واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: «استشهادی برای خدا» یك اثر تجربی است
علیرضا امینی: «استشهادی برای خدا» یك اثر تجربی است جمشید هاشمپور: با كارهای سخت خودم را محك میزنم علیرضا امینی گفت: فیلم «استشهادی برای خدا» با برخورداری از یك ساختار تجربی این امكان را فراهم كرد كه در تدوین، شكل و فرم مناسب خودش را پیدا كند. این كارگردان سینما كه شامگاه ـ 26 خرداد ماه ـ پس از نمایش فیلمش در فرهنگسرای هنر «ارسباران» سخن میگفت، خاطرنشان كرد: طرح اولیهی «استشهادی برای خدا» به 7 سال پیش و قبل از ساخت «نامههای باد» برمیگشت كه سرانجام با پذیرفتن تهیهی این فیلم توسط سعید حاجیمیری در زمستان 85 ساخت آن آغاز شد. در این برنامه سعید حاجیمیری (تهیهكننده)، جمشید هاشمپور (بازیگر) و محسن طنابنده (فیلمنامهنویس و بازیگر) و شادمهر راستین (منتقد سینما) هم او را همراهی میكردند. تهیهكنندهی «استشهادی برای خدا» نیز درابتدای سخنانش گفت: قبل از اینكه این طرح چند خطی مطرح شود، با علیرضا امینی درارتباط بودم و مهم كاركردن ما باهم بود و سعی داشتیم با پیدا كردن نقاط مشترك بهنقطهی شروع همكاری برسیم. حاجیمیری درادامه گفت: علیرضا امینی با «هیچ» فیلم میسازد و درآثارش مدام لحظههای خوب میگیرد و به نظرم سینما به شكل حسی در خونش هست. محسن طنابنده دربارهی روند شكلگیری فیلمنامه هم گفت: من حدود سال 83 این طرح را از «محمود آیدین» برای شهرام علیدی گرفتم كه ساخت آن میسر نشد و سال 85 با همكاری امینی شروع به ساخت آن كردیم و فیلمنامه وقتی كامل شد كه فیلم ساخته شد. جشمید هاشمپور نیز درخصوص چگونگی حضورش در این فیلم توضیح داد: معمولا عقد قراردادهایم 2 تا 3 ماه طول میكشد، اما شاید برای این فیلم یك حس خاصی پیش آمد و پس از تماس حاجیمیری با من درمدت زمان كمتر از یك روز به شكل قرارداد سفید امضا كردم. فیلم را در جشنوارهی بهعلت مشغلهی كاری ندیده بودم اما امروز آنرا دیدم و از نتیجهی كار راضی هستم. علیرضا امینی درخصوص پایان فیلم و امكان شكلگیری آن به نوع دیگر هم توضیح داد: پایان این فیلم قبل از ساخت و تدوین نهایی به اشكال مختلفی ضبط شد. ساختار سینمایی تجربی به شما این امكان را میدهد كه علاوه بر فیالبداههبودن اجرای برخی صحنهها، در تدوین نیز آزادی عمل داشته باشیم و برای پایان فیلم هم چند پایان متفاوت درنظر داشتیم و درنهایت به این پایان رسیدیم . محسن طنابنده درخصوص شكلگیری شخصیتهای فیلم استشهادی برای خدا گفت: برخی از شخصیتپردازی این فیلم به شكل دلی رخ داد و دربرخی لحظات از حس مان بهره گرفتیم. یك ایدهی كلی داشتیم و درادامهی بحثهایمان به شخصیتها از این زاویه نگاه میكردیم كه هرشخصیت چقدر به پیشبرد داستان كمك میكند و به آن غنا میبخشد. جمشید هاشمپور، درادامهی سخنانش گفت: چون همیشه آمادهی سرصحنه میرفتم، اما چون فیلمنامه این كار سرصحنه خلق میشد كمی دلهره داشتم كه با كمكهای كارگردان آرام میشدم و این شكل كار برایم تجربهی بسیار جالب و راضیكنندهای بود. حاجیمیری نیز درادامه گفت: اگر میخواستیم همهی چیزهایی را كه امینی گرفته بود، درتدوین فیلم استفاده كنیم فیلم درست تدوین نمیشد، سكانسهای بسیاری را دور ریختیم تا مزاحم ساختار فیلم نباشیم. وقتی فیلمی حسی ساخته میشود و فیلم با نفس صحنه ساخته میشود چنین معایب و چنین محاسنی را دارد بنابراین در تدوین فیلم با تمركز كامل همه چیز را فدای درست تعریفكردن قصه كردیم، حتی اگر درجاهایی نقصهایی دركار مشاهده شود تمام توجه ما به منحنی فیلمنامه و درست درآوردن ساختار و اوج و فرودهای فیلمنامه بود و درنهایت به فكر واداشتن تماشاگر به رابطهی ناكام دوشخصیت فیلم برایمان مهمتر بود. به گزارش ایسنا، علیرضا امینی درخصوص تقدم فرم و محتوا بریكدیگر در آثارش توضیح داد: حدود 5 ، 6 فیلم كار كردهام و سعی كردهام هیچكدام از این دو به شكل ثابت بر دیگری ارجح نشود و همواره در ابتدا سعی دارم بعد از انتخاب محتوا، فرم مورد نظر را پیدا كنم و دركل تلاشم اینست كه به فرم با توجه به محتوا تسلط پیدا كنم. جمشید هاشمپور هم در بخشی از این جلسه گفت: وقتی امروز «استشهادی برای خدا» را دیدم با خودم میگفتم چه كسی غیر از هاشمپور میتوانست درنقش «فتحی» ظاهر شود و این همه سختی را تحمل كند. او دربارهی پذیرفتن اجرای شخصیتهای سخت هم توضیح داد: كارهای سخت و طاقتفرسا را دوست دارم و به این طریق همواره خودم را محك میزنم . در این فیلم تیم خوبی داشتیم و خوشبختانه باتوجه به انرژی مثبتی كه كارگردان درصحنه بهوجود میآورد، احساس كردم باید دراین تیم باشم و الان خوشحالم كه من «استشهادی برای خدا» را كار كردم و این موضوع برایم افتخارآفرین است. امینی درادامه با ذكر یاد زندهیاد بهروز جلیلی و اشاره به مصدومیت اصغر شاهوردی گفت: صدابردار ما اصغر شاهوردی بود كه 7 ، 8 ماه پیش طی یك تصادف مصدوم شد. او زحمات بسیاری برای فیلم كشیدند و آرزوی بهبودی و سلامت برای او داریم. سعید حاجیمیری هم با اشاره به شیوهی كار اصغر شاهوردی در این فیلم، برای این صدابردار سینمای ایران آرزوی سلامتی كردمنبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]