تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند، دنيا ويرانه مى‏شد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815383366




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بالاخره ملاک، حال فعلی افراد هست یا نیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: تکلیف خود را روشن کنید بالاخره ملاک، حال فعلی افراد هست یا نیست؟ به نظر می رسد فردی با چنین اندیشه ها و تلاش هایی که برای فلسفه اسلامی به عمل آورده است نیز مشمول عبارت حال فعلی افراد ملاک است می شود و این قاعده فقط درباره دوستان و طرفداران یک عده خاص، صادق نیست بلکه درباره دیگران نیز صادق است.  در حالی که طی روز های گذشته سید حسین نصر، فیلسوف سنت گرای ایرانی، به عنوان یکی از برگزیدگان حکمت سینوی در ایران معرفی گردید، از سوی برخی نشریات داخلی به این انتخاب انتقاداتی وارد شد که چرا کسی را که رئیس دفتر فرح پهلوی بوده است، در این همایش برگزیده معرفی کرده اند.به گزارش "تابناک" کسانی که همواره خود از زمان حال افراد صحبت می کنند و سابقه را دخیل در هویت فرد نمی دانند، امروز سابقه فرد را ملاک ارزیابی خود قرار می دهند. نویسنده نشریه مذکور که به این انتخاب انتقاد وارد کرده است گویا فراموش کرده است که خود در دوره اصلاحات از اصلاحاتی های تند و آتشین بود و اینک به سلک روزنامه نگاران آن نشریه خاص در آمده است.در ضمن اگر سابقه حسین نصر ملاک است که سابقه نویسنده آن مطلب به صورت عجیبی با روزنامه ای که در آن می نویسد مغایر و متناقض است مگر اینکه ملاک حال فعلی افراد باشد. علاوه بر اینکه داوران این همایش تعدادی از فلاسفه و اندیشمندان بزرگ کنونی ایران زمین هستند که به هیچ وجه نمی توان بر چسب های سیاسی اینگونه به آنان زد، البته اگر حرمت علم و سواد هنوز پاس داشته شود.علاوه بر این درباره اندیشه سید حسین نصر نیز دور از هر گونه تایید و تکذیب می توان گفت که وی یکی از سنت گرایان سرشناس دنیای معاصر است. سنت گرایانی که به شدت در برابر دنیای سکولاریسم ایستاده اند و همچنان معتقد به تلفیق سیاست و دیانت هستند.خود سید حسین نصر در این باره می گوید: قلمرو سیاست را نمی توان از دیانت جدا کرد. بدین معنا که نباید دین را چون کلیسا در غرب به انزوا کشید. وی همچنین بر جهاد فی سبیل الله تاکید می کند و گردن نهادن در برابر ظلم و ستم را بدتر از نفس خود ظلم و ستم می داند و جنبش های مقاومت مسلمانان را پاس می دارد.وی در ردیه ای تند بر تجدد و مدرنیته می شورد و می گوید: تجددگرایی یکی از جزمی ترین و افراطی ترین ایدئولوژی هایی است که جهان به خود دیده است. مدرنیته، خواهان ویرانی هر دیدگاهی جز خود است و هیچ جهان بینی دیگری را به هیچ روی بر نمی تابد. اگر قرار است از بنیاد گرایی دینی سخن بگوییم در این صورت نباید بنیادگرایی سکولار را از قلم انداخت.به نظر می رسد فردی با چنین اندیشه ها و تلاش هایی که برای فلسفه اسلامی به عمل آورده است نیز مشمول عبارت حال فعلی افراد ملاک است می شود و این قاعده فقط درباره دوستان و طرفداران یک عده خاص، صادق نیست بلکه درباره دیگران نیز صادق است.این در حالی است که قطعا سید حسین نصر با این اندیشه ها اگر فقط یک بار از عده ای خاص طرفداری می کرد، اکنون در ایران با لقب پروفسور و فوق دکترا از او یاد می شد و از ینگه دنیا ستون خاصی از برخی نشریات را به وی اختصاص می دادند!




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن