تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820951291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجلس شوراي اسلامي 30 ساله شد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: مجلس شوراي اسلامي 30 ساله شد
بايد فكر كنيم تبلور وحدت ما مجلس باشد و چه زيبا شهيد مدرس گفت؛ "مجلس يعني ملت و نماينده مجلس، نماينده همه ملت است."


هموطن آنلاين _در نخستين همايش قانونگذاري و نظارت آقايان هاشمي رفسنجاني ,مهدي كروبي, ناطق نوري, حداد عادل و لاريجاني روساي پيشين و فعلي مجلس شوراي اسلامي در سخناني سي امين سالگرد مجلس شوراي اسلامي را گراميداشتند.
رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام در همايش بزرگ 30 سال قانونگذاري و نظارت گفت : شهيد مدرس از آغاز كار خود در مجلس دوم تا مجلس ششم با حضور هميشگي خود در صحنه همواره ستاره درخشان مشروطه، اسلام و مردم بود.
وي افزود : مدرس پس از بلوغ سني و علمي در استبداد صغير مبارزه خود را با استبداد در اصفهان آغاز كرد و از طرف مراجع عظام به عنوان يكي از بيست علماي طراز اول به مجلس معرفي شد.
آيت الله هاشمي رفسنجاني اضافه كرد: مدرس در مجلس به عنوان مجتهد طراز اول و مشعشع انتخاب شد و به عنوان سخت ترين فعاليت هاي نمايندگي نمونه آن را حتي در اين دوران نداريم كه خود را با وي مقايسه كنيم.
رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام با اشاره به فعاليت مدرس در دوره دوم مجلس گفت: همت مدرس در آن دوران اين بود كه ارواح آسيب ديده از استبداد صغير را جان بدهد كه داد.
وي افزود: شهيد مدرس در دوره دوم مجلس سمپاشي هاي نيروهاي ضد ديني را از ذهن مردم پاك كرد.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنان خود افزود: در آن دوران سمپاشي نيروهاي ضد ديني در قالب ماركسيستها ، ليبرالها و عوامل انگليسي در ذهن مردم آمده بود كه مدرس آنرا پاك كرد.
وي گفت: شهيد مدرس در يكي از دوره هاي عمرش 60 نطق مؤثر با مضامين ارزنده در مدت يك سال انجام داد كه به نمايندگان گذشته و كنوني مطالعه اين اسناد محكم و قابل استناد را توصيه مي كنم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به رويدادهاي پس از سال 1288 افزود: پس از اولتيماتوم روسيه براي اخراج شوستر به عنوان كارشناس اقتصادي نيرومند آمريكا در ايران، نخستين برخورد مدرس روي داد.
وي اضافه كرد: با آنكه دولت تسليم خواسته روسها شد مدرس با آن مخالفت و مجلس را هدايت كرد و جلوي اولتيماتوم را گرفت و نتيجه اين كار انحلال مجلس و موافقت دولت با خروج شوستر بود.
آيت الله هاشمي رفسنجاني با تكريم شخصيت مدرس در برخورد با مسائل جهاني وقت افزود: نياز به كارشناسي اقتصادي در آن زمان واقعيت مهم و قابل توجه است كه نبايد به آساني از آن گذشت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه كرد: در انتخابات مجلس سوم نيز مدرس با رأي بالاي مردم به مجلس آمد اما با آغاز جنگ جهاني اول ايران اشغال ، و فعاليت مدرس در دوران مجلس در هجرت آغاز شد.
آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت: در اين دوره مدرس و گروهي از دوستانش با سفر به كرمانشاه دولت موقت ملي را تشكيل دادند و به عنوان نمايندگان ملت مبارزه با اشغالگران را آغاز كردند.
وي افزود: در اين دولت مدرس با عظمتي كه داشت تصدي وزارت عدليه و اوقاف را پذيرفت اگر چه در آن شرايط دولت موقت كار بسياري نمي توانست انجام دهد زيرا ايران اشغال شده بود و همراهان زيادي نداشتند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه كرد: مدرس و همراهانش با سفر به تركيه و اقامت در استانبول پس از پايان جنگ جهاني اول به كشور بازگشتند.
آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت: مبارزات مدرس و دوستانش در اين دوره فترت از مبارزات ديدني و مؤثر است كه توانستند ماهيت و شرايط ايران را نگه دارند و تاريخ را حفاظت كنند.
رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام در بخش ديگري از سخنان خود گفت: براي آنكه بتوانيم از فضايي كه براي ما ساخته‌اند به خوبي عبور كنيم در داخل كشور احتياج به وحدت و همدلي جدي پشت سر رهبر معظم انقلاب داريم.
ايت الله هاشمي رفسنجاني افزود: ما با استقلال و آزادي روي پاي خودمان بدون كمك هيچ قدرت خارجي و فقط به اتكاي ملت و رهبري بي نظير امام راحل كه براي تاريخ بشريت مثال زدني است توانستيم اين سي سال را خوب بگذرانيم.
وي با بيان اينكه مجلس شوراي اسلامي در هفت دوره گذشته افتخارات زيادي داشته است ابراز اميدواري كرد مجلس هشتم نيز بتواند به وظايف بزرگ اسلامي، انساني و ملي خود عمل كند.
رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام گفت: خدا نكند اشتباهات كساني كه در اين كشور خسارت زده اند به سراغ ما بيايد.
هاشمي رفسنجاني اوضاع كشور را حساس خواند و گفت: آمريكا زخم خورده جنگ عراق و افغانستان و ميدان داري جهان و دشمن درجه اول ماست كه دندانهايش هنوز براي ايجاد مزاحمت بر ضد ما تيز است.
رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام با بيان اينكه در داخل كشور مسايل فراواني داريم گفت: اين انقلاب تا زماني كه متكي به اسلام و مردم باشد آسيب پذير نيست.
هاشمي رفسنجاني گفت: اگر خداي ناكرده مردم دلسرد شوند و احساس كنند كه نمي توانند نقش خود را ايفا كنند حضورشان ضعيف مي شود.
وي با بيان اينكه ما نياز به حضور مردم داريم گفت: شما مجلسيان مي توانيد از اين تريبون آزاد مردم را با نشاط در صحنه نگه داريد و اثبات كنيد كه با قدرت خود مي توانيد خواسته هاي مردم را عملي كنيد.
هاشمي رفسنجاني خطاب به نمايندگان مجلس گفت: اگر ذره اي از اسلام جدا شويم مردم با ما نيستند.
وي اضافه كرد: مردم در درجه اول به خاطر اسلام با ما هستند و در درجه دوم بايد ببينند كه ما با آنها صادق هستيم و براي آنان خدمت مي كنيم.
رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام گفت: مردم بايد ببينند كه ما براي خود قباي ديگري نمي دوزيم و منافع آنان را فداي سليقه هاي غلط نمي كنيم.
هاشمي رفسنجاني افزود: اگر اين دو را با هم داشته باشيم انقلاب اسلامي تحويل امام زمان(عج) خواهد شد. كروبي : مجلس بايد با دستگاهها و قوا تعامل داشته باشد حجت الاسلام و المسلمين مهدي كروبي گفت:همه ساله در روز مجلس از مجلس و شهيد مدرس ياد مي شود ولي اين بار مراسم سي امين سال قانونگذاري، الگويي است براي جامعه ما.
رييس مجلس سوم و ششم در همايش 30 سال قانونگذاري و نظارت افزود: حضور گرايش هاي مختلف و شخصيت هاي هشت دوره مجلس در اين همايش نشان دهنده اين است كه جامعه ما ظرفيت آن را دارد كه بتواند از همه سليقه هايي كه در چارچوب قانون اساسي عمل مي كنند در بخش هاي مختلف كشور استفاده كند.
حجت الاسلام و المسلمين كروبي گفت: عظمت و جايگاه مجلس در فصل قانونگذاري ، تدوين قانون اساسي و ديدگاه بنيانگذار كبير انقلاب در تشكيل مجلس است.
وي افزود: شهيد مدرس حرف هاي جاويدي دارد، حرف هايي كه در سخت ترين مراحل فشار، مي گفت "مجلس است كه قدرتمند است و هيچ چيز نمي تواند جلوي مجلس مقاومت كند و اين مجلس است كه مقابل قدرت ها مي ايستد."
وي گفت: مدرس آرزوي شهادت داشت و در آخر به آرزويش رسيد.
حجت الاسلام كروبي افزود: تدوين كنندگان قانون اساسي در سال 58، قوانين مهم و جامع الاطرافي را نوشتند و امام (ره) با هوشياري آن را امضا كردند.
حجت الاسلام كروبي گفت : شايد مبالغه باشد كه بگوييم مجالس جمهوري اسلامي ايران در دنيا بي نظير ترين هستند مجلس ايران قوي و قدرتمند است و انحلال ندارد، حتي در زمان جنگ.
وي افزود: اميدوارم وفادار به تدوين كنندگان قانون اساسي باشيم كه اگر امروز مجلسي قوي و قدرتمند و انحلال ناپذير و بدون تعطيلي داريم همه از بركت دقت آن قانونگذاران است.
وي گفت: هفت خرداد 59 نخستين مجلس تشكيل شد و امام (ره) تأكيد بسيار داشتند كه مجلس، نيرومند و قوي باشد و وقتي برخي اختلافات سال 59 و 60 به وجود آمد و مجلس مورد بر خي بي مهري ها قرار مي گيرد، امام (ره) مي گويند "مركز قدرت ها مجلس است. مجلس حاصل الله اكبرها و فداكاري هاي مردم است." امام عظمت و ضعف مجلس را با تمام وجود درك كرده بودند.
وي گفت : بارها امام خاطرات مدرس را ذكر مي كردند و حتي در نطق 28 دقيقه اي ايشان درباره كاپيتولاسيون بارها از شهيد مدرس ياد مي كردند.
كروبي تصريح كرد : بر اساس قانون اساسي و ديدگاه امام راحل، نخستين مجلسي كه تشكيل مي شود چه نوع مجلسي است؟ امام (ره) بر مجلس قوي و نيرومند تأكيد مي كردند حتي بيشتر از رياست جمهوري.
وي افزود: شما پس از گذشت سالها از پيروزي انقلاب ، تركيب مجلس اول را ببينيد، همه سعي مي كردند كه مجلس را داشته باشند و زبده ترين افراد خود را به مجلس بفرستند.
وي گفت : اول ، روحانيت مبارز و جامعه مدرسين كه در راس امور بودند و اداي وظيفه مي كردند و فراوان نيروهاي اين دو گروه در مجلس بودند. اما عنايت كنيد خود حزب جمهوري، خود موتلفه، روحانيت مبارز، مدرسين، مقام معظم رهبري ، شهيد باهنر ، جناب هاشمي رفسنجاني در مجلس بودند.
كروبي افزود: چهرهاي زبده مؤتلفه مانند عسكراولادي و انواري در مجلس بودند . حتي برخي از دوستان كه در دوران خفقان كم آوردند مثل نهضت آزادي نمايندگان خود مانند مهندس بازرگان و سحابي را به مجلس فرستادند. احزاب با توجه به وضع اول انقلاب سعي مي كردند زبده ترين افراد خود را به مجلس بفرستند.
وي در ادامه گفت : بنابراين همين مجلس بسياري از نيروهاي دولتي، شوراي نگهبان، ديوان عالي كشور را تغذيه كرده است.
كروبي گفت : اهميت مجلس بسيار است و تلقي امام (ره) و شوراي انقلاب و مسئولان اين بود كه چهره هاي ارزشمند به امام و انقلاب را به مجلس بفرستيم. در محور چهره ها، چهره هاي ممتاز روحانيت و مدرسين و شاگردان قديمي امام (ره) بيشتر به چشم مي خورد.
حجت الاسلام و المسلمين كروبي اضافه كرد: اگر بخواهيم مجلسي قوي و بزرگ داشته باشيم بايد فضايي به وجود آيد كه انسان هاي قوي و ريشه دار به مجلس راه يابند آدمهايي كه حوادث روزگار آنها را تكان نمي دهد به مجلس بفرستيم چرا كه امام (ره) گفتند؛ "مجلس در رأس همه امور است".
وي گفت: بايد فكر كنيم تبلور وحدت ما مجلس باشد و چه زيبا شهيد مدرس گفت؛ "مجلس يعني ملت و نماينده مجلس، نماينده همه ملت است."
رييس مجلس سوم و ششم افزود: امام (ره) به شدت مراقب بودند، همچنين مقام معظم رهبري مراقب هستند و مسئولان نيز مراقب باشند كه مجلس تضعيف نشود و مجلس كارهاي خود را به دقت و سر موقع در مواقع حساس انجام دهد و مجلسي باشد كه از حقوق مردم دفاع كند.
وي اضافه كرد: مجلس بايد مجلسي باشد كه قدرت را مهار كند . مجلسي باشد كه تذكر بدهد، مجلسي باشد كه استيضاح وتحقيق و تفحص در مقابل دولتها داشته باشد، در عين حال مجلس بايد با دستگاه ها و قواي ديگر تعامل و همكاري داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمين كروبي افزود: اگر بخواهيم مجلسي نيرومند داشته باشيم ضمن اجراي قوانين بايد به افراد اطمينان بدهيم والا اگر نماينده ترس داشته باشد وحشت داشته باشد نمي تواند از حقوق مردم دفاع كند.
وي اضافه كرد: نماينده اي كه بخواهد از همه چيزها وحشت داشته باشد نمي تواند نماينده قرص و محكم و استواري در دفاع از حقوق شهروندي باشد. ناطق نوري : مجلس ايران مقتدرترين مجلس دنيا حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر ناطق نوري گفت:هيچ مجلسي در دنيا براساس قانون اساسي به اقتدار مجلس شوراي اسلامي نيست.
حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر ناطق نوري در همايش سي سال قانونگذاري و نظارت در مجلس شوراي اسلامي افزود:علت اين اقتدار اين است كه با توجه به اصول و ارزشهاي ديني و اسلامي و ملي قدرت در يكجا متمركز نيست و خطر خودكامگي وجود ندارد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن مقايسه مجلس شوراي اسلامي با كنگره آمريكا گفت: در كنگره مقتدر آمريكا مصوبات مجلس نمايندگان پس از تاييد كنگره بايد به رييس جمهور اين كشور ارائه شود تا منوط به تاييد او قابليت اجرايي يابد.
ناطق نوري افزود: همچنين مصوبات مجلس سنا بايد به تاييد مجلس نمايندگان و امضاي رييس جمهور آمريكا برسد و امضاي او مدتي زمان مي برد تا به كنگره بازگردد و اگر نظر رييس جمهور تامين نشود كنگره با دو سوم آرا مي تواند مصوبه را تاييد و ابلاغ كند.
رييس دوره هاي چهارم و پنجم مجلس شوراي اسلامي گفت: در روند رفت و آمد مصوبات، دست كنگره زير سنگ رييس جمهور و در مقطعي به او نيازمند است و به نوعي رييس جمهور در مقابل كنگره مقتدر آمريكا از حق وتو برخوردار است.
ناطق نوري افزود: اما در قانون اساسي ما هيچ قدرتي حق انحلال مجلس و وتوي مصوبات آن را پس از تاييد شوراي نگهبان ندارد و اين ناشي از اقتدار مجلس در حكومت جمهوري اسلامي است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشريح روند تدوين قانون اساسي گفت: اين قانون در شرايطي تدوين شد كه كشور و ملت ما از حكومتي ديكتاتور و وابسته به استكبار جهاني و مجلسي فرمايشي نجات يافته بود.
وي افزود: خبرگان قانون اساسي باتوجه به همه تجربيات تلخ و شيرين گذشته از ابتداي مشروطه تا پيروزي انقلاب اسلامي، قانون اساسي جامعي مبتني بر آموزه هاي ديني و برگرفته از آيات و روايات تدوين كردند.
رييس دوره هاي چهارم و پنجم مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: خبرگان قانون اساسي اصل مترقي و نجات بخش ولايت فقيه را به عنوان اصلي غيرقابل تغيير در اين قانون به عنوان بهترين تضمين براي حفظ نظام اسلامي و جلوگيري از انحراف آن آوردند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه كرد: با اين وجود براي جلوگيري از تكرار تاريخ و تمركز قدرت در يكجا از مديريت كشور و پيشگيري از تمرد از ولايت و نيز جلوگيري از ديكتاتوري براساس اصل تفكيك قوا وظايف هر يك از سه قوه مشخص شد.
ناطق نوري گفت: در ميان قوا مجلس، مظهر دموكراسي و آزادي است و قدرت در آنجا در يك يا چند نفر متمركز نيست و خطر خودكامگي در آن بسيار كم يا منتفي است.
وي با اشاره به برخي اصول قانون اساسي و تشريح اختيارات گسترده مجلس افزود: خبرگان قانون اساسي بيشترين قدرت و اختيارات را به مجلس دادند و چنين اختيارات و اقتداري را در كدام يك از مجالس دنيا مي توان يافت؟
رئيس دوره هاي چهارم و پنجم مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگي مجلس صراحت لهجه ، صداقت و تعهد ديني مي خواهد نه لجام گسيختگي به قيمت بي آبرو كردن افراد.
ناطق نوري با اشاره به اختيارات نمايندگان مجلس افزود: نمايندگان با اين اقتدار قانوني مسئوليتي بسيار سنگين دارند و پاسخگويي به مردم و خداوند در قبال اين رسالت عظيم بسيار دشوار است.
وي تأكيد كرد: نماينده شدن وارستگي مي خواهد نه وابستگي به غير خدا.
ناطق نوري افزود: نماينده شدن سلامت نفس و آزادگي نه از قيد بندگي خدا بلكه از قيد نفس و تعلقات مادي و بندگي غير خدا مي خواهد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام عمل كردن و خدايي فكر كردن و پرهيز از جناحي فكر كردن را از ديگر شرايط نمايندگان مجلس دانست.
وي با بيان اينكه نماينده نبايد تعلق داشته باشد گفت: تعلق نداشتن به معناي فقير بودن نيست بلكه به معناي دلبستگي نداشتن است.
ناطق نوري اضافه كرد: نبايد دلبستگي و نقطه ضعف داشته باشيم كه جلوي حق گويي و صراحت لهجه ما را بگيرد .
وي گفت: نمايندگان بايد مانند مدرس با صلابت و قدرتمند حركت كنند.
ناطق نوري در پايان از رييس و هيئت رييسه مجلس هشتم به پاس برگزاري اين همايش به عنوان ابتكار عملي خداپسندانه كه زمينه ياداوري خاطرات سي سال قانونگذاري و ديدار نمايندگان ادوار مختلف مجلس را فراهم كرد قدرداني نمود. حداد عادل : به حزب دولت سازنيازمنديم نه دولت ساخته رئيس هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس در ايران با 102 سال سابقه از اركان اصلي حكمراني و كشورداري است.
به گزارش واحد مركزي خبر ،غلامعلي حداد عادل افزود: مجلس دستاورد ماندگار مشروطيت و ثمره شيرين انقلاب اسلامي و مظهر حاكميت ملي و نماد ملت است.
وي احترام به مجلس را احترام به ملتي دانست كه مجلس را با رأي خود پديد آورده است و اهانت به مجلس را اهانت به ملت دانست.
رئيس مجلس هفتم برگزاري همايش سي سال قانونگذاري و نظارت را فرصت مغتنمي خواند و گفت: در اين همايش بايد به برخي مشكلات مجلس پرداخته شود.
وي اضافه كرد: همواره شاهد بوديم كه دولت ها از اجراي قانون كم و بيش شانه خالي و مجلس را به شتاب زدگي در وضع قوانين متهم مي كنند.
حداد عادل افزود: از سوي ديگر شاهديم كه مجلس هم از دولت گله و آن را به تبعيت نكردن از قانون متهم مي كند.
رئيس مجلس هفتم گفت: رفع اين مشكل با توصيه به وحدت امكان پذير نيست، ريشه اين اختلاف ميان مجلس و دولت اين است كه در ايران حزب به معناي واقعي آن هنوز به وجود نيامده است.
حداد عادل افزود: ما به حزبي نياز داريم كه دولت ساز باشد نه دولت ساخته.
وي گفت: حزب جماعتي تشكيلاتي با مرامنامه با ديدگاههاي مشخص در چارچوب قانون اساسي است كه براي تدوين برنامه هاي خود كار عملي و براي اجراي برنامه ها و به قدرت رسيدن كار سياسي مي كند.
رئيس مجلس هفتم افزود: در كشور ما نه نمايندگان مجلس با فرآيند حزبي به مجلس راه مي يابند و نه دولت ها مجري برنامه هاي حزب پيروز در انتخابات هستند.
حداد عادل ادامه داد در چنين وضعي مجلس فاقد هويت جمعي است و با هم به معني كارشناسانه همسو نيستند.
وي افزود: داشتن حسن نيت و پذيرفتن كليات لازم است اما كافي نيست؛ مجلس منسجم، فراكسيون هاي منسجم مي خواهد و نمايندگان بايد در مسير برنامه مشخص حركت كنند.
رئيس مجلس هفتم ادامه داد قانونگذاري در مجلس و اداره كشور به دست دولت كاري جمعي است و كار جمعي وقتي انسجام دارد كه از هويت جمعي برخاسته شود.
حداد عادل گفت: صرف اجتماع 290 نفر زير يك سقف براي وضع قانون و اعمال نظارت كافي نيست.
وي افزود: در حال حاضر در غياب احزاب واقعي، نمايندگان مجبورند باري كه حزب بايد به دوش بكشد شخصاً بر عهده بگيرند.
رئيس مجلس هفتم گفت: تأمين هزينه هاي انتخابات هم بر عهده نمايندگان است.
وي افزود: انقلاب اسلامي كه مجلس شوراي اسلامي از ثمره هاي آن است نعمتي بزرگ است. لاريجاني: ارتباط با روساي مجالس گذشته در دستور كار رئيس مجلس شوراي اسلامي از تشكيل دفتري در مجلس براي ارتباط با روسا و نمايندگان مجالس گذشته خبر داد.
لاريجاني در آغاز همايش "‌سي سال قانونگذاري و نظارت "‌ ضمن خير مقدم به نمايندگان ادوار مختلف مجلس ،‌حضور مدعوين به ويژه روساي مجالس گذشته ،‌ اعضاي شوراي نگهبان ‌، حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري ، آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضاييه ،‌ آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان و آيت الله مهدوي كني و ديگر شركت كنندگان را گرامي داشت .
وي جمع حاضر در اين همايش را از سرمايه هاي ملي كشور خواند و گفت ‌: حضار اين همايش در كوران حوادث پس از انقلاب هر يك به نحوي نقش آفرين حوزه قانونگذاري و تصميم سازي كشور بوده اند .
لاريجاني گفت ‌:مجلس هشتم قدر اين نعمت را مي داند و مفتخر است با ساز و كاري از چنين ظرفيت فكري در ساماندهي امور جاري كشور بهره جويد .
وي افزود:‌به همين سبب مقرر شد تا دفتري در مجلس با ارتباط مستمر با دوستان ،‌اين مهم را به انجام رساند و از نظر و اراي انان استفاده شود.
لاريجاني ابراز اميدواري كرد ،‌مجلس هشتم به نحو مرتب و منظمي با روساي گذشته مجلس ارتباط داشته باشد .
رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: شهيد مدرس با وجود موانع بسيار زياد در مسير مردم سالاري در ايران، مؤلفه هاي تفكر پارلماني سالم را نشان داد.
علي لاريجاني با اشاره به اينكه صد سال از مشروطيت و آغاز قانونگذاري در ايران مي گذرد، افزود: بي شك يكي از دستاوردهاي اين نهضت، تأسيس مجلس قانونگذاري است.
وي گفت: هر چند به دلايل مختلف پس از چند دوره اوليه مجلس با دسايس غرب، استبداد ساده قاجاريه به استبداد وابسته و پيچيده پهلوي تبديل و بنياد مردم سالاري در ايران با موانع بسيار مواجه شد اما حضور شخصيت ممتازي همچون شهيد مدرس از مجلس دوم تا ششم، مؤلفه هاي تفكر پارلماني سالم را نشان داد.
وي تثبيت موقعيت مجلس در نظام كشور را مهمترين تلاش سياسي مدرس خواند و افزود: در اين باب شهيد مدرس اظهاراتي به اين شرح داشته است "هر كاري در مملكت حكومت ملي بايد به اراده ملت باشد و بايد مجلس شوراي ملي رأي بدهد".
لاريجاني گفت: مدرس در كلامي ديگر آورده است "وزير بايد مجري قانون باشد و حتي اگر عالم نيز باشد در غياب مجلس شوراي ملي نبايد خودش قانون وضع كند، قانون بايد حاكم باشد و وضع آن از وظايف مجلس شوراي ملي است و اگر امروز كه مجلس هست يك قانون محتاج به اصلاح و شرح باشد بايد به مجلس رجوع كند نه اينكه هر جا نفهميدند خودشان تغييرات بدهند و يك ماده اضافه كنند.
وي با اشاره به نقش موثر شهيد مدرس در افشاي قضيه ترورهاي ساختگي سردار سپه و ايجاد حكومت نظامي در تهران اضافه كرد: مدرس در اين ماجرا با همه موانع بر سر راهش گفت "مسئله ديگر كه آقاي رئيس صلاح ندانستند گفته شود مسئله حكومت نظامي است كه تا لايحه حكومت نظامي در مجلس نيايد خلاف قانون است."
لاريجاني افزود: اصرار مدرس در مقاطع مختلف، تثبيت جايگاه و ايجاد فرهنگ قانون گذاري بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي توجه ويژه شهيد مدرس را به اسلامي بودن قوانين از ديگر ويژگي هاي وي دانست و گفت: مدرس، چند ماه پس از شهادت شيخ فضل الله نوري به عنوان يكي از پنج مجتهد طراز اول براي نظارت بر قوانين مجلس انتخاب و بعدها از مجلس سوم به عنوان نماينده اول تهران انتخاب شد و در همه اين زمان ها مواضع و سخنانش مشحون از توجه به اسلامي بودن قوانين است.
وي به حساسيت شهيد مدرس به حفظ حقوق ساير ملل حاضر در ايران نيز اشاره كرد و افزود: مدرس در اين موارد نيز به منهج اسلامي مقيد بود و پس از قتل كنسول آمريكا در سال 1342 هجري قمري در نطقي گفت "ملت ما چون مسلمان هستند دينشان هم اقتضا داشته كه ملل متنوعه را از هر جهت جاناً و مالاً محترم بدارند كما اينكه تاريخ نشان مي دهد در همه انقلابات، هر نحو كه انقلاب واقع مي شد نسبت به ملل متنوعه بي احترامي نشد و در كمال آسايش بسر بردند؛ من خيلي متأسفم كه اين واقعه اتفاق افتاد."
لاريجاني گفت: البته نگاه مدرس در اين امر، عدم مخالفت با شرع در امور عرفي است، همان چيزي كه امروز شوراي نگهبان در اظهار نظر درباره مصوبات مجلس مبنا قرار داده است.
وي شجاعت و مناعت طبع بي نظير مدرس را سومين ويژگي اين شهيد دانست و افزود: چنين شجاعتي در پايگاه مجلس و در بحران هاي سنگين، سرنوشت كشور را تغيير مي داد و نمونه آن سخنان آرامش دهنده مدرس پس از اشغال ايران توسط قشون تزار و انگليسي ها و عثماني ها بود، در شرايطي كه احمد شاه تصميم گرفت با اولتيماتوم روسيه به اصفهان برود.
لاريجاني گفت: مدرس در چنين شرايطي بود كه گفت "آقايان اگر مشيت امور بر اين قرار گرفته باشد كه آزادي و استقلال ما به زور از ما سلب شود، سزاوار نيست به دست خود آنرا امضا كنيم، نه هرگز تسليم نمي شويم، مقاومت مي كنيم و از اين تهديدات نمي هراسيم."
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اين سخنان كوتاه، مردم را با شعار "زنده باد ملت، زنده باد مدرس" به خيابان ها كشاند و اولتيماتوم روسيه مردود اعلام شد.
وي گفت: شهيد مدرس در قرارداد 1919 دولت وثوق الدوله با نماينده انگليس نيز به صحنه آمد و مردم را بسيج و وثوق الدوله را در منزل خود مؤاخذه كرد.
لاريجاني گفت: شهيد مدرس در استيضاح سردار سپه و پايان سلطنت قاجاريه نيز با وجود اينكه مي دانست در فضاي ساختگي مجلس و اكثريت دست نشانده، موفق نمي شود اما از تحرك نيستاد.
وي افزود: وجود چنين ويژگي هايي در شهيد مدرس، پايه هاي تعريف مجلس در ايران شد كه پس از انقلاب اسلامي نيز در عمل به وقوع پيوست به طوري كه مهمترين مسائل سرنوشت ساز كشور از دوره نخست تا امروز به مجلس ارجاع شد يا ركن اصلي تصميم گيري بوده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس هشتم با پرهيز از امور خرد و حاشيه اي بر مسائل پراهميت كشور تمركز دارد.
علي لاريجاني افزود: تصميم گيري درباره جاسوسيهاي آمريكا در ايران، بي كفايتي سياسي بني صدر، تصميم سازي در بهبود شرايط دفاع مقدس ، تصويب قوانين مادر براي ساماندهي امور كشور، قوانين برنامه پنج ساله و قوانين بودجه نمونه هايي از مرجعيتي است كه نظام جمهوري اسلامي براي مجلس قائل است.
وي اضافه كرد:بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران مجلس را در رأس امور خواندند و رهبر فرزانه انقلاب مصوبات مجلس را كه مؤيد به نظر شوراي نگهبان گردد لازم الاجرا و مجلس را قوه نرم افزاري نظام معرفي فرمودند.
وي گفت: پيشرو بودن ايرانيان در تأسيس ملجأي قانون گذاري در ميان ملل منطقه نشانگر بلوغ عقلانيت سياسي در اين مملكت است حال آنكه پس از يكصد سال هنوز برخي كشورهاي منطقه از مجلس مبتني بر اراده ملت هاي خود برخوردار نيستند.
لاريجاني افزود: چنين نهادي كه در سخت ترين شرايط جنگ در جهان، با انتخابات خود را زنده نگهداشت اتكاي مردمسالاري ديني است.
وي گفت: مطالعه احوالات نمايندگان در ادوار گذشته، سير تكاملي نخبه گرايي انتخاب ملت را نشانگر است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزايش سطح تحصيلات و سابقه مديريتي نمايندگان مجلس هشتم را ستود.
لاريجاني گفت: با الگو قرار دادن مدرسه مدرس، فكر جمعي مجلس هشتم پرهيز از امور خرد ، حاشيه اي و تمركز بر مسائل پراهميت كشور و در رأس آن مقوله توسعه كشور براي تحقق سند چشم انداز است.
وي گفت: تدوين راهبرد مجلس هشتم و مشخص شدن اولويت هاي هر يك از كميسيونها ، چشم انداز و مقصد مجلس هشتم را مشخص مي كند.
لاريجاني همگرايي نمايندگان در تقويت ساز و كار نظارتي مجلس در شكل جديد آيين نامه مجلس را در شرايط پراهميت و حساس كشور مهم و قابل تقدير دانست.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: فرصتي براي تثبيت موقعيت ايران فراهم شده است كه در اين شرايط جايگاه ملت ايران بايد بازتعريف شود.
علي لاريجاني افزود: امروز در پي تغييرات ظاهري در ايالات متحده، راهبرد ماجراجويانه آنان چه درقبال ايران اسلامي و چه درقبال شرايط منطقه به خصوص ملت شجاع فلسطين، قابل مشاهده است.
وي گفت: بحران مالي آمريكا هر چند حكايت از تدابير ناصحيح آنان در مديريت ادعايي جهاني دارد، اما براي ساير ملل نيز دردسر ساز شده است.
لاريجاني گفت: جمهوري اسلامي ايران با راهبرد داهيانه نشان داد تئوري يكجانبه گرايي و اقدام پيشدستانه به بن بست رسيده است.
وي اضافه كرد: در مرحله گذار فعلي قطب بندي هاي جديد بين المللي، فرصتي براي تثبيت موقعيت ايران فراهم شده است كه بايد با آراستگي عقلاني و تدبير همه جانبه در وجوه بين المللي و اقتصادي، جايگاه ملت ايران بازتعريف شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: تحقق اين امر در رصد به موقع حوادث و انضباط قانوني و برنامه ريزي هاي جامع و عمل به موقع همراه با همگرايي همه نيروهاي فداكار انقلاب اسلامي صورت مي گيرد.
وي گفت: مجلس شوراي اسلامي با سرلوحه قرار دادن راه امام، آرمان هاي شهدا و تدابير رهبر فرزانه انقلاب ، بهره جستن از نخبگان كشور وعقلانيت اسلامي ، همگرايي همه قوا و نيروهاي توانمند را جستجو مي كند.
لاريجاني سخنان خود را با فرازهايي از دست نوشته هاي شهيد مدرس به پايان برد.
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 467]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن