محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830788608
رخشان بنیاعتماد: چشم و گوش مستندساز هیچگاه بسته نیست
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - ایسنا نوشت: چهارمین جشن مستقل مستندسازان سینمای ایران با اعطای تندیس بهترینها و تقدیر از مهرداد اسکویی، دکتر جواد ظهیری شامگاه گذشته 23 شهریور برگزار شد. در ابتدای این برنامه که در تالار ایوان شمس با اجرای کامران ملکی برگزار شد، فرهاد توحیدی دبیر چهاردهمین جشن سینمای ایران با اشاره به چند جشن مختلفی که در طول این هفته برگزار شده و میشود، گفت: «جشن سینمای ایران چند سال است که مانند عروسیهای قدیم هفت شب و هفت روز برگزار میشود. اگر یک دوره دیگر هم دبیر این جشنواره باشم، به خوبی مجریگری را یاد خواهم گرفت و تا الان یادگرفتهام که برای آغاز باید شعر خواند.» او ادامه داد: «البته هرچه گشتم برای سینمای مستند شعری پیدا نکردم و شاید بتوانم در این باره شعری از شاملو بخوانم.» توحیدی در بخش دیگری از سخنانش از سفر سال گذشته برخی اعضای خانه سینما به آمریکا و دیدار با هیئت رئیسه آکادمی علم و هنرهای سینمایی یاد کرد و به حاضر نبودن نماینده مستندسازان در آن سفر اشاره کرد. توحیدی: سینمای اجتماعی تعمدا از صحنهی روزگار حذف شده استدبیر چهاردهمین سینمای ایران در پایان سخنانش گفت: «فکر میکنم در غیاب سینمای اجتماعی که به گمان من در حال حاضر تعمدا از صحنه روزگار حذف شده است، سبکهای دیگری فعالیت کردهاند. ما با سنت فیلمهای اجتماعی وداع کردهایم و بار سنگین سینمای اجتماعی به دوش مستندسازان افتاده است، مستندسازانی که پیشینهای افتخارآمیز دارند و امروز مستندسازان جوان ما پا بر دوش گذشتگان گذاشته و فعالیت خود را ادامه میدهند. من امیدوارم تا تولد دوبارهی سینمای اجتماعی، این افراد بار سنگین مسوولیت را به دوش بکشند و خم هم به ابرو نیاورند.» دیپلم افتخار بهترین صدابرداری برای نظامالدین کیایی و حسین ابوالصدقدر ادامه این مراسم برای اعطای دیپلم افتخار بهترین صدابرداری حسن زاهدی بر روی سن رفت و گفت: «37 سال است که عادت کردهام جایزه بگیرم و حال باید خودم جایزه بدهم. این خیلی سخت است و من امیدوارم خیلیها این جمله را بشنوند و بدانند که دیگر از ما گذشته است که جایزه بگیریم.» او دیپلم افتخار بخش صدابرداری را برای فیلم «پارک مارک» به نظامالدین کیایی و حسین ابوالصدق اعطا کرد. کیایی هم پس از دریافت جایزهاش گفت: «پیش از ورود به سالن یکی از دوستان به شوخی گفت که تو را در بخش بزرگسالان راه ندادهاند و کاندیدای جوانها شدهای. این حرف که نوعی طعنه بود، اما من واقعا لذت میبرم که نسل جوان که آیندهساز سینماست مرا پذیرفته و انتخاب کرده است.» او در ادامه به کارگردان این فیلم اشاره کرد و گفت: «زمانی که برای انجام این کار با من تماس گرفت به او گفتم که چقدر از فیلمت مستند است و او گفت صد در صد. من هم گفتم اگر این گونه باشد با کمال میل میپذیرم. آینده سینما را متعلق به مستندسازان میدانم که به خاطر عشق به این مرز و بوم سینمای داستانی را کنار گذاشته و به دنبال ثبت اسناد هستند.» نظامالدین کیایی در پایان از مهندس سید محمد بهشتی که در مراسم حاضر بود تشکر کرد و افزود: «من میدانم این فرد چه خدمتی به سینمای ایران کرده است. در دومین جشنواره فجر خواستم از مدیرانی که قرار است در آینده سینما را مدیریت کنند، فیلم بسازم و به عنوان اولین نفر سراغ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس رفتم و او گفت از افتخارات بزرگم این است که تاکنون به سینما نرفتهام و هرگز پایم را به سینما نخواهم گذاشت. آری این سینما به همت بهشتی ادامه پیدا کرد و هنوز هم هیئت مدیره خانه سینما که منتخبین ما هستند، برای بقای این سینما در جنگ هستند.» دیپلم افتخار بهترین تدوین به امیر ادیبپور و فرشته جغتایی اعطاء شددر بخش دیگری از چهارمین جشن مستقل سینمای مستند، عباس گنجوی برای اعطای دیپلم افتخار بهترین تدوین به سن رفت و گفت: «بسیاری مرا با عنوان عضوی از سینمای بدنه میشناسند، اما من کارم را با مستند شروع کردهام و در دورهای به خاطر شرایط به سینمای بدنه رفته و اکنون دوباره چند سالی است که خیلی دلتنگ این سینما هستم.» او با اظهار خرسندی از حضور در این جشن گفت: «نمیدانم چه بر سر سینمای بدنه آمده، اما از شما به عنوان مستندسازان جامعه متشکرم. آنچه شما به ما میدهید هیچکس دیگری نمیتواند به ما بدهد. من شرافتی در این فیلمها میبینم که در هیچ فیلم دیگری دیده نمیشود.» گنجوی در ادامه دیپلم افتخار بهترین تدوین را برای فیلم «چه سرسبز بود دره ما» به امیر ادیبپرور و فرشته جغتایی اعطا کرد. دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری برای تورج اصلانیاعطای دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری بخش دیگری از مراسم بود. برای اعطای جایزه این بخش، شهابالدین عادل بر روی سن رفت. شهابالدین عادل گفت: «سینمای مستند یکی از مهمترین بخشهای سینمای ماست و من افتخار میکنم که در این مقطع و برای اعطای جایزهای در زمینه این سینما حضور دارم.» در ادامه دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری مستند برای فیلم «چه سرسبز بود دره ما» به تورج اصلانی اعطا شد. اصلانی در هنگام دریافت جایزهاش گفت: «فکر میکنم امسال داوران بخش مستند عینک دودی نزدند و فیلمها را شفاف دیدند، اما در بخش داستانی این دوستان چنان عینکهایی زده بودند که حتی فیلمبرداری فیلم خوبی مثل «بدرود بغداد» دیده نشد.» تقدیر از مهرداد اسکوییدر بخش دیگری از این مراسم برای بزرگداشت مهرداد اسکویی، محمدرضا مقدسیان، مرتضی رزاقکریمی و محمدرضا سکوت بر روی سن رفتند. مقدسیان در سخنانی گفت: «برایم افتخار بزرگی است که امروز در جایگاهی قرار گرفتهام که قرار است یکی از مستندسازان خوب کشور گرامی داشته شود.» اسکویی بعد از دریافت جایزه اعلام کرد: «جایزهام را به همسرم ماندانا کریمی و همه زنان هنرمند تقدیم میکنم.» اما مهرداد اسکویی به هنگام حضور بر روی سن با بغض گفت: «صحبتکردن در چنین شرایطی برایم سخت است. فکر میکنم امسال یک اتفاق جدید افتاده و قرار است که رسم کنیم آنهایی که شاگردی میکنند مورد تقدیر قرار بگیرند. من دست تکتک بزرگانی که موارد متعدد را به من آموختهام میبوسم و فکر میکنم این لحظه مهمترین لحظه زندگیام است. من خیلی خوب میتوانم در این فضاها صحبت کنم، اما امشب صحبتکردن واقعا برایم سخت است. » او ادامه داد: «باید قدر مستندسازان کشور را بدانیم. افرادی که امشب در ردیف اول و دوم و یا آخر نشستهاند تعدادشان زیاد نیست. این افراد نباید بنشینند، بلکه باید کار کنند. ما به غیر از مقدسیان، پورصمدی، بنیاعتماد، مختاری، کلانتری و ... فرد دیگری را نداریم. فرهنگ ما به این افراد مدیون است و هنوز ما دینمان را نسبت به این افراد ادا نکردهایم. من به عنوان یک شاگرد این تقدیر را پذیرفتهام، اما لحظهلحظه زندگیام را از این بزرگان آموختهام.» اسکویی همچنین از ماندانا کریمی به عنوان قهرمان زندگی خود یاد کرد و گفت: «همسرم شعر و شعور و جان زندگی من است و اگر امشب اینجا هستم و کوچکترین چیزی در زندگی دارم، مدیون اوست که پانزده سال مرا تحمل کرد.» او در پایان به مرتضی پورصمدی اشاره کرد و گفت: «به پورصمدی هم خیلی بابت آنچه که از او آموختهام، مدیون هستم و دعوت میکنم که او هم بر روی سن بیاید.» سیدمحمد بهشتی: توصیه جدی دارم بخش پژوهش را جدی بگیریمدر ادامه مراسم چهارمین جشن مستقل سینمای مستند، سید محمد بهشتی برای اعطای تندیس بهترین پژوهش بر روی سن رفت و در سخنانی گفت: «باید خدمت آقای توحیدی بگویم که شعر پیدا کردن برای سینمای مستند بسیار آسان است و یکی از این شعرها که ارتباط زیادی با سینمای مستند دارد، شعری است که از اول ابتدایی همه ما در کتابها خواندهایم.» او در ادامه با اشاره به این شعر فردوسی «توانا بود هرکه دانا بود»، ادامه داد: «جادویی که در سینما و به ویژه شریفترین، نجیبترین و فرهیختهترین بخش سینما یعنی مستند وجود دارد، محصول دانایی است.» بهشتی در ادامه با تاکید بر نقش پژوهش در ساخت آثار سینمایی عنوان کرد: «گاه فیلمساز با دریافت سردستی از موضوع احساس غنا کرده و به سراغ پژوهش نمیرود، اما این موضوع میتواند سوءتفاهم ایجاد کند، چرا که وقتی چیزی را نمیدانیم اگر بخواهیم از آن فیلم بسازیم نادانی خود را اشاعه کردهایم لذا توصیه جدی میکنم که دوستان بخش پژوهش را جدی بگیرند.» تندیس بهترین پژوهش هم برای فیلم «خاک حافظه» به امیرحسین ثنایی و مسعود امینیتیرانی تعلق گرفت. ترابی: اگر دوستان میخواهند جاسوس بفرستند، جاسوس باسواد بفرستندحسین ترابی برای اعطای تندیس بهترین مستند کوتاه بر روی سن رفت و گفت: «دوستان به عدد چهار و چهارده اشاره کردند و بد نیستند اینجا چهارده معصوم را اضافه کنم و بگویم که امیدوارم چهارده معصوم از توحیدی هم حفاظت کنند تا از دست حاسدانی که هنوز فرق رضاشاه و مصدق را نمیدانند در امان باشد.» او در ادامه به انتقاد از خبر برخی سایتها درباره مراسم تقدیر خود در جشن خانه سینما پرداخت و گفت: «برخی سایتها زده بودند که در این جشن فیلم من پخش شده و در آن کرواتیها بودند و بساط بزن و برقص بوده است، من باید بگویم که آنچه دوستان در فیلم من دیدهاند تصویر مصدق بوده است و نه رضاشاه. علاوه بر این در اخبارشان آورده بودند که در فیلم من تصاویری از شجریان پخش شده و حاضران خوشحالی کردهاند که این هم مربوط به فیلم من نبوده و به کلیپی که برای بزرگداشت محمد سریر آماده شده بود، برمیگردد. حداقل اگر قرار است این دوستان جاسوسی به جشنهای ما بفرستند، ای کاش یک جاسوس درست و حسابی و باسواد داشته باشند.» بهترین مستند کوتاه «طلب خیر»در ادامه این مراسم تندیس بهترین مستند کوتاه برای فیلم «طلب خیر» به محمدصادق جعفری اعطا شد. برای اعطای تندیس بهترین تهیهکنندگی کوتاه مدت هم جعفر صانعیمقدم بر روی سن رفت و اظهار کرد: «شرایط بسیار خوبی برای سینمای مستند فراهم شده است و بعد از سالها آموزش اکنون آثار خوبی در این زمینه داریم، لذا من فکر میکنم اکنون زمان آن شده است که به بحث نمایش این فیلمها بپردازیم، چرا که سینمای مستند، سینمای نجیب و مظلومی است که شایستگیهایش به مراتب بیش از چیزی است که تاکنون به آن اختصاص داده میشد.» تندیس این بخش با عنوان تندیس بهترین تهیهکنندگی مستند کوتاه مدت به محسن رمضانزاده برای فیلم «پارسه» تعلق گرفت. بنیاعتماد: مستندساز هیچگاه چشم و گوشش بسته نیسترخشان بنیاعتماد هم برای اعطای جایزه بهترین کارگردانی میانمدت بر روی سن رفت و گفت: «چشم همه ما به دیدن همدیگر روشن. خدا ما را برای هم حفظ کند. اکنون پس از وقفهای طولانی دور هم جمع شدهایم و اما طی این مدت اگرچه در کنار هم نبودهایم، اما همواره با هم بودهایم.» او ادامه داد: «امیدوارم هیئت مدیره جان سخت خانه سینما را هم خدا حفظ کند. امشب پس از مدتها دور هم جمع شدهایم و حرفهای خوب و راست میشنویم. مدتهاست که دیگر خیلی حرف راست نمیشنویم و سعی میکنیم که چشمهایمان را بسته و گوشهایمان را ببندیم، البته مستندساز هیچگاه چشم و گوشش بسته نیست.» رخشان بنیاعتماد در پایان گفت: «وقتی از سینمای مستند صحبت میشود از سینمای نجیبی میگوییم که با سیلی صورتش را سرخ میکند. من امیدوارم که همچنان از این سینما حمایت نشود تا سینمای مستند بتواند استقلال خودش را حفظ کند.» تندیس بخش بهترین کارگردانی میان مدت هم برای فیلم «چه سر سبز بود دره ما» به فرشته جغتایی اعطا شد. در بخش دیگری از جشن مستقل مستند، قاسم قلیپور برای اعطای تندیس بهترین تهیهکننده مستند میانمدت بر روی سن رفت و جایزه این بخش را به تورج اصلانی برای فیلم «چه سرسبز بود دره ما» اعطا کرد. نکوداشت جواد ظهیرینکوداشت دکترجواد ظهیری بخش دیگری از برنامه دیشب بود که برای آن محبوبه هنریان، سعید رشتیان و مرتضی پورصمدی بر روی سن رفتند. در این بخش پورصمدی با اشاره به خاطرات و همکاری چندین سالهاش با ظهیری پرداخت. جواد ظهیری هم به هنگام دریافت جایزه خود به کلیپی که از او تهیه شده بود، اشاره کرد و گفت: «همه حرفهایم را در این کلیپ زدهام و اکنون حرف زیادی برای گفتن ندارم.» در ادامه این مراسم برای اعطای تندیس بهترین کارگردانی بلندمدت ابراهیم مختاری بر روی سن رفت و گفت: «این جشن چهارمین جشن صنفی سینمای مستند است. ما جشنواره دیگری هم برای این سینما داریم که آن هم امسال دورهی چهارم خود را سپری میکند، اما قدمت سینمای مستند در ایران صد ساله است و خود شما میتوانید ببینید که چه عدم توازنی بین سن این سینما و جشنوارههای آن برقرار است.» او در ادامه به تعداد فیلمهای مستندی که در طول سال تولید میشود اشاره کرد و گفت: «در تاریخ سینمای مستند معمولا مدیران دولتی و مدیران تلویزیون خیلی نقش موثری نداشتهاند و گاه حتی نقش مانع داشتهاند؛ لذا فکر میکنم که امروز این مدیران وظیفه سنگینی دارند و باید تلاش بیشتری کنند تا کارهای نکردهی مدیران قبلی را هم جبران کرده و جلوی مسیر این سیل آگاهی و خلاقیت را باز کنند.» تندیس بهترین مستند بلندمدت برای فیلم «جای خالی آقا و خانم ب» به فیما امامی و رضا دریانوش اعطا شد. در بخش پایانی این مراسم، محمدمهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما برای اعطای تندیس بهترین تهیهکنندگی مستند بلندمدت بر روی سن رفت و گفت: «در روزهای اولی که بحث تاسیس انجمنهایی مانند انجمن مستندسازان، فیلمسازان کوتاه، تهیهکنندگان مستند و یا انیمیشن مطرح شد، عدهی زیادی در خانه سینما نگران بودند و میگفتند که شاید این بخشها وصلهی ناجوری برای خانه سینما باشد، چرا که آن افراد سینما را تنها محدود به بخش حرفهای میدانستند، اما من فکر میکنم که اگر این صنفها نبودند، خانه سینما خیلی ملالآور میشد.» تندیس بهترین تهیهکننده مستند بلندمدت هم برای فیلم جای خالی «آقا و خانم ب» به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فیما امامی اعطا شد، اما به دلیل حاضر نبودن شفیع آقا محمدیان، مدیرعامل مرکز گسترش در این مراسم سعید الهی به نمایندگی از او که گفته شد به دلیل فوت اقوام نزدیکش نتوانسته به این مراسم بیاید، این هدیه را دریافت کرد و از محمد آفریده و افرادی که برای این فیلم زحمت کشیده بودند، تشکر کرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 489]
صفحات پیشنهادی
حدیث كساء
رخشان بنیاعتماد: چشم و گوش مستندساز هیچگاه بسته نیست · رشد و درک مفاهیم قرآنی با همکاری نهادها و سازمان ها · طرز تهیه چند نوع شام سبک ...
رخشان بنیاعتماد: چشم و گوش مستندساز هیچگاه بسته نیست · رشد و درک مفاهیم قرآنی با همکاری نهادها و سازمان ها · طرز تهیه چند نوع شام سبک ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها