تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817665448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازگشت هما به دنا


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بازگشت هما به دنا
پرندگان- همشهري آنلاين:
پرنده هما كه از گونه پرندگان نادر و در خطر انقراض است بعد از سال‌ها در منطقه حفاظت‌شده دنا در استان كهگيلويه و بويراحمد توسط محيط‌بانان سازمان حفاظت محيط زيست مشاهده شد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست استان كهگيلويه و بويراحمد در گفت‌وگو با مهر با اعلام اين خبر گفت : پرنده هما كه از گونه پرندگان بومي منطقه دنا است سالها بود كه مشاهده نشد و گمان مي رفت كه به طور كلي منقرض شده است در روزهاي گذشته توسط محيط بانان سازمان محيط زيست مشاهد شد.[مرغ سعادت: اولين عكس هما در همشهري]

جليل بادام فيروز در رابطه با تعداد اين گونه پرنده درمنطقه دنا گفت: احتمال ما بر اين بود كه سايه هما براي هميشه از سر منطقه حفاظت شده دنا كم شده اما محيط بانان در گشتهاي خود يك جفت از اين پرنده نادر را در ارتفاعات بالاي منطقه مشاهده كردند.

هما لاشخوري است كه بيشتر به يك شاهين عظيم شباهت دارد. طرح مشخص بدن در حال پرواز، اين پرنده را از ساير لاشخورها متمايز كرده است. بال‌هاي هما دراز، كم‌عرض و زاويه‌دار است و دمي بلند، لوزي شكل و تيره رنگ دارد. سطح پشتي، بال ها و دم آن سياه مايل به خاكستري و سرش به طور كلي نخودي رنگ است. اطراف چشم و ناحيه پشت منقارش سياه رنگ است كه به يك دسته موي سياه ريش مانند در زير منقار منتهي مي‌‌شود. سطح شكمي نارنجي مايل به زرد و ناحيه سينه به طور واضح نارنجي رنگ است كه با بال‌هاي تيره تضاد خاصي را نشان مي‌‌دهد. گونه نابالغ اين پرنده، سروگردني تيره دارد. اين پرنده از لاشخورهاي ديگر فعال‌تر و معمولا تك‌زي است.

طول بال​هاي گشوده هما در برخي موارد به 270 سانتيمتر مي‌‌رسد وزن آن نيز به 5 تا 7 كيلوگرم مي رسد و طول بدن آن حدوداً 120 تا 125 سانتيمتر است. از بن منقار اين پرنده دسته اي پر به صورت ريش روئيده است كه به همين علت ، به هما كركس ريش دار هم مي گويند.

پرنده هما كه از گونه پرندگان بومي منطقه دنا است سالها بود كه مشاهده نشد و گمان مي‌رفت كه به طور كلي منقرض شده است در روزهاي گذشته توسط محيط بانان سازمان محيط زيست مشاهد شد
جليل بادام فيروز

هما در زمستان جفت گيري مي‌كند و تك همسر است. لانه هما كه از خاشاك ، استخوان و پوست حيوانات ايجاد شده است ، يك و نيم تا 2 متر قطر و حدود 70 سانتيمر ارتفاع دارد كه پرنده ماده يك يا دو تخم در آن مي‌گذارد و 55 الي 60 روز بر روي آنها مي‌خوابد. جوجه‌ها كه پرهاي سياهرنگي دارند ، 130 روز در لانه مي‌مانند و پس از آن اولين پرواز خود را تجربه مي‌كنند و 5 سال پس از آن به بلوغ رسيده ، آماده جفت گيري مي‌شوند .

اين پرنده مي‌تواند تا ارتفاع 4500 متري اوج بگيريد و علاوه بر لاشه جانوران به شكار پرندگان كوچك، مارمولكها و لاكپشتها نيز مي‌پردازد . هما براي خوردن جسد حيوانات روش جالبي دارد به اين ترتيب كه لاشه حيوان را از ارتفاع زياد به پايين پرتاب مي‌كند و اين باعث مي‌شود لاشه و استخوانهاي حيوان تكه تكه شده و خوردن آنها آسانتر شود. هما بيشتر در كوهستان‌هاي مرتفع و دورافتاده زندگي مي‌كند و در غارهاي مشرف به پرتگاه‌ها آشيانه مي‌سازد. از ديگر زيستگا‌ه‌هاي اين گونه زيستي، پارك ملي لار و بمو را مي‌توان نام برد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست استان كهگيلويه و بويراحمد در ادامه با اشاره به كم شدن بسيار زياد تعداد اين پرنده در سراسر ايران گفت : هما كه يكي از گونه‌هاي اساطيري پرندگان ايران است در سالهاي دور در منطقه دنا به وفور يافت مي شد اما با گذر زمان تعداد اين پرنده به دلايل غير طبيعي كم شد.

بادام فيروز افزود: هما يكي از پرندگان بسيار مفيد طبيعت است كه با رژيم غذايي خود كمك بسيار زيادي به حفاظت از محيط زيست مي‌كند و نحوه زيست آن معمولأ به صورت انفرادي است اما در صورت جفت گيري تا پايان عمر با همان جفت خود سر خواهد كرد.

هما در افسانه‌‌هاي ايران مانند ققنوس در اساطير مصر و يونان نزد عامه مردم داراي ارج و قرب فراواني بود، هما را مرغ سعادت مي‌خوانند و در اساطير زرتشتي هم از آن با نام «سائنا» يا «سيمرغ» ياد شده است.

بيشتر گونه‌هاي عقابها معمولاً از ۲۵ تا ۳۵ سال عمر مي‌كنند، البته در برخي از موارد تا ۴۵ سال و حتي بيشتر هم عمر كرده‌اند. قلمرو عقاب از پنجاه تا ۱۷۰ كيلومتر مربع پيش بيني كرده‌اند. آشيانه عقابها بيشتر بر فراز بلندي‌ها، بالاي درختان بلند وشكاف صخره‌ها وكوه‌هاي مرتفع وپرتگاه‌ها مي‌باشد و پرنده اي است به شدت منزوي كه از انسانها گريزان است.

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن