تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821108957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افت فروش پيش بيني درآمد فولاد خراسان را كاهش داد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: افت فروش پيش بيني درآمد فولاد خراسان را كاهش داد


سرمايه، بهاره نوري:سهام شركت فولاد خراسان به عنوان ششمين شركت مشمول اصل «44» هشتم آبان سال 86 در بورس براي اولين بار عرضه شد.اين شركت در بخش «ساخت فلزات اساسي»، گروه و طبقه «ساخت آهن و فولاد اساسي» با نماد «فخاس» در بورس حاضر شد. عرضه اوليه چهارصد و چهلمين شركت بورسي با ميانگين قيمت سه هزار و 819 ريال انجام و 151 ميليون سهم (معادل 1/15 درصد از سهام شركت فولاد خراسان) در بورس عرضه شد. قابل ذكر است قيمت اين سهم از سه هزار و 700 ريال تا چهار هزار و 17 ريال در روز اول در نوسان بود.

در آبان ماه 86 سازمان خصوصي سازي به ترتيب پنج و 10 درصد از سهام فولاد خراسان را به وكالت از ايميدرو و دو مجموعه صندوق بازنشستگي كاركنان فولاد و توسعه معادن و فلزات در بورس عرضه كرد.
نكته قابل توجه قبل از عرضه «فخاس» تعديل مثبت 20 درصدي سود هر سهم اين شركت بود كه پيش از اين در عرضه سهام ملي مس نيز تجربه شده بود و اعتراض سهامداران و فعالان بازار را برانگيخته بود.
«فخاس» طي اين مدت 260 روز كاري در بورس را پشت سر گذاشت كه 126 روز روند آن افزايشي، 121 روز آن كاهشي و 13 روز بدون تغيير بوده است. در بيش از يك سال حضور اين شركت در بورس بيش از 562 ميليون سهم در مجموع به قيمت دو هزار و 625 ميليارد و 569 ميليون ريال در بازار معامله شده است. بيشترين قيمت اين سهم طي اين مدت هفت هزار و 304 ريال در تاريخ 30 تير 87 بوده و كمترين آن دو هزار و 923 ريال در تاريخ 18 آذرماه امسال بود و بالاخره نماد اين شركت در قيمت سه هزار و 76 ريال براي تعديل منفي اخير در روز 21 بهمن متوقف شد.
كاهش 59 درصدي قيمت اين سهم طي چهار ماه و نيم در پي كاهش قيمت جهاني اين فلز و ركود اقتصاد جهاني رخ داد كه به نظر مي رسد در ادامه تعديل منفي 17 درصدي اين سهم در آخرين اطلاعيه، مجدداً با افت قيمت محسوسي مواجه شود.

تحمل زيان فولادي ها تا پايان موجودي انبار

اميررضا كاهدي از تحليلگران بازار سرمايه با اشاره به حق العمل كاري بودن شركت هاي فولادي گفت: «فعاليت اين شركت ها بر پايه خريد مواد اوليه و فروش محصول است. براي مثال فولاد خراسان، آهن قراضه خريداري مي كند و در مقابل فولاد مي فروشد. به عبارت ديگر شركت هاي فولادي تا زماني كه موجودي انبارشان به كف نرسيده با زيان روبه رو هستند و بعد از آن مواد اوليه خود را با قيمت پايين تهيه مي كنند و تنها هزينه ثابت آنها كاهش نمي يابد.»
وي در ادامه افزود: «وضعيت افت قيمت فولاد در دنيا احتمالاً تا سال 2010 ادامه خواهد داشت ولي بعد از مدتي به ثبات خواهد رسيد.»
اين تحليلگر بازار سرمايه خاطرنشان كرد: «مشكل در حال حاضر شركت هاي فولادي دامپينگ كشورهاي تركيه و روسيه است كه در بازارهاي جهاني به هر قيمتي به فروش محصولات خود مي پردازند البته اين مساله تنها شامل حال شركت هاي فولادي يا چند كشور نيست. به دليل بالا رفتن ارزش نقدينگي اكثر شركت ها به دامپينگ روي آورده اند و تا زمان اتمام موجودي انبار شركت ها اين وضعيت ادامه دارد.»
به گفته كاهدي، در حال حاضر موجودي انبار شركت هاي فولادي چين در حال اتمام است به همين دليل احتمال رشد تقاضا در يك مقطع زماني وجود دارد و قيمت ها كمي جابه جا خواهند شد. وي همچنين اظهار داشت: «در منطقه خليح فارس عمده مصرف فولاد در بخش ساخت وساز است و به دليل ركود در بخش مسكن قيمت فولاد در منطقه حدود 35 درصد كاهش داشته و در دوبي به دليل گستردگي توقف عمليات ساخت وساز حدود 50 درصد افت تقاضا به وجود آمده است.»

ثبات قيمت سهام فولادي ها در پي ثبات قيمت هاي جهاني

سعيد اشرفي از كارشناسان بازار سرمايه با اشاره به تعديل منفي فولاد خراسان در اطلاعيه اخير خود گفت: «با توجه به رشد قيمت در ابتداي سال و چند تعديل مثبت براي اين سهم، دو يا سه تعديل منفي در اين شرايط طبيعي بود و بازار نبايد حساسيت زيادي نسبت به اين مساله از خود بروز دهد.»
وي در ادامه افزود: «فخاس» تا اواسط ارديبهشت روند حركت متعادلي داشت و نزديك به قيمت عرضه حركت مي كرد و بعد از آن پس از شوك مثبت قيمت محصولات خود با رشد قيمت مقطعي مواجه شد و بعد از مدتي مجدداً به حالت قبل خود بازگشت و دليل اينكه اين سهم امروز از قيمت عرضه پايين تر است شرايط نامساعد بازار است.»
اين كارشناس همچنين اضافه كرد: «با ايجاد ثبات در بازارهاي جهاني و توقف كاهش قيمت سهام اين شركت مانند ديگر سهام درگير بازار، اين سهم نيز روند ثابتي را در پيش خواهد گرفت.»

تعديل منفي 17 درصدي سود هر سهم «فخاس»

طبق اطلاعات منتشره از سوي سازمان بورس، اين شركت مبلغ 473 ريال سود به ازاي هر سهم براي سال مالي 87 خود در نظر گرفته است.
«فخاس» پيش بيني درآمد هر سهم خود در سال مالي 87 را با سرمايه يك هزار ميليارد ريال در تاريخ 30 بهمن 86 مبلغ 515 ريال (به بازار ارائه نشد)، در تاريخ هاي هفتم اسفند 86 و 28 ارديبهشت 87 مبلغ 589 ريال در تاريخ 19 خرداد 87 مبلغ 763 ريال، در تاريخ 31 تير 87 مبلغ 852 ريال و با سرمايه يك هزار و 500 ميليارد ريال در تاريخ 27 مهر 87 مبلغ 569 ريال اعلام كرده بود كه با 17 درصد تعديل منفي در آخرين اطلاعيه اين رقم را به 473 ريال رساند.
شركت دلايل تعديل اخير را كاهش قيمت فروش محصولات توليدي اعلام كرده است. هيات مديره شركت در نظر دارد 50 درصد از سود هر سهم را براي تقسيم بين سهامداران به مجمع عمومي عادي سالانه پيشنهاد كند.
طبق مصوبه مجمع عمومي فوق العاده در تاريخ 24 خرداد 86 سرمايه شركت از مبلغ يك هزار ميليارد ريال به مبلغ يك هزار و 500 ميليارد ريال از محل مطالبات و آورده نقدي سهامداران افزايش يافته است كه در تاريخ 26 بهمن 87 به ثبت رسيده است. شايان ذكر است مطابق مصوبه مجمع عمومي فوق العاده مورخ 24 خرداد 86، اجراي افزايش سرمايه از مبلغ 500 ميليارد ريال به مبلغ يك هزار و 500 ميليارد ريال از محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدي سهامداران طي چند مرحله به هيات مديره محول شد و مرحله اول افزايش سرمايه از مبلغ 500 ميليارد ريال به مبلغ 875 ميليارد ريال در تاريخ 24 تير 86 و مرحله دوم از مبلغ 875 ميليارد ريال به مبلغ يك هزار ميليارد ريال در تاريخ 19 مهر 86 به ثبت رسيده است.
«فخاس» در گزارش واقعي 9 ماهه خود مبلغ سه هزار و 897 ميليارد و 888 ميليون ريال فروش داشته كه پس از كسر بهاي تمام شده كالاي فروش رفته، سود ناخالص شركت مبلغ 963 ميليارد و 28 ميليون ريال شده است.
در ادامه پس از كسر هزينه هاي عمومي، اداري و تشكيلاتي و افزودن خالص ساير درآمدهاي عملياتي به سود ناخالص، سود عملياتي مبلغ 959 ميليارد و 808 ميليون ريال محاسبه شده و سود خالص شركت پس از كسر ماليات مبلغ 689 ميليارد و 539 ميليون ريال است.
توليدات شركت طي 9 ماهه منتهي به 30 آذر 87، شمش 362 هزار و 731 تن و محصولات سبك ساختماني 461 هزار و 144 تن بوده و شركت توانسته است پيش بيني هاي خود را به ترتيب 75 و 74 درصد پوشش دهد.
شركت طي مدت مذكور 421 هزار و 288 تن فروش محصولات سبك ساختماني داشته و 72 درصد از پيش بيني فروش خود را محقق كرده است. همچنين قابل ذكر است شركت محصولات سبك ساختماني به ميزان 64 هزار و 229 تن طي 9 ماه موجودي آماده براي فروش دارد و 161 درصد از پيش بيني خود در اين بخش را پوشش داده است.

چهارشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن