تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826419557




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فروش خانه اجاره داده شده - داد و ستدهای شرعی قسمت پنجم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فروش خانه اجاره داده شدهداد و ستدهای شرعی - اجاره 5
خانه
 در مطالب قبلی شرایط مال و منفعت اجاره داده شده و همچنین شرایط اجاره دهنده و اجاره گیرنده را بیان کردیم؛ و حالا نوبت آن رسیده است که درباره عقد اجاره صحبت کنیم و بگوییم که اگر تمام شرایط مهیا بود، یعنی هم شرایط مال و هم شرایط منفعت رعایت شده بود و اجاره دهنده و اجاره گیرنده هر دو از شرایط لازم برخوردار بودند چگونه باید قرار داد اجاره را ببندند.در هر معامله ای یکی از دو طرف قرار داد را جاری می کند( که اصطلاحا به آن ایجاب می گویند) و دیگری آن را می پذیرد (قبول می کند)در عربی برای ایجاب اجاره از الفاظی مانند «آجرتک، اکریتک، یا ملکتک منفعتها سنة و... » استفاده می شود و در فارسی از الفاظی مانند «به تو اجاره دادم» ، «به تو کرایه دادم»، «تو را استخدام نمودم» و یا از هر لفظ دیگری دلالت بر اجاره نماید می توان استفاده نمود.مالک می تواند با خیال راحت ملک خود را بفروشد و مالک جدید نیز حق بیرون کردن مستاجر را ندارد.قبول اجاره هم در عبی با لفظ «قَبِلتُ» است و در فارسی با الفاظی مانند «قبول کردم»، پذیرفتم و یا هر لفظی که دلالت بر رضایت مستاجر بر اجاره نماید؛ بنابراین لازم نیست که در اجاره از الفاظ عربی استفاده نمود و می توان قرار داد (صیغه) اجاره را فارسی نیز جاری نمایند؛ بلکه اگر حرفی هم نزنند و مالک به قصد اینکه ملک را اجاره بدهد آن را در اختیار مستاجر واگذار کند و او هم به قصد اجاره کردن بگیرد، اجاره صحیح است، در خصوص اجیر نیز وضع به همین گونه است یعنی اگر انسان بخواهد بدون صیغه خواندن برای انجام عملی اجیر شود همین که با رضایت طرف معامله، مشغول به آن عمل شد ، اجاره صحیح است.خوب با توضیحات فوق تکلیف افراد لال هم روشن شد یعنی همین قدر که بتواند با اشاره مقصود خود را بیان نماید، کافی است.
خانه
اجاره نسبت به هر دو طرف، قراردادی لازم است یعنی همین طوری و بدون دلیل نمی توان آن ار به هم زد و برای به هم زدن آن یا باید آن را اقاله نمود (یعنی با رضایت طرفین اجاره را به هم زد) یا انکه با یکی از موجبات فسخ آن را به فسخ نمود.سوال: با توجه به اینکه قرار داد اجاره عقدی لازم است، آیا مالک (اجاره دهنده) می تواند ملکی را که اجاره داده، بفروشد؟این مساله یکی از شایع ترین مسایل روز است فرض کنید شما آپارتمانی را اجاره کرده اید و بعد از آن مالک آپارتمان تصمیم به فروش آن می گیرد و آن را می فروشد، حال تکلیف چیست؟ آیا بیع مالک صحیح نیست؟ یا صحیح است و شما باید آپارتمان را تخلیه کنید؟نگران نشوید! همیشه راه سوم که نه سیخ بسوزد نه کباب وجود دارد؟اگر حرفی هم نزنند و مالک به قصد اینکه ملک را اجاره بدهد آن را در اختیار مستاجر واگذار کند و او هم به قصد اجاره کردن بگیرد، اجاره صحیح است.در این گونه موارد، مالک می تواند با خیال راحت ملک خود را بفروشد و مالک جدید نیز حق بیرون کردن مستاجر را ندارد. زیرا همانطور که گفتیم اجاره، قراردادی لازم است و نمی توان آن را به هم زد و خرید و فروش مربوط به عین ملک است نه منفعت آن به عبارت دیگر در خرید و فروش عین کالا مورد مبادله قرار می گیرد و منفعت آن اگر مانعی نداشته باشد به تبع عین به خریدار منتقل می شود اما در اجاره همانطور که قبلا نیز گفتیم مقصود از آن منفعت چیزی است نه خود آن.بنابراین اگر شخصی ملک اجاره داده شده ای را بخرد مالک عین آن شده است ولی منفعت آن متعلق به مستاجر است و با خرید و فروش منفعت آن به او منتقل نمی شود و اگر خریدار بخواهد از منفعت آن استفاده نماید، باید صبر کند تا مدت اجاره سپری شود.حال سوال این است که مستاجر اجاره بها را به چه کسی باید پرداخت نماید؟ به فروشنده (مالک قبلی) یا به خریدار (مالک جدید)؟ پاسخ آن است که اجاره بها باید به فروشنده (کسی که قرارداد اجاره با او بسته شده) باید پرداخت شود و خریدار (مالک جدید) حقی در آن ندارد مگر اینکه در خرید و فروش به صراحت شرط کرده باشند که اجاره بها به خریدار پرداخت شود، در در غیر این صورت مستاجر اجاره بهای خود را باید به فروشنده بدهد. همچنین اگر مستاجر در بین مدت، اجاره را فسخ کند منفعت مال در بقیه مدت اجاره از آن فروشنده است  نه خریداردر مقاله بعد به مطالبی در خصوص لزوم عقد اجاره و راههای فسخ آن خواهیم پرداخت. منبع: کتاب روضة البهیة فی شرح لمعة الدمشقیة، تالیف شهید ثانیتهیه و تنظیم برای تبیان: مرتضی رستمی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن