محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829488616
چرا با هم سر جنگ داريم؟
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: هموطن-چرا بعضي افراد هميشه در هنگام درخواست، لحن و ژستي طلبكارانه داشته و از كلمات دستوري استفاده ميكنند؟ چرا در درخواستها كمتر از كلمه لطفا استفاده ميشود؟بايد گفت اين نوع رفتارها بهويژه استفاده از كلمات بايد گونه و دستوري تا اندازه زيادي از نوع ساختهايي كه بر جامعه ما حاكم است سرچشمه ميگيرد. ما دچار ساختهاي قيم مآبانه هستيم و حوزه اجتماعي از اين موضوع بيشتر تحتتأثير قرار گرفته است و شما ميتوانيد اين ساختار را در سطح روابط اجتماعي، خانواده، روابط فردي و نهادهاي آموزشي بسيار ملاحظه كنيد. به تعبير ماكس وبر، روابط سازماني حاكم بر بنگاهها بر پايه نظام سلسله مراتبي، قفسي آهني را براي روابط دمكراتيك و برابرساخته است واين آينده بدي را براي نظام بروكراتيك و ديوان سالارانه ترسيم كرده است. امروزه اصل را براساس كار گروهي و رفتار برابر ميگذارند تا ضمن رشد خلاقيتهاي فردي، كارايي نيز بالا رود. روابط احترام آميز نيز غير از آن نيست؛تو به من احترام ميگذاري، من به تو احترام ميگذارم پس ما با هم برابريم. اين در حالي است كه ساختهاي جامعه اين ارزشها را خاموش نگه ميدارد و اين ارزشها بروز پيدا نميكنند مگر در دورههايي كه افراد مصلح ظهور پيدا ميكنند. دكتر علي اصغر سعيدي،جامعه شناس و استاد دانشگاه ميگويد: اگر به ريشههاي لاتين برگرديم، parentalism، به اقتدار قيم مآبانه والدين اشاره دارد . اگر دقت كنيم در هر جايي دنبال يك برتر ميگرديم؛ در خانواده، دولت و... و اعلام اقتدار در هر زمينهاي وجود دارد. بنابراين براي برتري طلبي و اعلام قدرت نيز از« بايد» استفاده ميشود. تفكري در جامعه ما وجود دارد كه افراد فكر ميكنند اگر زور وجود نداشته باشد كارها پيش نميرود.مثلا در خانواده ميگويند بچه بايد زور بالاي سرش باشد در غيراينصورت كاري كه به او محول شده است را انجام نميدهد. دكتر سعيدي در اين زمينه ميگويد: در حقيقت بايد گفت تفكر قيم مآبانه ساده ساز است. در اين نوع تفكر اولين چيزي كه باعث حل كردن مسائل ميشود استفاده از زور است. در نحوه رابطه برابرانه درست است كه نتايج بهتر است اما خيلي پيچيدهتر بوده و در حقيقت به مهارت و دانش بيشتري نياز است. در شيوه ارتباط برابرانه ديگر بهخود رابطه فكر نميشود بلكه به نتيجه اش توجه ميشود. تعريف و تصوير اقتدار در جامعه ما به نوعي غلط بوده و شيوهاي ناصحيح وجود دارد. رفتارهاي بايد گونه و امرگونه و در سطوحي نيز در دسترس نبودن، عاملي است كه فرد را مقتدر تصوير ميكند. اين جامعه شناس در اين زمينه چنين اظهار نظر ميكند:در جامعه ما مديران در هر سطحي، خانواده و دوستان ميخواهند زياد ديده نشوند، پاسخگو نباشند، در دسترس نباشند تا به اين صورت بگويند اقتدار دارند.مثلا اگر به استاد دانشگاه ايميل بزنند جواب نميدهد، چون تفكر او اين است كه اگر به دانشجو جواب بدهد اقتدار ندارد و اقتدار به گونهاي بافاصله داشتن با دانشجو معنا ميشود و اتفاقا اين قضيه مقبولتر ميافتد و دانشجويان به استاد احترام ميگذارند. به اين علت كه اين تفكر وجود دارد كه اگر استاد ايميل جواب ميدهد، در اتاقش باز و در دسترس است و اين يعني زياد علم ندارد، كارايي ندارد و... . عكس اين قضيه مربوط به دوستان و استادان بنده در انگلستان است كه آنجا بيشتر اقتدار به دانش بر ميگردد نه سلسله مراتب. يعني هركه با دانشتر باشد از اقتدار بيشتري برخوردار است. سحر محمد زاده،كارشناس ارشد مددكاري اجتماعي علت عدمتلطيف در بيان خواهشها را درست اجتماعي نشدن افراد و عدميادگيري درست مهارتهاي زندگي دانسته و ميافزايد: تغيير در يك سري از ارزشهاي قديمي بهدليل درست دروني نشدن آنهاست، مثلا در گذشته رعايت احترام در كلام بسيار اهميت داشته اما در نسلهاي بعد اين اصل رعايت نميشود. تناقض ميان ارزشهاي گفته شده و آنچه در عمل اجرا شده است، نيز عامل تأثيرگذار ديگر در ضدارزش شدن درخواست در بيان نيازهاست، خودمحوري افراد نيز عاملي ديگر به حساب ميآيد. افسانه پورمحمدي (كارشناس مطالعات خانواده)، استفاده از جملات دستوري را به ساختار اجتماعي، تربيتي و فرهنگي جامعه وابسته ميداند. بهنظر ميرسد ريشه طلبكارانه رفتار كردن و عدمدرخواست در بيان خواستهها، به مسائل تربيتي و خانوادگي باز ميگردد. ما در تربيتمان ياد نميگيريم كه خواهش كردن و با لطف صحبت كردن، رعايت ادب و احترام به ديگران است نه احساس حقارت و ضعف. در اين صورت وقتي افراد تصورشان اين است كه با خواهش كردن كوچك ميشوند، دائما تلاش ميكنند كه از جملات امري استفاده كنند. ما به اين صورت بار ميآييم و طرز صحيح صحبت كردن و يا درخواست را ياد نميگيريم و اين قضيه در تمامي ارتباطها و در تمامي سطوح وجود دارد. وي با بيان مثالهايي در نقشهاي مختلف، ميافزايد: وقتي رئيسي با كارمند خود با لحني بايد گونه و دستوري صحبت ميكند، دايره اقتدار را در ذهن خود وسيعتر ميانگارد و فكر ميكند بايد كارمندان سلسله مراتب قدرت را از ياد نبرند و با ذكر آن مرتبا اين نكته را يادآوري ميكند.بهنظر ميرسد همكاران بهدليل حس رقابتي كه نسبت به هم دارند با يكديگر بايد گونه برخورد ميكنند. در اين صورت هر كسي كه خواهش گونه برخورد كند فكر ميكند رتبه اش پايينتر است. پس« بايد» ميگويند تا احساس برتري كنند. بايد گفتن در نقش والدين و اساتيد نسبت به فرزندان و شاگردان تا حدي كه فرزند به تمييز درست و نادرست و شاگرد به فهم آنچه بايد بياموزد برسد لازم است، ولي نبايد ادامه يابد. طولاني شدن اقتدارها در هر حوزهاي باعث مشكلات ميشود. مثلا لازم است والدين بچه تا سن 16 سالگي وي اعمال اقتدار داشته باشند و پس از آن كم كم دايره اقتدار را كمتر كنند اما متأسفانه در خيلي از موارد اين وضعيت را ادامه ميدهند. يكي از پيامدهاي اين طولاني شدن اقتدار، تحقير شخصيت هاست و باعث ايجاد مشكل ميشود.در روابط حرفهاي، دانشگاهها و فضاهاي آموزشي نيز طولاني شدن اقتدارها باعث ايجاد اشكال ميشود. انتظارات، تا چه حد منطقي اند؟ تا به حال به پاسخ اين سؤال انديشيدهايد كه در جامعه ما تا چه حد انتظاراتمان از هم منطقي اند؟ جامعه ما جامعهاي پرتنش و پرچالش است. چالش در همه جوامع وجود دارد، اما تنش به ساختار جامعه مرتبط است. افزايش انتظارات در جامعه ما تا حدي ناشي از ورود ما به دوره جهاني شدن است؛ امري كه در زندگي همه تأثير گذاشته است (وجود كالاهاي مختلف، ادغام جوامع و نزديك شدن حوزههاي زندگي به هم). در اين زمان نسبت به نسل پيش اطلاعات افراد از هر چيزي افزايش يافته است و بديهي است كه اطلاعات بر نوع رفتار و انتظارات بيش از حد تأثيرگذار است. ميتوان گفت واقعيت موجود باعث بهوجود آمدن انتظارات شده است و انتظارات نيز بر واقعيت موجود تأثيرگذار است و شكاف بين واقعيت موجود و انتظارات باعث ايجاد چالش ميشود. سعيدي ميافزايد: اگر راه و شيوه درست را براي منطقي كردن انتظارات ندانيد، كنشها براي رسيدن به انتظارات خشم آلوده ميشود و حتي به درگيري فيزيكي و رواني ميانجامد.بروز انتظارات غيرمنطقي به اين علت است كه ما شيوههاي كاهش چالشها را نميدانيم. وي نوع ابراز خواستهها را در كسب نتيجه، ضروري ميداند و در اين زمينه ميگويد: انتظارات يا منطقياند يا غيرمنطقي. انتظارات منطقي اگر درست ابراز شود پذيرفته ميشود و اگر درست ابراز نشود حذف ميشود. نتيجه دستور دادن «بايد» گفتن و دستور دادن باعث دوري، انزجار و لجاجت افراد ميشود و نتيجه آن نيز سطحي و زودگذر است اما خواهش كردن نتيجه رواني مثبتي دارد. افسانه پور محمدي در اين زمينه ميگويد: اگر به جاي«بايد» از عبارت« بهتر است» استفاده شود نتيجه بسيار پايدارتر و مطلوبتر خواهد بود و بار منفي كلمه«بايد» نيز گرفته ميشود. وي همچنين معتقد است كه درصورت طلبكارانه و دستوري برخورد كردن افراد، جامعه دچار سيكلي معيوب از تنشها، فشارها، تقاضاهاي برآورده نشده، ناكاميها و سركوب شدنها ميشود كه اگر كسي در آن سيكل بيفتد، تلاش ميكند احساس حقارت و خود كمتربيني خود را با فرياد كردن خواستهها التيام بخشد و با استفاده از بايدها بهدنبال شفاي سطحي زخمهاي دروني خويش باشد. ما بر مكالماتمان حاكم نيستيم و اين از بينشهايمان نشأت ميگيرد. بايد گفتن ناشي از جهان بيني است كه بر تعاملات و روابط جامعه ما حاكم است. سعيدي ميگويد:بهنظر من اگر اين قضايا را بهعنوان مكانيسمها در نظر بگيريم باعث ميشوند كه چرخ جامعه كند حركت كرده و جامعهاي پرتنش داشته باشيم. برعكس آن رابطههاي دوستانه و محترمانه در هر سطحي باعث سرعت و حركت روانتر چرخ جامعه ميشود. وي در ادامه ميافزايد: رفتار درست و استفاده از كلمات و جملات درخواست گونه و همراه با احترام در هر سطحي باعث سالمتر و بهتر شدن روابط شده و فعاليتها را كاراتر و نتايج آن را مثبتتر خواهد كرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]
صفحات پیشنهادی
چرا با هم سر جنگ داريم؟
چرا با هم سر جنگ داريم؟-چرا بعضي افراد هميشه در هنگام درخواست، لحن و ژستي طلبكارانه داشته و از كلمات دستوري استفاده ميكنند؟ چرا در درخواستها كمتر از كلمه لطفا ...
چرا با هم سر جنگ داريم؟-چرا بعضي افراد هميشه در هنگام درخواست، لحن و ژستي طلبكارانه داشته و از كلمات دستوري استفاده ميكنند؟ چرا در درخواستها كمتر از كلمه لطفا ...
همسر شهید همت: از برخورد با دختران جوان گریهام میگیرد
همسر شهید همت: از برخورد با دختران جوان گریهام میگیرد-سیاست > چهره ها - ژیلا ... میسوخت و میگفت: "چرا همسنهای ما و بزرگترهای ما نمیآیند که باید بار جنگ بر دوش این ... در این مرحله تضادی که داریم تضاد اخلاقی است و با اینها از نظر اخلاقی درگیریم.
همسر شهید همت: از برخورد با دختران جوان گریهام میگیرد-سیاست > چهره ها - ژیلا ... میسوخت و میگفت: "چرا همسنهای ما و بزرگترهای ما نمیآیند که باید بار جنگ بر دوش این ... در این مرحله تضادی که داریم تضاد اخلاقی است و با اینها از نظر اخلاقی درگیریم.
همسر باکری : ميرحسين شبيه شهداست
همسر باکری : ميرحسين شبيه شهداست-فاطمه اميراني: بعد از فوت امام(ره) خيلي سخت ... همه کشورها در جنگ کوپني مي شوند اصلا اقتصاد بازاري با جنگ جور در مي آيد؟ ... ما در روايت داريم "القران کتاب يفسره الزمان" و يا چرا نمي شود از مجتهد متوفي تقليد کرد .
همسر باکری : ميرحسين شبيه شهداست-فاطمه اميراني: بعد از فوت امام(ره) خيلي سخت ... همه کشورها در جنگ کوپني مي شوند اصلا اقتصاد بازاري با جنگ جور در مي آيد؟ ... ما در روايت داريم "القران کتاب يفسره الزمان" و يا چرا نمي شود از مجتهد متوفي تقليد کرد .
بانوان جهت رابطه بهتر با همسر
بانوان جهت رابطه بهتر با همسر-شايد صحبت كردن در مورد اين موضوع خيلي سخت و ... همه ما دوست داريم كه زندگي زناشويي ما با گذشت زمان رونق خود را حفظ كند و هر روز ... چرا تصور مي كنيد كه شما در ارتباط و نزديكي با همسرانتان تنها نقش دوم و تابع را .... معاویه: آیا در جنگ جمل حاضر بودی هنگامی كه علی با عایشه، همسر محترم رسول خدا ـ صلّی الله .
بانوان جهت رابطه بهتر با همسر-شايد صحبت كردن در مورد اين موضوع خيلي سخت و ... همه ما دوست داريم كه زندگي زناشويي ما با گذشت زمان رونق خود را حفظ كند و هر روز ... چرا تصور مي كنيد كه شما در ارتباط و نزديكي با همسرانتان تنها نقش دوم و تابع را .... معاویه: آیا در جنگ جمل حاضر بودی هنگامی كه علی با عایشه، همسر محترم رسول خدا ـ صلّی الله .
چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ تداوم یافت؟
مقطع اول مربوط به آغاز جنگ تا آزاد سازی خرمشهر است که استراتژی ایران نظامی و با هدف ... و میگفتند: باید سر مرز بمانیم و امام هم سئوال کردند، چرا باید از مرز عبور کنید. ... بنابراین همه با استراتژی سیاسی، پس از آزاد سازی خرمشهر موافق بودند و دیگر .... آن نشان داد که ما توان کافی برای تداوم جنگ تا حصول نتیجه لازم را داریم تا بتوانیم .
مقطع اول مربوط به آغاز جنگ تا آزاد سازی خرمشهر است که استراتژی ایران نظامی و با هدف ... و میگفتند: باید سر مرز بمانیم و امام هم سئوال کردند، چرا باید از مرز عبور کنید. ... بنابراین همه با استراتژی سیاسی، پس از آزاد سازی خرمشهر موافق بودند و دیگر .... آن نشان داد که ما توان کافی برای تداوم جنگ تا حصول نتیجه لازم را داریم تا بتوانیم .
گفتگویی با همسر شهید سید مرتضی آوینی
گفتگویی با همسر شهید سید مرتضی آوینی-گفتگویی با همسر شهید سید مرتضی آ ... چرا؟ به خاطر این كه از همان ابتدا مرتضی برای من حالت مراد بودن را داشت. رد و بدل كردن ... هرچه به زمان شهادت نزدیك میشدیم، بدون هیچ اغراقی احساس میكردم داریم به سالهای اول ... به تدریج كه به زمان شهادت ایشان نزدیك میشدیم و روزهای بعد از جنگ، ما بیشتر ...
گفتگویی با همسر شهید سید مرتضی آوینی-گفتگویی با همسر شهید سید مرتضی آ ... چرا؟ به خاطر این كه از همان ابتدا مرتضی برای من حالت مراد بودن را داشت. رد و بدل كردن ... هرچه به زمان شهادت نزدیك میشدیم، بدون هیچ اغراقی احساس میكردم داریم به سالهای اول ... به تدریج كه به زمان شهادت ایشان نزدیك میشدیم و روزهای بعد از جنگ، ما بیشتر ...
میلیبند: برای افغانستان نقشههای بزرگی در سر داریم
... در سر داریم-بین الملل > خاورمیانه - دیود میلیبند در مصاحبه با روزنامه فیگارو از نقشههای ... در وهله اول امنیت؛چرا که ارتقای ضریب امنیتی برای دفاع از کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.دوم شیوه حکومت و افزودن کارآیی آن، هم در عرصه داخلی و هم ملی. ... پرسش: 8 سال است که جنگ در این کشور جریان دارد، انگلیسیها و فرانسویها روز به روز ...
... در سر داریم-بین الملل > خاورمیانه - دیود میلیبند در مصاحبه با روزنامه فیگارو از نقشههای ... در وهله اول امنیت؛چرا که ارتقای ضریب امنیتی برای دفاع از کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.دوم شیوه حکومت و افزودن کارآیی آن، هم در عرصه داخلی و هم ملی. ... پرسش: 8 سال است که جنگ در این کشور جریان دارد، انگلیسیها و فرانسویها روز به روز ...
چرا كوفيان به جنگ امام حسين (علیه السلام) رفتند؟
چرا كوفيان به جنگ امام حسين (علیه السلام) رفتند؟ ... با ديدي كه نسبت به مردم كوفه داريم انتظار آن نميرفت كه با يك چرخش تمام، ... داود بن علي هم به زيد بن علي گفت: يابن عمّ انّ هؤلاء يغرونك من نفسك، أليس قد ... عمرو گفت: دستور ده تا قرآنها را بر سر نيزه كنند، زيرا اين كار موجب پيروزي ما و متفرق شدن نيروهاي علي (علیه السلام) ميشود.
چرا كوفيان به جنگ امام حسين (علیه السلام) رفتند؟ ... با ديدي كه نسبت به مردم كوفه داريم انتظار آن نميرفت كه با يك چرخش تمام، ... داود بن علي هم به زيد بن علي گفت: يابن عمّ انّ هؤلاء يغرونك من نفسك، أليس قد ... عمرو گفت: دستور ده تا قرآنها را بر سر نيزه كنند، زيرا اين كار موجب پيروزي ما و متفرق شدن نيروهاي علي (علیه السلام) ميشود.
کجای جنگ مقدس است؟ - vazeh.com :: واضح پايگاه جامع ایرانیان
... دوگانه كه ما ایرانیان بخوبی در میراث دینی و ادبی خویش به كفایت سراغ داریم. علی شریعتی در یكی از دو كتاب كویر یا گفتگوهای تنهایی از این موضوع با تعبیر ... شده از روی نقشه، روستا بودند، مدرسه، مزرعه یا یك تپه سر سبز یا یك اثر تاریخی. ... جدید بر دوش می كشند. با همه ی این بدبختی ها و آسیب ها باز هم میگوییم دفاع مقدس . چرا؟
... دوگانه كه ما ایرانیان بخوبی در میراث دینی و ادبی خویش به كفایت سراغ داریم. علی شریعتی در یكی از دو كتاب كویر یا گفتگوهای تنهایی از این موضوع با تعبیر ... شده از روی نقشه، روستا بودند، مدرسه، مزرعه یا یك تپه سر سبز یا یك اثر تاریخی. ... جدید بر دوش می كشند. با همه ی این بدبختی ها و آسیب ها باز هم میگوییم دفاع مقدس . چرا؟
کجای جنگ مقدس است؟ - vazeh.com :: واضح پايگاه جامع ایرانیان
... دوگانه كه ما ايرانيان بخوبي در ميراث ديني و ادبي خويش به كفايت سراغ داريم. علي شريعتي در يكي از دو كتاب كوير يا گفتگوهاي تنهايي از اين موضوع با تعبير ... شده از روي نقشه، روستا بودند، مدرسه، مزرعه يا يك تپه سر سبز يا يك اثر تاريخي. ... جديد بر دوش مي كشند. با همه ي اين بدبختي ها و آسيب ها باز هم ميگوييم دفاع مقدس . چرا؟
... دوگانه كه ما ايرانيان بخوبي در ميراث ديني و ادبي خويش به كفايت سراغ داريم. علي شريعتي در يكي از دو كتاب كوير يا گفتگوهاي تنهايي از اين موضوع با تعبير ... شده از روي نقشه، روستا بودند، مدرسه، مزرعه يا يك تپه سر سبز يا يك اثر تاريخي. ... جديد بر دوش مي كشند. با همه ي اين بدبختي ها و آسيب ها باز هم ميگوييم دفاع مقدس . چرا؟
-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها