تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821167862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيروزي اولاند و جدايي فرانسه از راديكاليسم آمريكايي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پيروزي اولاند و جدايي فرانسه از راديكاليسم آمريكايي
تهران،گروه ميزگردها - تلاش براي تحريم ايران، تبعات سنگيني براي اقتصاد بحران زده ي كشورهاي اروپايي داشته است، بر همين اساس كارشناسان فرانسوي توصيه مي كنند كه اولاند در تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران مشاركت نداشته باشد.


به گفته كارشناسان مسائل اقتصادي، مستاجر سوسياليست تازه كاخ اليزه تبعات مهم و فوري براي مذاكرات هسته اي ايران و گروه 1+5 در بغداد و نيز تحريم هاي فعلي پاريس عليه تهران، براي خروج اين كشور از بحران اقتصادي، خواهد داشت.

هر چند كه دولت اولاند هنوز مستقر نشده اما از همين حالا مي توان حدس زد كه فرانسوي ها ديگر در مقابل سياست رياضت اقتصادي ساركوزي تاب تحمل از كف داده و مايل نيستند كه اولاند جا پاي ساركوزي بگذارد، امري كه خود اولاند هم آن را پس زده و با شعار تغيير به ميدان آمد و مردم هم به همين دليل به او راي دادند .

كارشناسان معتقدند اولاند به سبب تعلق به حزب سوسياليست و متصل بودن به يك شبكه نخبگاني متفاوت از آنچه هم اكنون در دولت "ساركوزي" حضور دارد، ترجيح خواهد داد بسياري از كادرهاي كليدي دولت وي بويژه در حوزه هاي سياست خارجي و امنيت ملي را تغيير دهد.

بنا بر اين مردم فرانسه انتظار دارند تا اولاند از سياست هايي كه اقتصاد اين كشور را به سوي ورشكستگي سوق داده بويژه دنباله روي از سياست هاي استعماري ،تجاوزكارانه و اشغالگرانه آمريكا، دوري كند .

*گروه ميزگردهاي تحليلي ايرنا به منظور بررسي راهبردهاي آتي سوسياليست ها به رهبري رييس جمهوري جديد فرانسه با "كاظم جلالي" سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، "حميدرضا ترقي" دبير امور بين الملل حزب موتلفه و "محمد كرمي راد" نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت و گو كرده است.

* تجديد نظر رفتار پاريس در قبال برنامه هاي صلح آميز هسته اي ايران

"كاظم جلالي"، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه ساركوزي اشتباهات فراواني در دوران زمامداريش داشت، مي گويد: وي در زمينه سياست خارجي و پيروي از آمريكا ، افراط گرايي سياسي و حمايت بي چون و چرا از رژيم صهيونيستي و ناديده گرفتن حقوق ملت ها در جريان بيداري اسلامي دچار اشتباهات فاحشي شد.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس يادآور شد: اين اشتباهات ساركوزي كه وي در سخنراني اخيرش نيز بدان اعتراف كرد، سبب شكست حزب خويش در انتخابات فرانسه شد.

معتقدم "اولاند" بايد با آسيب شناسي نسبت به اشتباهات ساركوزي با تغيير رفتار سياسي، چهره فرانسه را در مجامع بين المللي اصلاح كرده و همچون دولت هاي گذشته تصوير تقريبا متعادلي در دنياي چند قطبي به جهانيان ارايه دهد.

متاسفانه در دوران ساركوزي برخلاف رويه هاي گذشته، فرانسه يكباره كاملا در جرگه دنياي يك قطبي و ايالات متحده آمريكا قرار گرفت.

وي با بيان اينكه انتظار مي رود دولت جديد پاريس تغيير رفتار و سياست در قبال سياست خارجي خويش و علي الخصوص ايران داشته باشد، خاطرنشان مي سازد: جمهوري اسلامي ايران در موضوع هسته اي از ابتدا با دقت و صلابت گام برداشت، هر چند كه آمريكايي ها و شركاي سياسي آنان بسياري تلاش كردند تا چهره ايران را در عرصه جهاني مخدوش كنند، اما موفقيتي براي آنان حاصل نشد.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مي افزايد: طبيعي است كه دولت جديد فرانسه با توجه به شعارهاي تبليغاتي خويش در زمان انتخابات، تجديد نظري جدي در مورد چگونگي رفتار در قبال برنامه هاي صلح آميز هسته اي ايران داشته باشد.

جلالي مي گويد: معتقدم در شرايط كنوني فرانسه بايد در زمينه سياست خارجي به مسير گذشته خويش بازگشته و در راستاي جهان چند قطبي گام بردارد.

هم اكنون اقتصاد بسياري از كشورهاي اروپايي در حالت ركود بوده و آنان براي اصلاح و خروج از اين بحران چاره اي جز تغيير رفتار در قبال جمهوري اسلامي ايران و رفع تحريم ها ندارند.

*رفع تحريم ها سبب تحقق شعارهاي اقتصادي "اولاند" مي شود

"حميدرضا ترقي"، دبير اموربين الملل حزب موتلفه نيز در مورد انتخابات فرانسه مي گويد: انتخاب رييس جمهوري جديد فرانسه از حزب سوسياليست نشاندهنده عدم قبول سياست هاي حزب ساركوزي طي ساليان گذشته از جانب مردم است.

مردم به سياست هاي ساركوزي معترض بوده و آن را عامل بسياري از مشكلات و بحران هاي اقتصادي و تنش هاي سياسي فرانسه در عرصه سياست خارجي و داخلي مي دانند.

طبيعي است كه نامزد حزب سوسياليست فرانسه در چنين شرايطي كه از مباني فكري و نظري متفاوتي با حزب ساركوزي برخوردار است در انتخابات رياست جمهوري پيروز شود.

ترقي مي افزايد: اين انتخابات و پيروزي حزب سوسياليست بطور يقين در نوع التزام فرانسه به سياست هاي آمريكا و نيز پيروي از رژيم صهيونيستي تاثير گذار خواهد بود.

بنظر مي رسد اين تغيير سياست دولت فرانسه همانگونه كه موجب نگراني دولتمردان آلمان نيز شده است، در آينده نزديك چالش هاي جدي را در اتحاديه اروپا ايجاد كرده و نيز سبب تغيير موضع پاريس در قبال فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران شود.

دبير امور بين الملل حزب موتلفه خاطرنشان مي سازد: بطور يقين اين تغيير سياست فرانسه و جانشيني "اولاند" به جاي ساركوزي در مذاكرات آتي ايران با گروه 1+5 بي تاثير نخواهد بود.

آن چه كه مسلم است اتخاذ سياست همگرايي با ايالات متحده آمريكا در قبال تحريم جمهوري اسلامي ايران از جمله عوامل ريشه اي بحران هاي سوخت و انرژي است كه هم اكنون گريبانگير مردم فرانسه است.

رييس جمهوري جديد فرانسه براي خروج از بحران اقتصادي بايد در سياست پاريس تغيير رويه داده و ديگر پيرو سياست هاي آمريكا و لابي صهيونيستي قرار نگيرد.

* رييس جمهوري جديد فرانسه كاملا گوش به فرمان آمريكا نخواهد بود

"محمد كرمي راد"، عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اين كه رييس جمهوري جديد فرانسه كاملا گوش به فرمان آمريكا نخواهد بود، مي گويد: با توجه به مواضع "فرانسوا اولاند" به نظر مي رسد در پي سياست هاي مستقل تري نسبت به ساركوزي در مقابل آمريكا و لابي صهيونيست ها است.

وي با تاكيد بر اين كه رويكرد مردم در رابطه با روسا و حكامشان در اروپا تغيير يافته است، ادامه مي دهد: ساركوزي با عملكرد غلطش ماهيت و هويت كشور فرانسه و شخصيت هاي بزرگ آن را زير سوال برد و مردم متوجه اشتباه بزرگ خود در خصوص انتخاب وي شدند.

كرمي راد با يادآوري اين كه مردم فرانسه با راي خود يك نه بزرگ به ساركوزي گفتند، اظهار داشت: بعد از 17 سال حزب سوسياليت توانست بر سر كار بيايد و مطمئنا رييس جمهوري جديد با رويكردهاي تازه وارد عرصه سياست خواهد شد.

رييس جمهوري فرانسه ديدگاه انتقادي نسبت به مواضع اتحاديه اروپا دارد و اين مي تواند براي برخي از سران اتحاديه اروپا نگران كننده باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه روز گذشته در گفت و گو با ايرنا شكست "نيكلا ساركوزي" را در انتخابات رياست جمهوري فرانسه نشانه شكست سياست هاي اشتباه وي دانست و اظهار اميدواري كرد كه سياست هاي دولت "فرانسوا اولاند" در جهت اصلاح رويكرد اشتباه گذشته باشد.

"رامين مهمانپرست" به طور ضمني از انتخاب اولاند استقبال كرد و اظهار داشت : روابط تاريخي دو كشور جمهوري اسلامي ايران و فرانسه، زمينه همكاري هاي گسترده تري را فراهم كرده است كه اميدواريم دوره جديدي از به كارگيري ظرفيت هاي موجود تهران - پاريس را شاهد باشيم.

گزارميز**9187**1542**

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80120519

سه|ا|شنبه|ا|19|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن