تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821040683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برگزاري كنفرانس «ريو+20» سازمان ملل متحد در زمينه توسعه پايدار


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: برگزاري كنفرانس «ريو+20» سازمان ملل متحد در زمينه توسعه پايدار
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي

«ريو+20» نام اختصاري براي كنفرانس سازمان ملل متحد در زمينه توسعه پايدار است كه در ژوئن 2012 در ريودوژانيرو ـ برزيل تشكيل مي‌شود. اين نشست فرصتي تاريخي براي تعيين مسيرها به دنيايي امن تر،‌منصفانه تر، پاك تر، سبزتر و مرفه تر براي همه ارائه مي‌دهد.

به گزارش سرويس«اجتماعي» ايسنا، سازمان ملل متحد بيست سال بعد از تشكيل اجلاس سران زمين 1992 در ريو، كه كشورها در آنجا دستور كار 21 يعني دستور العملي براي تفكر دوباره درباره رشد اقتصادي، ارتقاي برابري اجتماعي و حصول اطمينان از حمايت از محيط زيست را تصويب كردند، بار ديگر دولت‌ها، موسسات و گروه‌هاي عمده بين المللي را گرد هم مي‌آورد تا درباره مجموعه‌اي از تدابير هوشمندانه توافق كنند كه مي‌تواند با حمايت از مشاغل شرافتمندانه، انرژي پاك و استفاده عادلانه تر و با دوام تر از منابع، فقر را كاهش دهد.

بان كي مون ـ دبيركل سازمان ملل متحد مي‌گويد «ريو+20» يكي از مهم ترين نشست‌هاي جهاني در زمينه توسعه پايدار در عصر ما خواهد بود و ديدگاه ما در ريو بايد روشن باشد. تحقق اقتصاد سبز قابل دوامي كه ضمن حمايت از دستيابي به آرمان‌هاي توسعه هزاره از طريق رشد درآمد، كار شرافتمندانه و حذف فقر از سلامت محيط زيست محافظت كند.

توسعه پايدار توسعه‌اي است كه نيازهاي كنوني را بدون به خطر انداختن توانايي نسل‌هاي آينده براي تامين نيازهاي خود تامين كند. ريو +20 فرصتي براي فاصله گرفتن از روال عادي و اقدام براي خاتمه دادن به فقر، بررسي تخريب محيط زيست و ايجاد پلي به آينده است.

بر اساس آمار برنامه اسكان بشر سازمان ملل متحد نيمي از مردم دنيا اكنون در شهرها زندگي مي‌كنند و طي دو دهه آينده نزديك به 60 درصد جمعيت جهان يعني 5 ميليارد نفر خواهد بود. يك نفر از هر پنج نفر يعني يك ميليارد و 400 ميليون نفر در حال حاضر روزانه با 1 دلار و 25 سنت يا كمتر زندگي مي‌كند. يك ميليارد و 500 ميليون نفر در جهان به برق دسترسي ندارند. دو ميليارد و 500 ميليون نفر سرويس بهداشتي ندارند و نزديك به يك ميليارد نفر هر روز بي غذا هستند. افزايش انتشار گازهاي گلخانه‌اي ادامه دارد و چنانچه تغييرات اقليمي به صورت كنترل نشده ادامه يابد بيش از يك سوم همه انواع شناخته شده گياهان و جانوران ممكن است منقرض شوند.

اگر قرار باشد دنيايي قابل زندگي براي فرزندان و نوادگان خود باقي بگذاريم، لازم است حالا با چالش‌هاي فقر فراگير و نابودي محيط زيست برخورد كنيم. اگر حالا نتوانيم به قدر كافي به اين چالش‌هاي اساسي رسيدگي كنيم در آينده هزينه‌هاي بسيار بيشتري به بار خواهند آورد، از جمله فقر و بي ثباتي بيشتر و سايره‌اي ويران.

ريو+20 فرصتي فراهم مي‌سازد جهاني فكر كنيم، تا بتوانيم همگي براي تضمين آينده مشترك‌مان محلي اقدام كنيم.

شازوكانگ ـ دبير كل كنفرانس ريو+20 مي‌گويد‌: توسعه پايدار يك انتخاب نيست! بلكه تنها راهي است كه به تمامي بشريت امكان مي‌دهد در زندگي شرافتمندانه در اين سياره، تنها سياره، سهيم باشند. ريو +20 به نسل ما امكان مي‌دهد اين مسير را انتخاب كند.

اين اقدامات شامل انتقال به اقتصادهاي سبزتر ضمن تمركز به ريشه كني فقر، محافظت از اقيانوس‌ها در برابر ماهيگيري بي رويه، ويران سازي زيست بوم‌هاي دريايي و عوارض نامطلوب تغييرات اقليمي ، با افزايش كارآيي و قابليت زيستي شهرها، با گسترش استفاده از منابع انرژي قابل تجديد كه مي‌توانند ميزان كربن و آلودگي داخلي و بيروني را به حد چشمگيري كمتر و در عين حال به رشد اقتصادي كمك كنند، با مديريت بهتر جنگل‌ها براي تامين مجموعه‌اي گسترده از مزاياي يعني كاهش جنگل زدايي به نصف تا 2030 مي‌توان مانع از وارد آمدن حدود 7/3 تريليون دلار خسارت ناشي از توليد گازهاي گلخانه‌اي شد و اين بدون محاسبه ارزش مشاغل و درآمد، تنوع زيستي، آب سالم و داروهايي است كه از جنگل‌ها به دست مي‌آيد، با اصلاح روشي كه منابع آب را نگهداري و مديريت مي‌كنيم، مي‌توان از توسعه حمايت و در برابر بيابان زدايي ايستادگي كرد، مي‌شود.

هزاران شركت كننده از دولت‌ها، بخش خصوصي، سازمان‌هاي غير دولتي و عوامل و دست اندركاران ديگر در پايان ماه مي و ابتداي ژوئن 2012 به منظور انجام اقداماتي موثر در جهت نيل به توسعه پايدار در ريو گرد خواهند آمد. آخرين نشست كميته تداركاتي براي كنفرانس و خود كنفرانس در ژوئن 2012 در ريو تشكيل خواهد شد.

به موازات و بين رويدادهاي رسمي، رويدادها، نمايشگاه‌ها،‌مراسم، بازارهاي مكاره و اطلاعيه‌هاي خبري متعددي از سوي طيفي گسترده از شركت كنندگان تشكيل و منتشر خواهد شد.

گفتگوهاي رسمي بر محور دو موضوع اصلي چگونه اقتصادي سبز براي دستيابي به توسعه پايدار و نجات مردم از فقر، از جمله حمايت از كشورهاي در حال توسعه به وجود آوريم كه به آن‌ها امكان مي‌دهد مسيري سبز براي توسعه بيابند و چگونه همكاري بين‌المللي را براي توسعه پايدار بهتر كنيم، متمركز خواهد بود.

انتظار مي‌رود دولت‌ها تدابير عملي روشن و دقيق براي تحقق توسعه پايدار، بر مبناي نمونه‌هاي فراوان موفقيت كه طي 20 سال گذشته ديده‌ايم، تصويب كنند و در پيش بگيرند.

انتهاي پيام

دوشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن