واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: لاریجانی: مجلس در برابر معلمان و كارگران وظیفهمند است رییس مجلس خاطرنشان كرد: میزان حقمداری در افعال دولت و مجلس نزدیكی به این شاخص است كه چقدر تك عملهای سیاسی این نهادها با مكتب قابل توجیه است. رییس مجلس شورای اسلامی پشتیبانی مادی و معنوی از معلمان و كارگران خود را وظیفه مجلس دانست. به گزارش خانه ملت، "علی لاریجانی" كه روز سهشنبه در صحن علنی مجلس سخن میگفت، در ابتدا با گرامی داشتن سالگرد شهادت حجتالاسلام و المسلمین شاهآبادی و با بیان اینكه در آستانه روز معلم و روز كارگر هستیم خاطرنشان كرد: این دو قشر سرمایههای اجتماعی ارزشمندی هستند كه پایداری و عزتمندی نظام جمهوری اسلامی مدیون همت آنان است. وی ضمن تبریك این روزها به كارگزان و معلمان تاكید كرد: مجلس شورای اسلامی همانگونه كه در بودجه سال جاری توجه خاص به این دو سرمایه انسانی جامعه نمود، در پشتیبانی مادی و معنوی از معلمان و كارگران نیز خود را وظیفهمند میداند. رییس مجلس د ر ادامه با گرامیداشت سالروز شهادت آیتالله مطهری، بر روح بلند و ملكوتی ایشان درود فرستاد. وی با تاكید بر اینكه حضرت آیتالله خامنهای (دامت بركاته) به حق آیتالله مطهری راایدئولوگ انقلاب اسلامی نامیدند، تصریح كرد: سخن رهبر فرزانه انقلاب به همه علاقمندان انقلاب به خصوص مردان سیاسی جمهوری اسلامی الگویی را نشان میدهد كه حركت اجتماعی و سیاسی خود را بر چنین مبانی استوار نمایند. لاریجانی با اشاره به ذووجوه بودن ابعاد فكری و شخصیتی استاد، تامل در فكر و سیره ایشان را حاوی پندهای گرانبهایی برای انقلابیون و عرصه سیاست امروز كشور دانست. وی پند نخست شهید مطهری را مشروعیت فعل سیاسی برشمرد و تصریح كرد: مشروعیت فعل سیاسی وقتی حاصل است كه بر مبنای مكتب اسلام قابل توجیه باشد، یعنی مكتبی بودن یك هدف است نه یك وسیله جاهطلبی و نه یك مصلحتاندیشی برای حكومت كردن؛ لذا به نظر استاد انسانگرایی واقعی در اداره جامعه صرفا از رجوع به فطرت و مكتب مبتنی بر آن حاصل میگردد، نه حركتهای همجالرعایی مبتنی بر نفسانیت دنیای مدرن. رییس مجلس خاطرنشان كرد: میزان حقمداری در افعال دولت و مجلس نزدیكی به این شاخص است كه چقدر تك عملهای سیاسی این نهادها با مكتب قابل توجیه است. رییس مجلس شورای اسلامی پند دوم شهید مطهری را اینگونه تشریح كرد: مكتب از نظر استاد مطهری همان مسلك اجتهادی روحانیت و مرجعیت شیعه است. ایشان به جد معتقد بودند كه اصالت تفكر سیاسی انقلاب به مرجعیت مربوط است و هرگونه افراط و تفریط چه در گرتهبرداری از سنتهای دیگران و چه تحجر و سطحینگری مسیر انقلاب را تحریف میكند. وی این سخن شهید مطهری را یادآور شد كه میفرماید: "من به عنوان یك فرد مسوول به مسوولیت الهی كه رهبران عظیمالشان نهضت اسلامی كه برای همهشان احترام قائلم، هشدار میدهم و بین خدا و خود اتمام حجت میكنم كه نفوذ و نشر اندیشههای بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارك اسلامی اعم از آنكه از روی سوء نیت یا عدم سوء نیت صورت گیرد، خطری است كه كیان اسلام را تهدید میكند". لاریجانی افزود: شهید مطهری در جای دیگر میفرمایند: "برخی آنچنان عوامزده هستند كه تنها معیارشان سلیقه عوام است و عوام هم گذشتهگرا است و به حال و آینده كاری ندارد، برخی دیگر كه به مسائل روز توجه دارند و درباره آینده میاندیشیند متاسفانه سخاوتمندانه از اسلام مایه میگذارند". رییس مجلس با تاكید بر اینكه مكتبگرایی شهید مطهری نه از سنخ گرایشهای روشنفكرانه نسبت به اسلام است و نه از سنخ گرایشهای سطحی و جامد و مسلط؛ بلكه ریشه اجتهادی دارد، تصریح كرد: لذا ایشان با بدعتهای عوامگرایانه سر ستیز دارند و میگویند بدعت در مسائل هنری، شعری، فلسفی یا علمی نه فقط عیب نیست، بلكه كمال است، ولی در دین یعنی چیزی را كه در دین نیست جعل كردن در حد بزرگترین گناهان است. نماینده مردم قم در تشریح پند سوم شهید مطهری اظهار داشت: ولایت فقیه از نظر استاد مطهری عامل صیانت كننده مكتب و تعالی بخش در حركت اجتماع است و عامل حفظ حقوق مردم كه دولتها بر اثر تسلط بر قدرت به حقوق مردم تعدی نكنند. چنین نظارت ایدئولوژیك را نه تنها عامل ایستایی نمیپندارند كه پویایی انقلاب را در چنین رهبری سنتی میدانند. لاریجانی ادامه داد: ایشان (آیتالله مطهری) در نقد نظریه بنیصدر كه گفته بود: "از رهبری سنتی كه پاسدار بنیادهای فرهنگی است، كاری ساخته نیست"، میگوید: كدام رهبری توانسته است مانند رهبری سنتی موج بیافریند و حركت خلق كند، در این صد سال اخیر كه از قضا دوره فرنگرفتهها و روشنفكران متجدد و ضد سنت است، كدام رهبری غیر سنتی توانسته است یك دهم رهبری سنتی جنبش به وجود بیاورد. رییس مجلس پند چهارم استاد مطهری را اینگونه عنوان كرد كه "حركت اصیل انقلابی همیشه در مقام تئوری مرزبندی شفاف و دقیق دارد، اما در تاكتیكها سیالیت قائل است". وی افزود: به همین دلیل استاد مطهری نسبت به انحرافات فكری بسیار حساس و غیرمنعطف بود و حتی به برخی از دوستان خود كه با تساهل برخورد میكردند، خرده میگرفت اما در داخل تفكر اصیل، انواع سلایق و رفتارهای متنوع را پذیرا بود. وی ادامه داد: به همین جهت استاد مطهری گستردهترین ارتباطات اجتماعی را داشت و به تعبیر ماركسیستها بین تضاد پراتیك و تضاد تئوریك تفاوت قائل بود. رییس مجلس با بیان اینكه تئوریها با هرگونه تاكتیكی سازگار نیست، یادآور شد: امروز كسانی كه با همه وحدت تئوریك به تضادهای پراتیك و عملی دامن میزنند، به هر دلیل بیسوادی یا اغراض قدرتطلبی اینها قبیلهگرا هستند و انقلابی نیستند. وی تصریح كرد: اگر كسانی راه امام(ره)، حكومت اسلامی، ولایت فقیه و رهبری را به عنوان شاخص راه خود میپذیرند، در چارچوب انقلاب حركت میكنند هر چند كه در تاكتیكها اختلاف سلیقه داشته باشند و اصولگرایی واقعی چنین حركت مكتبی است. لاریجانی با بیان این كه مسلك شهید مطهری این گونه قبیلهگراییهای مبتنی بر تاكتیكها نبود كه امروز مد روز شده است، خاطرنشان كرد: از نظر ایشان آنچه اهمیت داشت مبنای مكتبی و اسلوب اجتهادی بود و اصولگرایی واقعی چنین راهی است و حاشیهپردازیهای سیاسی مبتنی بر امیال و اشخاص اصولگرایی بدلی است. وی افزود: امیال و اشخاص دائرمدار زمانه است و عوض میشوند آنچه ماندگار است مكتبگرایی است، وگرنه همیشه ژستهای چپ و راست و القاب دیگر بوده و هست و بیشتر صبغهی تبلیغات دارد تا نشان دادن راه اصیل. رییس مجلس استقلال شخصیتی داشتن در حركت اجتماعی و سیاسی را پند پنجم و از اركان تفكر شهید مطهری دانست و گفت: ایشان خودباختگی چه در بعد فردی و اجتماعی را نكوهش مینمود، مخصوصا خودباختگی ملی كه یك ملت شیفته فرهنگ دیگری شود، به طوری كه فكر و اراده خود را از دست بدهد. رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از نظر شهید مطهری مندك شدن در مكتب، تعالی بخش است، در غیر امور مكتبی محدود كننده شخصیت انسان است. وی غربزدگی را از وجهی و خودشیفتگی و قبیلهگرایی را از جهت دیگر دو تیغه قیچی توصیف كرد كه استقلال و هویت اسلامی را به خطر میاندازند. وی افزود: حب الشی یعمی و یصمی پس این شی میتواند غرب باشد یا نفس آدمی یا قبیله هر كدام كه باشد بتی است كه سد حركت تكاملی اسلامی است. لاریجانی در تشریح پند ششم آیتالله مطهری گفت: قلمرو سیاست از نظر شهید مطهری نوعی سیاست اخلاقی بود كه مبانی ثابتی داشت نه نسبیت متعارف در عالم سیاست امروزین كه پر از مكر و قدر و زور است. وی تصریح كرد: سیاست اخلاقی از نظر ایشان تعهدآور، امانتدار، بزرگوار و قابل اعتماد است نه آن چنانكه در جهان امروز اخلاق سیاسی را به جای سیاست اخلاقی نشان دهند كه منافع سیاسی خود را به عنوان ارزش اخلاقی ظهور بخشند. لاریجانی یادآور شد: درسهایی دیگر چون عدالتگرایی، آزادیخواهی و غیره را میتوان از تفكر و سلوك شهید مطهری آموخت. رییس مجلس همچنین فكر اعتدالی شهید مطهری را همان صراط مستقیم دانست و گفت: در اندیشه سیاسی ایشان برخلاف تصور شایع حركت انقلابی یعنی پرهیز از افراط و تفریط، ایشان میفرمایند گرایش به اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط در هر كاری خالی از دشواری نیست گویی راه اعتدال یك خط باریك است كه اندك بیتوجهی موجب خروج از آن است. لاریجانی در پایان بار دیگر یاد و خاطره آن شهید بلندمقدار را گرامیداشت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]