تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826648542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کارکرد علم تجربی در تفسیر قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: کارکرد علم تجربی در تفسیر قرآن
قرآن
در عبارت «روش تفسیر علمی» سه واژه‌ی «تفسیر» «روش» و «علم» را داریم كه معنای تفسیر را تا حدودی روشن می‌كند. در این‌جا، مقصود از علم، همان علم تجربی است. بر اساس دیدگاه مشهور، علوم به چهار دسته تقسیم می‌شوند: 1. علوم شهودی، مثل عرفان؛ 2. علوم نقلی، مثل تاریخ؛ 3. علوم عقلی، مثل ریاضیات، یا منطق؛ 4. علوم تجربی[1] كه به دو شاخه تقسیم می‌شود: الف) علوم طبیعی، مثل پزشكی و شیمی؛ ب) علوم انسانی، مثل جامعه‌شناسی و روان‌شناسی. آنچه مورد بحث است، این دو شاخه از علوم تجربی است؛ یعنی گاهی در تفسیر قرآن، برای روشن شدن مفاد یك آیه، از علوم تجربی، مثل فیزیك، علوم پزشكی و امثال آن استفاده می‌شود، كه نتایج حاصل از آن را تفسیر علمی قرآن می‌نامند. پس مقصود از علم در این‎جا اصطلاح خاص (علوم تجربی) است، نه معنای منطقی علم كه عبارت از تصورات و تصدیقات ذهنی است.[2] مراد از علوم تجربی، اعتقاد و یقین مطابق با واقع نیست؛ بلكه آن چیزی است كه از راه حسّ و تجربه به دست می‌آید و گاهی موجب روشن شدن مفاد آیات قرآن می‌گردد؛ مثلاً قرآن می‌فرماید: وَ الشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَها[3]؛ و خورشید كه پیوسته به سوی قرارگاهش در جریان است. معمولاً واژه‌ی «تجری» را به معنای «حركت» به كار می‌برند؛ در حالی كه لازم است در این‌جا به یك نكته‌ی علمی و كیهان‌شناسی توجه شود، تا مفاد این آیه روشن گردد. آیه‌ی شریفه می‌فرماید: خورشید در جریان است، نه این‌كه خورشید حركت می‌كند؛ «الشمس تحرك». گاهی حركت گلوله را تحرك می‌نامیم؛ گلوله وقتی كه حركت می‌كند دیگر التهاب ندارد؛ اما وقتی آب در جوی حركت می‌كند زیر و زبر می‌شود. عرب به حركت آب در جوی «تجری» می‌گوید؛ یعنی وقتی كه آب در جوی وارد می‌شود زیر و رو می‌شود. امروزه دانشمندان در مباحث كیهان‌شناسی به این نتیجه رسیده‌اند كه خورشید فقط حركت نمی‌كند، بلكه در اثر انفجارات هسته‌ای مرتب مواد مذاب و گازی شكل بالا و پایین و زیر و زبر می‌شود؛ همانند آبی كه در جوی حركت می‌كند و در حال جریان است.[4] این یك نكته‌ی علمی است كه تفسیر آیه را بیش‌تر روشن می‌كند؛ یعنی با توجه به علوم تجربی، فهم آیه برای ما آسان‌تر می‌گردد.[5]------------------------[1] . ر.ك: محمدعلی رضایی اصفهانی، همان، ص159. [2] . العلم هو حصول صورة الشیء عند العقل، (مظفر، المنطق، ص14). [3] . سوره‌ی یس، آیه‌ی 38. [4] . حسین نوری، دانش عصر فضا، ص126.[4] .آشنایی با تفسیر علمی قرآن، دكتر محمد علی رضایی اصفهانیتنظیم برای تبیان: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1705]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن