تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817754274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش جمعيت يوزپلنگ آسيايي در سمنان


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: افزايش جمعيت يوزپلنگ آسيايي در سمنان
جام جم آنلاين: مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان از افزايش جمعيت نادر يوزپلنگ آسيايي در استان سمنان خبر داد و گفت: به صورت هفتگي بين 2 تا 4 قلاده يوزپلنگ در منطقه توران استان سمنان مشاهده مي‌شود.


حميد ظهرابي، استان سمنان را يكي از مهم‌ترين زيستگاه‌هاي يوزپلنگ آسيايي در كشور عنوان كرد و افزود: در چند روز اخير 4 قلاده اين گونه به طور يكجا در منطقه ذخيره‌گاه زيستگاه توران مشاهده شده كه بيانگر شرايط بسيار مطلوب احياي اين گونه است.

وي با بيان اين كه اكنون در 4 يا 5 استان ديگر كشور نيز يوزپلنگ آسيايي ديده مي‌شود، گفت: اين باعث مي‌شود كه فشار بر اين گونه جانوري براي انقراض بسيار زياد باشد و به همين دليل مديريت و حفاظت از آن داراي حساسيت ويژه‌اي است و در همين راستا سازمان حفاظت محيط‌زيست، يك پروژه و برنامه‌اي را با مشاركت سازمان‌هاي بين‌المللي تحت عنوان حفاظت از يوزپلنگ آسيايي تعريف كرد و اين چند استان كشور را تحت پوشش خود قرار داد و سعي كرد تا با تزريق امكاناتي از قبيل نيرو و دانش فني به اين استان‌ها بتواند از انقراض اين گونه حيواني جلوگيري كند.

به گزارش مهر، مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان با اشاره به اين كه پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي يكي از پروژه‌هاي موفق سازمان حفاظت محيط‌زيست در سطح جهاني بوده است، تصريح كرد: بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي اين پروژه در مناطق حفاظت‌شده استان سمنان انجام شده است.

ظهرابي با بيان اين كه خار توران و دشت‌هاي دامغان، شمال شاهرود و منطقه خوش‌ييلاق از زيستگاه‌هاي يوزپلنگ آسيايي در استان سمنان بوده است، افزود: در حال حاضر زيستگاه اين گونه جانوري به نيمه جنوبي استان يعني از منطقه خارتوران تا منطقه كوير مركزي گرمسار متمركز شده است.

وي همچنين تصريح كرد: يوزپلنگ آسيايي در منطقه خارتوران دامغان از مناطق ديگر كشور بيشتر ديده شده است.

وي وجود گونه‌هاي باارزش نظير يوزپلنگ آسيايي، گورخر آسيايي و پرنده در معرض خطر انقراض هوبره را در استان سمنان با اهميت خواند و افزود: ايجاد شرايط مناسب براي رشد و توسعه اين گونه‌ها از برنامه‌هاي اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان است.

وي تامين غذا براي اين گونه نادر را از عوامل مهم در احيا و افزايش جمعيت يوزپلنگ آسيايي دانست و افزود: قوچ، ميش، كل، بز، آهو و جبير از موارد تغذيه‌اي يوزپلنگ است كه نسل اين گونه‌ها نيز در استان سمنان در سال‌هاي اخير رشد بسيار خوبي داشته است.

وي كمبود محيط‌بان با توجه به وسعت مناطق تحت حفاظت را در استان سمنان از مشكلات عنوان كرد و گفت: هم‌اكنون 120 نفر عوامل اجرايي در عرصه‌هاي تحت حفاظت فعاليت دارند كه اين تعداد بايد به 250 نفر برسد تا كمبود رفع شود.

ظهرابي با اشاره به اين كه 25 درصد از وسعت استان سمنان را مناطق حفاظت‌شده تشكيل مي‌دهد، اظهار كرد: حدود 20 درصد از مناطق حفاظت‌شده كشور به استان سمنان تعلق دارد.

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن