تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820912142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقام قرآن(دین شناسی1)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مقام قرآندین شناسی(1)
دین
 بخوانید مطالب مرتبط علم و دین... عنوان دین، در اصطلاح علم تاریخ ادیان و جامعه شناسی ادیان، با وجود تعریف‌های گوناگون از آن، همة مكتب‌هایی را در بر می‌گیرد كه به نحوی بحث از عالم ماورء طبیعت، و ایمان به عناصر غیبی، ماورائی و قدسی از مختصات آن ها به شمار می‌آید. در این نوع تقسیم بندی كاری به حق و باطل بودن ادیان ندارند و فارغ از این موضع‌گیری به نحو عام، ویژگی های فلسفی و عرفانی، اخلاقی، عبادی و رفتاری آنها را مورد بررسی قرار می دهند.بر همان اساس كه قبلاً اشاره شد یعنی تحولات فكری در رنسانس و خارج كردن علوم دینی از تعریف علم و تشكیك در عامل پی گیری انسان، در امور دینی، تحلیلهای مختلفی جهت علت بوجود آمدن ریشه‌های دین طلبی در طی تاریخ حیات انسان ارائه شد. در این تحلیل‌ها، زمانی دین را ساخته طبقات اشرافی و حاكم اجتماع دانستند، تا توسط آن توده مردم را به تحمل ظلم و زور عادت دهند. یا دین را، تسكینی برای آلام درونی و اقناع حس عدالت خواهی مردم خواندند. در برخی موارد عامل جهل و نادانی را مولود دین ارائه كرده، و دین را مایه تخدیر و سكوت و بی حركتی جامعه دانستند. زمانی در تحلیل دین آن را مولد جادو و جادوگری دانسته و سپس كار به جائی رسید كه حتی ریشه احساس مذهبی را در تمایلات سركوفته جنسی جستجو كرده و یا عامل اقتصاد را انگیزه پیدایش ادیان دانستند. اما همه این موارد در غفلت از یك اصل غیر قابل انكار بیان می گردید و آن، این بود كه ریشه گرایش دینی در سرشت آدمی یا همان فطرت نهفته است و از همین روی انسان از دیر باز در این راه تلاش می‌نموده است. ریشه گرایش دینی در سرشت آدمی یا همان فطرت نهفته است و از همین روی انسان از دیر باز در این راه تلاش می‌نموده است.  به طوری كه می‌توان تاریخ این تلاش را با تاریخ بشر همراه دانست و در بین قدیمی ترین آثار زندگی انسان های باستان، آثاری هم از پرستش و آداب مذهبی پیدا كرد.  هر چند پاسخ گویی بر این خواست فطری انسان، تنها از طریق آموزش ماورای ابزارهای عقل انسانی میسر است اما این خواست و اشتیاق سرشار آن در برخی موارد و زمانها باعث گردیده تا دین توسط خود انسان ساخته شود و یا چارچوب دین الهی تغییر یابد.
برگ
ادامه مطلب در دین شناسی(2)...بخوانید انسان(1) بخوانید عقل و وحی(1) نوشته : محسن سید اسماعیلی                                                                                                                تنظیم برای تبیان: پایدار جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید. جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید. جهت خرید نرم افزارهای اسلامی کلیک نمایید. جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید. جهت خرید کتب دفاع مقدس کلیک نمایید.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن