تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821040424




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيدمحمد خاتمي: *نبايد حرفهايي بزنيم كه با اصول درتضاد باشد *همه درمقابل اسلام‌وسرنوشت ملت ايران مسئوليم *مردم بايد درعرصه باشند تابتوان مشكلات را حل كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سيدمحمد خاتمي: *نبايد حرفهايي بزنيم كه با اصول درتضاد باشد *همه درمقابل اسلام‌وسرنوشت ملت ايران مسئوليم *مردم بايد درعرصه باشند تابتوان مشكلات را حل كرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي با تاكيد بر ضرورت حضور مردم در عرصه‌هاي مختلف، به ويژه انتخابات، اين امر را لازمه حل مشكلات دانست.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، خاتمي كه در ديدار با جمعي از نمايندگان اقشار مختلف مردم استان كرمانشاه سخن مي‌گفت، افزود:«كرمانشاه استان بزرگي در تاريخ و داراي موقعيت مهمي در جغرافياي ايران است و نمونه و نمادي از رنگين كماني از تنوع و تكثر قومي و گرايشي در ايران عزيز ماست كه همواره مظهر همزيستي و همياري همه تنوع‌هاي مختلف بوده است؛ البته در عين اين تنوع، شاهد وحدت ملي در اين خطه هستيم.»

رييس بنياد باران افزود:« اينجا نمونه‌اي براي سراسر ايران است كه همه در كنار همديگر براي سربلندي وطن و تامين خواستهاي مشتركي كه در طول تاريخ داشته‌ايم تلاش كنيم؛ گرچه كرمانشاه به آنچه در خور اين خطه بوده است، نرسيده، ولي اميدوارم متناسب با شان والاي اين مردم، شاهد تحول و پيشرفت در اين استان باشيم.»

وي در ادامه تاكيد كرد:«كرمانشاه شهر ايمان، مقاومت و پهلواني است.»

رييس بنياد باران هم‌چنين با اشاره به آيه قرائت‌شده در ابتداي جلسه گفت:«هدف از بعثت پيامبران قيام مردم براي برپايي قسط است. در اينجا فاعل قيام مردمند نه پيامبران، بلكه پيامبران آمدند تا آگاهي، رشد و اعتماد به نفس بدهند تا خود مردم به قسط بر خيزند، اصالت مردمي و انساني در اديان الهي و به خصوص اسلام مشخص است. اين كه محور و مدار مردمند و خود آنها هستند كه بايد قسط در همه عرصه‌ها را بخواهند و برپا دارند.»

رييس‌جمهور سابق كشورمان در ادامه گفت:« قسط در عرصه جان و روح انساني جايگزيني توحيد به جاي شرك است و نيز سرايت توحيد در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي كه مصداق عدل است.»

خاتمي هم‌چنين با اشاره به عدالت اقتصادي گفت:« اسلام به درآمدهاي مشروع احترام گذاشته است و ثروت‌اندوزي براي جامعه و البته تامين عدالت و توزيع عادلانه ثروت در جامعه از اهداف اسلام است. مهم‌تر از همه آنها نيز اداي حق و حرمت مردم است و حاكميت انسان بر سرنوشت خود نيز از مصاديق عدل است. »

وي در ادامه تصريح كرد:«اصل 56 قانون اساسي يكي از طلايي‌ترين اصل‌هاي آن است كه به صراحت حق حاكميت مردم بر سرنوشت را حق الهي مي‌داند.»

وي افزود:« ما اصول‌گرا هستيم كه مي‌گوييم اصل مهم انقلاب اسلامي، آزادسازي مردم از قيد استبداد و وابستگي و عقب افتادگي بود و اين امر بايد تحقق پيدا كند. اسلامي كه امام خميني مي‌گفت بايد نظام به آن پايبند باشد، به آزادي انسان، حق و حرمت آن، پيشرفت جامعه و رفع تهديدها و مشكلات و تماميت ارضي اهتمام مي‌كند، والا اسلامي كه مردم را قبول نداشته باشد و براي آنها حق قائل نباشد، اسلام نيست»

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها گفت:«اسلامي كه ما مي‌گوييم به همه انسان‌ها با هر دين و نژادي اين حق را مي‌دهد كه حاكم بر سرنوشتشان باشند و همه بايد مشاركت داشته باشند. رضايت و راي مردم براي اميرالمومنين با آن مقام و منزلت مهم بود. اينها مسائلي است كه مورد خواست ما هم هست.»

سيدمحمد خاتمي در ادامه تاكيد كرد:« در دوران ما براي تحقق اصل حاكميت مردم بر سرنوشت و مبنا بودن راي مردم، راهي جز انتخابات آزاد كه مردم با شوق و ذوق در آن شركت كنند و برگزينند و گزينش آنها مورد احترام باشد، بدون اينكه در مقابل وي كارشكني كنند نيست.»

وي در ادامه تصريح كرد:«اينها از اصول است؛ شعارها محور و معيار نيست و نبايد حرفهايي بزنيم كه با اين اصول در تضاد باشد.»

رييس‌جمهور سابق كشورمان در ادامه گفت:« رهبري اخيرا مطالبي كلي و اساسي فرمودند، ولي متاسفانه بعد از سخنان ايشان، برخي كساني كه تكليفشان حفاظت از راي مردم و نظارت بر انتخابات است كه راي آن‌ها مصون باشد، آمدند و تفسيرهايي كردند كه به نظر ما عجيب است و مي گويند رهبري تكليف را مشخص كردند كه چه كسي انتخاب شود و چه كسي در صحنه بيايد و اين طور القا مي‌كنند كه يك جريان بايد بماند و جريان ديگر بايد كنار برود؛ مگر رهبري خودشان نمي‌توانند مطالب را بگويند؟ در همه دوره‌ها ايشان فرموده‌اند كه دخالتي در انتخابات نمي‌كنند و از هر كسي كه راي بياورد حمايت خواهند كرد.»

خاتمي اظهاركرد:« اين تفسيرها ما را نگران مي‌كند كه آنها تكليفشان را اين طور بدانند كه در مقام عمل هم فقط به خواست خود توجه كنند و خلاف قانوني كه معين شده است، عمل كنند.»

رييس بنياد باران تاكيد كرد:« كساني‌كه انتخابات را برگزار مي‌كنند بايد بي‌طرفانه برخورد كنند و بگذارند راي مردم ظهور و بروز پيدا كند. اين نگراني است كه ما هميشه داشته‌ايم و حالا نيز داريم.»

به گزارش روابط عمومي دفتر سيد محمد خاتمي ، وي هم‌چنين با اشاره به انتخابات گذشته مجلس گفت:«ما در آن انتخابات شاهد قلع و قمع شدن نيروهاي اصلاح‌طلب بوديم كه عمده چهره‌هاي شناخته‌شده ما را حذف كردند؛ ولي با اين وجود حدود 60 نفر از 105 نفري كه امكان رقابت در شهرستان‌ها داشتند به مجلس راه يافتند. سوال اينجاست اگر واقعا اجازه حضور نامزدهاي مورد قبول ما در 290 كرسي را مي‌دادند امروز تركيب مجلس چگونه بود؟ اينها خلاف موازين و اصول است، نه آنچه ما به آن معتقديم و عمل مي‌كنيم.»

وي در ادامه گفت:« جنبه ديگر انتخابات خود مردم‌اند. اگر مردم در انتخابات پرشور شركت كنند، در اين صورت هر تعرضي خنثي خواهد شد . هر زمان ميزان مشاركت مردم بيشتر بوده، شاهد حضور متفاوت در عرصه بوديم؛ بنابراين مردم بايد در عرصه بيايند، در اين صورت هيچ تصرف، معجزه و سحري نمي‌تواند خواست مردم را دچار مشكل كند.»

سيدمحمد خاتمي هم‌چنين گفت:« اميدوارم دست‌اندركاران انتخابات نيز در اجرا اطميناني بوجود بياورند كه از راي و نظر مردم حفاظت خواهند كرد نه اينكه عده‌اي با امكاناتي كه دارند و حاضر به پاسخگويي در مقابل مردم نيستند، رفتارهايي بكنند كه شايسته نظام جمهوري اسلامي نيست!»

رييس‌جمهور سابق كشورمان افزود:« اما اينكه چه بايد كرد. بنده تعريف خودم را از اصلاحات هميشه گفته‌ام و اين روزها هم به صورت مدون‌تري در عرصه‌هاي اقتصادي، سياسي و بين‌المللي به آن پرداخته‌ام، ولي نمي‌توان يك شبه انتظار تحقق همه آنها را داشت و براي اين كار نيازمند بسترسازي در جامعه هستيم. در دوران دولت اصلاحات تحولاتي در اين زمينه شاهد بوديم، ولي نهادينه‌شدن تفكر دموكراسي و حضورمردم زمان و كار مي‌خواهد.»

سيدمحمد خاتمي ابراز عقيده كرد:« در زمان ما سند چشم‌انداز به عنوان نقشه راه تدوين و تصويب شد. اگر واقعا مملكت به سوي آن اهداف مي‌رود بايد آن راه ادامه يابد، ولي اگر در آن مسير نيست و يا در خلاف آن است، بايد در سياست‌ها و كارها تجديدنظر كرد.به نفع مسئولان فعلي است كه اگر مي‌خواهند در انتخابات بيايند و راي مردم را داشته باشند بگويند مسير طي شده اشتباه بوده و براي ادامه كار برنامه داشته باشند، تا در مسير تدوين شده‌اي كه چشم‌انداز معين كرده است، حركت كنيم.»

وي با اشاره به اين‌كه اين كار مي‌تواند مبناي اتحاد ملي كشور باشد تاكيد كرد:« منظور اين است كه در مسير سند چشم‌انداز حركت كنيم. چرا بعضي تا ما مي‌گوييم كشور در اين مسير حركت نمي‌كند برافروخته مي‌شوند؟ راهكار اين است كه مردم به برنامه‌اي راي دهند كه جامعه در آن مسير جلو برود و كساني بيايند كه بتوانند بدون تخريب و تخطئه و كارشكني برنامه‌هايشان را پياده كنند.»

خاتمي اظهار كرد:«بايد شاهد تغيير در جهت رفتارها، جهت‌گيري‌ها براي بازگرداندن جامعه به معيارهاي انقلاب ، براي حاكميت مردم بر سرنوشت خود، براي برخورداري مردم از رفاه ، ايجاد عدالت در جامعه و رفع تهديدها از كشور باشيم.»

خاتمي با طرح اين سوال كه چرا ترس برخي از اين است كه مردم به چه كسي راي بدهند؟ گفت:« چرا كاري مي‌شود كه مردم مايوس شوند و يا اين كه تصور كنند رايشان تاثيري ندارد. بايد اين ذهنيت‌ها از جامعه پاك شود. مردم بايد در عرصه باشند تا بتوان مشكلات را حل كرد. هرچه حضور مردم در عرصه كمتر شود امكان اين كه خواست اكثريت تامين نشود به وجود مي آيد، ولي اگر سيل مردم در صحنه بيايند، روش‌هايي كه فقط يك جريان در كشورحاكم باشد منتفي خواهد شد.»

وي تاكيد كرد:«همه ما در مقابل اسلام و سرنوشت ملت ايران مسئوليم. بايد كمك كرد تا مسئولان خدمت كنند، ولي اگر نظر بهتري وجود دارد برگزاركنندگان انتخابات بايد زمينه را براي عرضه و حضور آنها فراهم كنند و از راي مردم هرچه بود حفاظت شود، نه اينكه تكليفشان خلاف آن چيزي باشد كه قانون برايشان مشخص كرده است؛ قانون اساسي گفته ناظران و مجريان بايد پاسدار راي مردم و بي‌طرف باشند. »

خاتمي در پايان گفت:« در انتخابات بايد اين تضمين داده شود كه سليقه‌هاي مختلف بتوانند حضور داشته باشند و از راي مردم حفاظت خواهد شد. مردم نيز بايد پاي صندوق‌ها بيايند و بدانند مي‌توانند به خواستشان برسند و اگر نيامدند انتظار نداشته باشند آنچه مي‌خواهند تحقق يابد.»

انتهاي پيام
 يکشنبه 1 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن