تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817709000




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگي 25 كيلومتر دورتر از فاروج


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: زندگي 25 كيلومتر دورتر از فاروج
مهربان روستاي چوكانلو در يكي از 3 دهستان بخش مركزي شهرستان فاروج واقع شده است كه براي رسيدن به آن بايد از مركز شهرستان 25 كيلومتر را پشت سر گذاشت.

بعد از خروج از فاروج و طي مسير جاده نخستين روستايي كه در اين مسير مشاهده مي شود روستاي سياهدشت و بعد سه گنبد، فيروزآباد و مايوان است و سپس چوكانلو.

بارش باران و سردي هوا همه را گرد بخاري هاي نفتي خانه ها جمع كرده است و در طول مسير در روستا جمعيت انگشت شماري در كوچه و خيابان هاي آن حضور دارند. وارد روستا كه مي شوم در نگاه اول اين تصور ايجاد مي شود كه چوكانلو روستايي كوچك با جمعيت كمي است چرا كه در دو سوي جاده خانه هاي كمي ديده مي شود و همين تعداد هم خانه هاي نوساز يا در حال ساخت است كه نويد ماندگاري اهالي را در روستا مي دهد. اما از جاده كه فاصله مي گيري و جلوتر مي روي تصاوير تازه تري چشم ها را مي نوازد.

هسته اصلي روستا كمي دورتر از جاده است و بافت قديمي و مصالح ساختماني آن نشان از عمر طولاني خانه هاست. خانه ها به صورت پلكاني و بر روي تپه ها ساخته شده و چشم انداز دور آن اين تصور را ايجاد مي كند كه رفت و آمد به چه نحوي انجام مي شود. وقتي خانه ها در بلندي يك تپه ساخته شد و ناهمواري هاي تپه ها شايد مانع ايجاد كوچه و خيابان شده اما نزديك تر كه مي رويم كوچه و خيابان هايي ديده مي شود كه خود را پشت خانه ها پنهان كرده اند تا مسافران تازه وارد به روستا را كنجكاوتر كند و مسافران كنكاش بيشتري كنند.

اهالي روستا لباس خاصي به تن ندارند كه خصيصه آن ها ذكر شود اما از كنار اغلب آن ها كه عبور مي كنيم زبان خاصشان كه كردي است توجه را جلب مي كند. اين روستا هم مثل همه روستاها محل مخصوص گرد آمدن پيران و جوان ها دارد و گروهي تكيه به ديوار شركت تعاوني روستا ايستاده و مشغول بحث و صحبت هستند. نشانه هاي اجراي طرح هادي و لوله گذاري مربوط به گاز هم در گوشه و كنار مشهود است. يكي از اهالي پيش از هر صحبتي از روند كند رسيدگي به كارهاي اداري گلايه مي كند ومي گويد: براي انجام يك كار نامه نگاري هاي زيادي بايد انجام شود و بايد رفت و آمد بسياري صورت گيرد تا شايد جوابي حاصل شود.

وي مي افزايد: براي اهالي روستا با توجه به وضعيت معيشيت شان از سويي و خشكسالي هاي اخير از سوي ديگر رفت و آمدهاي طولاني و نافرجام هزينه بر است و بسياري از خانواده ها توانايي هزينه كردن را ندارند.

يكي از اهالي مي گويد: چرا بايد مردم تاوان اشتباه سرشماري سال 85 را بدهند وقتي گروهي فعاليتي را انجام مي دهند بايد همه جوانب آن را در نظر بگيرند.

وي مي افزايد: كيفيت نان خوب است اما در كميت آن در روستا مشكل وجود دارد و اهالي در اين خصوص با مشكل مواجهند.

يكي ديگر از اهالي مي گويد: براي توسعه بهتر روستا اهالي با مشاركت خوب خود به تخريب و بازگشايي معابر زودتر از زمان تعيين شده كه پايان سال بود اقدام كردند اما اين تخريب ها به بعضي خانواده ها كه منازلشان صد در صد تخريب شده خسارت بالايي وارد آورده است و بايد اين افراد حمايت شوند.

وي مي افزايد: بخشي از اين افراد توانايي ساخت مسكن را ندارند و در اين خصوص بايد حمايت شوند و شرايط كار و زندگي روستاييان در اين امر بايد لحاظ شود.

يكي ديگر از اهالي كه منزلش در اجراي اين طرح به طور كامل تخريب شده است مي گويد: اعضاي شورا و دهيار روستا پي گير يافتن مكان مناسب براي ساخت مسكن هستند اما براي ارائه وام، بنياد مسكن و بانك ها بايد كشاورزان را حمايت كنند تا هم قادر به گرفتن وام شوند و هم توان باز پرداخت را بيابند.

يكي از اعضاي شوراي اسلامي روستا مي گويد: بيشتر روستاي چوكانلو بافت فرسوده و از خانه هاي كلنگي با مصالح موجود در روستا ساخته شده است.

»عبدالحسين هدايتي« مي افزايد: از 470 خانوار روستا 70 خانوار تاكنون به بنياد مسكن معرفي و وام دريافت كرده اند و ديگر خانوارها هم با توجه به فرسودگي منازلشان متقاضي دريافت اين وام هستند تا مشكل و بافت روستا تغيير يابد كه در اين خصوص بايد تمهيداتي انديشيده شود.يكي ديگر از اهالي مي گويد: با توجه به بارندگي ها و از سويي تخريب و بازگشايي معابر، رفت و آمد به سختي انجام مي گيرد.

وي مي افزايد: معابر نياز به شن ريزي دارد تا رفت و آمد مردم تسهيل شود و زمان آسفالت معابر برسد.يكي از اهالي مي گويد: امسال در تابستان بر اثر خشكسالي بعضي روزها آب روستا كاملا قطع مي شد و در روزهاي ديگر اهالي فقط 2 ساعت در روز از آب بهره مند بودند.

وي مي افزايد: امكان سيراب كردن دام هايي كه از چرا برگردانده مي شوند با توجه به كمبود آب وجود ندارد و اين وضعيت به دنبال نشست آب چاه تأمين كننده آب روستا ايجاد شده است.

يكي ديگر از اهالي مي گويد: فعاليت شركت گاز و بنياد مسكن موجب تخريب لوله هاي آب در روستا شده و براي رفع اين امر تاكنون فعاليتي انجام نشده است.وي مي افزايد: توسعه و بهسازي روستا با تخريب بخش ديگري از نيازها نبايد انجام شود و بايد فعاليت هماهنگ انجام شود كه بخش هاي ديگر آسيب نبيند.

يكي ديگر از اهالي با اشاره به آمار بيسوادي در روستا مي گويد: در حال حاضر كلاس هاي نهضت ويژه زنان و مردان در روستا در حال برگزاري است.

وي مي افزايد: سن سواد آموزان اين روستا بين 17 تا 42 سال است و بي سوادي در سنين كم هم در روستا مشاهده مي شود كه اين امر ناخوشايندي است.

دهيار روستاي چوكانلو هم مي گويد: تا قبل از سال 80 در روستا مدرسه راهنمايي وجود نداشت و تا 2 يا 3 سال قبل معلمان زن به دليل مشكلات و كمبودها در روستا حضور نمي يافتند.

»حسن رجايي« كه مدير يكي از مدارس روستا هم هست مي افزايد: با توجه به نبود مدرسه راهنمايي، اختلاط دانش آموزان و حضور نيافتن معلم زن در مدارس، حضور دختران در مدرسه ابتدايي هم در سال هاي گذشته بسيار كم رنگ بوده است.

وي اضافه مي كند: اما با تفكيك مدرسه ابتدايي و حضور يافتن بيشتر دانش آموزان در مدرسه در حال حاضر مدرسه راهنمايي هم داير است و دانش آموزان دختر و پسر به شكل تفكيك شده در حال تحصيل هستند.

وي دو شيفته بودن مدرسه راهنمايي را از مشكلات مهم دانش آموزان ذكر مي كند ومي افزايد: با توجه به اين امر ساعت آغاز و پايان كلاس ها زمان مناسبي نيست و دانش آموزان دختر در شيفت صبح با توجه به ساعت شروع و در شيفت عصر ساعت پايان كلاس براي رفت و آمد با مشكل مواجه و خانواده ها در اين خصوص نگران هستند.

وي با اشاره به كمك يك خير بومي تصريح مي كند: ورثه اين خير براي ساخت مدرسه راهنمايي 350 ميليون ريال اهدا كرده اند و اداره كل نوسازي و تجهيز مدارس هم قول پرداخت دو برابر اين رقم را داده است كه در صورت انجام اين امر دانش آموزان در شرايط بهتري تحصيل خواهند كرد.

رجايي مي افزايد: جمعيت مدارس راهنمايي روستا بالاست اما روستا از وجود دبيرستان محروم است و دانش آموزان براي ادامه تحصيل بايد به مركز دهستان بروند.

وي تصريح مي كند: همين رفت و آمد موجب ترك تحصيل بسياري از دختران روستا مي شود.

يكي ديگر از اهالي مي گويد: دانش آموزان با سرويس اداره آموزش و پرورش كه 70 درصد هزينه آن را اداره و 30 درصد را خانواده ها مي پردازند رفت و آمد مي كنند. اما پرداخت همين ميزان هزينه هم براي بعضي از خانواده ها مقدور نيست.

»قانعي« مي افزايد: شايد اگر دانش آموزان روستاي چوكانلو به مركز دهستان نمي رفتند، جمعيت به ميانگين مورد نظر نمي رسيد و مدرسه مركز دهستان تعطيل مي شد اما با اين حال بسياري از خانواده ها راضي به عزيمت فرزندانشان به مايوان نيستند.

وي خاطر نشان مي كند: تفاوت فرهنگي دو روستا موجب ايجاد اختلاف بين دانش آموزان شده است و آن ها هم رضايتي از اين حضور ندارند. به گفته وي، با توجه به اختلافات و مشكلات ايجاد شده دانش آموزان روستا يك هفته از رفتن به مدرسه خودداري كردند اما مسائل حل نشده است.

وي تصريح مي كند: وجود فقط يك رشته تحصيلي در دبيرستان مايوان هم مشكل بزرگي است كه موجب شكوفا نشدن بسياري از استعدادهاي دانش آموزان مي شود و همه بايد به اجبار يك رشته نظري را تحصيل كنند و اين در حالي است كه جامعه از نبود مهارت فني و حرفه اي در بين جوانان در حال حاضر دچار مشكل است.

وي مي افزايد: جمعيت دانش آموزي روستا به اندازه اي است كه دبيرستان هم به آن تعلق مي گيرد اما نزديك بودن به مركز دهستان موجب بسياري از محروميت ها در چوكانلو شده است و بيشتر امكانات جذب مركز دهستان مي شود و روستاي چوكانلو بي بهره مي ماند.

يكي ديگر از اهالي هم عنوان مي كند: اين روستا از معدود روستاهايي است كه از آن مهاجرت صورت نمي گيرد و در سال هاي اخير 7 تا 8 خانوار هم از شهر و روستاهايي كه در گذشته به آن مهاجرت كرده بودند به روستا بازگشته اند.وي مي افزايد: جمعيت جوان روستا بالاست و اين جمعيت جوان نياز به برنامه و فعاليت دارند اما هر چه در خواست از روستا ارائه مي شود با اين جواب كه روستا در فاصله كمي از مركز دهستان واقع شده است و بايد از امكانات مركز دهستان استفاده كند روبرو مي شويم.وي مي افزايد: با توجه به شرايط نسبي جمعيت روستا، كتابخانه و سالن ورزش به روستا تعلق مي گيرد اما سايه مركز دهستان نام روستا را گمنام كرده است و اين امر مانع رشد روستا مي شود.يكي از جوانان روستا مي گويد: در حال حاضر 70 نفر در روستا بيمه ورزشي شده اند.

به گفته وي جمعيت جوان روستا به نحوي است كه در بخش مركزي تيم فوتبال دهياري چوكانلو با حضور 25 نفر در ليگ فوتبال فاروج فعال است و همه اعضاي تيم از خود روستا هستند.

وي مي افزايد: علاوه بر اين تيم در رده هاي سني پايين تر هم افراد بسياري در روستا فعاليت ورزشي مي كنند اما فضا و مكاني براي فعاليت ندارند.يكي از اهالي از وضعيت كشاورزي گلايه دارد و مي گويد: مردم روستا ديم كارند اما امسال به اندازه بذر هم محصول جمع آوري نكرده اند و براي تأمين معاش مجبور به كارگري در شهرهاي بزرگ هستند.وي مي افزايد: درصورت وجود فعاليت و كار در روستا هيچ يك از اهالي، حاضر به ترك خانه و خانواده خود نيستند و مسئولان بايد در اين رابطه تدابيري اتخاذ كنند تا كشاورزان به فعاليت آبا و اجدادي خود ادامه دهند.يكي ديگر از اهالي اظهار مي دارد: كيفيت شبكه هاي يك و 2 سيما در اين روستا نامطلوب و معمولا خراب است.

يكي از دامداران روستا هم مي گويد: آذوقه دامي به اندازه نياز در استان وجود ندارد و هماني هم كه هست با قيمت بالايي خريد و فروش مي شود و دامداران مجبور به تهيه آن از استان هاي ديگر و به ويژه استان هاي شمالي هستند.

وي مي افزايد: با توجه به هزينه هاي حمل و نقل، اهالي مجبور به شراكت هم هستند تا هزينه ها سرشكن شود و دام ها گرسنه نمانند.

دهيار روستا مي گويد: لوله كشي آب شرب روستا گالوانيزه و بسيار هم فرسوده و قديمي است. هر روز با تركيدگي لوله مواجه هستيم و منبع آب روستا نيز كوچك است.

رجايي مي افزايد: نامه نگاري هايي انجام شده اما كاري صورت نگرفته و اهالي مجبور مي شوند هر چند وقت يكبار كنتورها را باز كنند.

وي اظهار مي دارد: با توجه به اجراي طرح هادي و لوله گذاري گاز كه به دنبال آن آسفالت هم انجام مي گيرد و چه خوب است كه همه ادارات فعاليت هاي مربوط به خود را هماهنگ انجام دهند تا دوباره كاري نشود و سرمايه ها هدر نرود.

يكي ديگر از اهالي مي گويد: به دنبال تخريب و بازگشايي كه براي انجام طرح هادي شكل گرفته كنتور آب و برق در گوشه و كنار سرگردان است.

وي ادامه مي دهد: تيرهاي برق و تلفن وسط كوچه و خيابان روستا مشكل ايجاد مي كند و با توجه به بارندگي ها خطر برق گرفتگي وجود دارد كه بايد مسئولان با انجام سريع تر فعاليت هايشان از اين امر پيشگيري كنند.

يكي ديگر از اهالي مي گويد: جاده بين مزارع بسيار ناهموار و نامناسب است و بارها اهالي شاهد واژگوني تراكتور و خسارات مالي و جاني در اين خصوص بوده اند.

وي مي افزايد: براي آوردن محصول به روستا و با توجه به نامناسب بودن شرايط از تراكتور استفاده مي شود و نامناسب بودن راه ها براي تردد موجب مي شود تراكتور كمتر از ظرفيت بار بزند و اين امر بر دفعات جابه جايي محصول مي افزايد.

وي اضافه مي كنند: افزايش دفعات موجب افزايش هزينه ها مي شود و اين موضوع فعاليت را محدود مي كند.

يكي ديگر از اهالي فعاليت بيمه را منصفانه نمي داند و مي گويد: سال گذشته محصول خود را بيمه كردم اما امسال خسارتي كه پرداخت كردند آن قدر ناچيز است كه هزينه بذر و شيارهم نمي شود.

يكي ديگر از اهالي مي گويد: با توجه به اين كه روستا از فضاي سرسبز و زيبايي در 6 ماه اول سال برخوردار است و مسافران بسياري را جذب مي كند كمپ مسافر يا امكانات لازم براي تردد و توقف مسافران ايجاد شود.از يك سو مسافران راحت تر و بهتر از فضا بهره مند مي شوند و از سوي ديگر حضور گردشگران موجب رونق و توسعه روستا مي شود.يكي ديگر از اهالي با اشاره به تقسيم بندي آب بين روستاهاي مايوان، چوكانلو، استاد و خسرويه مي گويد: در 2 تا 3 ماه اول سال مركز دهستان تمام آب را استفاده مي كند و آب به روستاهاي اطراف نمي رسد آن هم با اين توجيه كه كشت زراعتي در مايوان انجام مي شود.وي مي افزايد: با توجه به اين موضوع كشت صيفي جات در روستا كاملا تعطيل شده است و خشكسالي و كمي آب رودخانه جوابگوي باغ هاي روستا نيست. قبل از ترك روستا چرخي در روستا مي زنم. بافت قديمي خانه ها در يك بخش از روستا بسيار مشهودتر است از سويي اتصال هسته روستا به جاده از طريق پله هايي است كه به شكل زيبايي در سراشيبي چيده شده است و مردم براي بالا آمدن از اين پله ها استفاده مي كنند و بارندگي رفت و آمد را محدود نمي كند و پير و جوان مي توانند اين مسير طولاني و ناهموار را از طريق اين پله ها راحت تر طي كنند.

دانش آموزان هم سپاسگزار كساني هستند كه اين پله ها را ساخته اند تا زنان معلم هم بتوانند در مدرسه حضور يابند و دختران دانش آموز به هر دليلي ترك تحصيل نكنند.

هر چه از پله ها بالاتر مي آييم به بافت جديد روستا مي رسيم. حريم خانه ها با سنگ چين شكل زيبايي يافته است هر چند چيده شدن سنگ ها و محكم شدن آن با گل كمي ذهن را قلقلك مي دهد. اگر از مصالح محكم تري براي چيدمان استفاده مي كردند بهتر بود اما چيده شدن سنگ هاي مختلف كنار هم چهره زيبايي ايجاد كرده است.

گوشه و كنار روستا سنگ هاي زيادي انباشته شده كه به قول يكي از اهالي كشاورزان سنگ ها را از باغ ها و صحرا جمع آوري مي كنند و همين موضوع موجب اشتغال زايي شده و جابه جايي اين سنگ ها براي بعضي خانواده ها كه وسايلي چون تراكتور دارند منبع درآمد شده است.

واژه چوكانلو فكرم را مشغول مي كند؛ از يكي از اهالي كه مفهومش را مي پرسم مي گويد: چوكانلو واژه اي كردي است و چوبه مفهوم چوب است، لوبه معناي طايفه و با توجه به اين كه مردم روستا اصالتا عشايرند و عشاير براي سهولت عبور و مرور از فراز و نشيب دشت و دره ها و براي هدايت دام هايشان چوب هايي در دست دارند احتمالا به اين اسم نام گذاري شده است. وي مي افزايد: 100 درصد مردم روستا كرد هستند.از يكي از اهالي مي پرسم چرا مردم ديگر لباس محلي خود را نمي پوشند مي گويد: قديمي ترهاي روستا هنوز هم چون پدران و مادرانشان لباس محلي استفاده مي كنند اما اين تعداد انگشت شمارند و تعامل و رفت و آمد به شهرها به ويژه شهرهاي بزرگ موجب شده بيشتر مردم به پوشيدن يك لباس رو بياورند اما كاش هر منطقه لباس مخصوص خود را حفظ كند و همه جا با لباس محلي خود حاضر شوند. حالا ديگر كسي در روستا لباس هاي محلي نمي دوزد.

وي معتقد است نبايد بگذاريم لباس هاي محلي حذف شود چرا كه پشت اين طرح ها و رنگ ها و دوخت هاي هر منطقه فرهنگ غني نهفته است و معرف روحيات، منش و رفتارهاي قوميت هاي مختلف است.

يكي از بزرگان روستا مي گويد: آمار ازدواج در روستا با توجه به جمعيت جوان بالاست و در روستا جوان بالاي 20 سال مجرد وجود ندارد. جوانان در سن 17 تا 18 سالگي ازدواج مي كنند و ازدواج ها در خود روستا انجام مي گيرد و جوانان در روستا ماندگار مي شوند.

يكي از اهالي از هماهنگي و فعاليت مداوم شوراها و دهياري مي گويد و مي افزايد: تعامل و همكاري و فعاليت شوراها موجب رشد بيشتر روستا شده است و شورا و دهيار روستا نمايندگان خوبي براي جمعيت هزار و 920 نفري روستا بوده اند.بيشتر اهالي از اجراي طرح هادي و بازگشايي معابر به ويژه مسير مربوط به امامزاده خرسندند و مي گويند عريض شدن راه امامزاده باعث رفع مشكل حمل و نقل سوخت، رفت و آمد معلمان و زائران از اين مسير به مسير اصلي روستا شده است. اهالي براي گازدار شدن كه طبق برنامه هاي اعلام شده از سوي مسئولان در نيمه اول سال آينده است روزشماري مي كنند و معتقدند وجود گاز و رفع مشكل سوخت مردم را در روستا ماندگارتر و اجراي طرح هادي شرايط را براي زندگي بهتر مي كند.

با اين اميد كه اهالي به خواسته هاي معقول خود برسند روستا را ترك مي كنم.
 چهارشنبه 25 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 348]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن