رود . اولین زیان تجمل گرایی، افشای جدایی گفتار و عمل و تضاد عقیده و کردار شخص است; چرا که دیگر کسی به حرف آن فرد گوش نمی‏دهد و برای سخنان این طلبه‏نما اهمیت قائل نمی‏شود، بلکه باب تهمت، استهزا، غیبت و حتی رو دررویی را می‏گشاید . چقدر نارواست که استاد یا شاگردی، به خصوص از میان افراد متاهل، جواهرات یا مانتو و چادر جدیدش را به میهمانی چشم‏ها بیاورد، آن‏گاه همو بخواهد درس معنوی بخواند و گفتارهای امام صادق و امام باقر (علیهم‏السلام) و حضرت زهرا (علیهااسلام) را برای دیگران یادآور شود . نه، چنین چیزی ممکن نیست، مگر این‏که ما از مقصد، کاملا غافل شده و فقط از شیطان و نفس دستور بگیریم . زنان به خاطر خصوصیت زنانگی، علاقه به زینت و نیز جلوه‏گری‏ای که در طبیعت آن‏هاست،  باید آگاه باشند که این طبیعت، هرگز مجوزی برای رواج زینت و جلوه‏گری نیست; چون در تربیت دینی، خودسازی همین است که با طبیعتمان مبارزه کنیم و از حد طبیعت فراتر برویم . چنان‏که مؤمن از حد غریزه بالا آمده و در حد وظیفه زندگی می‏کند . مگر نه این‏که روزه ماه رمضان نیز مبارزه با احساس طبیعی، یعنی گرسنگی و تشنگی است؟ شکل پیچیده این رفتار نادرست که در اثر نفس اماره پنهان عمل می‏کند، این است که خود را از نامحرم می‏پوشانیم و هر چه عقده داریم بر سر محرمان و دوستان طلبه و یا جلسات مذهبی خالی می‏کنیم . آیا هرگز فکر کرده‏ایم که با آن ویژگی زنانه (علاقه به زینت) چه آتشی به زندگی برخی همراهان می‏زنیم که قادر به تهیه این زینت‏ها نیستند . راستی چرا جلوه نمودن در نزد خدا و اولیای او را، با این جلوه‏های کاذب عوض نموده‏ایم . مداوای زینت گرایی 1 . شناخت ارزش خود; 2 . شناخت جهان قانونمند و با حساب، چنان که گذشت; 3 . شناخت ادامه زندگی یا معاد و آثار فسادها; 4 . شناخت دنیا که راه است; 5 . حجاب عنصر مقاومت در برابر هجوم بیگانه است . در این‏جا مجال تفصیل و توضیح این موارد نیست، اما کسی که به شناخت‏خود و استعدادهای عظیم خویش رسیده باشد، آن‏قدر وجود را برتر می‏بیند، که آن را جز با بهشت عوض نمی‏کند و از آن بالاتر، بر رضوان و خشنودی خدا دل می‏بندد و جهان را قانونمند می‏بیند و می‏داند که گناهان یک جا حبس نمی‏شوند و در هستی بازتاب دارند و هنگامی که فهمید دنیا «راه‏» است،  در این راه، با زیبایی و زینت و اندام خود، گرد و خاک به پا نمی‏کند  ، تا دلش از راه خدا منحرف نگردد . این است راز مراقبت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) در برابر یک نابینا و حتی سفارش درباره پوشیده بودن جنازه‏اش در هنگام تشییع، که از اسماء خواست، تابوتی بسازد تا در آن حجم بدن شریفش معلوم نگردد . آری! آن کس که حضور خدا را فهمید، بی‏تردید از بسیاری کارها حذر می‏کند، مگر آن‏که غافل باشد، یا جاهل وگرنه چگونه است که ما از گناهانمان در برابر یک کودک شرمنده می‏شویم، ولی در برابر خدای حاضر و ناظر که ذره‏ای از کارهای ما بر او پوشیده نیست، شرم نمی‏کنیم! در مقامی که کنی قصد گناه گر ببیند کودکی از دور تو را شرمت آید، از گنه در گذری پرده عفت‏خود را ندری شرم بادت که خداوند جهان که بود واقف اسرار نهان نظرش بر تو بود بی گه و گاه چون کنی در نظرش قصد گناه منبع :حوزه نت                                     تنظیم برای تبیان:مجید نقدی گروه حوزه علمیه





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن