تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827745876




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفاوت‌های رفتاری در خانواده‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی:
مهربانی با پیش شرط یا بدون آن‌ غذا خوردن با خانواده خانواده‌هایی كه دور و بر ما زندگی می‌كنند با همه تفاوت‌هایشان در شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در 2 قالب كلی پذیرنده و طرد كننده قرار می‌گیرند. برخلاف خانواده‌های طردكننده ، فضای خانواده‌های پذیرنده یا مشاركت جو به گونه‌ای طراحی شده است كه به دیدگاه‌ها، اظهارنظرها، استعدادها و كنش‌های اعضا فرصت بروز و ظهور می‌دهد. اعضای خانواده‌های پذیرنده بدون پیش شرط و تبصره با هم مهربانی می‌كنند ، اختلافات را به شكلی هدایت شده بروز می‌دهند ، به عقاید همدیگر احترام می‌گذراند ، برنقاط قوت هم تكیه می‌كنند ، از یكدیگر عیب جویی نمی‌كنند و در پی سلطه نیستند. دكتر فرزانه صداقت، روان‌شناس با تشریح 2 نوع خانواده كلی (خانواده پذیرنده و خانواده طردكنند) معتقد است: خانواده‌های نوع اول شكلی پذیرنده دارند. به این معنا كه روابط اعضا با هم براساس پذیرش دیگری شكل می‌گیرد ، اما خانواده‌های نوع دوم سلطه جو و طردكننده‌اند و دائم در حال دفع دیگری هستند. شما هر خانواده‌ای را كه دور و برتان می بینید می‌توانید در این دو مدل جای بدهید. به هر حال ویژگی‌های این دو نوع خانواده در مقابل یكدیگر قرار می‌گیرد. اگر در خانواده‌های نوع اول خویشتن دوستی و دیگر دوستی را می‌بینیم، در خانواده‌ نوع دوم افراد هم با خود و هم با دیگری سوءرفتار دارند و محبت یكدیگر را نمی‌پذیرند. در ضمن در این نوع خانواد‌ه‌ها سلطه‌جویی به شكل فعال یا منفعل دیده می‌شود. در خانواده‌های پذیرنده، توانایی‌ها و قابلیت‌های افراد آنچنان كه هست پذیرفته می‌شود و بایدها و نبایدهای توهین‌آمیز و تحقیركننده وجود ندارد. اگر باید و نبایدی هم مطرح می‌شود توام با مهر و علاقه است، در صورتی كه در خانواده‌های نوع دوم، این تصور غلط رایج است كه همه باید مثل ما باشند. معیشت ، بیرون از دایره پذیرش و طرد به اعتقاد این روان‌شناس، پذیرنده بودن یا نبودن خانواده ارتباطی با جبر روزگار یا شرایط اقتصادی ندارد. چه بسا خانواده‌هایی كه در شرایط بغرنج اقتصادی قرار دارند اما پذیرنده‌اند ، همچنان كه لئوبوسكالیكا، در كتاب پرتیراژ « زندگی با عشق چه زیباست» تعریف می‌كند كه خانواده‌ای فقیر داشته، به طوری كه مجبور بوده‌اند كلم پخته بخورند اما یكدیگر را دوست داشتند و به هم عشق می‌ورزیدند. در مقابل خانواده‌هایی هم وجود دارند كه كوچك‌ترین دغدغه و مشكل اقتصادی ندارند و در رفاه كامل با بهترین امكانات زندگی می‌كنند اما جو همین خانواده‌ها و روابط حاكم بر آن سرد و طردكننده است. خانواده بینش ، گام اول‌ اما پرسشی وجود دارد: آیا خط‌كشی بین خانواده‌های پذیرنده و طردكننده ، همیشگی است؟ خانواده‌ای كه طردكننده است، برای همیشه طردكننده است؟ فضای خانواده را نمی‌توان تغییر داد؟ دكتر صداقت شرط تغییر از طرد به پذیرش را بینش می‌داند: بینش اولین گام برای تغییر است. بسیاری از افراد واقعا حالشان خوب نیست اما درباره این موضوع بینش ندارند و اگر هم كسی به آنها بگوید حالشان خوب نیست، بلافاصله گارد می‌گیرند و شروع می‌كنند به متهم كردن بنابراین بینش نسبت به مشكل گام نخست در تغییر است و گرنه كسی كه می‌گوید:‌«ما همین طور كه هستیم خوبیم» به همان وضعیت موجودش قناعت كرده است. اما وقتی خانواده‌ای پذیرفت كه روابطش نه براساس احترام متقابل كه بر مدار سلطه قرار دارد و از طرفی می‌خواهد این وضعیت را تغییر دهد ، با برگزاری دوره‌های مهارت زندگی می‌توان رفتارهای این خانواده را اصلاح كرد، به شرط این كه درمانگر مشوق خوبی باشد و خانواده را در مسیر نرم و آرامی قرار دهد . كودك خانواده پذیرنده ، كودك میانجی‌ اما پژوهش صورت گرفته‌ای در یكی از كشورها تفاوت خانواده‌های پذیرنده و طردكننده را به طرز جالبی نشان می‌دهد. این پژوهش آنقدر تاثیرگذار بوده كه در حال حاضر به فیلمی‌ آموزشی در سراسر جهان تبدیل شده است. فضای این پژوهش در یك مهدكودك می‌گذرد. در این پژوهش 2 دوربین در بیرون و درون مهدكودك رفتارهای والدین و بچه‌ها را زیرنظر گرفت. نكته جالب اینجا بود كه وقتی خانواده‌ها برای بردن بچه‌ها به مهدكودك می‌آمدند رفتارهای كاملا متفاوتی داشتند. پدر و مادری به محض خروج بچه از مهدكودك او را در آغوش می‌گرفتند، می‌بوسیدند و به اتفاق سوار ماشین می‌شدند. خانواده دیگری از ماشین پیاده می‌شدند، سلام و احوالپرسی رد و بدل می‌كردند. خانواده‌هایی هم بودند كه زحمت پیاده شدن از ماشین را به خودشان نمی‌‌دادند، از همان جا به بچه می‌گفتند: بپر بالا! بعد هم غر می‌زدند كه چرا یقه لباست آن طوری است، چرا كیفیت را آن طور دست گرفته‌ای ، چرا... در این پژوهش چندین هفته رفتار خانواده‌ها به این شكل كنترل می‌شد. از طرفی همزمان با این دوربین، دوربین دیگری اعمال و رفتارهای كودكان را ضبط می‌كرد. در یكی از صحنه‌های این پژوهش كه بعدا به فیلم مستند آموزشی تبدیل شد، 2 كودك از خانواده‌های طردكننده (همان خانواده‌هایی كه جلوی مهدكودك رفتار سردی با كودكانشان داشتند) در حال دعوا با هم هستند و به صورت هم چنگ می‌اندازند. در این میان كودكی كه از خانواده پذیرنده است (همان خانواده‌هایی كه از ماشین پیاده می‌‌شوند و كودكشان را در آغوش می‌گیرند) سعی می‌كند با میانجگیری آن دو كودك را از هم جدا كند. آنچه واضح است این كه والدین كه خودشان را دوست ندارند ، نمی‌توانند كودكشان را هم دوست داشته باشند. پدر مادری كه تصور می‌كنند تعریف از خود، خودخواهی است، نمی‌توانند نه خود و نه دیگری (كودكشان) را بپذیرند. والدینی كه طردكننده‌اند ، تصور می‌كنند اگر از كودكشان تعریف كنند لوس می‌شود ، در صورتی كه پژوهش‌های جدید روانشناختی نشان می‌دهد برای رشد مطلوب كودك تا زمانی كه او خودش می‌خواهد باید در آغوش والدین بماند. اتفاق دیگری كه در این قبیل خانواده‌ها می‌افتد و بسیار حائز اهمیت است، تصور غلط فرزندان از معیارهای محبت والدین است. فرزندان در این خانواده‌ها عمدتا محبت والدین را مشروط به رسیدن به خواسته‌هایشان می‌كنند .به عبارت بهتر آنها اگر بلافاصله به خواسته‌ها و درخواست‌هایشان برسند ، دست به این نتیجه‌گیری می‌زنند كه: « پس والدین ما را دوست دارند»‌ اما در صورتی كه به این خواسته‌ها نرسند ، تصور می‌كنند « آنها از ما بدشان می‌آید». این در حالی است كه در خانواده‌های مشاركت جو به دلیل این كه فرزندان در جریان تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌گیرند ، بخوبی از وضعیت و فضای اقتصادی ‌ معیشتی خانواده آگاهند و سطح انتظارات و توقعات خود را در سطح هزینه‌ها و درآمدها موازنه می‌كنند. اتفاق دیگری كه در این خانواده‌ها می‌افتد ، مستقل بودن محبت والدین از رسیدن به خواسته‌های فرزندان است. در این خانواده‌ها محبت والدین در ذهن فرزندان مولفه‌ای مجزا از رسیدن آنها به خواسته‌هایشان است بنابر این وقتی فرزندی در این خانواده به خواسته‌هایش نمی‌رسد ، اولا آن را به كمبود محبت پدر مادر گره نمی‌زند و در گام‌ بعدی به سبب درك و دریافت درستی كه از واقعیت‌های خانواده‌اش دارد، فضا را به سمت تنش هدایت نمی‌كند. منبع : جام جم پایگاه اینترنتی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن