تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821169850




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متوسط شمارگان انتشار كتاب در سال 90 سه هزار نسخه بود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: متوسط شمارگان انتشار كتاب در سال 90 سه هزار نسخه بود
تهران - معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، متوسط شمارگان كتاب هاي منتشر شده در سال 90 را سه هزار نسخه اعلام كرد و گفت:‌ انتشار اين تعداد كتاب، زيبنده نظام فرهنگي و جمعيت 75 ميليوني كشور نيست.


"بهمن دري" روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه ادبيات ايرنا در مورد عملكرد اين معاونت در سال 90 افزود: بر اساس راهبردهاي كلان و سياست هاي موجود، پرداختن به نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در اولويت معاونت قرار دارد.

وي برپايي بيست وچهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران را يكي از بهترين دوره هاي اين رويداد فرهنگي طي سال هاي برگزاري آن برشمرد و گفت: در اين نمايشگاه، تمامي اركان حوزه نشر با هوشمندي و به خوبي به نمايش در آمد و خروجي مناسبي در عرصه كتاب و كتابخواني از خود بر جاي گذاشتند.

رييس شوراي سياستگذاري نمايشگاه كتاب، به برپايي نمايشگاه هاي استاني و تخصصي طي سال اشاره كرد و گفت: برپايي نمايشگاه هايي همچون "ياد يار مهربان" و در گونه هاي مانند "حوزه دين"، "كودك ونوجوان" و "دفاع مقدس" در برخي استانها از جمله اقدامات اين معاونت در سال 90 بود.

وي با تاكيد بر سياست وزارت ارشاد بر تمركز زدايي از پايتخت در برپايي نمايشگاه ها و رويداد هاي فرهنگي افزود: برگزاري نمايشگاه ها و آيين هاي نكوداشت براي 70 نفر از مفاخر و مشاهير در استان ها از اقداماتي است كه در هيچ يك از سال هاي پس از انقلاب رخ نداده است.

دري تجليل از بزرگان را به عنوان ارائه الگوي مناسب به جوانان عنوان كرد و افزود: اين امر در انتخاب مسير مناسب به جوانان كمك خواهد كرد.

** افزايش 300 درصدي بيمه اهالي قلم

وي حمايت از اهالي قلم را يكي ديگر از اقدامات معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد در سال 90 برشمرد و افزود: در سال گذشته(1389)، بيمه اهالي قلم تدريجي و اتفاقي صورت گرفت؛ اما در سال 90، نويسندگان با مراجعه حضوري به موسسه خانه كتاب و يا با هماهنگي ادارت كل ارشاد استانها، زير مجموعه اين طرح قرار گرفتند.

دري گفت: بيمه تكميلي نيز با همكاري صندوق حمايت از نويسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان در نظر گرفته شد كه با اجراي چنين طرح هاي، بيمه اهالي قلم، 300 درصد رشد داشته است.

** برپايي جايزه فصل در استان ها براي نخستين بار

دري به برگزاري جايزه هاي هدفمند از جمله كتاب سال، گام اول و جلال آل احمد اشاره كرد و گفت: جايزه كتاب فصل در شيراز بمنظور تمركز زدايي از برپايي برنامه ها در پايتخت صورت گرفت؛ برپايي جايزه گام اول در شهرستانها نيز زمينه خوبي براي آشنايي جوانان با فرهنگ و ادب، اعتنا به خلاقيت هاي نويسندگان، رصد و ديده باني استعدادها است كه سبب ايجاد انگيزه براي نويسندگان شهرستاني خواهد شد.

وي در مورد هفته كتاب و ويژگي هاي منحصر بفرد اين دوره گفت: به علت حجم برنامه ها، اين رويداد از هفته به ماه تبديل شد؛ در برنامه هاي اين دوره تلاش كرديم جنبه هاي كيفي را در نظر بگيريم. تجليل از شايستگان تقدير بيست ونهمين دوره كتاب سال در اسفند ماه و قبل از هفته كتاب سال آتي نيز از ديگر اقدامات خوب انجام شده در سال 90 بود.

به گفته دري، تشكيل هيات علمي با حضور چهره هاي توانمند و موثر در حوزه مكتوب براي جايزه جهاني كتاب سال به عمق بخشي جوايز كمك كرده و مي كند.

وي افزود: وجود هيات داوري متخصص و مجرب و همچنين هيات علمي از همه سلايق سبب خواهد شد منتخباني كه معرفي مي شوند، برگزيدگان واقعي باشند؛ اين دوره از كتاب سال و جايزه جهاني به اذعان صاحبنظران از بهترين دوره ها بود.

معاون امور فرهنگي وزير ارشاد، برپايي نخستين جلسه براي سي امين دوره كتاب سال و برخي مصوبات آن را يكي ديگر از اقدامات مهم برشمرد و ادامه داد: اين جلسه منجر به مصوبات مهمي از جمله زمان بندي منسجم براي داوري آثار، اتمام داوري جايزه جهاني زودتر از مهر ماه و دعوت از برگزيدگان خارجي و تجليل از آنها در كشور خود با كمك رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي و با حضور سفيران آنها در عرصه اسلام شناسي و ايران شناسي شد.

** تمديد حدود 1700 پروانه نشر در سال 90/ جهش كمي و كيفي در اين حوزه

وي درمورد تمديد و صدور مجوز نشر نيز گفت: اداره مجامع و تشكل هاي فرهنگي، متولي صدور مجوز انتشار كتاب و پروانه نشر است. تا پايان بهمن ماه، 472 پروانه نشر صادر و يكهزار 685 پروانه نشر براي متقاضيان تمديد شد.

دري به جهش كيفي و كمي در حوزه صدور پروانه نشر در سال جاري اشاره كرد و گفت: حدود 10 هزار ناشر در كشور وجود دارند كه حدود چهار هزار و 600 ناشر فعال هستند، و در سال جاري به 500 ناشر جديد با اخذ تعهدات مشروط به فعاليت، پروانه نشر داده شد.

وي به آيين نامه لغو پروانه ناشران غير فعال اشاره كرد و افزود: به ناشراني كه فعال نبوده و كتابي منتشر نكرده اند فرصت داديم تا در روند كار خود تجديد نظر كنند، در غير اين صورت مجوز آنها لغو خواهد شد.

** انتشار حدود 65 هزار كتاب در 11 ماهه سال 90 / 68 هزار كتاب تا پايان سال

وي در مورد تعداد كتب منتشر شده در سال 90 گفت: تا 11 ماهه گذشته، حدود 65 هزار عنوان كتاب منتشر شد كه اين رقم تا پايان سال به 68 هزار عنوان خواهد رسيد.

دري با تاكيد بر آنكه اين افرايش در بحث شمارگان نيز ديده مي شود، افزود: در حال حاضر ميانگين شمارگان كتاب در كشور سه هزار نسخه است كه نسبت به جمعيت 75 ميليوني اين تعداد رقم كمي است اما آمار نشان مي دهد در اين حوزه دو درصد افزايش داشته ايم كه بايد در سال آتي اين رقم افزايش يابد.

** توجه به كتب ديني متناسب با سياست هاي راهبردي و كلان نظام است

وي در پاسخ به اين سووال كه چرا توجه و حمايت معاونت امور فرهنگي از انتشار كتب ديني بيش از ساير كتب است، گفت: توجه به اين نكته، متناسب با راهبردهاي كلان نظام است؛ بسياري از شبهات موجود در جامعه پاسخ داده نشده كه نياز است خلاهاي موجود در اين زمينه پر شود.

دري افزود: معاونت امور فرهنگي حدود 20 ميليارد تومان كتاب در سال 90 خريداري كرده كه با توجه به عناوين منتشر شده، چهار ميليارد تومان در حوزه دين و سه ميليارد تومان در حوزه كتاب هاي ادبي بوده كه اگر به عناوين منتشر شده كتب ديني و ادبيات توجه كنيم اين رقم منطقي است.

به گفته معاون امور فرهنگي وزير ارشاد، در حوزه دين و تا نيمه اسفند ماه، 10 هزار و 654 عنوان كتاب و در حوزه ادبيات هفت هزار و 279 كتاب منتشر شد كه به صورت منطقي ميران خريد در حوزه دين بيشتر است.

وي درمورد تاليف و ترجمه گفت: تا نيمه اسفند سال 90 و بر اساس آمار منتشر شده موسسه خانه كتاب، بيش از 51 هزار عنوان تاليف و 13 هزار و 446 اثر ترجمه اي به بازار نشر وارد شد كه اين امر نشان از رشد كتب تاليفي و اهتمام نويسندگان به تاليف است.

دري گفت: تمامي تلاش معاونت امور فرهنگي، حمايت از نويسندگان و گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني و معرفي كتاب هاي خوب و ارزشمند به جامعه است.

فراهنگ ** 1630 ** 1071

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80043326

شنبه|ا|27|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن