تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830834346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عرفان نظری (2)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عرفان نظری(2)
كبوتر
محیی‌الدین در عرفان عملی نیز قدمی راسخ داشت. یعنی اصلا از اول عمرش اهل ریاضت و مجاهده بوده است. محی‌الدین اول كسی است كه عرفان را متفلسف كرد یعنی به صورت یك مكتب منظم درآورد. اصلا مسئله‌ی «وحدت وجود» كه محور عرفان است (و حتی در عرفان عملی نیز همین‌طور است زیرا آن توحیدی كه عارف آخرش به آن می‌رسد همان و حدت وجود است) اولین بار توسط محیی‌الدین عربی بیان گردید و او بود كه شاگردهای عظیم و بزرگی تربیت كرد و هركس هم كه از آن زمان به بعد آمده بدون شك ریزه‌خوار خوان محیی‌الدین است. اصلا این مرد یك شور و غوغای عرفانی در جهان اسلام بپا كرد.محیی‌الدین در عرفان عملی نیز قدمی راسخ داشت. یعنی اصلا از اول عمرش اهل ریاضت و مجاهده بوده است.او از نظر نژاد عرب است. یعنی طایی اندلسی است. به او می‌گویند: «محیی‌الدین عربی طایی اندلسی». عربی می‌‌گویند چون عرب است. طایی می‌گویند چون از قبیله‌ی «طی» است. حاتمی می‌‌گویند چون از اولاد عدی بن حاتم است. نسلش به حاتم طایی می‌رسد. اندلسی می‌گویند چون در اندلس (یعنی همان اسپانیای فعلی) ساكن بود. در آن وقت اندلس اسلامی بود و مركز بزرگی برای تمدن و فرهنگ اسلامی بوده است. در هر قسمتی، چه در ادبیات چه فلسفه چه عرفان چه طب چه ریاضیات. و اشخاص بسیار بزرگی به وجود آورده و چه سرنوشت غم‌انگیزی هم دارد كه عجیب است. مسیحی‌ها آمدند و آنجا را اشغال كردند و از آن به بعد هم دیگر اسپانیا روی سعادت ندید.محیی‌الدین مسافرتهای زیادی به دنیای اسلام كرد. اولا سالهای زیادی مجاور مكه بوده و مجاورت مكه و بیت‌‌الله الحرام و مجاورت قبر مقدس پیامبراكرم(ص) جزو چیزهایی بوده كه عرفا برای خودشان لازم می‌دانسته‌اند كه یك مدتی در این مكانها باشند و مجاور باشند و برای مجاورت این مكان یك آثار خاصی قایل بودند. نه تنها عرفا، غیر عرفا هم همین‌جور بوده‌اند. شما می‌بینید كه زمخشری اهل ماوراءالنهر است. اهل شمال ایران قدیم. یعنی سرزمین شوروی كنونی. سرزمین بسیار سردسیر. از آنجا حركت می‌كند می‌آید. سالهای زیاد مجاور سرزمین داغ مكه می‌شود. كه من تعجب می‌كنم یك آدمی كه عادتش بوده كه در سرزمین‌های سرد زندگی كند، این چه ایمانی بوده و این چه شوری بوده كه سالیان دراز این مرد را مجاور بیت‌الله الحرام می‌كند كه ملقب می‌شود به «جار‌الله» و در تفسیر كشاف در یكی از آیات سوره‌ی عنكبوت می‌گوید شما اثر مكانها را غافل نباشید و هركسی كه سالها مجاور خانه‌ی كعبه باشد می‌فهمد كه یك آثار معنوی در این مجاورت هست كه در غیر آنجا نیست. یا همین مجد‌الدین فیروزآبادی شیرازی صاحب قاموس سالها مجاور مكه بود.از محیی‌الدین پرسیدند سهروردی را چگونه دیدی؟ گفت مرد صالحی بود.غرضم این است كه اختصاص به عرفا ندارد و غیر عرفا هم از ادبا، فقها، شیعه و سنی چنین بوده‌اند. شما می‌بینید «امین استرآبادی» سالها می‌رود در مكه و مدینه مجاور می‌شود و فوائد‌المدنیه می‌نویسد. بحرالعلوم سالها مجاور در مكه بوده است. محیی‌الدین هم سالها در مكه مجاور بوده و فتوحات خودش را كه از یك نظر بزرگترین كتاب عرفانی است در مكه نوشته است و به همین مناسبت فتوحات او فتوحات مكیه نامیده می‌شود. با سهرودی معروف (یعنی شیخ شهاب‌الدین سهرودی مقتول صاحب حكمه‌الاشراق) در مكه ملاقات كرده است و می‌‌گویند كه اینها ساعتها با یكدیگر درخانه‌ی كعبه ملاقات داشتند و به احتمال بسیار قوی – كه این جهت بیشتر مورد غفلت است- جناب سهروردی حكمت ذوقی و اشراقی را بیشتر تحت تأثیر محیی‌الدین عربی بوده است تا دیگران. غرض این‌كه محیی‌الدین حتی در حكمت اشراقی اسلامی هم اثر فراوان داشته. می‌گویند وقتی از هم جدا شدند از شیخ اشراق پرسیدند، این مرد را چگونه دیدی؟ گفت دریایی بی‌پایان. از محیی‌الدین پرسیدند سهروردی را چگونه دیدی؟ گفت مرد صالحی بود. پیوند به مطلب مرتبط:عرفان نظری (1) منبع:‌عرفان حافظ ص13-15 نوشته‌ی استاد شهید مرتضی مطهری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن