تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830592927




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تشیع عامل ایجاد هنرهای مذهبی در ایران است


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تشیع عامل ایجاد هنرهای مذهبی در ایران است
انسان‌شناسی هنر
انسان‌شناسی هنر-1 تشیع عامل ایجاد هنرهای مذهبی در ایران است دکتر سارا شریعتی، در نشست "انسان‌شناسی هنر" با اشاره به اهمیت تشیع در ایران، حضور آن را عامل ایجاد هنرهای مذهبی دانست که امروزه همچنان در زندگی مردم حضور پررنگی دارد. دومین هم اندیشی انسان شناسی هنر دیروز در محل هنر پژوهی نقش جهان برگزار شد. شورای انسان‌شناسی هنر که سال گذشته برای برگزاری نخستین هم اندیشی انسان شناسی هنر با موضوع «تعریف، نظریه ها و روش ها» و همچنین انسان شناسی هنر دینی تشکیل شده بود، از امسال با تبدیل شدن به یک گروه پژوهشی با همین نام در فرهنگستان هنر برای آغاز برنامه های گسترده خود دومین هم اندیشی انسان شناسی هنر با موضوع «هنر قومی و وحدت ملی» را برگزار کرد. در این نشست گروهی از متخصصان داخلی و اروپایی گردهم آمدند تا درباره این شاخه بسیار مهم و جدید در انسان شناسی به بحث و تبادل نظر بپردازند. انتخاب محور این هم اندیشی بر اساس عنوان سال یعنی «وحدت و انسجام ملی» انتخاب شده و تلاش برگزارکنندگان آن برداشتن قدمی در راستای انسجام بخشیدن به هویت ملی و تقویت آن بوده است. نشست نخست با سخنرانی دکتر بلوکباشی با عنوان «مصادیق مفاهیم رمزی-آئینی در هنرهای تزئینی-قومی» آغاز شد. وی فرهنگ را مجموعه ای از نشانه ها و نمادها دانست که مردم جهان از طریق آنها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. دکتر بلوکباشی در ادامه افزود: این نشانه‌ها و نمادهای فرهنگی به صورتهایی از عناصر مادی و غیر مادی در میان این مردمان انتقال می‌یابند. وی هنرمندان قومی را عمده ترین کسانی دانست که می‌توانند با کشف مفاهیم روحانی و آئینی فرهنگ خود را تجلی دهند. دکتر بلوکباشی افزود: آنها به شکلی هنرمندانه از طریق صنایع قومی و آثار هنری و تزئینی در ذهنیت اعضای جامعه شان نیز می‌توانند این مفاهیم روحانی را به تصویر درآورند و متجلی سازند. از این رو بسیاری از انگاره‌ها و مضامین نقشها در هنرهای قومی مصادیق نمادین مفاهیم مقدس و روحانی هستند. دکتر سارا شریعتی، سخنران دیگر این نشست، حاصل پژوهش مشترک خود با مروارید ایاز(دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی) را با عنوان «هنر دینی هنر قومی: درهم تنیدگی، تداوم و تحول مطالعه موردی مکان های مذهبی بازار تهران» ارائه داد. این استاد جامعه‌شناسی، هنر قومی را هنری محصور به مرزها، منطقه و قومیت معرفی کرد که سیاست در آن تأثیر بسیاری داشته است. در ایران، تنوع اقوام و هنرهای قومی از خلال دین، امکان بیان، تثبیت و فراگیر شدن یافته و در عین حال به آن غنا می‌بخشد. دکتر شریعتی با اشاره به اهمیت تشیع در ایران، حضور آن را عامل ایجاد هنرهای مذهبی دانست که امروزه همچنان با زندگی مردم حضور پررنگی دارند. او با همکاری یکی از دانشجویان برای تکمیل این پژوهش بازار تهران را مورد مطالعه قرار داده و این مکان را به دلیل نقش تعیین کننده آن در گذشته و امروز، به عنوان مکانی تجاری و البته مذهبی،دارای موقعیتی ویژه در تهران دانست. وی افزود: این موقعیت باعث شده است که عمارتها و بناهایی که با کاربری بسیار متفاوت مذهبی (مساجد، امام زاده هاو ...) آموزشی (مدارس) عام المنفعه (آب انبارها) و تجاری (کاروانسراها) در این منطقه قرار دارند کمتر دستخوش تغییر شوند. و به این ترتیب می توان آثار پررنگی از هنرهای قومی و مذهبی را در این مکان به شکلی زنده و پابرجا دید. هنرهایی همچون نمایش، معماری و نقاشی. از نوحه و مرثیه تا تمثال هاو شمایل ها. نکته جالب توجه در اینجا کارکرد هنرها در مذهب، درمان، و هویت مردم منطقه است. سارا شریعتی نتیجه نهایی این پژوهش را سوالاتی می بیند که برای پژوهشگران آن ایجاد شده است: مرز میان قوم و مردم کدام است؟ دین و هنر چه مرز افتراقی دارند؟ اشتقاق و وحدت در کجا از هم جدا می شوند؟ در ادامه این نشست حسین سلطان زاده به موضوع «عناصر مشترک معماری در هنر اقوام گوناگون ایرانی» پرداخت. وی در ابتدا تفاوتهای موجود در معماری نقاط مختلف کشور را مورد بررسی قرار داد و این تفاوتها را ناشی از اقلیمهای آب و هوایی مختلف در کشور دانست. طبق نظر این پزوهشگر با وجود تمام تفاوتهای موجود در معماری ها منطقه ای مختلف کشور عناصر مشترکی در این معماری ها وجود دارد که نشان دهنده روح و جوهر جاری در آنها است. وی حضور این اشتراکات را مشابه وجود عید نوروز در تمام کشور دانست. طبق بررسی این استاد، در بین این عناصر ایوان از جایگاه خاصی برخوردار است. ایوان از مهمترین عناصر معماری ایران به شمار می آید که چند کارکردی بوده که به صورت مختلف و متنوع در نواحی مختلف ایران به کار رفته است. سلطان زاده در انتهای صحبتهای خود به ذکر مثالهایی همچون ایوان مدائن، که از باشکوه‌ترین فضاهای معماری ایران به شمار می رود، پرداخت. پایان بخش سخنرانیهای نشست نخست این هم‌اندیشی مقاله دکتر محمدرضا حائری بود. وی با اشاره به تاثیرگذاری همه جانبه شهر تهران بر تمام مناطق کشور تسلط فرهنگی و ارزشی این شهر را باعث تقلیل یافتن قوه قضاوت مردم دانست. این استاد دانشگاه با اشاره به سال های 1310-1340، این دوره را دوره درخشان معماری تهران دانست، که مبتنی بر بوم، سنت، نوآوری، و تاریخ انجام می گرفته است. اما از سال 1345 دوره ساختن بدون معماری تهران آغاز شد. از این سال ساخت و سازهایی در تهران انجام شد که نه در آنها حضوری از سنت دیده می شود و نه اصول اولیه معماری مدرن. دکتر حائری، با پخش عکسهایی از مناطق مختلف کشور، به تأثیر مخرب این گونه «نساز و بندازها» در تهران بر تمام کشور پرداخت، و آینده این مسئله را نگران کننده خواند.منبع : خبرگزاری مهر  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن