تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818979626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرهمی شفابخش در قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مرهمی شفابخش در قرآن
قرآن
«و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان كنتم مؤمنین»1 تمامی آیات قرآن از نظر فصاحت و شیوایی به منحصر به فرد است و در این مطلب تردیدی نیست.اما برخی از آیات قرآن به تناسب حال و مقتضای شرایط،از زیبایی خاصّی برخوردار است و چنان بر دل می‌نشیند كه گویی فرشتهٔ وحی هم اینك بر تو نازل شده و آیه را بر تو می خواند، و آیهٔ فوق از اینگونه است. این آیه در پاسخ به تمامی مشكلات جوانان، مرهمی شفابخش است كه می‌فرماید:«نه سستی كنید و نه اندوهناك باشید كه شما از همه برتر و بالاترید اگر مؤمن باشید».مجموعاً سه شرط مهم برای موفقیت و پیشرفت در زندگی از این آیه قابل استخراج است:1. تلاش بی‌وقفه «لاتهنوا»: در دنیای پرغوغا و پر نقش امروز كه گاه صداقت ملال آور می شود  و ایمان كمیاب و بازار هر دو كساد، باید به خاطر داشت كه از این قید و بندهای كنونی همیشه فراوان بوده و هست و پیوسته «اگر» های مختلف مزاحم و سدّ راه پیشرفت انسان است. اما در هر شرایط ما موظّفیم تلاش خود را انجام دهیم كه مسلماً از این تلاش ضرر نخواهیم دید.2. شادی و نشاط (و لا تحزنوا):اگر چه تحقق این امور، شرایط و مقدماتی را می‌طلبد كه برخی فردی و برخی اجتماعی است و اسباب و علل تلاش و نشاط گاه به دست محتكران  در زیر زمین‌ها محبوس می شوند:اما به هر شكل روان شناسان نیز امروزه بر اهمیت نشاط و حتی خنده در سلامت روح تأكید بسیار دارند،به قول یكی از نویسندگان:«اگر قرار بر مردن هم باشد، فكر می‌كنم با خنده و نشاط مردن با صرفه‌تر است».3. ایمان (ان كنتم مؤمنین): و ایمان یعنی خلوت در پناهگاه امن خدا،فارغ از تمامی آلودگی‌ها و به دور از هر گونه خودنمایی،ساعتی با او سخن گویی و او را باور داشته باشی، كه مورد تأكید قرآن كریم است و در رهگذر آیه فوق معنای سازنده می‌یابد.قرآن در این زمینه می‌فرماید:«و من یتوكّل علی اللّه فهو حسبه انّ اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لكل شیء قدرا؛هر كس به خدا توكل كند همان برای او كافیست چرا كه خداوند كار خود را به انجام خواهد رساند و او برای هر چیز قدر و منزلتی قرار داده است».2 اما آیا توكل،كار خود را به خدا سپردن است یا كار خدا را به خدا سپردن؟بی‌شك ما موظفیم كه كار خود را به انجام برسانیم و تلاش لازم را انجام دهیم و خدا نیز كار خود را به انجام خواهد رساند(ان الله بالغ امره) و خداوند برای هر چیزی جایگاه و منزلت خاصّی قرار داده است.«قد جعل الله لكل شیء قدراً»لذا توكل با شرایط مذكور (ایمان، تلاش و نشاط) قابل جمع است و اصولاً با وجود آن شرایط،تحقق می‌پذیرد.ـــــــــــــــــــــــــ1. سورهٔ آل عمران، آیهٔ 139.2. قسمتی از آیه 3، سورهٔ طلاق.مهین شریفی، مجله بشارت





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن