واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سایت مقام معظم رهبری س 1167: آيا رقص محلى در عروسىها جايز است؟ شركت در اين مجالس چه حكمى دارد؟ ج:اگر رقص بگونهاى باشد كه باعث تحريك شهوت شده ويا مستلزم فعل حرام يا ترتّب مفسدهاى باشد، جايز نيست و شركت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأييد كار حرام ديگران محسوب شود و يا مستلزم كار حرامىباشد جايز نيست و در غير اين صورت اشكال ندارد. س 1168: رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسيقى حرام است يا حلال؟ و در صورتى كه حرام باشد، آيا ترك مجلس بر شركت كنندگان واجب است؟ ج: رقص بطور كلى اگر بگونهاى باشد كه شهوت را تحريك كند و يا مستلزم كار حرام و ياترتّب مفسدهاى باشد، حرام است و تَرك آن مجلس به عنوان اعتراض بر كار حرام، چنانچه مصداق نهى از منكر محسوب شود، واجب است. س 1169: رقص محلى مرد براى مرد و زن براى زن و يا مرد در بين زنان و زن در بين مردان، چه حكمى دارد؟ ج: اگر بگونهاى باشد كه شهوت را تحريك كند و يا مستلزم فعل حرام يا ترتّب مفسدهاى باشد و يا زن در بين مردان بيگانه برقصد، حرام است. س 1170: رقص دستهجمعى مردان چه حكمى دارد؟ مشاهده رقص دختران خردسال از تلويزيون و غير آن چه حكمى دارد؟ ج: اگر رقص بگونهاى باشد كه موجب تحريك شهوت شود و يا مستلزم كار حرامىباشد، حرام است، ولى اگر نگاه كردن به آن باعث تأييد، فرد گناهكار و تجّرى او و ترتّب فساد نشود، اشكال ندارد. س 1171: رقص مرد براى مرد و زن براى زن چه حكمى دارد؟ اگر رفتن به عروسى بخاطر احترام به عادتهاى اجتماعى باشد آيا به علت احتمال وجود رقص اشكال شرعى دارد؟ ج: بطور كلى اگر رقص بگونهاى باشد كه منجر به تحريك شهوت شود يا مستلزم فعل حرام يا ترتّب مفسدهاى باشد، حرام است. ولى اصل شركت در عروسىهايى كه احتمال رقص در آنها وجود دارد تا زمانى كه به عنوان تأييد، مرتكب كار حرام محسوب نشود و موجب ابتلا به حرام هم نشود، اشكال ندارد. س 1172: آيا رقص زن براى شوهرش يا مرد براى همسرش حرام است؟ ج: اگر رقص زن براى شوهرش يا برعكس، همراه ارتكاب حرامى نباشد، اشكال ندارد. س 1173: آيا رقصيدن در جشن عروسى فرزندان جايز است هر چند توسط پدران يا مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد؟ ج: اگر از نوع رقص حرام باشد، حرام است. هر چند توسط پدران و مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد. س 1174: زن شوهردارى در عروسيها بدون اطلاع شوهرش در برابر بيگانگان مىرقصد و اين عمل را چندين بار تكرار كرده و امر به معروف و نهى از منكر شوهرش در او اثر نمىكند، تكليف چيست؟ ج: رقص زن در برابر بيگانگان مطلقا حرام است و خارج شدن از منزل بدون اجازه شوهر هم فىنفسه حرام است و موجب نشوز و محروميت از استحقاق نفقه نيز مىگردد. س 1175: رقص زنان در برابر مردان در مجالس عروسى روستايى كه آلات موسيقى در آنها بكار مىرود چه حكمى دارد؟ و تكليف ما دربرابر آن چيست؟ ج: رقص زنان در برابر بيگانگان و همچنين هر رقصى كه موجب مفسده و برانگيخته شدن شهوت گردد، حرام است و بكارگيرى آلات موسيقى و گوش دادن به آنها هم اگر به صورت لهوى و مطرب باشد، حرام است و وظيفه مكلّفين در اين موارد نهىازمنكر است. س 1176: رقص كودك مميّز در مجالس زنان يا مردان، اعم از اينكه پسر باشد يا دختر، چه حكمى دارد؟ ج: كودك غيربالغ چه پسر و چه دختر تكليفى ندارد ولى سزاوار نيست افراد بالغ او را تشويق به رقص كنند. س 1177: ايجاد مراكزى براى آموزش رقص چه حكمى دارد؟ ج: ايجاد مراكز تعليم و ترويج رقص با اهداف نظام اسلامى منافات دارد. س 1178: رقص مردان در برابر زنانى كه از محارم آنان هستند و همچنين رقص زنان در برابر مردانى كه از محارم آنان هستند، اعم از اينكه سببى باشند يا نسبى، چه حكمى دارد؟ ج: در رقص حرام فرقى بين مرد يا زن نيست و همچنين فرقى نمىكند كه در برابر محرم باشد يا در برابر نامحرم. س 1179: آيا مبارزه نمايشى با عصا در عروسىها جايز است؟ اگر همراه آن آلات موسيقى بكار روند چه حكمى دارد؟ ج: اگر به صورت بازى ورزشى تفريحى باشد و در آن خوف خطر بر جان انسان نباشد، فىنفسه اشكال ندارد، ولى بكارگيرى آلات موسيقى به نحو لهوى و طربآور، به هيچ وجه جايز نيست. س 1180: «دبكة» چه حكمى دارد؟ (نوعى رقص محلى است كه در آن افراد دستها را به هم انداخته و بگونهاى هماهنگ پاهاى خود را همراه با پرش و حركات بدنى به زمين مىكوبند كه صداى شديد و منظمى ايجاد مىكند.) ج: دبكة حكم رقص را دارد. بنابر اين اگر بگونهاى باشد كه شهوت را تحريك كند يا همراه با استفاده از آلات لهو و بصورت لهوى باشد و يا فسادى بر آن مترتّب شود، حرام است و در غير اين صورت اشكال ندارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]